Uusien tallenteiden äänenlaatu

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Uusien tallenteiden äänenlaatu

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Sissi A3
    Jäsen

Olen purnannut aiemminkin uusien tallenteiden äänenlaadusta. Ostin aikanaan lähes 50 vuotta sitten Ankin LP:n Yksin, jota olen soitellut aina silloin tällöin. Säästääkseni vanhaa tallennetta ostin 2011 julkaistun vastaavan CD:n. Pettymys oli valtava, tallenteen laatu on surkea, on kuin olisi palattu takaisin savikiekkoaikaan. Äänessä kuuluu selvä särö. Osaako joku kertoa mitä on tapahtunut tallennuksen (tai masteroinnin) osaamiselle.

leka
    Jäsen

Mulla vastaava kokemus Rainbow:n vinyyleistä ja vastaavista Nice Price cd -levyistä.
    Laitettiin soimaan yhtä aikaa nuo (cd & vinyyli) ja tehtiin A/B -testausta.
    Aivan huikea ero oli.
    Kaikki nämä cd:t kuulostaa aivan ponnettomilta verrattuna alkuperäisiin vinyyleihin.

Voisiko aikoinaan syynä olla heikkolaatuiset AD-muuntimet?

Ehkä siellä on tehty halvalla asioita, joiden kunnolla tekemiseen tarvittaisiin rahaa.

Sissi A3
    Jäsen

Näiden omien tallenteiden ikäero on 45 vuotta, jona aikana on ehtinut tapahtua paljon. Oletin alkuperäisnauhojen olevan edelleen tallella. Näistä olisi ollut helppo tehdä hyvälaatuinen CD.

Olen pohtinut ongelmaa usein ja paljon ja tulen aina samaan johtopäätökseen: Laatu ja osaaminen ei kiinnosta levy-yhtiöitä (eikä näytä kiinnostavan muusikoitakaan). Ostettuani tallenteen (DVD) ensimmäisenä aletaan uhkailemaan. Nykyään tallenteen tekeminen on varsin helppoa. Vaikuttaa kuin masteroinnin tekisi kesäharjoittelija, ammattilainen maksaisi enemmän.

Olen myös ihmetellyt miten nykyään käytetään aiemmin äänikäyttöön kelvottomiksi todettuja piirejä ja päälle päätteeksi kehutaan saundia. Johtunee siitä ettei missään oppilaitoksessa elektroniikan opetuksen osana ole hifi-tekniikka (kertokaa jos olen väärässä).

Ymmärrän kyllä hyvin, että jonkun vanhuksen haikailu hifin ja osaamisen perään ei paljoa paina.

Sissi A3
    Jäsen

Äänenlaatuvertailua varten hankin vielä Ankin CD:n vuodelta 1993. Tämän CD:n äänenlaatu on kunnossa.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.