Voiko EZ81 tasurin kytkeä samaan hehkupiiriin muiden putkien kanssa
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Voiko EZ81 tasurin kytkeä samaan hehkupiiriin muiden putkien kanssa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.8.2007, 16:23 #67105harrykJäsen
:-Moi! Ajattelin uusimmassa projektissani käyttää EZ81 tasuria yhteen Trainwreck-pohjaiseen 2xEL84 projektiin. Ostamassani verkkomuuntajassa ei kuitenkaan ole omaa 6,3 V hehkukäämiä tasurille ja olen kuullut, että jos sen laittaa samaan hehkupiiriin muiden putkien kanssa, aiheuttaa se ylimääräistä hurinaa. Onko asia näin vai voinko kytkeä sen samaan piiriin muiden putkien kanssa? Olen tähän asti käyttänyt 5 V hehkutettavia tasuriputkia, joille on ollut oma hehkukääminsä. Toivoisin ripeitä vastauksia, ettei tämä mielenkiintoinen projekti venyisi tämän ongelman takia. t. Harry Bluetone
8.8.2007, 17:04 #72687HallenJäsenMOI
Löysin Rikstonen sivuilta esimerkin jossa on kytketty samaan.
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta Kiviojaltahan voisi tiedustella asiasta.
http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/PowerSupplyC15.pdf8.8.2007, 17:16 #72688LauriOsallistuja:-Moi! Ajattelin uusimmassa projektissani käyttää EZ81 tasuria yhteen Trainwreck-pohjaiseen 2xEL84 projektiin. Ostamassani verkkomuuntajassa ei kuitenkaan ole omaa 6,3 V hehkukäämiä tasurille ja olen kuullut, että jos sen laittaa samaan hehkupiiriin muiden putkien kanssa, aiheuttaa se ylimääräistä hurinaa. Onko asia näin vai voinko kytkeä sen samaan piiriin muiden putkien kanssa? Olen tähän asti käyttänyt 5 V hehkutettavia tasuriputkia, joille on ollut oma hehkukääminsä. Toivoisin ripeitä vastauksia, ettei tämä mielenkiintoinen projekti venyisi tämän ongelman takia. t. Harry Bluetone
Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia, vaikka samasta hehkukäämistä on ottanut tasureille ja muille putkille höpöä.
http://muusikoiden.net/dyn/users/25555.jpg
Tossakin on kolme EZ81 putkea, eikä ole mitän ongelmia hurinoiden tai muittenkaan häiriöiden suhteen.8.8.2007, 17:57 #72689harrykJäsen;)Tunnen Kiviojan Riston henkilökohtaisesti ja olemme muutaman kerran istuneet kinkereitä putkivahvareiden rakentelun puitteissa. Kuulostaa hyvältä jos porukalla ei ole ollut mitään ongelmia sen EZ81 käytöstä samassa hehkupiirissä. Seuraava mietintä tässä projektissa on tilakysymys. Tuppaan tunkemaan projektivehkeeni aina vaan pienempiin alustoihin ja koteloihin. Tämäkin projekti on tarkoitus saada mahtumaan Hammondin 34x14x5 cm alumiinialustaan. Siihen tulee kaksi etuasteen putkea, vaiheenkääntäjä ja 2xEL84-pääteputket ja jos tuo EZ81 mahtuu, niin se vielä mukaan. Tein edellisen projektin 2xECL86-putkilla saman kokoiseen alustaan ja se mahtui nippa nappa eikä hurinoita ole ilmennyt. Siinä on muuten mielestäni erittäin hyvä lead-soolosaundi yliohjatun vanhan polven marsun tapaan, mutta paljon pienemmillä äänenpainetasoilla. Sen kuvia voi kuikuilla kotisivuiltani kohdasta Bluetone Lead Baby. Osoite on http://www.bluetone.fi t. Harry
9.8.2007, 03:59 #72690NiskanenJäsenMyös täältä ääni EZ81:n sopivuudelle muiden putkien kanssa samaan piiriin. Oli muuten ensimmäinen kerta kun edes kuulin sen voivan aiheuttaa ongelmia. En ole kyllä älynnyt tosin asiasta lukeakaan, mutta ongelmia ei ole koskaan ollut, ja pari päivää sitten valmistui muistaakseni kolmas vai neljäs kyseistä tasuria käyttävä kone.
9.8.2007, 04:47 #72691TubemanJäsen:-Moi! Ajattelin uusimmassa projektissani käyttää EZ81 tasuria yhteen Trainwreck-pohjaiseen 2xEL84 projektiin. Ostamassani verkkomuuntajassa ei kuitenkaan ole omaa 6,3 V hehkukäämiä tasurille ja olen kuullut, että jos sen laittaa samaan hehkupiiriin muiden putkien kanssa, aiheuttaa se ylimääräistä hurinaa. Onko asia näin vai voinko kytkeä sen samaan piiriin muiden putkien kanssa? Olen tähän asti käyttänyt 5 V hehkutettavia tasuriputkia, joille on ollut oma hehkukääminsä. Toivoisin ripeitä vastauksia, ettei tämä mielenkiintoinen projekti venyisi tämän ongelman takia. t. Harry Bluetone
Vastasitkin jo oikeastaan itse kysymykseesi,jos tasuriputki on 5V hehkulla,se on silloin omalla hehkukäämillään.
Radiopuolella tasuriputki on aina samassa hehkupiirissä muiden putkien kanssa,jos sen hehkujännite on sama kuin muilla.Katselin eilen toisentyyppisen tapauksen johdosta vanhempaa kytkentää edustavaa putkitasuria,putki oli EZ41 ,
siinä oli anodikäämi normaali 250-0-250 ,kytkennässä oli vedetty tasuriputken anodeilta 4,7pF/3750V konkat anodikäämin 0:aan ja sitä kautta koneen runkoon,maadoitettujahan nuo radiot ei olleet.Ilmeisesti jotain “snubber” konkkia.Onko vastavaav jossain vahvarissa ollut? -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.