Wanha JCM 800 – uusi elämä

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Wanha JCM 800 – uusi elämä

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Sain kaverilta Marshall JCM 800 2203 nupin vuosimallia 1982. Vehje on ollut soittamatta 15 vuotta ja en uskalla sitä käynnistää kun en tiedä räjähtääkö silmille ;D Kaverin mukaan ei toiminut kunnolla kun testasi 15v sitten, vain pörisi. Tuohon on joku tehnyt modausta – ottanut pois high-inputin, lisännyt yhden 12ax7:n ja laittanut nippeleitä lisää. Osaisko joku päätellä kuvista mikä ihmeen modaus tuo on ja uskaltaisiko vahvaria käynnistää? Mulla on uudet putket ja 8 ohm kajari valmiina.

[IMG]http://www.utbl.net/~mkarki/tmp/DSC09922.JPG[/img]

[IMG]http://www.utbl.net/~mkarki/tmp/DSC09926.JPG[/img]

[IMG]http://www.utbl.net/~mkarki/tmp/DSC09929.JPG[/img]

harryk
    Jäsen

:)Näyttää siltä, että ensimmäiseen etuasteeseen ekan putken yhteyteen on tehty joku modaus erilaisilla konkilla. En usko, että se on kuitenkaan syy laitteen totaaliseen toimimattomuuteen. En tiedä mikä on sinun osaamisesi korkeajännitteisten sähkövehkeiden suhteen, mutta jos et tiedä mitä olet tekemässä on parasta viedä laite osaavaan huoltoon. Jos tiedät mitä olet tekemässä voit ottaa ensin kaikki vanhat putket pois ja tutkia tuleeko virtalähteestä yleensä tasajännitettä n. 450-500V ilman kuormaa suodatuksen jälkeen. Jos ei sopivaa tasajännitettä tule ovat virtalähteen suodatuskonkat varmaan kaputt. Sama voi olla kyseessä kaikkien mjuidenkin elkojen osalta. Myös vanhat putket voivat olla loppu joista yleensä pääteputket  kypsyvät ensimmäisenä. Tuosta vehkeestä pitäisi sen kunnossa ollessa saada aikaan kelpo 80-luvun rocksaundit. Olen itse omassa Bluetone Dusty Road nupissani käyttänyt crunch-kanavan lähtökohtana juuri marsun JCM800-mallia. Olen kyllä modannut alkuperäistä kytkentää omien mieltymysteni mukaiseksi  t. Harry Bluetone 

Nimetön
    Vieras

Mitä tulee Harryn mainitsemiin “kelpo kasari soundeihin”, niin kaikki modaukset pois ja palautus alkuperäiseen. Ainakin ensiksi. Sitten on helppo etsiä mahdollisia piileviä vikoja (mikäli niitä nyt ylipäänsä on), ja mahdollisesti modata tuo kunnolla, jos semmoiselle kokee tarvetta. Näyttää kuitenkin sisältä oikein siistiltä. Elektrolyytit varmaan kannattaa jo tässä vaiheessa vaihtaa, ja ulkopuoli jynssätä kuntoon.

Tuosta saa komian pelin!

vasu
    Jäsen

Näyttäis olevan tehty yksi vahvistinaste lisää ja sille gain säätö. Voipi olla melkoinen suristin vaikka olisi ikäänkuin “kunnossa”. Ehdottaisin jonkun asiantuntian toimesta palauttaa vahvistin alkuperäiseen kuosiinsa mikä ei ole kovin vaikea tehtävä.

Nimetön
    Vieras

Kiitos neuvoista!
    Haluaisin palauttaa koneen alkuperäiseen kuntoon – tuollaiset rumat modit veks! Ja etupaneeliin on porattu reikiä.. ja jätetty toinen input reikä tyhjäksi.. haloo! Saakohan jostain uutta faceplatea tuohon?

Nyt pitää vaan löytää hyvä ja edullinen korjaaja pääkaupunkiseudulta…

Niskanen
    Jäsen

Nyt pitää vaan löytää hyvä ja edullinen korjaaja pääkaupunkiseudulta…

Asuu varmaan jossain rehtien autokauppiaiden lähellä…

😉 Sori, oli pakko.

FLJORMAR
    Osallistuja

Kiinnittyi huomio noihin hehkujen johtoihin. Ei ole pahemmin kierretty toistensa ympärille! Jossain ketjussa siitä kirjoiteltiin. Eli ei siis niin välttämätön asia? Siisti peli muuten, kannattaa palauttaa varmasti alkuperäiseksi.

Nimetön
    Vieras

Kiinnittyi huomio noihin hehkujen johtoihin. Ei ole pahemmin kierretty toistensa ympärille! Jossain ketjussa siitä kirjoiteltiin. Eli ei siis niin välttämätön asia? Siisti peli muuten, kannattaa palauttaa varmasti alkuperäiseksi.

Ei se ole niin justiinsa. Fenkun SF koneissa “kierretty” tarkoittaa paria löysää lenkkiä piuhoissa per putkien väli. Itse olen tehnyt täysin häiriöttömän vahvistimen (champ) myös hehkuilla joista toinen puoli on suoraan maissa, juuri kuten vanhoissa tweed fendereissä (autenttisuus oli tarkoitus silloin). Ehkä säkää, ehkä jotain muuta. Yleensä hehkukäämin keski-oton maadoittaminen, tai keinotekoinen keskiotto (eli ne kaksi 100Ω vastusta) riittää mainiosti, ja kiertäminen on lopulta vain ulkonäkö/siisteys seikka. Kevin O'Connor esittää jossain kirjassaan myös hehkujen suojaamista, mutta minusta jos tuommoiseen pitää mennä, on layoutissa tai jossain muualla jotain vialla… Ja kyllä, minä kierrän vahvistimieni hehkujohdot kunnolla toistensa ympärille. Jos se ei häiriöiden poistoon olekkaan välttämätöntä, niin näyttääpähän paremmalta.

Kunhan hehkujen johdot eivät kulje vierekkäin signaalijohtojen kanssa, homma on pääosin hanskassa. Ja tuossa marshallissa piuhat on oikein siististi chassiksen reunassa.

Niskanen
    Jäsen

Elwoodin kanssa samoilla linjoilla. Ei ole ollut ikinä ongelmia hehkujen aiheuttamien hurinoiden kera. Aina on tullut kierrettyä kyllä johdot aika tiukkaan, mutta varsinkin korjaamissani Fenkuissa on ollut todella löyhästi kierretyt piuhat. Jos hehkujen DC-potentiaalia on tullut korotettua hehku-katodi läpilyönnin ehkäisemiseksi, niin 100 mikron konkka siinä jännitteen jakajan rinnalla on pitänyt sirinät kurissa.

harryk
    Jäsen

;)Tein viimeisimpään projektiini Bluetone Bassmaniin päättärin hehkut ilman piuhojen kiertämistä kun laitoin ne aika paksusta touvista eikä kone hurise lainkaan. Tuo layout tuntuu maadoituksineen olevan se kaikkein oleellisin asia. Nyt vasta huomasin, että tässä koneessa on tosiaan yksi ylimääräinen ECC83-putki etuasteessa. JCM800 on jo lähtöön ns. high gain-peli ja tuolla lisäputkella lähennellään Soldanon metallisirkkeleitä joissa layoutit ja maadoitukset ovat millimetrin tarkkaa puuhaa. En ihmettele yhtään jos tämä kone vain sirisee ja surisee eikä tuota mitään muuta ääntä. Voisin testimielessä tehdä nuo muutos- ja kunnostustyöt tähän peliin. t. Harry Bluetone

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.