Virtalähde kaksipuoleiseksi?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Virtalähde kaksipuoleiseksi?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    F-Jag
    Osallistuja

Mikä olisi suht. simppeli ja hyvä keino tehdä tehdä virtalähteestä kaksipuoleinen, eli esim. 24V > 2x12V DC? Virrat pienet, n. 100 mA maksimi. Keinomaa ei saisi huojua.

Votti
    Osallistuja

Ei kai mikään? Ainoa tapa tehdä tämä itse lienee purkaa toisiokäämi pois, jakaa se kahteen osaan ja käämiä takaisin kahtena vierekkäisenä pakettina jolloin saadaan väliotto -ellei nyt sitten satu olemaan sellainen muuntaja jossa on 50/50 väliotto toisiokäämiltä jolloin operaatio on jo tehty valmistajan toimesta mutta liitos on piilotettu johonkin kohtaan. Mutta tämän pitäisi kaiken järjen mukaan näkyä jo siinä miten lanka on käämitty raudalle.

http://www.mpja.com/24V-10A-Center-Tapped-12-0-12-Transformer/productinfo/27846+TR/

-V-

F-Jag
    Osallistuja

Tuota tuota, kyllä mä johonkin tein silleen, että ääripäiden, siis alkuperäisten plussan ja miinuksen väliin kaksi zenerdiodia sarjaan, ja tuosta keskikohdasta elkot kumpaankin suuntaan. Se toimi siinä, mutta näin elektroniikkaa kovin syvällisesti ymmärtämättömänä kyselenkin, onko parempaa tai oikeampaa tapaa tehdä keinomaa, eli yksipuoleisesta virtalähteestä kaksipuoleinen?

artosalo
    Jäsen

Esimerkiksi näin. Tuohon perään sitten lisäsuotoa tai regulaattorit tarpeen mukaan.

38951.gif

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.