Voinko lisätä reverbin kytkentään nykyisellä PT:llä?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Voinko lisätä reverbin kytkentään nykyisellä PT:llä?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    juzi
    Jäsen

Oi tietäjät, kertokaa! Eli mulla on lähdössä kasaukseen hyvinkin 7ender-henkinen kytkentä. Päätteessä 2xel84, yhteensä 3x12ax7 ja gz34 tasuri. Tremolo löytyy jo kytkiksestä mutta reverbiä ei ja sen lisääminen on alkanut himottamaan nyt ihan älyttömästi. Eli riittääkö mulla verkkomuuntajassa hönkä, jos lisään tuohon reverbin esim. Deluxe Reverb Ampin kytkiksestä??? Muuntaja on käämitty seuraavin speksein: 260v-0-260v (100mA), 6,3v 3A, 5v 3A.

Ja onko tuo 260v tarpeeksi reverbille? Nouseehan se tasauksen ja suodatuksen jälkeen jonnii verran juu mutta eikös noissa fenkuissa reverbi-muuntajalla ole jotain 400v? Tuskin sinne asti tässä päästään. Nurkissa pyörisi yks tankki ylimääräisenä jonka soveltuvuus projektiin pitää vielä selvitellä. Kaikenlaiset vinkit ja info reverbin tekoon otetaan vastaan. Kiitoksia jo etukäteen.

palani
    Osallistuja

Muuntaja on käämitty seuraavin speksein: 260v-0-260v (100mA), 6,3v 3A, 5v 3A.

Ja onko tuo 260v tarpeeksi reverbille?

Muuntajassa on 2×260 voltin käämiä a'100mA eli se antaa tasasuuntauksen jäkeen GZ34:lla noin 350 volttia 200 mA. Muuntaja näyttäisi olevan OK kokoinen. Jännitettä on riittävästi reverbille. Hehkukäämikin riittää juuri, eli ei ole vielä tapissa.

juzi
    Jäsen

Kiitos vastauksesta. Epäilinkin, että muuntajasta lähtee yhteensä 200mA ja hehkujen riittämisen juuri ja juuri pähkäilin itsekin. Reverbimuuntajaksi käy varmaan Mikolta löytyvä perus-fenkun mötikkä?

Osaatekos sanoa, kannattaako tuo kaiku tehdä dwell, mix ja tone-säädöillä? Jossain ax84:sen vehkeesä tais olla noin. Toisaalta pelkkä reverb-nappukka ois simppelimpi ja säästäis tilaa paneelissa. Eiku uutta layouttia piirtelemään…

hellhound
    Jäsen

eikös muuntajan 260V toisiot johda vuorotellen? 100mA tasurille>> 100mA tasurilta ulos.

vasu
    Jäsen

Entä jos laitat pääteputkiksi 6V6GT siinä on hehkuvirta pikkuisen pienempi (0,45A vs 0,76A) ja saundaa pienillä volumeilla useimpien mielestä makeammin kuin EL84. 260VAC ja GZ34 tasurilla tulee aivan varmasti riittävästi jännitettä perus Fender reverb kytkentään. Dwell ja tone säädöt pistää homman aika mutkikkaaksi, riittäähän se pelkkä reverbin määrä säätökin, Deluxe, Princton Reverb, Vibrolux Reverb tai muitten blackface Fenderien kytkennät toimii ihan o.k. ja pitkä tankki.

juzi
    Jäsen

Käykös tuo nykyinen päätemuuntaja, eli Hammond 125E (15W), jos vaihtaa päättäreiks 6V6:set? Ja vaatikos tuo homma mitään muita muutoksia? Vai kopsaanko päätteen suoraan esim. juuri Deluxe Reverbistä? Kysely-ikä iski… Taidan muuttaa kohta koko projektin Deluxe Reverb Ampin klooniksi.

palani
    Osallistuja

Käykös tuo nykyinen päätemuuntaja, eli Hammond 125E (15W), jos vaihtaa päättäreiks 6V6:set? Ja vaatikos tuo homma mitään muita muutoksia? Vai kopsaanko päätteen suoraan esim. juuri Deluxe Reverbistä? Kysely-ikä iski… Taidan muuttaa kohta koko projektin Deluxe Reverb Ampin klooniksi.

Just passeli muuntaja 6V6 putkille tuo 125E. Tuohon reverb käyttöön päätemuuntajaksi 125ASE saattaisi toimia 10 000 ohm asetuksilla.

vasu
    Jäsen

125E taipuu melkein kaikkeen eli löytyy Deluxe Reverb n.6000ohmin ensiö tai Princeton Reverb 8000ohm, tota Princeton Reverbiä voisin suositella tehoa on hieman vähemmän kuin Deluxe Reverbissä mutta on hiukan yksinkertaisempi vibraton ja vaiheenkäännön osalta, yksikanavaisena jää myös muutamat potikat pois. Princeton Reverbissä on 4kpl etuaste putkia ja Deluxe Reverbissä 6kpl. Princeton Reverb menee särölle huomattavasti aikaisemmin kuin kuin Deluxe Reverb onko se hyvä vai huono riippuu käyttö tarkoituksesta ja mausta. Reverb muuntajana kannattaa käyttää Fendereihin tarkoitettua muuntajaa (ei maksa ihan maltaita) on vähän halvempi kuin 125ASE.
    Rehellisesti sanottuna en ole itse päässyt suoraan vertailemaan Deluxe Reverbiä ja Princeton Reverbiä, mutta hyviä kummatkin. Koti käyttöön Princeton Reverb ja keikka Deluxe Reverb?

juzi
    Jäsen

Projektin suunnittelu etenee. Ajattelin sitten että kloonaan Deluxe Reverb Ampin ilman normal-kanavaa Twin Reverbin tonestackilla ja bright-kytkimellä ryyditettynä. Verkkomuuntajaksi meinasin nykyisen tilalle tuota Uraltonen TV19-mallia http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1402. Lienee sopiva? Mitenkäs siinä hehkut kytketään, kun on 2×3,15V yhden 6,3V:n sijaan? Vai oiskos joku toinen malli parempi?

Vastukset ja konkat hankin kaikki uudet. Sprague Atomsia, Orange Droppia (vai Mallory 150s?) ja hiilikalvoa meinasin laittaa. Mutta minkäslainen kuristin tuohon laitetaan ja kannattaako filtteri-konkkien kokoa kasvattaa? Kun skemassa on 16uF, niin vaikuttaako mitenkään jos pistää vaikka 20uF? Parannus-ehdotuksia ja modeja saa laittaa esim. hurinoitten minimoimiseksi. Ja muitakin. Tarkoitus olis saada perinteistä 7ender-sointia aikaiseksi, mutta jos joltain löytyy parannuksia, niin eiku vaan ehdotuksia. Kunhan ei ihan tämmönen tule: http://www.youtube.com/watch?v=DGCeczAL8zM&mode=related&search= Hoho!

Nimetön
    Vieras

Projektin suunnittelu etenee. Ajattelin sitten että kloonaan Deluxe Reverb Ampin ilman normal-kanavaa Twin Reverbin tonestackilla ja bright-kytkimellä ryyditettynä. Verkkomuuntajaksi meinasin nykyisen tilalle tuota Uraltonen TV19-mallia http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1402. Lienee sopiva? Mitenkäs siinä hehkut kytketään, kun on 2×3,15V yhden 6,3V:n sijaan? Vai oiskos joku toinen malli parempi?

Ceriatonen layouteista voipi ottaa mallia tuon hehkun kytkemiseen: http://www.ceriatone.com

Vastukset ja konkat hankin kaikki uudet. Sprague Atomsia, Orange Droppia (vai Mallory 150s?) ja hiilikalvoa meinasin laittaa. Mutta minkäslainen kuristin tuohon laitetaan ja kannattaako filtteri-konkkien kokoa kasvattaa? Kun skemassa on 16uF, niin vaikuttaako mitenkään jos pistää vaikka 20uF?

Mallorya tuntuvat fenkkuihin laittavan. Ainakin mitä nettikuviin on luottaminen. Itse olen taasen orange droppeja käyttänyt. Maku-asia lienee se. Mutta hiilikalvoja en laittaisi. Vaan metallikalvoja. Vintagefiilistelyyn sitten hiilimassaa. Ensimmäisen suotokonkan koolle asettaa tasuriputki omat rajoituksensa. Ne selviää datalehdistä. Mutta jos teet dioditasurilla, niin sitten voi olla isommat. Ja kuristimen voi jättää pois.

Parannus-ehdotuksia ja modeja saa laittaa esim. hurinoitten minimoimiseksi. Ja muitakin. Tarkoitus olis saada perinteistä 7ender-sointia aikaiseksi, mutta jos joltain löytyy parannuksia, niin eiku vaan ehdotuksia. Kunhan ei ihan tämmönen tule: http://www.youtube.com/watch?v=DGCeczAL8zM&mode=related&search= Hoho!

Hurinoista: http://www.uraltone.com/forum/index.php?topic=170.0

Tämä nyt on vain minun mielipiteeni: Jos haluat perinteistä fender soundia, niin kannattaa tehdä perinteinen fender. “Modata” sitä vain sen mitä sähköturvallisuus vaatii. Itse en esimerkiksi tonestäkkejä lähtisi suuremmin sotkemaan. Muutenkin mielestäni kannattaa ensin tehdä vahvistimesta joku versio valmiiksi, ja alkaa vasta sitten niitä modauksia miettimään. Viimeisenä.

Mutta olenkin vähä tällainen.

vasu
    Jäsen

TV19 muuntajassa on tehoa vähän turhan paljon, TV10 riittäis mutta siinä on anodi käämin jännite ehkä hiukan pieni (300V), (mielestäni toikin riittää varsinkin jos muuntaja vähemmän kuormitettuna antaa hiukan enemmän jännitettä, pitäis kysyä Mikolta tai joltain jolla on kokemusta noista muuntajista)
    Olen SirElwoodin kanssa samaa mieltä tonesta ja muista modeista ettei siihen oikein kannattaisi ryhtyä.
    Sopiva kuristin on n.4H 50mA 150ohm arvoilla (Mikolta saa 125C3A kuristinta joka on suoraan varaosana sopiva Deluxeen, toki myös vastaavia Hammondin kuristimia voi käyttää)
    Deluxessa on ekana suotokonkkana 2kpl 16uF joten yksi 33uF tai 47uF tai 2kpl 22uF käy tilalle.
    Muut suoto konkat voi olla 22uF.
    Lisätään nyt ehdotukseni: Tee täysin klooni Deluxe Reverb AB763. huolella tehtynä tulee taatusti hyvä “ikuinen” vahvistin. Tuolla on valtavasti kuvia aiheesta: http://www.cpamps.com/Deluxe_Reverb/
    hakemistoista löytyy valokuvat, päähakemistossa skemat ja layoutit.

juzi
    Jäsen

Kiitokset vasulle kuvista! Joo, ehkä se on parempi kloonata suoraan ilman modailuja. Ihan yks yhteen kloonia en voi tehdä ulkoisesti, mutta kytkistä ja layouttia vois noudatella. Mulla on jo kotelo valmiina (tolexit myös) mallia päältä ladattava. Komponenttien arvojen suhteen kannattanee noudattaa kytkistä, layoutissa on joitain eri arvoja.

Jokunen kysymys on tässä mieleen juolahtanut. Mitenkäs, ku nuo suotokonkat on originaalissa sijoitettu sinne “doghouseen”, niin jos laitan boardille suoraan? Ja kannattaako niiden kokoa hieman suurentaa pienempien hurinoitten toivossa, vai laitetaanko ihan suosiolla originaalit arvot? Ja sitten tuo normal- vs vibrato-kanava. Onko niiden soinnissa hirveetä eroa? Olen ko. vehettä soitellu paljonkin, mutta siitä on jo vuosia, joten ei voi muistaa tarkasti. Aatteena olis ollu laittaa vain vibrato-kanava. Sais hieman yksinkertaistettua hommaa.

Kaikutankkikin löytyis valmiina, mallia Accutronics 4EB3C1B. Taitais muuten olla sopiva, mutta sisääntuloimpedanssi on 600 ohmia. Pitäiskös sen tässä kytkennässä olla 8 ohmia? Ja saako tuota kytkentää viilattua, että sais tuon nykyisen käymään siihen helposti? Ja sitten on vielä valinnan vaikeutta niiden komponenttien suhteen… Jos nyt sitten laittais konkiksi kuitenkin niitä Malloryita (OD:sit on hirveen isoja!). Mutta ne vastukset, oisko se nyt sitä hiilimassaa ku olen kuitenkin aika vintage-miähiä. Virtalähde metallikalvoa.

Tulipa taas kyseltyä. Tarkoitus on kasata kone huolella ja olis kiva, jos valinnat osuis suht hyvin kohilleen jo suunnitteluvaiheessa. -j

vasu
    Jäsen

No sen verran vois konkkia muuttaa että kun alkuperäisessä on ekoina 2kpl 16uF niin tilalle 2kpl 22uF samoin kuin muutkin muuttaa 22uF, ei kannata enempää kasvattaa konkkien kokoa, ei tuossa alkuperäisessäkään mielestäni hurina häiritse.
    No eipä tuossa taida normaali-kanavaa tarvita, ei kyllä ole oikein kokemusta mahdollisista saundi eroista. Yksi vaihtoehto olis että tee myös normaalikanava muiten mutta jätä tonesäädöt pois, jos tilasta on kiinni ja jakkeja voi vähentää kun ottaa kummastakin kanavasta toiset pois.
    Jos jätät toisen kanavan pois niin muista huomioda että, etuputken toisen puolikkaan katodivastus on sitten 1500ohmia (eikä 820ohmia).
    Kaikutankkia voi kokeilla ja jos ei oikein toimi kunnolla niin voi laittaa kokeeksi kaikumuuntajan toisioon rinnalle 10ohmin vastuksen (liittimen yhteyteen).
    Hiilimassa vastuksia itse olen käyttänyt (tweed Princeton ja Princeton Reverb AA1164) ja olen hyvin tyytyväinen (jossain kohtaa oli pakko laittaa hiilikalvojoja kun ei löytynyt massavastuksia). Virtalähteessä voi käyttää metallioksidi vastuksia (2W).

juzi
    Jäsen

Taas mie kyselen… Tossa vaiheenkääntäjässä on skeman mukaan tämmönen konkka .1 – 200. Kyseesä lienee elko? Niin käykö siihen “tavallinen” konkka, vai pitääkö olla elko? Muistaakseni ei ole elko kaikissa vastaavissa vaiheenkääntäjissä.

okabass
    Osallistuja

Taas mie kyselen… Tossa vaiheenkääntäjässä on skeman mukaan tämmönen konkka .1 – 200. Kyseesä lienee elko? Niin käykö siihen “tavallinen” konkka, vai pitääkö olla elko? Muistaakseni ei ole elko kaikissa vastaavissa vaiheenkääntäjissä.

MOI

Polkoa tuossa käytetään (100nF/200V). Eli  ei elkoa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.