Virtalähteen konkkien jännitteenkestokymysys

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Virtalähteen konkkien jännitteenkestokymysys

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    wolfer
    Jäsen

Nyt on ollu tämmönen O'Connor standard etunen / ax84 PP 6V6 pääte projekti pöydällä jo jonkin aikaa.
    Olis aika väsätä virtalähettä kuntoon, mut hoksasin äsken vasta että konkkien jännitteenkesto on 450V ja muuntaja potkii ulos 300-0-300V. Eli 420VDC, ensimmäinen konkka on siis aika lähellä rajaa.

Kysymys kuuluu siis onko toi 30 voltin ero tarpeeks, vai pitäiskö suosiolla hommata 500volttiset tilalle?
    Todennäköisyys että verkkojännite pompsahtaa 20V yhtäkkiä.. hetkettäiset piikit..?

Oman mielenrauhan takia taidan sijoittaa noihin 500 volttisiin =) Ellei kukaan sano vastaan..

Suunnitelmien mukaan kaikkiin anodeihin tulis oma 47uF konkka (ei kuristinta).. overkill?

Niskanen
    Jäsen

Ainakaan minulla ei ole tullut mitään ongelmia käyttäessäni 450 V Spraguen konkkia tuollaisen 300V RMS muuntajan kanssa. Luulisi tuon maksimijännitekeston olevan pienellä “pöljän pojan” turvamarginaalilla ilmoitettu ainakin laatukonkissa?

vasu
    Jäsen

Aika paljon (420V) 6V6 putkelle, speksit sanoo max.350V anodijännitteelle, mutta vanhoissa fenkuissa on toi 420V joten eikai probleemeja. Konkat kestää sen mitä luvataankin. Itse yrittäisin kyllä pudottaa anodijännitettä jonnekkin 400V tasolle (tai vaikka vähän alle).

Niskanen
    Jäsen

JJ lupaa spekseissään omalle 6V6S putkelle 500V anodille.

vasu
    Jäsen

jj:t ja hyvät N.O.S putket kestää varmasti ton 420V. JJ 6V6 putket minäkin laitoin Princeton Reverbiin (400V anodille).

wolfer
    Jäsen

Juuh, noita JJ:n putkia oon kahtellu. Tehovastus on kumminkin aika paljonki halvempi ku pari kolme konkkaa, joten taidan seurata vasun neuvoa ja laskea jännitettä vähän.

Nyt pitääpi sit vaan odotella pakettia welleriltä että pääsee piuhoittamaan ja polttamaan sulakk.. eiku siis testaamaan =)

okabass
    Osallistuja

Aika paljon (420V) 6V6 putkelle, speksit sanoo max.350V anodijännitteelle, mutta vanhoissa fenkuissa on toi 420V joten eikai probleemeja. Konkat kestää sen mitä luvataankin. Itse yrittäisin kyllä pudottaa anodijännitettä jonnekkin 400V tasolle (tai vaikka vähän alle).

MOI
    Mielestäni ei 6V6 kestävyyden takia kannata B+:a  laskea. Kyllä se kestää sen 450V, ja enemmänkin. Mm. Jim Kelly-koneessa oli 490V. 
    Jos virtalähteestä tulee _kuormittomattomana_ enemmän kuin 450V, niin sitten laittaisin 500V konkan. Kannattaisi etsiä konkan datalehdestä,mitä siellä on sanottu. Joskus ilmoitetaan ns. Working Voltage. Eli konkan suurin jatkuva jännitekesto. Hetkelliset ylitykset se kestää (esim. käynnistyksessä).

FLJORMAR
    Osallistuja

Moi Minulla olisi vastakysymys: Onko mitään vaikutusta jos on alkuperäiset 350V ja ja laittaa tilalle 500V? Pitääkö muuttaa jotain muuta? Bias säätöä tms?

okabass
    Osallistuja

Moi Minulla olisi vastakysymys: Onko mitään vaikutusta jos on alkuperäiset 350V ja ja laittaa tilalle 500V? Pitääkö muuttaa jotain muuta? Bias säätöä tms?

MOI

Ei mitään olennaista vaikutusta. Ehkä kaikkiin paikkoihin 500V konkat ei mahdu. Kapasistanssilla luonnollisesti on vaikutusta.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.