Voiko 5 voltin hehkukäämin keskiulosoton maadoittaa kun käyttää 5Y3:a ?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Voiko 5 voltin hehkukäämin keskiulosoton maadoittaa kun käyttää 5Y3:a ?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    harryk
    Jäsen

::)Tuli eteen tällainen tilanne jossa 5 voltin hekukäämissä on väliulosotto. Voiko 5 keskiulosoton maadoittaa kun käyttää 5Y3 tasuria? Ei ole ennen tullut tällaista juttua vastaan. t. Harry Bluetone

hellhound
    Jäsen

EI VOI. se viiden voltin vaihtojännite “kelluu” anodijännitteen päällä. Poltat  vähintään tasurin kun oikosuljet virtalähteen…

harryk
    Jäsen

;)Näin vähän itsekin muistelin. Hammondin verkkomuuntajassa on väliulosotto 5 voltin käämissä, mitä en oikein ymmärrä jos sille ei ole mitään käyttöä. Kiitos avusta. t. Harry Bluetone

Niskanen
    Jäsen

Eikös tuosta keskiulosotosta oteta joissain peleissä B+ jännite? Itselleni ei ole tullut tosin muistaakseni yhtään sellaista peliä vielä vastaan, missä olisi edes ollut 5V käämissä ulosotto, enkä ole moisia muuntajia omissakaan projekteissa käyttänyt. Onkos sen tarkoituksena pienetää mahdollisia hurinaongelmia tasurin AC-hehkusta johtuen?

hellhound
    Jäsen

Tää on ihan arvaus, mutta voisiko 5V keskiulosotosta olla hyötyä esimerkiksi käytettäessä vaikkapa 300B-triodia jossa on suora hehkutus?

harryk
    Jäsen

;)Ei siitä 5 voltin käämistä kyllä mitään enempää ulos tule kuin 5 volttia. Hehkukäämi kyllä kytketään tasurin katodille josta tulee ulos se B+ jännite ainakin minun tietojeni mukaan. En kyllä myönnä olevani mikään tasuriteoreetikko joten joku minua viisaampi tässä asiassa varmaan selittää tämän oikein. t. Harry Bluetone

hellhound
    Jäsen

viisi volttiahan siitä tulee, mutta tasurin katodin potentiaali on korkealla ja siksi keskiulosottoa ei voi maadoittaa…

Hallen
    Jäsen

http://www.valvewizard.co.uk/
    ja siellä
    The Two-Diode, Full-Wave Rectifier
    sivun alalaidassa taitaa olla kuvaamasi tapaus?
    Siinä on otettu B+ keskiulostulosta.

Edit.
    If the rectifier has a directly heated cathode (like the GZ34) then it will need a separate filament supply. If the filament supply has a centre tap then the HT should be taken from there, which will help to reduce HT noise induced by the filament.

Niskanen
    Jäsen

http://www.valvewizard.co.uk/
    ja siellä
    The Two-Diode, Full-Wave Rectifier
    sivun alalaidassa taitaa olla kuvaamasi tapaus?
    Siinä on otettu B+ keskiulostulosta.

Edit.
    If the rectifier has a directly heated cathode (like the GZ34) then it will need a separate filament supply. If the filament supply has a centre tap then the HT should be taken from there, which will help to reduce HT noise induced by the filament.

Tätä juuri hain. Eli kuten Hellhound totesikin, niin hehkukäämi “istuu” siellä B+ jännitteen verran maan yläpuolella. Tuo jännitetaso löytyy siitä keskiulosotosta, jos mittaat sitä maihin nähden.

Tuossa vielä linkki Hallenin antaman linkin takaa löytyvään kuvaan:

http://www.freewebs.com/valvewizard/Fullwave6.jpg

Tubeman
    Jäsen

Samalla kun käämin väliulosotosta revitään +B ulos,toimii käämi omalta osaltaan pienenä kuristimena.

harryk
    Jäsen

::)Kaikkea oppii kun vanhaksi elää. Ei ole tullut tällaista tasuriversiota vielä koskaan vastaan. Täytyy virittää se keskiulosotto siihen jos se vähentää koneen hurinoita. Kiitokset tietäville foorumilaisille. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Kannattaa seurata skemasta virrankulkua,ja miettiä komponenttien kohdalla sen toimintaa ja käyttäytymistä
    toiminnassa,kummasti saa aina ahaa-elämyksiä . Väsyneenä ei kannata yrittää kelailla kiemuroita kytkennöistä,se on kantapään kautta opittu. 😉

harryk
    Jäsen

::)Väsyneenä kannattaa mennä nukkumaan ja jatkaa kolvausta virkeänä. Olen vieläkin hämmästynyt siitä, että olen yleensä saanut toimivia putkipelejä tehtyä sillä vähäisellä teoreettisella tietomäärällä joka tästä harrastuksesta on vuosien aikana kertynyt. Ilman näitä foorumeita ja osaavia ihmisiä olisin siirtynyt varmaan jo pitsinnypläyksen pariin. Tuo ajattelutyö on aika vaativaa nykyään omassa päivätyössä eikä iltaisin jaksa enää kelata kaikkia prosesseja perinpohjaisesti kuten tätä tasurikysymystä. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Täytyy myöntää iän tuoneen jonkunlaisen erilaisen katselutavan skemoihin,malttaa katsoa minne johdot johtaa,tiedän muutaman tyypin jotka varmaan katselee parikin viikkoa jotain sekavaa skemaa ennenkuin vetävät johtopäätöksiä toiminnasta.Itse olen yrittänyt typistää tuon ajan viikkoon..  ;D

Tämä siis pätee kaikenlaisten aparaattien skemoihin,jotkut vanhat relehässäkät vie varmaan eniten
    aikaa,hauskin on ollut Philips 890A vuodelta 1937,kohinasalpa joka asemahaussa blokkasi signaalitien estäen häiriösignaalien pääsyn vahvariin.

villeristi
    Jäsen

Jo on ollut releellä kokoa ja näköä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.