Vielä kerran biasoinnista

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Vielä kerran biasoinnista

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    rofa
    Jäsen

Terve, halusin vain varmistaa että olen ymmärtänyt asian oikein; Eli kyseessä on marshall JCM800, kun lasketaan tehot ja virrat, niin se kerrotaan kahdella, kun putkipareja on kaksi…? Eikö niin?

Sitten eräs asia mitä olen ihmetellyt, yleensä vahvistimissa on jonkinlainen bias-potikka, mutta vain yksi, eikö (ainakin teoriassa) pitäisi olla jokaiselle putkelle mahdollisuus säätää bias erikseen? Vaikka ensin kummankin puolen putket keskenään balanssiin, ja sitten parien välinen balanssi kolmannella potikalla?

Onko biasointipotikat toteutettu missään tällä tavalla?

PS. Kylmäksi jäi, vaikka oli bias “täysillä”, joku aikaisempi (mahdollisesti ollut jo tehtaalta) on ilmeisesti vaihtanut erään 47k vastuksen 56:een, eli pikkasen olisin halunnut vielä vääntää…

okabass
    Osallistuja

Terve, halusin vain varmistaa että olen ymmärtänyt asian oikein; Eli kyseessä on marshall JCM800, kun lasketaan tehot ja virrat, niin se kerrotaan kahdella, kun putkipareja on kaksi…? Eikö niin?

Joo. Jos sulla on 2 putkiselle koneelle annetut arvot,  niin 4 putkisessa ne on kaksinkertaiset. Eli 4 putken kone ottaa esim. 2x anodivirran 2 putkiseen verrattuna. Toivottavasti ymmärsin oikein, mitä tarkoitat.

Sitten eräs asia mitä olen ihmetellyt, yleensä vahvistimissa on jonkinlainen bias-potikka, mutta vain yksi, eikö (ainakin teoriassa) pitäisi olla jokaiselle putkelle mahdollisuus säätää bias erikseen? Vaikka ensin kummankin puolen putket keskenään balanssiin, ja sitten parien välinen balanssi kolmannella potikalla?

Onko biasointipotikat toteutettu missään tällä tavalla?

Se olisi ideaali, että joka putkella olisi oma säätö. Kitarakoneissa on yleensä kyllä riittävä, että on bias-jännitteen säätö. Isoissa bassokoneissa (6-8kpl 6550 tai KT88) _on oltava_ säädettävä bias ja balance, ja ne on säädettävä kohdalleen: muuten saattaa savu nousta. Tai sitten käytettävä saman merkkisiä putkia ( esim.Mesa). Kyllä joissain koneissa on sekä bias että balance säätö.

PS. Kylmäksi jäi, vaikka oli bias “täysillä”, joku aikaisempi (mahdollisesti ollut jo tehtaalta) on ilmeisesti vaihtanut erään 47k vastuksen 56:een, eli pikkasen olisin halunnut vielä vääntää…
    Tuskinpa siinä isompaa soundieroa on. Kestävyyden kannalta parempi. Minusta max anoditehohäviö voi hyvin olla välillä 40%…70%. Yleensä tulee säädettyä sinne 50-60% hujakoille.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.