Yleismittarin käytös hurinajännitteen mittauksessa?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Yleismittarin käytös hurinajännitteen mittauksessa?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69405
    F-Jag
    Osallistuja

    Onko perusdigimittarilla mahdollista mitata tasajännitteen hurinaa (brummia)? Oman mittarini käytöstä ihmettelen. Kun mittaan tasajännitettä, jossa ei ole hurinakomponenttia yhtään, esim. paristosta, mittari vaihtojännitealueella näyttää tasajännitteen lukeman himpun yli kaksinkertaisena. Jos käännän mittajohtojen napaisuuden toisin päin, näyttää nollaa. Sama kuvio toistuu, jos mittaan suodattamatonta, siis hurisevaa tasajännitettä. En siis saa mitatuksi tuolla mittarilla oikeasti tasajännitteestä brummin määrää. Vanhalla tonnin painoisella analogi-Avolla homma sujui.

    Kysymys kuuluukin, olisiko kohtuuhintaista digimittaria, jolla saisi hurinajännitteen määrän suht. luotettavasti mitatuksi? Aasinsiltana putkitekniikkaan, että saisihan sen anodijännitteen hyvyyden tarkistettua myös 😉 

    #89864
    artosalo
    Jäsen

    Oudosti käyttäytyy mittarisi. Vaihtojännitemittarin – tyypistä riippumatta – pitää näyttää nollaa, kun mitataan puhdasta tasajännitettä.
    Kyllä tasajännitteen vaihtojännitekomponentin mittauksen pitää onnistua ilman ongelmia.
    Vaihtojännitemittarissa on DC-erotus (=kondensaattori tulossa), jonka johdosta mittari mittaa vain sitä vaihtojännitettä, joka on summautunut (poistettuun) tasajännitteeseen.
    Perusmittareiden taajuusvaste ei aina yllä yli 20 kHz, joten niillä ei voi tehdä aivan kaikkia mittauksia, esim. taajuusvastemittausta.
    Mutta on sellaisiakin yleismittareita, joilla taajuusvaste menee kymmeniin kiloherzeihin.

    Kokeilepa laittaa toiseen mittajohtimeen sarjakondensaattori (>10 nF). Nyt ei pitäisi DC:n häiritä mittausta.

    #89865
    F-Jag
    Osallistuja

    Kokeilepa laittaa toiseen mittajohtimeen sarjakondensaattori (>10 nF). Nyt ei pitäisi DC:n häiritä mittausta.

    Kiitos, luulisi noin ajatellen, että toimisi, mutta ei vaan toimi. 470n kondensaattorin kautta näyttää aito 13 voltin vaihtojännitekin nollaa. Kokeiltu kahdellakin erilaisella halpismittarilla. Mittarit näyttävät oikein vaihtojännitteen ilman konkkaa, mutta eivät sen kanssa, olivat sitten mittajohtimien napaisuudet miten päin tahansa. Kokeilen huomenna isolla 1uF muovikonkalla vielä, jos sen löydän.

    Olisi oikeasti hyvä löytää mittari, jossa olisi millivolttialueet myös vaihtojännitteelle, ja jolla saisi luotettavasti mitatuksi myös tasajännitteen brummit. Tämähän nyt on oikeasti odottamaton ongelma. Ole jo pitkään ihmetellyt mittarin näyttöjä, kun tulee 12V suodattamattomasta tasajännitteestä liki 25 voltin näyttöä vaihtojännitepuolella, kun mittajohdot sattuvat oikein päin, ja toisinpäin tulee nollaa, vaikka hurinajännitettä taatusti on. Niin taajuushan mittauksissani on sitä verkkovirran taajuutta.

    #89866
    F-Jag
    Osallistuja

    Joo, ei tule 1uF muovikonkankaan kanssa mitään järkevää. Näyttää vaitojännitepuolella laskevaa konkan varausta joka putoaa nollaan. Ei noilla siis voi mitata anodijännitteen tasaisuutta 🙁 Mittaavatkohan nuo honkkarimittarit vaihtojännitteen niin, että tasasuunnataan, varataan sisäinen konkka, ja otetaan siitä samplea tms. Aivan käsittämätöntä, ettei kondensaattorin läpi tullutta vaihtojännitettä voi mitata. Kun saisi selville, mikä kohtuuhintainen mittari toimisi oikein, ostaisin, mutta en osta sikaa säkissä. Neuvoja?

    #89867
    hujanen
    Osallistuja

    Moro

    Miksi et käytä vanhaa kunnon Avoa, josta entinen TV-tekniikan maikkanikin aikoinaan sanoi: “se on mittari joka näyttää oikein”.
    Käytetyn oskilloskoopin saa myös halvalla, ja siitä on iloa myös paljon muuhunkin, se myös näyttää todellisen ac-komponentin.
    Kaikkein paraskaan true rms mittari ei näytä sitä minkä skooppi näyttää. Torissa joku tarjosi joskus toimivaa skooppia 20€:lla.

    Jussi

    #89868
    artosalo
    Jäsen

    Kokeile laittaa 100 nF konkka sarjaan ja mittarin napojen yli 47k…100 k vastus.
    Digimittarin sisäinen vastus voi olla jopa 10 megaa, jolloin käyttämilläsi isoilla sarjakonkilla DC-tasojen tasaantuminen
    kestää minuuttiluokkaa, ja ennen sitä mittari ei näytä oikein.
    Millivolttitasojen mittaukseen tavalliset yleimittarit ovat huonoja. Tarvitset oikean AC-volttimittarin, jossa mitta-alueet alkavat
    1…10 mV:sta.

    #89869
    teemumm
    Jäsen

    Miksi et käytä vanhaa kunnon Avoa, josta entinen TV-tekniikan maikkanikin aikoinaan sanoi: “se on mittari joka näyttää oikein”.
    Käytetyn oskilloskoopin saa myös halvalla, ja siitä on iloa myös paljon muuhunkin, se myös näyttää todellisen ac-komponentin.

    Sitten kun skooppiin vielä tilaa täältä esim. Testec TT-HV-150 -mittapään niin saa anodijännitteetkin mitattua.

    http://www.batronix.com/shop/accessory/probes.html

    #89870
    F-Jag
    Osallistuja

    Kiitos vastauksista. Kokeilen joulun jälkeen vaihtoehtoja. Se Avo meni jo ajat sitten, ja vaihtui jossain vaiheessa Flukeen, jonka kadotin jokunen vuosi sitten, ja nyt kituutellaan halpismittareilla. Iso Fluke kyllä näytti hienosti brummitkin.

    Hyvät joulut vaan porukoille ja onnea Wuchille sen Voxin tekoon 🙂

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.