Voima R100:n remontti / hehkujen kellutus

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Voima R100:n remontti / hehkujen kellutus

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    maza
    Osallistuja

Moikka vaan pitkästä aikaa,

haltuuni päätyi kaverilta vähän Voimia, eli R100 ja 405, ja vielä joku erillinen etuastepalikka R100:n kanssa käytettäväksi. Ovat kaiketi olleet keskusradiokäytössä joskus, mutta käsittääkseni olivat olleet 15-20 vuotta ilman virtojen kytkemistä.

Otin ekana R100:n työn alle. Vaihdoin kaikki suotolyytit ja kytkentäkonkat (entiset olivat tunnettua “laatutavaraa” eli 50-luvulta peräisin olevia paperikonkkia, joiden arvot olivat ihan mitä sattuu) ja laite heräsi eloon! Se jopa toimi kitarakäytössä päätteenä ihan kohtuullisen mukavasti. Mulla on kuitenkin tarve bassovahvistimelle, joten purin koneesta turhan “yliohjausilmaisimen” mäjelle ja rakentelin yli jääneestä putkesta simppelin etuasteen.

Lisäksi pitänee vielä vaihdella jokunen vastus. Laite ei ole ihan 1:1 sen sisälle liimatun kytkiksen kanssa, vaan oletettavasti osien saatavuuden takia hommaa on vähän sovellettu. Uusien pääteputkien (aiemmat olivat sekalainen setti Marshall-leimattuja kiinanputkia ja oletettavasti alkuperäisiä Telefunkeneita) ajaminen kovemmalla volyymillä johti aika äkäisesti toisen verkkosulakkeen palamiseen.

Ongelmana on kuitenkin, että vehje hurisee melko tavalla. Kun suotopuoli on kunnossa, mietin ensimmäisenä, että olisiko kyseessä perinteinen hehkuilta katodille vuotava hurina? Luonnollisesti tuo etuaste moninkertaistaa ongelman.  Onko jokin syy, miksi en voisi vastavaihevahvistimessa kelluttaa hehkuja perinteiseen tyyliin virittelemällä jonkun n. 50 voltin hehkureferenssin?

Toinen kysymys on myös se, että mitenköhän pieleen pääteputkien sovitus menee, kun olen ajanut laitteen “18 voltin” kaiutinlähdöstä 8 ohmin kaappia? Perstuntumalla tuolta pitäisi tulla luokkaa ainakin 40 wattia ulos, jos en laskenut väärin: I=U/R -> 18 V / 8 ohmia = 2,25 A, P=UI eli 18 V * 2,25 A = 40,5 W. Joku “30 voltin” lähtö taitaisi olla just kohdillaan, jos en ole ymmärtänyt jotakin väärin. Olenko?

F-Jag
    Osallistuja

Kysymyksiisi en osaa vastata, mutta täältä löytyy kytkiksiä, myöskin R100. Onnea Woimailuun 🙂

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/kaupalliset_vahvistimet/Voima-radio/radiot-kaaviot/radiot.htm

maza
    Osallistuja

Kysymyksiisi en osaa vastata, mutta täältä löytyy kytkiksiä, myöskin R100. Onnea Woimailuun 🙂

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/kaupalliset_vahvistimet/Voima-radio/radiot-kaaviot/radiot.htm

Juu, Sissille kovasti kiitoksia näistä dokumenteista, ovat tulleet tarpeeseen jo monta kertaa 🙂 Taidan kokeilla tuota hehkujen kellutusta. Eihän nuo hehkut muuten liity itse audiokytkentään mitenkään, joten eipä siinä pitäisi olla mitään ongelmaa, kunhan speksatut hehku-katodijännitteet eivät ylity.

T.S.
    Jäsen

terve.Hurisiko ennen lyyttien vaihtoa?Oliko alkuperäiset suotolyytit Philipsin  mutterikiinitteisiä ja pahviprikoilla eristetty  miinuskuori  shassiksesta kuin mun VOIMAssa? ja maat viety johdoilla tiettyyn paikkaan?.Onko uusien maadoitus samalla lailla.T.S.

maza
    Osallistuja

Moi. Hurisi just saman verran. Jätin alkuperäiset prikat ja systeemit, eli maadoitus on samalla tavalla.

Tuo eka astehan on käytännössä LTP-differentiaaliaste, ja katodit ovat 33 voltissa. Ei ihme, jos hehkut vuotaa. Täytyy kokeilla tuota kellutusta.

T.S.
    Jäsen

Ei oo R100 schemaa,mitkä pääteputket on?, R200 0n.Mulla on VOIMA k40-2 .Kun olin 15Vna  poikien roudariharjoittelija kun soittivat,niin en nyt muista tais siihenakaan hurista kaikki vahvistimet.Mulla on yksi PHILIPS putkistereo joka hurisee todella paljon ainakin musiikin taustakohdassa.Mulla on lähes kaikki TM  Putkivahvistimen valmistusohje numerot,useat E kotkavalkama tekemiä.Erilaisia ohjeita on,”etuputkelle hehkut suojatulla kaapelilla”,” putken hehkuilta 1nF konkat shassikseen”.”koko kytkennän maadoitus ekan putken alla shassikseen”.Tässä PHILIPS on maadoitus shassikseen just päinvastoin kajariliittimen maasta.Sen kun muuttaa tulee kovia värähtelyjä.Ekassa KÖYKKÄ rakennusojeessa 1955 just neuvottiin maadoittaan esiasteen putken alla.MM CARL CRISTIANSEN RADIOLAITTEITA RAKENTAMAAN kirjassaan sanoo “Kaikki maadoitukset tapahtuu kirkkaaseen  Cu johtoon joka maatetaan ainoastaan vahvistimen sisääntuloon,tällaista voi sanoa maadoituskiskoksi”.Sitten jossain seleenin maa tuodaan elektrolyytin maa kohtaa ei muualla,mikään ei auta mulla.C Cristiansen sanoo “Kaikki pääte muuntajan maadoitukset tuotava kiskoon kohtaan jossa vaiheenkääntäjän katodivastukset maadoittuu (ilm siksi että vastakytkentä tulee samalle putkelle?).ECC 83 vetää kannastaan hurina pienenee mutta ei kokonaan.Ilmeisesti useita hurinakohtia summautuu?.vm JA pm TODELLA LÄHELLÄ TOISIAAN,EI VOI SIIRTÄÄ PIENI SCHASSIS .peltiväliseinä ei auttanut.T.S.

maza
    Osallistuja

Tein kellutuksen noin 50 volttiin. Ei ongelmia – vaan ei hyötyäkään. Hurinat eivät muuttuneet miksikään verrattuna alkuperäisestä järjestelyyn, jossa toinen hehkukarva oli vaan kytketty maihin.

Mutta maahurinasta kyse oli silti. Käytin Switchcraftin jakkeja (koska käytännössä kaikki muut ovat huonoja, on käytäntö osoittanut), ja kiinnitin ne takalevyyn, jonka saa vahvistimesta irti muutamalla pienellä pultilla. Suojat maihin, toki. Mittaillessani vahvistinta kytkin sen päälle ilman takalevyä, ja oho – ei lainkaan hurinaa! Ongelmaksi siis muodostui maalenkki, kun jakit maadoittuivat sekä suojatun signaalikaapelin kautta (ns. ihan oikeaan paikkaan) että chassiksen kautta. Yritin laiskana miehenä ensin poistaa signaalipiuhan maadoituksia toisesta päästä, mutta ei auttanut. En mitannut yleismittarilla, mutta ilmeisesti takalevyn ja vahvistimen rungon välille jää kuitenkin pieni resistanssi… Koskaan aikaisemmin en ole tähän ongelmaan käytännössä törmännyt 15 vuoden vahvistinharrastuksen/-työn aikana, vaikka konsepti sinällään olikin tuttu jo aiemmin.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, nyt kuulostaa oikein terveeltä. Pientä surinaa kaiuttimista kuuluu edelleen ja päätteen kanssa pitää tehdä vielä hommia, että saa uudet putket käyttöön (eli jonkinlainen bias-trimmeri on tähänkin kaiketi askarreltava, vaikka niinhän ne sanoo, että Voimia ei tarttis…). Tässä on siis 4x EL34, kytkis tässä: http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/kaupalliset_vahvistimet/Voima-radio/radiot-kaaviot/Voima_R100.jpg

Vieläköhän Sissi itse seuraa tätä palstaa? Suurkiitos skemoista, niistä on ollut monta kertaa jo iloa!

F-Jag
    Osallistuja

Hienoa, että maalenkkiongelma selvisi ja Voima on taas voimissaan. Pienet tehot tuosta vaan on otettu? Wanha Monsterin (kotimainen siis) nuppi tai pääte puhalsivat noilla päätepilleillä 60-70 luvuilla sellaiset 120 wattia rms. Those were the days…

artosalo
    Jäsen

Menee aiheen vierestä, mutta kun mainitsit kotimaisen Monsterin, niin muistin nähneeni skeman jonkun tunnetun valmistajan 4 x EL34 päätteestä, joka on kuin yksi yhteen Monsterin kytkennän kanssa.
    Tässäkin oli vain yksi etupään putki, eli ECC83 joka oli kytketty LTP-vaiheenkääntäjäksi, vastakytkentä puuttuu kokonaan
    ja bias on toteutettu kiinteänä.

Eli muistaako kukaan mikä tämä Monsterin esikuva on ?

Kytkentä on hyvin tämän kaltainen, mutta tämä ei ole se mitä etsin: http://www.albertkreuzer.com/pics/el/bv150/schem/bv150_pwr_sch.gif

T.S.
    Jäsen

Mix noi ECC anodivastukset on erikokoiset?

artosalo
    Jäsen

Tuo vaiheenkääntäjän kytkentä on mallia “onneton”.
    Long Tail Pair-tyyppisessä vaiheenkääntäjässä  taaimmaista (oikea) putkea ohjataan katodilta, ja tällaisessa tapauksessa kummankin triodipuoliskon vahvistus on yhtä suuri vain silloin, kun yhteinen katodivastus on hyvin suuri (>500k).
    Ja tässä kytkennässähän se on erityisen pieni, vain 1k. Näin ollen oikean puoleisen triodin saama ohjaus on paljon pienempi, kuin vasemman puoleisen, ja tämä ero on kompensoitu erisuurilla anodivastuksilla.

Aikaisemmin mainitsin tuon Monsterin. Esimerkiksi siinä vaiheenkääntäjän yhteinen katodivastus on 10k, mutta silti anodivastukset ovat selvästi erikokoiset, eli  100k ja 82k.

F-Jag
    Osallistuja

Mä en ole koskaan nähnyt alkuperäisen 4 x el34 Monsterin skemaa. Alunperin kai TJM korjaili Marshalleita ym. putkilaitteita ja alkoi sitten valmistaa alkuperäistä Monsteria 120w nuppina kitara/bassonuppina ja PA-päätteenä. Elettiin siis 60-70 -lukujen taitetta Käytössä olen nähnyt niitä paljonkin, mutta ei siis kytkennästä mitään hajua.

artosalo
    Jäsen

Jatketaan nyt vielä aiheen vierestä, kun ei moderaattoritkaan ole valittaneet.
    Minulla oli käsissäni projekti Monster 4 x EL34, josta piti modifioida hifi-tason vahvistin (ja siitä tehtiin…).
    Monsterin rakenne on sellainen, että pääteaste on pentodikytketty ja mitään vastakytkentää ei ole käytetty.
    Tästä seuraa suuri lähtöimpedanssi, eli huono “damping factor”, josta seuraa, että taajuusvaste riippuu voimakkaasti kuormaimpedanssista. Särökään ei ole kovin pieni tällaisessa rakenteessa.

Alkuperäisen Monsterin etupäässä on vain yksi ECC83 LTP-vaiheenkääntäjäksi kytkettynä.
    Sen herkkyys on sopiva n. 1Vrms täyteen 120 W tehoon, mutta vahvistuksessa ei ole varaa tehdä minkäälaista modifikaatiota, jossa käytettäisiin vastakytkentää. Etupäähän siis piti lisätä yksi putki. Valitsin tähän neukkujen 6J5B-E miniatyyriputken, jonka kestoiäksi speksit lupailevat 10.000 tuntia. Nyt vahvistuksessa on varaa vastakytkennän käyttöön ja silti linjatason herkkyyteen.  Monsterista tuli näillä muutoksilla oikein hyvä vahvistin. Siinähän on alunperinkin erittäin hyvä bassopään toisto, koska muuntajassa on riittävästi kokoa ja ensiöinduktanssia.

Alla tekemäni skema muutetusta Monsterista. Lisätty jännitevahvistin on katkoviivan sisällä oleva osa.
    Lisäksi kuva lisätystä piirikortista.

[img]http://kuva.termiitti.com/image/40766.GIF[/img]

[img]http://kuva.termiitti.com/image/40767.JPG[/img]

T.S.
    Jäsen

Mulla ois 1 tommonen “kuulokojeputki” muistelisin EF732?.Muutin joskus SRA 80MHZ TAXI ULAN radioamatöörotaajuudelle 145MHZ  pääteastemodulilla,se oli jonkun QQE driverina toimiva 80MHZ,tais olla kertojakin? Kuka tarvii? T.S.

F-Jag
    Osallistuja

Minulla oli käsissäni projekti Monster 4 x EL34, josta piti modifioida hifi-tason vahvistin (ja siitä tehtiin…).

Sulla oli siis käsissäsi “laulupääte” (pa-pääte), jota käyttivät solistit, ja jonka edessä oli laulumikrofoneille sopiva pikku mikseri säätöinen. Koko systeemi oli levystä tehdyssä kaksitasoisessa pikku kärryssä, jossa mikseri ylätasolla ja tuo pääte sitten alaosassa. Monsterin 120W kitaranuppi oli sitten ihan omansa, ja kenties Marshall-vaikutteinen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.