Vox AC4 verkkomuuntaja lämpenee
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Vox AC4 verkkomuuntaja lämpenee
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.8.2007, 16:29 #67096NimetönVieras
Ei vahvistinta jossa ei jotain outoa olisi. Elikkäs siis. Tein tuommoisen vox ac4 härpäkkeen tuossa reilu viikko sitten. Yllättäen se toimi heti ilman kummallisempia häiriöitä tai säätämisiä. Noh, tänään sitten viimein sain kotelon kuntoon ja roudasin valmiin koneen pajalta kotiin treenailuvahvariksi tms.
Nyt kuitenkin kiinnitin huomiota siihen, että verkkomuuntaja lämpenee. Erittäin hitaasti, mutta kuitenkin. Ei se minulla pajalla tainnut koskaan olla niin pitkään päällä, että lämpenemisen olisi huomannut. Kuitenkin noin tunnin soittelun jälkeen metalli muuntajassa on huomattavan kuuma (sietää kuitenkin koskea), mutta itse käämit ei eristeensä alla ole kuin juuri ja juuri vähän lämpimät. Ensin luulinkin lämmön tulevan putkista säteilevänä sorttina, mutta eipä vaan tule. Kyllä se ihan itse muuntaja hitaasti lämpöä ottaa.
Onkos tämä(kin) nyt sitä Vox:n “kaikki käy kuumana” juttua, vai pitääkö huolestua? Jännitteet sekä soundi on kuitenkin kohdallaan (ei muuten säröydy halpis squijerilla juuri ollenkaan). Itse-asiassa B+ on voltilleen mitä kytkentäkaavio sanoo, eli 270V. Tasasuuntaus on tasurisillalla. Muuntajan speksit ovat: pri: 230V sec: 230V@120mA, 20V@120mA, 6.3V@4A Elikkäs tästä muuntajasta on kyse: http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=84&products_id=808 No onhan tuo vähän halpa p*ska, mutta sattui olemaan jemmassa…
Mistäs nyt lähdetään vikoja hakemaan?
-teppo-
1.8.2007, 17:47 #72577tvahalaOsallistujaEi mitään ihmeellistä tuossa. Verkkomuuntajat käämitään useimmiten lähelle rautojen saturoitumista, tuolla saadaan toision jännite hiukan “jäykemmäksi”. Sivutuotteena syntyy hiukan lämpöä; saattaapa joissakin näpitkin polttaa.
1.8.2007, 18:39 #72578NimetönVierasEi mitään ihmeellistä tuossa. Verkkomuuntajat käämitään useimmiten lähelle rautojen saturoitumista, tuolla saadaan toision jännite hiukan “jäykemmäksi”.
Taas oppi ja sai tietää jotain uutta. En ole aiemmin vaan törmännyt kuumenevaan muuntajaan (ellen sitten ole saatunut oikosulkemaan hehkukäämiä *köh*).
Sivutuotteena syntyy hiukan lämpöä; saattaapa joissakin näpitkin polttaa.
Noh, ei tuossa kyllä ihan heti näppejään pääse polttamaan. 🙂
1.8.2007, 21:21 #72579vasuJäsenMulla on Princeton Reverbissä aidon Princeton Reverbin varaosa muuntaja ja lämpiää jo puolen tunnin päällä olon aikana aika selkeästi ja tunnin päästä on jo sellainen että ei tee mieli kauaa pitää kättä suojakopan (tai rautojen) päällä.
Muuntaja on kyllä oikein mitoitettu kaikki jännitteet on justiin sellaiset kuin pitääkin ja kun mittailin kuormittamattomana niin jännitteet oli lähellä oikeaa silloinkin, eli tvhalan tieto on varmasti oikea.2.8.2007, 16:50 #72580Sissi A3JäsenPaitsi rautahäviöitä muuntajien käämien resistanseissa tapahtuu häviöitä, jotka lämmittävät muuntajaa. Yhdessä häviöt voivat olla varsin merkittäviäkin. Yleisesti kaikki muuntajat lämpenevät.
Ei se minulla pajalla tainnut koskaan olla niin pitkään päällä, että lämpenemisen olisi huomannut. Kuitenkin noin tunnin soittelun jälkeen metalli muuntajassa on huomattavan kuuma (sietää kuitenkin koskea), mutta itse käämit ei eristeensä alla ole kuin juuri ja juuri vähän lämpimät.
Mulla on Princeton Reverbissä aidon Princeton Reverbin varaosa muuntaja ja lämpiää jo puolen tunnin päällä olon aikana aika selkeästi ja tunnin päästä on jo sellainen että ei tee mieli kauaa pitää kättä suojakopan (tai rautojen) päällä.
Edellisten perusteella muuntajien lämpötilat vaikuttavat olevan 40 asteen nurkilla ja käyntilämpötiloina ne ovat jopa alhaisia. Mitotin aikoinaan erään verkkomuuntajan (Salora LS6200) kestämään vikatilanteessa 150 astetta. Silloinen Sähkötarkastuslaitos hyväksyi muuntajan oikosulkukokeissa (olisi kyllä halunnut sulakkeen). Tuo 150 astetta ei vahingoittanut muuntajaa. Muuntajan sallittu käyntilämpötila riippuu käytetyistä materiaaleista ja rakenteista. Käsittääkseni nykyään ensimmäisenä tulee vastaan käämirungon pehmeneminen.
Mistäs nyt lähdetään vikoja hakemaan?
Ei mistään.
2.8.2007, 17:48 #72581NimetönVierasEi mistään.
Rasti seinään nyt. Ensimmäinen kerta kun ei meikäläisen tarvitse ikuisuutta etsiä jotain mystistä vikaa omatekeleestä. 😀
Kiitosta vastauksista.
3.8.2007, 06:48 #72582uraltoneOsallistujaNykyään muuntajat suunnitellaan yleensä lämpöluokka B:n mikä tarkoittaa että kaikki muuntajan osat kestävät vähintään 130 C lämmön. Tavallista on että muuntaja mitoitetaan niin että sydämmen lämpötila nousee täydellä kuormalla noin 100 C:n. Eli kyllä muuntajat normaalisti lämpenevät. Ongelmia voi tulla jos pääteputket ovat aivan verkkomuuntajan vieressä ja molemmat käyvät kuumina. Vielä kun ilmanvaihdosta ei ole huolehditty ja chassis on ylösalaisin niin että kaikki lämpö nousee komponenteille tulee konehuoneelle kuumat paikat. Elektrolyyttikonkat on herkimpiä kuumuudelle. Vaikka ne on yleensä mitoitettu vähintää 85 C asteelle lyhenee niiden elinikä dramaattisesti kun lämpötila nousee 20-30 asteesta vaikka “vain” 40-50 asteeseen.
Mikko
13.8.2007, 18:59 #72583JakeJäsenvähän offtopic mutta kattelin tota vahvarin kuvaa http://muusikoiden.net/dyn/tori/179868.jpg
ja tota footswitciä, miten oot tehny ton jalkakytkimen tai mistä tollasia saa? ???13.8.2007, 19:13 #72584NimetönVierasvähän offtopic mutta kattelin tota vahvarin kuvaa http://muusikoiden.net/dyn/tori/179868.jpg
ja tota footswitciä, miten oot tehny ton jalkakytkimen tai mistä tollasia saa? ???Nyt seuraa suuri paljastus: Tuo on metallinen kissanruokapurkki nurin käännettynä. Mustaa maalia ja sellainen paksu ja jäykkä huopalevy pohjana. Carling kytkin, läpivientikumi ja vähän piuhaa. Vedonpoisto on elegantti myös… Iso nippuside kiristettynä piuhaan.
Luova-ajattelu kunniaan. Tein kaverille yhteen vahvistimeen ilmanvaihtoritilät metallisesta paistinlastasta. Kahvasta ja lastan tyngästä sai vielä hyvän pienen maaliraapan. ;D
13.8.2007, 19:44 #72585TubemanJäsenvähän offtopic mutta kattelin tota vahvarin kuvaa http://muusikoiden.net/dyn/tori/179868.jpg
ja tota footswitciä, miten oot tehny ton jalkakytkimen tai mistä tollasia saa? ???Nyt seuraa suuri paljastus: Tuo on metallinen kissanruokapurkki nurin käännettynä. Mustaa maalia ja sellainen paksu ja jäykkä huopalevy pohjana. Carling kytkin, läpivientikumi ja vähän piuhaa. Vedonpoisto on elegantti myös… Iso nippuside kiristettynä piuhaan.
Luova-ajattelu kunniaan. Tein kaverille yhteen vahvistimeen ilmanvaihtoritilät metallisesta paistinlastasta. Kahvasta ja lastan tyngästä sai vielä hyvän pienen maaliraapan. ;D
Eläköön EKO-Elwood ja Sheba de Luxe pedaali! 😀 Väliäkö sillä mistä se on tehty,tuohan on hienon näköinen,ja materaalitaloudellisesti hyvä ratkaisu.
Itse olen syyllistynyt vanhan päältäladattavan AEG-pesukoneen kuorien hyödyntämiseen auton pohjapelliksi,katsastusmiehen naama oli näkemisen arvoinen kun se massattua pohjaa paukutti ,sen verran kumea ääni lähti,ja kerroinkin mistä se on tehty.Leima tuli.
13.8.2007, 20:22 #72586JakeJäsenno joo! tosihieno footswitch ;D vox tyyliin sopiva 😛
14.8.2007, 03:36 #72587NimetönVierasEläköön EKO-Elwood ja Sheba de Luxe pedaali! 😀 Väliäkö sillä mistä se on tehty,tuohan on hienon näköinen,ja materaalitaloudellisesti hyvä ratkaisu.
Itse olen syyllistynyt vanhan päältäladattavan AEG-pesukoneen kuorien hyödyntämiseen auton pohjapelliksi,katsastusmiehen naama oli näkemisen arvoinen kun se massattua pohjaa paukutti ,sen verran kumea ääni lähti,ja kerroinkin mistä se on tehty.Leima tuli.
Huraa! 😀 Oikeastihan mitään ei pidä heittää pois. Koskaan kun ei tiedä mitä sattuu tarvitsemaan.
no joo! tosihieno footswitch ;D vox tyyliin sopiva 😛
Tuo muistuttaa itse-asiassa hyvinkin paljon rolandin jotain vanhaa (tarvike?) jalkakytkintä http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/1/9/8/371198.jpg. Isäukolla on tuollainen RE-201 nauhakaikulaitteen kaverina. Ei se kyllä ihan niin elegantti ole kun tuo mun oma. ;D
14.8.2007, 07:55 #72588harrykJäsen:)Tämä on myös vähän off topic mutta minun tilanteeni on sellainen, että nurkkiin on kerääntynyt elektroniikkarompetta vuosien aikana jonkun verran. Aikomuksena on ollut joskus tehdä niistä jotain järkevää, mutta aina uuden putkiprojektin alussa askelet vievät Mikon Uraltoneen hakemaan maailman parhaat komponentit siihen maailman parhaaseen Bluetone-putkivahvariin. Minulla on mm. iso laatikollinen erilaisia muuntajia ja putkia joilla en tee enää yhtään mitään. Pitäisi panna tuonne ostetaan ja myydään palstalle lista niistä jos jotakuta kiinnostaa saada näitä osia ja putkia huokealla johonkin luomuprojektiin. t. Harry Bluetone
14.8.2007, 09:19 #72589Sissi A3JäsenJatketaan asian vierestä. Tuo mielikuvituksen käyttö tavaran uusiokäytössä on kiinnostavaa. Kirpputorit ovat osoittautuneet vallan mainioiksi materiaalilähteiksi.
Eräs tällainen lähes hylkytavara ovat paljon käyttämäni P-sarjan putket, jotka eivät tahdo kelvata kenellekään. Sieltä löytyy putkia, joiden suoritusarvot ovat vallan hurjia. Eikä niille hehkun järjestäminen ole oikeastaan sen kummempi asia kuin E-sarjan putkillekaan. Esimerkiksi parille PCL84 (myäs PL84) hehkun saa 6,3 voltista jännitteen kahdentajalla.
Viimeaikoina olen katsellut reikäsahan teriä, joista saa mainioita magneettisuojia toroidi-muuntajille. Pitää vain hehkuttaa rauta ja hioa hampaat pois.
14.8.2007, 09:58 #72590TubemanJäsenReikäsahan terän uusiokäyttöhän on aika metka oivallus!
Itse olen kerännyt kaapin täyteen työpaikalla ATK-puolen lyhytikäisten aparaattien koteloita,
varsinkin kalliimman luokan VGA jakoboksit on todella hyviä laitekoteloita,tanakkaa plootua,helppoja kuitenkin työstä.Pienellä jyrsimellä saisi tarvittavat aukot hienosti tehtyä.Puhumattakaan muusta roinasta,elektromekaanista sälää,ja releitä kaikennäköisistä härpäkkeistä.
Kummallista miten mukaan tarttuu mitä ihmeellisempää tavaraa,ajatuksena “tuota vois tarvita.. ” ???
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.