vox ac-30 projektin kartoitusta
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › vox ac-30 projektin kartoitusta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.3.2008, 11:57 #67412flanaganOsallistuja
moros,
tarkoituksena ois väsätä mahdollisimman 60-lukunen ac30 ja vielä kaupasta saatavilla osilla. varmasti hankala yhtälö :-, mutta mielipiteitä esille!
mitä konkkia suosittelette? (orange vs. mallory vs. joku muu). entäs muut osat? vinkkejä…ut-kaupassa oli vintage-leimalla varustetut muuntajat/kuristin, niiden ympärille ajattelin loput osat kasata.
tänks.
-markku
14.3.2008, 15:34 #75976hellhoundJäsenOmassa VOXissani on monien muiden brittivahvistimien tapaan eron ja wiman konkkia. Kuten varmasti tiedätkin, Voxiin on sitten vain yksi oikea kaiutin…
14.3.2008, 15:49 #75977NimetönVierasKuten varmasti tiedätkin, Voxiin on sitten vain yksi oikea kaiutin…
Mut mää en tiä… 🙁
Kerrotko? :-*
14.3.2008, 18:19 #75978NiskanenJäsenOlen rakentanut muutamia Vox AC15 klooneja ilman tremoloa. Minulla on ehkä huonot korvat, mutta eri koneissa olen käyttänyt eri konkkia ja mitään eroa en ole itse huomannut soundeissa. Ero, Orange drops, Mallory ja Icel ovat toimineet kaikki. Virtalähteeseen esim. F&T elkot ovat oiva valinta. Fyysinen koko niillä on kohtuullinen, hinta edullinen ja ovat olleet täysin ongelmattomia omissa projekteissani. Myös Spraguen Atom konkat ovat toimineet. Hintaa ja kokoa vaan on enemmän.
Ja kajareiksi tietty Celestion Alnico Bluet. Tosin itse käytän oman kloonini jatkona 50-luvun lopulta olevaa 15 tuumaista Isophon alnico elementtiä jonka kanssa soundit ovat erittäin autenttiset.
14.3.2008, 18:53 #75979vasuJäsen60-luvun Voxeissa oli Mullard/Phillips “mustard” konkkia joita ei enää valmisteta, mutta Mallory 150 konkat olis varmaankin lähinnä saman tyyppisiä. Elkot ainakin “RS” merkkisiä oli käytössä, mutta Marshallien tapaan aika kirjava valikoima saman vuoden koneissa. Suosittelisin Rifan konkkia jotka on speksattu 125 asteen lämmön kestolle.
Vastukset massavastuksia ja olisko ollut myös hiilikalvoja? (Ei metallikalvoja!)14.3.2008, 18:56 #75980NimetönVierasJa kajareiksi tietty Celestion Alnico Bluet. Tosin itse käytän oman kloonini jatkona 50-luvun lopulta olevaa 15 tuumaista Isophon alnico elementtiä jonka kanssa soundit ovat erittäin autenttiset.
Melkein olisin arvannutkin tuon elementin. 🙂
Mites, kun itsekin olen nimenomaan AC15 mallia miettinyt (hyviä kokemuksia orange -> AC30/4 EF86 kanava muunnoksesta), niin mitens sitten se ECC83/top boost kanava? Kytkiksiä? Valmiita leiskoja? Mulla saattas olla osat/pohjakin jo olemassa… Se ex orange projekti nimittäin. Sopiiko ulostulomuuntajaksi hammond 125E? Noin niinkun soundillisesti… Virtalähteen teen kuitenkin puolijohteilla ja “putkisimulaatiolla”. Voisiko noihin miettiä mahdollisesti esim. jotain fender tyyppistä tremoloa siihen toiseen kanavaan? Onko kenelläkään kokemuksia weber alnico elementeistä vox:ssa? *kysely-ikä*
Pahoittelen pienoista ketjukaappausta… Mutta vox:t kiehtovat itseänikin, vaikka en niitä (vielä) ole oikeasti tehnytkään. AC nelosta ei lasketa.
14.3.2008, 20:23 #75981vasuJäsenJa kajareiksi tietty Celestion Alnico Bluet. Tosin itse käytän oman kloonini jatkona 50-luvun lopulta olevaa 15 tuumaista Isophon alnico elementtiä jonka kanssa soundit ovat erittäin autenttiset.
Melkein olisin arvannutkin tuon elementin. 🙂
Mites, kun itsekin olen nimenomaan AC15 mallia miettinyt (hyviä kokemuksia orange -> AC30/4 EF86 kanava muunnoksesta), niin mitens sitten se ECC83/top boost kanava? Kytkiksiä? Valmiita leiskoja? Mulla saattas olla osat/pohjakin jo olemassa… Se ex orange projekti nimittäin. Sopiiko ulostulomuuntajaksi hammond 125E? Noin niinkun soundillisesti… Virtalähteen teen kuitenkin puolijohteilla ja “putkisimulaatiolla”. Voisiko noihin miettiä mahdollisesti esim. jotain fender tyyppistä tremoloa siihen toiseen kanavaan? Onko kenelläkään kokemuksia weber alnico elementeistä vox:ssa? *kysely-ikä*
Pahoittelen pienoista ketjukaappausta… Mutta vox:t kiehtovat itseänikin, vaikka en niitä (vielä) ole oikeasti tehnytkään. AC nelosta ei lasketa.
http://www.schematicheaven.com/vox.htm
On niin “vaikeita” noi Voxit että itse olen ainakin tyytynyt “harjoittelemaan” Fendereillä. Joskus kyllä teen AC15 mallin (AC30 turhan iso koti käyttöön) siihen hankkisin oikeat muuntajat (ei 125 sarjaa), Mikolla näyttää olevan Hammondin Vox varaosa muuntajia.
Miksi puolijohteilla tasasuuntaus?
Fender tyyppinen tremolo on hyvin erilainen kuin Voxissa.14.3.2008, 20:31 #75982NimetönVierashttp://www.schematicheaven.com/vox.htm
On niin “vaikeita” noi Voxit että itse olen ainakin tyytynyt “harjoittelemaan” Fendereillä. Joskus kyllä teen AC15 mallin (AC30 turhan iso koti käyttöön) siihen hankkisin oikeat muuntajat (ei 125 sarjaa), Mikolla näyttää olevan Hammondin Vox varaosa muuntajia.Vähän samaa suuntaa tuon harjoittelun kanssa. Ei sillä, kyllä minä fendermies olen henkeen ja vereen. 😀
Ovat todella epäselviä mun silmiin nuo voxin kytkikset. Jotain “REdrawn” juttuja löytyi onneksi. Se on tämä kun fenkun kytkiksiin on tottunut.
Miksi puolijohteilla tasasuuntaus?
Kustannuskysymys.
Fender tyyppinen tremolo on hyvin erilainen kuin Voxissa.
Niinhän se toki on. Mutta ei taida nuo voxin tremolot olla sieltä simppelistä päästä?
15.3.2008, 05:39 #75983NiskanenJäsenTässä on selvemmäksi piirretty kytkis Top boostilliselle Brilliant kanavalle:
http://www.schematicheaven.com/voxamps/topboost_preamp.pdfAlkuperäinen Top Boostin kytkis esitti vain ne lisättävät komponentit. Linkin takana oleva kytkis on sellaisenaan valmis käytettäväksi ennen PI:tä. Kytkiksessä se +290V pisteen merkintä on tosin puutteellinen. Eli alkuperäisessä TB-mod kytkikessä oli piirretty päättäreiden suojahilojen B+ pisteestä 10K vastus 32 mikron konkalle, jolloin saadaan tuo n. 290V.
http://www.schematicheaven.com/voxamps/tbmod.pdf
Treblepotikalta otetaan siis signaali vaiheenkääntäjälle. Kolmikanavaisessa Voxissa Normal kanava ja Brilliant kanava viedään samalle vaiheenkääntäjän hilalle 220K vastuksien kautta. Tremolokanava käyttää PI:n toisen puoliskon yksin. Pitää jossain välissä itsekin rakentaa (ehkä ensi vuonna) AC30 ihan tremolon kera. Tremolo vaatii melkoisen läjän komponentteja mutta on se mielestäni rakentamisen arvoinen mitä nyt testasin viimeksi sellaista korjatessani yhden 70-l AC30:n.
Tässä vielä jonkun selvemmäksi piirtämä AC30 kytkis:
http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac30elek.pdfHuomatkaa että kytkiksessä jotkin komponenttiarvot poikkeavat melkoisesti 60-luvun papereista. Esim. pääteputkien katodielko pitäisi olla oikeasti 250uF ja kuvassa se on vain 25uF. Vertaamalla tätä ja alkuperäistä 60-l kytkistä saa kuitenkin aika helposti selvää että miten se kone oikein kuuluu rakentaa. Uudelleen piirretystä kannattaa tietysti tarkistaa mahdolliset virheet. Itse en nyt ehtinyt käydä sitä läpi näin aamusta.
Muuntajista sen verran että itse olen käyttänyt AC15 klooneihin ennen Hammond Guitar Series muuntajien hyllyyn saapumista Hammondin 1608 rautoja. Jälleen kerran soundi oli mielestäni ihan yhtä autenttinen kuin aidossa Voxissa joten on parempi etten kommentoi komponenttien sopivuudesta niiltä osin yhtään mitään. 😉 Guitar series rautoja en ole vielä testannut.
19.3.2008, 10:22 #75984flanaganOsallistujakiitoksia vastauksista!
mallorya meinasin ekaks käyttää, mutta posti toi TAD-esitteen ja myyvät näköjään mustard kopioita. käytän luultavammin niitä. en oo mistään löytänyt kytkistä missä olis ef86-putki mukana. oisko jollakulla tätä? t-kaupassa olevassa handwired voxissa on tuo putki..
pitää ottaa kynä “kauniiseen” käteen piirtää kytkis uudelleen ja laitan tänne näytille… kajareiksi tulee 60-70 luvun taitteen celestionit. pitää tarkistaa leimat vielä.
19.3.2008, 12:02 #75985NimetönVieraskiitoksia vastauksista!
mallorya meinasin ekaks käyttää, mutta posti toi TAD-esitteen ja myyvät näköjään mustard kopioita. käytän luultavammin niitä. en oo mistään löytänyt kytkistä missä olis ef86-putki mukana. oisko jollakulla tätä? t-kaupassa olevassa handwired voxissa on tuo putki..
http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac34ef86.pdf Itsehän vasta taannoin rakentelin tuon etusen ihan kokeilumielessä, ja pienillä muutoksilla siitä tuli oikein hyvä.
pitää ottaa kynä “kauniiseen” käteen piirtää kytkis uudelleen ja laitan tänne näytille… kajareiksi tulee 60-70 luvun taitteen celestionit. pitää tarkistaa leimat vielä.
Itse olisin kiitollinen jos viitsit piirtää kytkiksen puhtaaksi.
27.6.2008, 07:50 #75986flanaganOsallistujanyt voi keskittyä vox:n pakertamiseen…. tässä schema, josta aion lähteä liikkeelle. kirjasin komponenttien arvot uusiksi.
http://81.209.108.235/~flanagan/diy/Vox_AC30_NORMAL.jpgpäätteen 100 ja 1k5 vastuksiksi kaavailin 5W Phoenix tehovastuksia. vai oisko parempia vaihtoehtoja?
R10 ja R11 pitää varmaan kans olla tehon kestoltaan suurempia? 2 watt?onko kannukonkan(C39&C40) käyttöön jotain erityistä syytä vai voiko ne korvata axial konkilla(http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=777)? Huomasin, että TAD:n vastaava konkka maksaa 1,9€… onko merkittävää laatueroa?
onko jollain kuvaa päätteen puolelta? sais tehtyä layoutin ja komponentit suurin piirtein samoille kohille ku alkup.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.