Väärä B+ jännite?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Väärä B+ jännite?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.10.2007, 20:35 #67211SndstrmJäsen
Rakensin tämän: http://nmwilliam.tripod.com/ecl82.html
Toimii ja saundaa muuten hyvin mutta volumepotikkaa säätäessä kuuluu eri asennoissa joko tosi vähän tai todella paljon erilaista pörinää (jopa kitara kytkemättä).
Kysymysosasto:1) Mistäköhän tämä pörinä saattaisi johtua?
2) Käytän tätä kitara/bassovahvistimena, tarviiko minun modata sitä jollain tavalla saadakseni vielä paremman saundin?
3) Skemassa lukee: B+ 200V mutta mittaamani virtalähteen jännite (bypass tilassa) on about 280V ja PSU designer II:lla tekemäni simulaatio antaa saman jännitteen… Mikä minulta jää ymmärtämättä?
15.10.2007, 21:04 #73587NimetönVieras1) Mistäköhän tämä pörinä saattaisi johtua?
Onhan maadoitukset ja layout kunnossa?
Kuka nostaisi kissan hännän ellei kissa itse? Eli näin:
– Suojamaa (ke/vi verkkojohdolta) sitä lähimmän verkkomuuntajan ruuvin alle yksin.
– Muuntajan nollat, sekä (yleensä) kahden ensimmäisen suotoelkon maat sekä pääteputken/putkien katodit verkkomuuntajan ruuvin alle juotoskorvaan. Tähän tulee myös mahdollinen bias piirin maa, tasasuuntaussillan maa jne.
– Potikoiden taakse pätkä paksumpaa kytkentälankaa (“bus ground”) johon tulee loput suotoelkot, potikoiden maat ja jälkimäiset etuasteen katodit. Lanka ylettyy vielä input jakkien maalugiin. Lankaan tulee myös suojattujen piuhojen vaipat.
– Input jakkiin ensimmäisen etusputken katodi(t).
– Input jakkia ei eristetä. Jos käytössä on muovinen jakki, niin sitten maadoitus potikoiden takana menevään rimaan.
– Output jakkia ei eristetä. Ulostulomuuntajan toision maa maadoittuu output jakin kautta. Jos käytössä on muovinen jakki, niin maadoitus muuntajan ruuviin.
– Kaiun jakit myös eristämättömiä.
– Jalkakytkinten jakit eristämättömiä myös, eli ilman erillisiä maapiuhoja.
– Hehkut kierretyllä piuhaparilla (eli ei niinkuin fenderillä on esim. 9. pinni maissa) ja tarvittaessa kaksi 100 ohmin vastusta maihin.
– Suojattua piuhaa input jakeilta ja volumen/tonestäkin lähdöstä. Suojattua piuhaa myös mahdollisen jousikaiun piuhoihin ja tremoloon mikäli tarvetta esiintyy.2) Käytän tätä kitara/bassovahvistimena, tarviiko minun modata sitä jollain tavalla saadakseni vielä paremman saundin?
Tämähän on ihan makuasia. 🙂
3) Skemassa lukee: B+ 200V mutta mittaamani virtalähteen jännite (bypass tilassa) on about 280V ja PSU designer II:lla tekemäni simulaatio antaa saman jännitteen… Mikä minulta jää ymmärtämättä?
Mittaa jännitteet niin että vahvistin on “toimintatilassa”.
16.10.2007, 04:38 #73588TubemanJäsenRakensin tämän: http://nmwilliam.tripod.com/ecl82.html
Toimii ja saundaa muuten hyvin mutta volumepotikkaa säätäessä kuuluu eri asennoissa joko tosi vähän tai todella paljon erilaista pörinää (jopa kitara kytkemättä).
Kysymysosasto:1) Mistäköhän tämä pörinä saattaisi johtua?
2) Käytän tätä kitara/bassovahvistimena, tarviiko minun modata sitä jollain tavalla saadakseni vielä paremman saundin?
Onko tuo pörinä samanlaista kuin huono maadoitus saa aikaiseksi,vai putputusta joka antaisi syyn epäillä värähtelyä?
Katso komponenttien liitokset,varsinkin jotka on maissa toisesta päästään,varsinkin hilavastukset.Tuo jännitepoikkeama on aika raju,onko toisiokäämi 200-0-200 vai jotain muuta?
17.10.2007, 12:36 #73589SndstrmJäsenNo loppuihan se pörinä kun huomasin kytkeä verkkomuuntajan hehkukäämin centtertäppi maihin… 🙂
Muuntaja on Hammondin 260A eli 200-0-200 toisiossa ja jos sen kertaa 1,414 niin tuleehan siitä se 282,8 V. Tomintatilassa B+ näyttää suunnilleen 230 volttia joten sehän taitaa olla ihan OK…
Kiitos ja anteeksi! 🙂
17.10.2007, 13:46 #73590NimetönVierasNo loppuihan se pörinä kun huomasin kytkeä verkkomuuntajan hehkukäämin centtertäppi maihin… 🙂
Details, details… 😀
Muuntaja on Hammondin 260A eli 200-0-200 toisiossa ja jos sen kertaa 1,414 niin tuleehan siitä se 282,8 V. Tomintatilassa B+ näyttää suunnilleen 230 volttia joten sehän taitaa olla ihan OK…
Kiitos ja anteeksi! 🙂
Tuo on joo ihan okei. Itse olen tosiaan semmoista väljää ja joustavaa sekä erittäin stressivapaata +-20% haarukkaa käyttänyt noissa isommissa jännitteissä. Mitään ei ole vielä tuhoutunut, eikä omat puukorvanikaan mitään eroa soundissa yleensä ole huomanneet (todellisuudessahan erot kytkiksen jännitteisiin on yleensä huomattavasti tuota 20% pienemmät). 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.