Virtalähteitä
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Virtalähteitä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.10.2007, 18:41 #67193jusmuOsallistuja
Mitä sais tehtyä vanhoista rf-antennien virtalähteistä? Niissä olis tarjolla vissiin 150×250 chassis valmiina, jossa verkkomuuntaja 240v,6,3v/3A ainakin ja kuristin samassa paketissa ja vissiin pari 9-pinnistä kantaa jotain muuta rojua.
j
5.10.2007, 18:52 #73438ceesamiJäsenPaljonkohan noista lähtee virtasta 240V linjasta… Varmaan ainakin jotain efektejä, esim. kaikua tai vibratoa voisi noilla poweroida. Kenties jotain pienitehoista vahvistintakin. Itse olen miettinyt juuri putkivibran rakentamista. Oisko noita paljonkin tarjolla?
5.10.2007, 18:58 #73439NimetönVierasHetkonen. Ymmärsinkö oikein? Eli muuntajan toisiossa on 240V ja 6,3V/3A käämit?
Mutta tuohonhan tekee vaikka ja mitä. Mikäli vaan isomman käämin virran anto riittää. Joku 100mA luulisi olevan ainakin ihan jees. Enempi ehkä parempi. EDIT: Muuten pitänee jättäytyä tuohon ceesamin mainitsemaan efektilinjaan… Fenkun putkijousikaiku voisi siten olla hyvä valinta.
Itse kokeilisin vaikkapa puolijohdetasurilla vibro champpia (2x12AX7 ja 6V6) tai vaikka jotain “hotrod” tweed princetonia jossa on kaksi pääteputkea rinnan. 6L6 tai 6V6 + 12AX7. Kuristimista en sitten tiedä sanoa, 5f2 semmoisen kuitenkin sisältää. Saattaisi saada semmoisenkin sitten käytettyä. Mutta hehkuissa ainakin piisaisi vaikka tremolonkin pistäisi yhdellä 12AX7:lla vielä. Tai kaiun yhdellä 12AX7:lla. Mahdollisuuksiahan on. Joku joka tietää tarkemmin millaisia on rf-antennien virtalähteet osannee kertoa enemmän. Minä vaan tapani mukaan arvailen. 😛
Chassiksia en käyttäisi, etenkin jos ovat kovin reikäjuustoa tai muuten vaativat paljon työtä. Ja kun ovat vieläpä melkoisen edullisia nuo hammondit. Mutta tuo koko piisaisi ainakin vibro champ tai princeton koneelle ihan kivasti. Kantoja en välttämättä ottaisi käyttöön jos ovat ihan tavallisia novaleita. Erikoisemmat kannat kannattaa kuitenkin jemmata. Tämäkin taas vähän riippuu ja roikkuu yhdestä sun toisesta asiasta.
5.10.2007, 19:38 #73440ceesamiJäsenEn ole mikään RF-guru (saati sitten mikään muukaan guru), vasta työni kautta olen viimeisen 2-3 vuoden aikana RF-maailmaan jonkun verran tutustunut. Voi hyvinkin olla, että korkeajännitelinjastakin lähtee milliamppeereja ihan kiitettävästi. Tuo 3A hehkusyötön perusteella puhdas arvaus, ~100mA?. Muuntajan fyysisestä koosta ja painostakin voisi tietysti tehdä jotain suuntaa antavia arvauksia.
5.10.2007, 19:43 #73441NimetönVierasTuo 3A hehkusyötön perusteella puhdas arvaus, ~100mA?.
Tuohon minäkin omaa arvaustani perustin…
6.10.2007, 08:16 #73442jusmuOsallistujaSpeksit saan varmaan kysymällä niin ei tarvii arvuutella.
7.10.2007, 07:24 #73443TubemanJäsenMitä sais tehtyä vanhoista rf-antennien virtalähteistä? Niissä olis tarjolla vissiin 150×250 chassis valmiina, jossa verkkomuuntaja 240v,6,3v/3A ainakin ja kuristin samassa paketissa ja vissiin pari 9-pinnistä kantaa jotain muuta rojua.
j
Olisko tuo virtalähde vanhan talo-keskusantennivahvistimen virtalähde? Onko valmistaja Teleste Oy tai Kathrein ? Valaistakoon nuoremmille lukijoille myös,keskusantennien yleistyessä kerrostalojen vinteillä hehkui uskolliset putket yötäpäivää antennivahvareissa,joissain taloissa lievästi pölyyntyneinä,joskus paksun pulunpaskan peittäminä.Näissä käytettiin pääasiassa “SQ” tai LongLife versioita putkina.
7.10.2007, 14:35 #73444jusmuOsallistujataisipa olla Telestettä
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.