Virtalähteiden vertailua

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Virtalähteiden vertailua

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69037
    cerveza
    Jäsen

    Tässä alkaa kohta nuppiprojekti ja pähkäilen virtalähteen kanssa. Kytkentä on 18W/marshall-mukaelma höystettynä efektilooppimixeri-yhdistelmällä ja käyttää jännitteitä 360-335-315-270-235 plus hehkut. Nyt pohdiskelen jännitteen pudotusmallia: tikapuu vai haarukka? Tiputtaako jännitettä vastusketjulla marsun tapaan vai jokaiselle stagelle oma pudotusresistori voximaisesti? Edut ja haitat, kiitos! 🙂

    #87732
    uusiipe
    Osallistuja

    Onko noi jännitteet siis muuntajan tarjoilemia ACeitä? Jos on, niin 235 Vac:stä saat EL84:sille sopivan anodijännitteen. Jos noi on DCeitä, niin 360 Vdc on aavistuksen yläkanttiin. Yksipuolisella virtalähteellä voit laskea anodijännitettä esim. 24 voltin zenerillä tasurin miinuksen ja tähtimaan välissä. Joku 5W zeneri riittää. Jännite ei laske ihan 24 volttia, mutta tarvittaessa noita voi laittaa useamman peräkkäin. Kaksipuoleisessa zeneri(t) laitetaan muuntajan nollan ja tähtimaan väliin. EL84:n sweet spot on jossain 340 voltissa.

    #87733
    lammaspaimen
    Jäsen

    Edut ja haitat, kiitos! 🙂

    Jos kloonia rakennat, etkä aio alkaa säätämään sen kanssa, niin ehdottomasti ketjuun. Tulee parempi suodatus ja paras suodatus tietenkin ketjun loppuun, missä se on tärkein, eli ensimmäiselle putkelle. “Haarukassa” on lähinnä se etu, että yhden asteen jännitteen tviikkaus on paljon helpompaa, eikä se vaikuta muihin asteisiin. edit: Ja lisätään vielä se ominaisuus, etu vai haitta, että “haarukkamallissa” etuasteiden jännitteet putoavat vähemmän, kun otetaan vahvistimesta kaikki irti, koska screenin (pääteasteen swingin matalilla jännitteillä) kasvava virrankulutus ei vaikuta niihin muutoin kuin virtalähteen (ja mahdollisen putkitasurin) notkahduksen kautta, ei suoraan kuten kytkettäessä suodot ketjuun.

    #87734
    cerveza
    Jäsen

    Onko noi jännitteet siis muuntajan tarjoilemia ACeitä? Jos on, niin 235 Vac:stä saat EL84:sille sopivan anodijännitteen. Jos noi on DCeitä, niin 360 Vdc on aavistuksen yläkanttiin. Yksipuolisella virtalähteellä voit laskea anodijännitettä esim. 24 voltin zenerillä tasurin miinuksen ja tähtimaan välissä. Joku 5W zeneri riittää. Jännite ei laske ihan 24 volttia, mutta tarvittaessa noita voi laittaa useamman peräkkäin. Kaksipuoleisessa zeneri(t) laitetaan muuntajan nollan ja tähtimaan väliin. EL84:n sweet spot on jossain 340 voltissa.

    DC-arvoja ovat ja kytky perustuu 18Watt Superliteen, siitä mainitut jännitteet. Sag-vastusta olen myös ajatellut päätteelle (kytkimellä ohitettava) ja kuristinta sarjaan muille jänösille eli tuossa kohtaa olisi tulossa haara.

    Näillä näkymin powerista tulisi siis kaksihaarainen;
    1. 360V -sag-vastus-anodit-vastus-suojahilat
    2. 360V-kuristin-vastusketju-muut jännitteet

    Putkia (ECC83) etusessa noin 3…5 kpl riippuen kytkennästä ja ominaisuuksista, kytkentä elää vielä 🙂 Päätteessä normaalit 1 kpl ECC83 + 2 kpl EL84.

    Edit: muuntajaa ei ole vielä hommattu tähän, joten tasuri vielä harkinnassa. Sagin voi unohtaa jos tulee putkitasuri…

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.