Uusia leluja puukoteloiden valmistukseen
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Uusia leluja puukoteloiden valmistukseen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.6.2008, 11:40 #67512harrykJäsen
;)Seuraavassa on viikon vinkki oman työn helpottamiseen vahvistimien rakentelussa. Kävin tänään Espoon Sellon Clas Ohlsonilla ja matkaan tarttui CoTech merkkinen lamellijyrsin. Tällä pitäisi onnistua kädenkäänteessä kotelolautojen liitokset ja kerralla oikein. Kone maksoi 59,90 € ja pussillinen lamelleja eli pipareita 6,90 € joten investointi ei ollut päätähuimaava. Ideana on tehdä lamellikoneella U:n mallinen ura kotelolautaan ja naittaa kaksi lautaa yhteen uraan työnnettävillä pipareilla. Liimaa sekaan ja se on siinä. Lamelliliitos on tosi nätti ainakin minun mielestäni. Kaverini on tähän asti tehnyt minulle puiset raakakotelot jotka olen viimeistellyt itse, mutta nyt on kesällä aikomus opetella tuon uuden koneen käyttö ja tehdä kaikki kotelot jatkossa itse. Kerron opettelun jälkeen miten homma sujui. Kotelon viimeistelyyn tarvitaan myös yläjyrsin jolla pyöristetään kotelon reunat. Tällainen kiinassa koottu peli löytyi Tarjoustalosta hintaan 49,50€. t. Harry Bluetone
3.6.2008, 12:18 #76697uraltoneOsallistujaMeikäläisellä on samanlainen (eri tuotemerkillä tosin) ja kyllä sillä jotain tekee vaikkei ihan viimoisen päälle olekkaan. Ohjurit on vähän heppoiset, mutta puuntyöstökoneissa melkein poikkeuksetta rahalla saa laatua, halvalla ei. “oikeat” lamellojyrsimet kun maksaa ainakin 6-7 kertaa enemmän 🙂
Koteloiden kestävyyden kannalta tuo on hyvä ratkaisu ja koteloista tulee helpommin suorakulmaisia kuin pelkällä liimalla (+ tukirimoituksella) tehtynä. Sormililitokset ovat tietysti optimaalisimmat, mutta hyvät sormiliitosjigit ovat suhteellisen kalliita.
Minusta tärkein väline koteloiden tekemiseen on kunnollinen pöytäsirkkeli. Jos levyt ovat tarkalleen oikean kokoisia on koteloiden kasaamine helppoa oli liitostekniikka mikä tahansa. Millinkin heitto vaikeuttaa ja hidastaa hommaa selvästi. Puukeskuksesta, ja muista vastaavista, saa tietysti valmiiksi sahattuja levyjä, mutta sahausten tarkkuuden suhteen kannattaa olla tarkkana ja sanoa ennakkoon että tarkkuuden pitää olla alle milli tai sahaukset menee uusiksi ;D
Mikko
3.6.2008, 12:39 #76698harrykJäsenMeikäläisellä on samanlainen (eri tuotemerkillä tosin) ja kyllä sillä jotain tekee vaikkei ihan viimoisen päälle olekkaan. Ohjurit on vähän heppoiset, mutta puuntyöstökoneissa melkein poikkeuksetta rahalla saa laatua, halvalla ei. “oikeat” lamellojyrsimet kun maksaa ainakin 6-7 kertaa enemmän 🙂
Koteloiden kestävyyden kannalta tuo on hyvä ratkaisu ja koteloista tulee helpommin suorakulmaisia kuin pelkällä liimalla (+ tukirimoituksella) tehtynä. Sormililitokset ovat tietysti optimaalisimmat, mutta hyvät sormiliitosjigit ovat suhteellisen kalliita.
Minusta tärkein väline koteloiden tekemiseen on kunnollinen pöytäsirkkeli. Jos levyt ovat tarkalleen oikean kokoisia on koteloiden kasaamine helppoa oli liitostekniikka mikä tahansa. Millinkin heitto vaikeuttaa ja hidastaa hommaa selvästi. Puukeskuksesta, ja muista vastaavista, saa tietysti valmiiksi sahattuja levyjä, mutta sahausten tarkkuuden suhteen kannattaa olla tarkkana ja sanoa ennakkoon että tarkkuuden pitää olla alle milli tai sahaukset menee uusiksi ;D
Mikko
Olen samaa mieltä Mikon kanssa työkalujen laadusta, mutta kynnys lähteä esim. kokeilemaan lamelliliitosten tekoa tuollaisella investoinnilla on paljon matalampi kuin se, että kallis ammattityökalu jää komeroon pölyttymään kun se lamellien teko ei ollutkaan niin kivaa ja helppoa. Meidän Eikka joka on tehnyt omat puukoteloni, sanoi omistavansa samantasoisen kiinanihmeen lamellien tekoon kuin minulla on ja hyvin on kestänyt kymmenien projektien kolhut. En halua verrata tätä kiinalaista lamellivempainta putkivahvistimiin ja niiden laatuun. Vahvarit kannattaa tehdä aina kunnon osista, mutta puukoteloissakin puun laatu merkitsee paljon. Aika moni liimapuulevy kuivuessaan käpristyy mikä ei ole toivottavaa. Itse olen tilan puutteen johdosta tyytynyt tähän asti käsisirkkeliin ja vielä on molemmat kännyt jäljellä. Sekin sahaustyyli vaatii oman opettelunsa. t. Harry Lamelli Bluetone
3.6.2008, 15:40 #76699TubemanJäsenCotech'in kapineet on olleet ihan toimivia,ilmeisesti C.Ohlsson on tarkka maineestaan ja ei sorru ihan halvimpaan kiinanroinaan.
Halpis työkaluissa kannattaa muistaa työturvallisuus myös,joskus autopuolen duuneja tehdessäni opin ettei halvalla saa hyviä teriä ja hiomalaikkoja ,muutama rälläkänlaikka halkesi 15.000rpm kierroksilla (made in vinkuintia) ja seuraava ostos olikin Nortonin merkkilaikka.
Cotechilta löytyy kätevä Dremel-tyyppinen askartelupora elektroniikkahommiin esim..
4.6.2008, 10:58 #76700uraltoneOsallistujaOhlsson kamat on yleisesti ok, mutta joissakin on hinta hieman yläkanttiin. Biltemassa on yleisesti mielestäni keskimäärin parempaa kiinakamaa (verrattuna hong kong yms), mutta osa tuotteista on kyllä täysin käyttökelvottomia. Paikan päällä tarkastelussa selviää kyllä mistä on kyse. Mutta jälleen kerran kun sijoitin 250€ epäkeskohiomakoneeseen huomasin miten mukava puutöitä on tehdä. Minulla on ollut kolme erilaista halpis hiomakonetta ja pakko sanoa ettei niillä tee mitään. Jos työ ei ole tarkkuutta vaativaa eikä välitä melusta on jotkut halpiskoneet ihan käyttökelpoisia (esim. halpis jyrsimet). Mutta jos pääsee laatukoneiden “makuun” ei kyllä tee enään mieli ottaa käteen halvinta kiinaihmettä. Turvallisuusnäkökohdat kannattaa pitää mielessä kun Tubeman huomautti! Laatukoneet myös kestää vuosikausia, kun halpis koneella tekee yhden projektin, joten korkeampi hinta voikin muuttua äkkiseltään edullisemmaksi.
Puuntyöstökoneet on aika paljon halvempia rapakon takana ja saatavilla pitäisi olla myös 220V versioita. Tässä voisi olla kimppatilauksen paikka:-)
Mikko
4.6.2008, 14:38 #76701harrykJäsenEn ole ollut koskaan kovin innostunut puutöistä vaikka tein pari sähkökitaraakin takavuosina. Nykyinen puukotelotoimittajani Eikka on nostanut hintojaan tiuhaan tahtiin ja toimitusajoissa on ollut 3-6 kuukauden viiveitä joten päätin tarttua nyt itse toimeen. Voihan sitten sanoa, että koko Bluetone on omaa tekoa. Jos tarvitsen ja teen 5-10 koteloa vuodessa, uskon, että nuo kiinanpelitkin ajavat asiansa. Tänään tarttui käteen Toolmaten käsisirkkeli hintaan 32 € Starkista ja nyt puuttuu enää liimapuulevyt jotta pästään hommiin. En viitsi harjoitella Bauhausin mahonkisella liimapuulevyllä josta muuten tulee pinta öljyttynä todella hyvännäköisiä koteloita. Tuollainen asiakkaalle menevä Bluetone Bassman nuppi mahonkikotelolla on kuvia vaille valmis joten sitä pitäisi päästä äimistelemään kotisivuiltani tuotapikaa.
Muuten eikös osa noista Uraltonen myymistä putkistakin ole ns. kiinanihmeitä? Pitäisikö niitäkin alkaa karttaa samalla tavoin kuin huonoja työkaluja kyselee yksi tyhmä. t. Harry Bluetone
4.6.2008, 14:54 #76702uraltoneOsallistujaKyllä kiinassa tehdään huippulaatua myös, mutta se sitten maksaa myös. Monet laatutyökaluvalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan kiinaan ja tehdäänhän siellä IBM/Lenovot yms. Mutta vaikka Toolmate ja Metabo tehdään samassa maassa on laadussa silti eroa:-) Käytän tuota “kiinaihme” sanaa tarkoittamaan sitä huonompaa kiinakamaa.
Onhan toki minullakin halpistyökaluja, mutta aina kun ostaa kunnollisen tulee mieleen että miksei ostanut kerralla kunnollista ;D Muutamaa projektia varten ei tietenkään kannata satsata kalliisiin ammattilaisvehkeisiin. Itse olen ajatellut niin että kun kuitenkin tulen harrastamaan puutöitä todennäköisesti lopun ikäni on hieman parempiin laitteisiin satsaaminen järkevää. Festoolit olen vielä jättänyt kauppaan… ;D
Mikko
17.6.2008, 09:35 #76703kjt63OsallistujaHalpakaupoissa on muutamalla kympillä myynnissä lamellijyrsimiä, niissä korin liukupinnat ovat varsin holoja ja jyrsintätarkkuus näin ollen mitä sattuu. Joissakin halpakoneissa on muoviset liukupinnat, jotka voisi vaihtaa esim. messinkisiin ja rungon johdepinnat saattaisi tarkka viilari saada samansuuntaisiksi viilaamallakin.
Moottoreita ei kuitenkaan saa sen kestävimmiksi kuin ne sattuvat olemaan, kiinalaisissa pikkukulmureissahan on välillä helmiä mutta se on ihan heran hallussa. Suurin ongelma on nopeasti kuluvat pehmeät hiilet, joiden tilalle ei voi vaihtaa kestävämpiä länsimaisia, kun kollektorikupari puolestaan ei kestä kovempia hiiliä.
En suosittele modaamista, mutta jos intoa ja taitoa riittää… ja jos löytyy malli missä koneena on länsimaisen kulmurin kopio, niin…Sitten jigin ohjeita löytyy osoitteesta http://www.gifkins.com.au/Instructions.pdf
Tuossa muuten sormiliitoksiin sinkkauslaitteista
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=25747659 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.