Weber copper caps
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Weber copper caps
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.12.2007, 16:20 #67263NimetönVieras
Eli tämmöiset: http://www.webervst.com/ccap.html
Tuosta toisesta ketjusta tuli tämä mieleen. Onkos arvon rakentajilla kokemusta noista? Itse tuossa funtsin, että voisi muutaman tilata ihan mielenkiinnon vuoksi kokeiluun nyt kun dollarikaan ei ole kovin vahva. Ainakin 5y3, ez80 ja 5u4GB kiinnostaisi. Enkä usko että maltan olla purkamatta ja kurkkaamatta sisäänsä. Näinköhän ovat “mustan mönjän” täyttämiä?
Mutta kokemuksia/mielipiteitä tässä siis tiedustelen.
2.12.2007, 16:54 #74426okabassOsallistujaEli tämmöiset: http://www.webervst.com/ccap.html
Tuosta toisesta ketjusta tuli tämä mieleen. Onkos arvon rakentajilla kokemusta noista? Itse tuossa funtsin, että voisi muutaman tilata ihan mielenkiinnon vuoksi kokeiluun nyt kun dollarikaan ei ole kovin vahva. Ainakin 5y3, ez80 ja 5u4GB kiinnostaisi. Enkä usko että maltan olla purkamatta ja kurkkaamatta sisäänsä. Näinköhän ovat “mustan mönjän” täyttämiä?
MOI
Arvaan, että sisällä on pari diodia, vastus n. 100Ω ja PTC- tai NTC-vastus.
2.12.2007, 17:00 #74427ceesamiJäsenArvaan, että sisällä on pari diodia, vastus n. 100Ω ja PTC- tai NTC-vastus.
Ja sitten vielä zeneri.
Niin no, diodihan sekin on…
3.12.2007, 07:12 #74428uraltoneOsallistujaTee-se-itse mies tekee helposti moisia näistä:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=375Yksinkertaisimmissa malleissa on vain diodit. Tässä on ongelmana korkeampi jännite verrattuna putkitasureihin. Sag ja jännitehäviä on usein tehty pelkällä tehovastuksella. Putkien datoista näkee kuinka paljon jännitehäviötä tapahtuu tasurissa, josta voi päätellä vastuksen kokoa. Koko hoita valetaan sitten epoksiin tai sopivaan polyesteriin. Diodien yli voisi laittaa pikkukonkat…
Nämä ovat ihan “järkeviä” ratkaisuja, etenkin nykyään kun putkitasurien laatu ei ole parhaimmillaan, vaikka osa putkitasurin fiiliksestä menetetäänkin ;D
Mikko
3.12.2007, 07:32 #74429TubemanJäsenEli tämmöiset: http://www.webervst.com/ccap.html
MOI
Arvaan, että sisällä on pari diodia, vastus n. 100Ω ja PTC- tai NTC-vastus.
Tai sitten joku on löytänyt vanhoja kuparioksidi tasureita (vanhaa US-Army surplus) ja valanyt ne hartsiin.Tuo neliömäinen kotelo herätti epäilyn edellämainittuun oivallukseen.
3.12.2007, 23:04 #74430NimetönVierasPitäisi melkein juu itse kokeilla tehdä tuommoisia vastaavia myös. Johan tässä ketjussa esiin tulleilla tiedoilla pitäisi jonkinsorttinen onnistua (minultakin). Rautakaupasta ostaa vielä jotain sopivaa kupari tms. putkea tuohon kannan jatkeeksi, ruuvattava “hattu” ja vot! Pitää tutustua lämpöpatteriputkistojen osiin. 😀
4.12.2007, 08:06 #74431uraltoneOsallistujaTai sitten joku on löytänyt vanhoja kuparioksidi tasureita (vanhaa US-Army surplus) ja valanyt ne hartsiin.Tuo neliömäinen kotelo herätti epäilyn edellämainittuun oivallukseen.
Epäilisin että on ihan aitoa ja alkuperäistä Made-in-china kamaa niin kuin valtaosa Weberin tuotteista kaiuttimia lukuunottamatta ;D
Mikko
4.12.2007, 08:49 #74432TubemanJäsenTai sitten joku on löytänyt vanhoja kuparioksidi tasureita (vanhaa US-Army surplus) ja valanyt ne hartsiin.Tuo neliömäinen kotelo herätti epäilyn edellämainittuun oivallukseen.
Epäilisin että on ihan aitoa ja alkuperäistä Made-in-china kamaa niin kuin valtaosa Weberin tuotteista kaiuttimia lukuunottamatta ;D
Mikko
Uh,mä saa näppylöitä jo sanasta Kiina… 😀 . Radioharrastajat on tehneet vastaavia vanhojen seleenitasureiden kuoriin,eli 4 diodia,konkat niiden rinnalle ja vastus vielä ulostuloon.
4.12.2007, 08:52 #74433vasuJäsenPitäisi melkein juu itse kokeilla tehdä tuommoisia vastaavia myös. Johan tässä ketjussa esiin tulleilla tiedoilla pitäisi jonkinsorttinen onnistua (minultakin). Rautakaupasta ostaa vielä jotain sopivaa kupari tms. putkea tuohon kannan jatkeeksi, ruuvattava “hattu” ja vot! Pitää tutustua lämpöpatteriputkistojen osiin. 😀
Laita “nopeat” diodit esim. BYW96E ja 1nF (voi olla hiukan isompi) konkat diodien yli.
Toimii. Ainakin mun Köykkä vastavaihevahvistimessa lähti sirinät kun laitoin 1N4007 diodien tilalle.4.12.2007, 14:51 #74434NimetönVierasLaita “nopeat” diodit esim. BYW96E ja 1nF (voi olla hiukan isompi) konkat diodien yli.
Toimii. Ainakin mun Köykkä vastavaihevahvistimessa lähti sirinät kun laitoin 1N4007 diodien tilalle.Kiitos vinkistä. Kys. diodit ovatkin vaasan elektroniikkakeskuksessa alennuksessa. 🙂
16.12.2007, 16:19 #74435NimetönVierasPari kysymystä tulikin vielä… Eli voiko noita BYW96E diodeja käyttää ihan yleisenä korvaajana 1N4007 mallille (kätsyn kokoisia ja näköisiä nimittäin)? Ja mitä virkaa nuo 1nF konkat niiden rinnalla toimittavat? Passaako tilalle laittaa 10nF? Kun semmoisia löytyisi jemmasta 3kV kestolla.
Kits.
teppo
16.12.2007, 19:57 #74436vasuJäsenPari kysymystä tulikin vielä… Eli voiko noita BYW96E diodeja käyttää ihan yleisenä korvaajana 1N4007 mallille (kätsyn kokoisia ja näköisiä nimittäin)? Ja mitä virkaa nuo 1nF konkat niiden rinnalla toimittavat? Passaako tilalle laittaa 10nF? Kun semmoisia löytyisi jemmasta 3kV kestolla.
Kits.
teppo
BYW96E käy 1N4007 tilalle, jännitekesto on sama, virrankesto on BYW96E diodilla 3A (1N4007 1A). Haittapuolena BYW96E diodilla on että, jalat on aikas paksut.
Konkkien tarkoituksesta en osaa sanoa mutta esim Raider zur Linde'n Audio Valve Amplifiers kirjassa suositaan konkkia (löytyisköhän oikeaa tietoa mitenkä konkat vaikuttaa?). 1nF- 47nF kokoja olen nähnyt kyseisessä tarkoituksessa.16.12.2007, 20:02 #74437NimetönVierasBYW96E käy 1N4007 tilalle, jännitekesto on sama, virrankesto on BYW96E diodilla 3A (1N4007 1A). Haittapuolena BYW96E diodilla on että, jalat on aikas paksut.
Jalkojen paksus ei haittaa, kun kuitenkin turretteihin ne kiinnittää. Melkein parempikin, että ovat vähän tukevampia. Ajattelin lähinnä, että tuo “nopeus” olisi jonkinlaista käyttöä rajoittava tekijä.
Konkkien tarkoituksesta en osaa sanoa mutta esim Raider zur Linde'n Audio Valve Amplifiers kirjassa suositaan konkkia (löytyisköhän oikeaa tietoa mitenkä konkat vaikuttaa?). 1nF- 47nF kokoja olen nähnyt kyseisessä tarkoituksessa.
Kyllähän joissain esim. fenderin kytkennöissäkin noita konkkia näkee, mutta mistään en ole löytänyt mainintaakaan niistä. Saati siitä mitä ne tekee. 🙁
17.12.2007, 05:00 #74438NiskanenJäsenKonkkien tarkoituksesta en osaa sanoa mutta esim Raider zur Linde'n Audio Valve Amplifiers kirjassa suositaan konkkia (löytyisköhän oikeaa tietoa mitenkä konkat vaikuttaa?). 1nF- 47nF kokoja olen nähnyt kyseisessä tarkoituksessa.
Siis tasurin diodien yli konkat (olen aika jumissa tähän aikaan)? Onkohan ne niin sanotusti snubbereiden virkaa toimittamassa, eli diodien virran katkeamisesta syntyvää räpsettä suodattamassa? Sarjaan kytkettyjen diodien yhteydessä on vastaavaa nähty. Tuolloin on tosin kait tarkoitus myös jakaa jännite tasaisesti perättäisten diodien välille (vrt. vastukset sarjaan kytkettyjen elkojen rinnalle).
edit:Ai te näköjään jo puhuittekin sirinän poistamisesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.