uusien putkien NOS-saus ?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet uusien putkien NOS-saus ?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    albert
    Osallistuja

Vanha viidakon sanonta “putkivahvari on vaan just niin hyvä kuin se putket on”
    – on siinä ainakin puoli totuutta.

Minulla kärsii hermot ja lompakko. Tulee liian kalliiksi ja hankalaa on löytää hyviä putkia. Varsinkin kun mun vahvari tuntuu olevan putkisyöppömallia. Kaapissa on vaikka kuinka paljon ryssiä sunmuita putkia, mutta kun on kerran kokeillut oikeita NOS putkia, ei paluuta ole.

MIKSI ?? 

– Onko ihan aikuisten oikeasti niin että putki on putki, että säätämällä biassia, laittamalla vastusta ja konkkaa pitkin ja poikin putkenkantaan ei noita uusia ryssiä sunmuita (EL84, ECC83) putkia saisi soimaan edes siedettävästi ??

Suurin ongelma joka “estää” noiden käytön on että ne ei soi. Bassopää tumputtaa eikä rokkaa ja yläpää ei vaan kertakaikkiaan soi. Kaikki ohuen E kielen sävelet 12 nauhan takaa on täysin soimattomia ja sustain ihan surkea ( ongelma EI ole putkien sovittamisessa ).

Heikki
    Jäsen

Kannattaa myös huomioida semmoinen vaihtoehto, että ongelma saataa olla kytkennässä , soittimessa tai soittajassa eikä putkissa.

albert
    Osallistuja

On huomioitu. Ongelma varmistettu ja tuplatestattu kaverin korvilla ja kitaralla ja vahvistimella.

Onko oikeesti mitään ideoita ? Mikä vika kytkenässä voisi olla – mitä on “parannettu” nykyvahvareissa että toimivat uusilla putkilla ja saundaavat kuin pakasta vedetty vox-marsu mullardit sisässä vuonna -63 ?

Tuolla pistää silmään kommentti ei ehkä toimi kunnolla vintagevahvareissa :

http://www.groovetubes.com/assets/2177_12AX7_Tung_Sol_Reissue_specs0706.jpg

– mitä tuo meinaa, miksei toimisi ?

Meillä on vintage vahvistimet, 60 luvulta. Molemmat laulaa kuin enkelit – vaikka mullardin putkilla. Venäläisillä menee hampaat irveen, varsinkin jos samana päivänä koittaa. Mutta soittaa niillä ennenkuin selkään ottaa, mutta harmittaa. Onko sen pakko olla noin.

hellhound
    Jäsen

Minulla on 60-luvun AC30, jossa on tällä hetkellä kiinni päätteessä kiinni Amperexit (=miniwatt), etusessa Miniwatt(oma suosikki 12ax7), ja vaiheenkääntäjänä telefunken. Varalla pääteputkiksi on vanhat Mullardit. Venäjänputkia en ole voxiin kokeillut, mutta ainakin EL84 kohdalla JJ pääsee oikeasti aika lähelle NOS-putkia. Eräs kaverini on käyttänyt valtavasti aikaa rahaa ja energiaa tutkiessaan eri putkiyhdistelmiä lähinnä yksinkertaisessa SE-vahvistimessa ja on tullut samaan lopputulokseen. 

Onko moderneissa vahvistimissa muka niin hyvä soundi? Paljon nappuloita niissä ainakin on… Mielestäni monet nykyvahvistimet ovat enemmänkin monipuolisia kompromisseja.

NOS-putkia saa joskus kohtuu edullisesti ebaysta kun viitsii odotella. Omat amperexit taisivat maksaa 120 euroa nelikko. 

Petteri

Jallu
    Jäsen

Pahus kun ei ole montaa sarjaa putkia koneeseen että voisi testata. Olen kauan miettinyt että kuinka paljon pitää korvaaa kehittää ja kuinka tarkan sen pitää alkuaankin olla että erottaisi eron eri konkkien tai putkien välillä.
    Tässä lainaus erään keikkamuusikko-elektroniikkainsinöörikaverini pohdiskelusta tämän asian tiimoilta: “I don't get too wrapped up in all the jargon urban legion about this tube manufacturer sounds better than that one and so on.  A manufacturer of tubes transformers and capacitors has to meet a strict list of specs. to put 12AX7 or what ever on their part, and even though there may be subtle differences in their parasitic characteristics, I don't believe the human ear is an accurate enough instrument to tell the difference.  I've noticed on any given day, depending on my mood, what I had for breakfast, how much sleep I got, etc. this sound different to me even though the equipment didn't change.  So I take a more pragmatic approach to sound.”
    Muutama kirjoitusvirhe johtunee kaverin dysleksiasta.

Olettekos koskaan järjestäneet sokkotestejä? Kaveri tekee vaihtaa putkia tai konkkia ja toinen soittaa tietämättä mitä on tehty. Pysytytäänkö toistoilla toteamaan kuinka paljon on korvissa ja kuinka paljon korvien välissä?
    Esitän tämän puhtaasti pohdiskelumielessä, en missään nimessä arvostellakseni minua kokeneempien ja osaavampien ihmisten mielipiteitä.

albert
    Osallistuja

Juu,

Ei ollut tuossa edellisessä tarkoitus sanoa että modeneissa olisi hyvä saundi, se oli tarkoitus olla sitä sarkasmia..

Se lienee vääjäämätön seuraus että jossain vaiheessa tämä asia on käsiteltävä ja päätettävä miten jatkaa. Korva tarkkenee koko ajan, halusipa tai ei. Tuokin kaveri joka nyt surffaa netissä hiirisormi hellänä epätoivosena etsimässä mullardeja tuskin olisi 2 v sitten tajunnut mitään eroa noissa putkissa. Vaikka on soittanut puolet elämästään, about 15 v. Se vaan keskittyi sokeasti soittoon, rytmipuoleen, nyt vasta alkanut etsiä myös soolosaundia. Nyt oli naama leveenä, koitettiin sille kolmet pääteputket, eka sen omat ryssät, sitten nuo GEt jotka on tuolla myydään palstalla, ja sitten siemens/ mullard sekasetti. Tämä pikanen testi riitti että kaveri “sairastui” samaan tautiin. Iteppähän pyysi, hehehe.

Olen ostanut jonkin verran putkia ebaysta mutta ongelma on että se on tietynlainen kaatopaikka, kun on soitettu puhti pois putkista, laitetaan ne kiertoon. Eikä kaikki vanhatkaan putket kestä, minulla on nippu EL84 putkia jotka alkaa punottaa hetikohta kun virrat lyö päälle. Ei ole mikään automaatti että jos leima sanoo nimekäs-länsi-nos että se on huippuputki ja kestää mitä vaan.

Minulla oli JJ päättärit, 4 vuotta jaksoivat. Olin pitkään ihan tyytyväinen. Katkerasti kadun etten tilannut suoraan uuutta JJ settiä vaan aloin tähän nos putkisouhun. JJ pikkuputkista en tosin ole tykännyt koskaan.

Täytynee alkaa säästämään ja tilata joululahjaksi itelle uusi setti JJ EL84sta ja katsoa jos niillä pärjäisi. Kai ne nuo venakot voittaa ? Olisi jotenkin mukavampi olo kun tietäisi että voi millon vaan tilata mikolta uudet samanlaiset kun entiset antautuvat. Budjettikuri perheessä kun on tiukentunut ettei pysty sokkona tilailemaan mitä sattuu.

Mitenkän se mikon luokitus suhtautuu tuohon poskien punotusilmiöön ?? Haluaisin tietysti tehiokkaat putket, paljon särötöntä headroomia. Minulle on se ja sama kestääkö ne JJt sitten vuoden vai 4, kunhan kuulostaisivat sen ajan hyvälle.

– mutta onko se tosiaan edelleen epäselvää mikä sen eron tekee ? Onko se ihan varmasti rakennettu sisälle putkeen, sitä ei voi “ulkoa” fiksata ?? Minä en osaa noita datalehtiä lukea enkä jaksa alkaa opettelemaan. Tiedä vaikka siellä sanotaan että sisäinen resitanssi-kapasitanssi on eri kun siinä hyvässä, laita extra konkka platen ja jonkun väliin ja avot ?

albert
    Osallistuja

juu

Voxista ja pikkuputkista (ECC83) vielä, onkohan se takasinkytkennän vai minkä puutetta, mutta nuo pikkuputket on ihan makeimmillaan just ennenkuin menevät liian mikrofoonisiksi ? Pilaisiko takasinkytkentä voxin saundin, saisiko sillä lisää hallittua sustainia  ?

Jallu
    Jäsen

– mutta onko se tosiaan edelleen epäselvää mikä sen eron tekee ? Onko se ihan varmasti rakennettu sisälle putkeen, sitä ei voi “ulkoa” fiksata ?? Minä en osaa noita datalehtiä lukea enkä jaksa alkaa opettelemaan. Tiedä vaikka siellä sanotaan että sisäinen resitanssi-kapasitanssi on eri kun siinä hyvässä, laita extra konkka platen ja jonkun väliin ja avot ?

Heh, tuota viimeistä lausetta lukiessa se sitten valkeni.
    On se varmaan selitetty täälläkin aikaisemmin, mutta ei vaan ole tullut ajateltua asiaa tarpeeksi huolellisesti.
    Putket valmistetaan tarkkojen speksien mukaan kuten lainaamassn tekstissäkin sanotaan, mutta speksithän määrittelevät putken toiminnan ja arvot sen toiminnan lineaarisella alueella. Kitaravahvareissa putkia taas käytetään melkein aina tämän määritellyn toiminta-alueen ulkopuolella. Ja sieltähän varmasti löytyy selkeitä eroja. Putkienhan pitäisi olla prikuleen samanlaisia ja samoista materiaaleista tehtyjä että ne käyttäytyisivät joka tilanteessa samalla tavalla. Varsinkin tehoputkista näkee jo silmällä että sisuskalut ovat usein erilaiset saman tyypin mutta eri valmistajan putkissa.
    Ehkäpä jos tehtäisiin niin, että mittalaitteiden kanssa säädettäisiin vahvari niin että putket ovat turvallisesti lineaarisella alueella, ei putkivalmistajien välisiä eroja noin vain tunnistettaisikaan. Eri asia sitten kuuntelisiko sitä itse erkkikään.

hellhound
    Jäsen

Kyllä ne hifimiehetkin ovat kuulevinaan eroja ja hifivahvistimet on käsittäkseni melkein aina suuniteltu datojen sisään.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.