Yamaha B100 High ja Low kanavien käyttö samaan aikaan

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Transistorivahvistimet Yamaha B100 High ja Low kanavien käyttö samaan aikaan

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Duane
    Jäsen

Morjens,

Tuli ostettua Yamaha B100ii nuppi m.netistä kun oli tarvetta kahdelle kanavalle. Meikäläinen soittaa bändissä kieli- ja synabassoa. Vaikkei eq:n kannalta ole paras ratkaisu, niin soittaisin niitä molempia mielellään samalla vahvistimella käytännön syistä.

[img]http://galeon.hispavista.com/salasrajha/img/tete_b100.JPG[/img]

Nupissa on siis High ja Low sisääntulot ja meidän bändin synistilla on lähes vastaava vahvistin mutta combo-versio ja hän käyttää molempia kanavia samanaikaisesti ihan vaivattomasti. Tästä syystä luulin että nuppiversio sopisi minullekin kun en edes soita molempia kanavia samanaikaisesti (ei kädet riitä…). Kaappina Ampegin HLF610 joka toimii moitteettomasti.

Ongelmana on nyt se, että parin minuutin soittelun jälkeen ääni leikkaa pois. Kytken Yammusta virran pois ja takaisin päälle, niin ääntä alkaa taas kuulumaan. Itse arvelisin että syy saattaisi olla tukkeutuneissa tuulettimissa ja huonossa jäähdytyksessä.

Hyvä foorumin väki, luuletteko että tämä vahvistin ei soveltuisi laisinkaan kaavailemaani viritykseen, eli basson ja synabasson samanaikaiseen kytkentään? Onko synan (Akai Miniak) signaali liian kuuma?

Terveisin,
    Anssi

alsu
    Osallistuja

Joskus oon korjannu tommosen combon. Puhallin jäähdytyksestä en musita mutta jäähdytyslevyyn johon päätevahvistimen transistorit on asennettu on myös laitettu lämpötilaa tunnusteleva kytkin joka pätkäisee sitten kun meno yltyy liian kuumaksi. Kannattaa tarkastaa/tarkastuttaa.

Villi veikkaus on että tuo kuvaamasi pätkiminen johtuu lämpötilaongelmasta, joko tuo lämpösuoja tai sitten hapokkaita juotoksia.

Jos set uppi ei toimi suoraan että on kahdesta laitteesta letkut koneeseen niin kannattaa kokeilaa A/B boksia äänilähteen valintaa. Mut uskosin että toimii, kielisoitin high ja syna low inputtiin.

Duane
    Jäsen

Hei suurkiitos nopeasta ja uskoaluovasta vastauksesta!

A/B boksia ei sen takia, koska on biisejä joissa jätän kielibasson pitkän nuotin soimaan ja samalla siirryn naputtelemaan synaa. Jalkakytkimellä oon kitkutellut tähän asti mutta kyllä nuo vaihdokset särähtää korvaan…

Tuo lämpötilakytkinteoria vaikuttaa uskottavalta hypoteesilta. Voisin vilkaista kopan sisään itse kunhan saan haettua nupin treenikseltä.

Millä tavoin jäähdytystä saisi lisättyä, onko kokemuksia?

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.