Uusi vahvistinprojekti

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Jokke
    Osallistuja

Hei!

Pitkästä aikaa uusi vahvistinprojekti suunnittelupöydällä. Mallina himottu kalifornialaislähtöinen vahvistin varustettuna konfiguraatiolla 4xECC83, 2xEL34 ja 2x6L6. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan.

1) Muuntajat

Mitähän verkkomuuntajaa kannattaisi käyttää? Tähän mennessä olen saanut vaatimuksiksi lähinnä hehkuvirran (yhteensä 6,3A koska haluaisin ekalle etusputkelle DC-hehkun) ja bias-lähdön jota tarvitaan myös apulaitteille (mm. kanavanvaihtovactroleille ja gequlle jota ajetaan transistoreilla). Kokemusta on esim. InMadOutin muuntajista joita käytin edellisessä SloClone -projektissa. Silloin Uraltone ei vielä tuonut niitä maahan…

Myös päätemuutajaa saa ehdottaa. Ilmeisesti 2,2kohm?

2) Perusjutut

Onko hyvä idea tuo Blencowen ehdottama rinnakkaisvastus stand by -kytkimelle? Haluaisin stand by:n vaikka Merlin saikin minut vakuutettua koko kytkimen huonoista puolista. Ei väitellä niistä kuitenkaan.

Olen tähän mennessä piirrellyt noita skemoja puhtaaksi, design ei ole minun alkuperäinen vaan sitä on koostettu useammasta lähteestä netistä. Tässä tilanne: http://jokke.kapsi.fi/amp/psu_ver0_dcheater.pdf

EDIT: Linkki korjattu.

hujanen
    Osallistuja

6,3VAC jännite nousee lähes yhdeksään volttiin tasasuunnattuna ja noin isolla lyytillä, että hehku palaa poikki hyvin äkkiä.

Jussi

Jokke
    Osallistuja

6,3VAC jännite nousee lähes yhdeksään volttiin tasasuunnattuna ja noin isolla lyytillä, että hehku palaa poikki hyvin äkkiä.

Jussi

Äh, olinpa taas ajattelematon ja apinoin vaan suoraan Blencowea. Muokkasin nyt version käyttämään pelkkiä AC-hehkuja. Pohdin sitä sitten myöhemmin. Jos nyt ensin saisi päätettyä jotkut hyvät muuntajat johon tässä nyt apua haen.

hujanen
    Osallistuja

Moro

Voithan laittaa 6V:n regun sinne perään, regu kestää 1A:n ja putki vie 0,3A, jos tuntuu ettei 6V riitä hehkuun, voi lisätä shotky diodin maadoitusjalkaan, niinjännite nousee 0,2-0,3V.

Jussi

artosalo
    Jäsen

… Jos nyt ensin saisi päätettyä jotkut hyvät muuntajat johon tässä nyt apua haen.

Toroidy Puolassa tekee mittatilaustyönä vaikka yhden muuntajan speksiesi mukaan.
    http://sklep.toroidy.pl
    Olen teettänyt siellä kymmeniä muuntajia.

Ehdottaisin, että teetät muuntajaan eri hehkukäämit pääteputkille ja etupäälle.
    Lisäksi voisit teettää 12V/1A lisäkäämin, josta on helppo tasasuunnata ja reguloida osa DC-hehkuiksi.

Jokke
    Osallistuja

… Jos nyt ensin saisi päätettyä jotkut hyvät muuntajat johon tässä nyt apua haen.

Toroidy Puolassa tekee mittatilaustyönä vaikka yhden muuntajan speksiesi mukaan.
    http://sklep.toroidy.pl
    Olen teettänyt siellä kymmeniä muuntajia.

Ehdottaisin, että teetät muuntajaan eri hehkukäämit pääteputkille ja etupäälle.
    Lisäksi voisit teettää 12V/1A lisäkäämin, josta on helppo tasasuunnata ja reguloida osa DC-hehkuiksi.

Tarkennetaan hieman toiveita, tuo “hyvä” ei ollut kovin hyvä kuitenkaan. Eli lähden suunnittelussani siitä että muuntajat ovat hyllykamaa ja laatutasoa Hammond tai vaikka tuo InMadOut. Ehdotonta plussaa myös se että tuote löytyy Uraltonen hyllystä 🙂

artosalo
    Jäsen
    Jokke
    Osallistuja

Entä tämä: (näitäkin olen käyttänyt usein)

http://www.uraltone.com/indel-tsl-180-001-verkkomuuntaja-putkivahvistimelle.html
    http://www.tme.eu/en/details/tsl180_001/transformers-with-fastening/indel/

Voiko tuossa siis yhdistellä noita toisioita sarjaan?

Itse olen nyt tutkiskellut ja nämä ovat näyttäneet sopivimmalta:

Hammond 290HX: 356V CT @ 420mA, 100V @ 50mA & 6,39V @ 7A
    InMadOut: 360V CT @ 1A, 100V @ ?A & 6,30V CT @ 7,5A (+ 24V CT @ 2A)

Näissä hyvää olisi tuo pystyasennus, jäisi paremmin tilaa chassiksen sisälle. En tiedä onko minun virtalaskelmat oikein, riittääkö tuo 420mA konfiguraatioon 4xECC83,2xEL34 & 2x6L6? InMadOutissa taas tuota virtaa tulee vaikka muille jakaa…

EDIT: Jos oikein olen tulkinnut niin alkuperäisessä taitaa olla 380V toisio.

artosalo
    Jäsen

…Voiko tuossa siis yhdistellä noita toisioita sarjaan?
    …InMadOut: 360V CT @ 1A, 100V @ ?A & 6,30V CT @ 7,5A (+ 24V CT @ 2A)
    InMadOutissa taas tuota virtaa tulee vaikka muille jakaa…

Toisioita voi tietenkin kytkeä sarjaan. Juuri se, että Indelissä on useita 300 mA toisioita tekee siitä niin monipuolisen.

Jos tuo InMadout on TA34M100, niin siinä on virhe speksauksessa.
    Muuntajahan on n. 300 VA:n tehoinen, mutta anoditoision 180V-CT-180V / 1A antaisi ymmärtää, että tarvittaessa tuosta saisi 360 V / 1A, joka olisi jo 360 W, eli suurempi, kuin koko muuntajan teho.
    Tuollainen speksaus tarkoittanee, että 360 V / 500 mA olisi todellista.

Jokke
    Osallistuja

…Voiko tuossa siis yhdistellä noita toisioita sarjaan?
    …InMadOut: 360V CT @ 1A, 100V @ ?A & 6,30V CT @ 7,5A (+ 24V CT @ 2A)
    InMadOutissa taas tuota virtaa tulee vaikka muille jakaa…

Toisioita voi tietenkin kytkeä sarjaan. Juuri se, että Indelissä on useita 300 mA toisioita tekee siitä niin monipuolisen.

Jos tuo InMadout on TA34M100, niin siinä on virhe speksauksessa.
    Muuntajahan on n. 300 VA:n tehoinen, mutta anoditoision 180V-CT-180V / 1A antaisi ymmärtää, että tarvittaessa tuosta saisi 360 V / 1A, joka olisi jo 360 W, eli suurempi, kuin koko muuntajan teho.
    Tuollainen speksaus tarkoittanee, että 360 V / 500 mA olisi todellista.

Hups, jäi tuo malli pois. Tarkoitin nimenomaan tuota TA34M100. Lisäksi en noita notaatioita oikein vielä osaa niin tuo 500mA kuulostaa järkevämmältä, speksien mukaanhan tuo on tarkoitettu “Plexi,JCM800”.

Tässä minun laskelmat tuosta virrasta, näyttääkö tämä mitenkään järkevältä?

http://jokke.kapsi.fi/amp/current_calculations_ver0.png

artosalo
    Jäsen

Virrat näyttää järkeviltä.
    TA34M100 on varmasti hyvä valinta. Sillä saat myös DC-hehkut etupäähän.

Jokke
    Osallistuja

Virrat näyttää järkeviltä.
    TA34M100 on varmasti hyvä valinta. Sillä saat myös DC-hehkut etupäähän.

Ekalle etusputkelle riittää. Lienee parasta tehdä diodisillalla ja 7812-regulla? 1A raja johon tuo 300mA menee hyvin.

EDIT: Pahus se olikin 24V tuo apukela ja siitä tulee vähän liikaa jos haluaa pudottaa 12V DC-hehkulle. Eli kysymys kuuluukin että mikä on järkevin tapa toteuttaa tuo 6V hehku? 7806?

artosalo
    Jäsen

TA34M100:ssa on kaksi 12V käämiä peräkkäin, joten käytä vain toista.
    Diodisilta ja 7812 on OK.

Jokke
    Osallistuja

TA34M100:ssa on kaksi 12V käämiä peräkkäin, joten käytä vain toista.
    Diodisilta ja 7812 on OK.

Ja peruskysymykset jatkuvat.

http://jokke.kapsi.fi/amp/psu_ver0_dcheater.pdf

Tarvitseeko tuohon regulle kahta konkkaa sisääntuloon jos sen ison suodatuskonkan saa ihan regun juurelle? Ja taas kelpaisi hyvät arvaukset noille konkille arvoiksi… Niin vaihtelevia vastauksia löytyy netistä/datalehdistä.

hujanen
    Osallistuja

Moro

Testasin ihan piruuttani muuntajalla, jossa 12V1,5A käämi, tasuri,7812 ja1000µF/25V lyytti. Kuormaksi 30Ω:n kuorma, eli virta 400mA, jolloin skoopin jännitekäyränä pelkkä suora viiva. Retkun molemmin puolin suositellaan 100n konkkaa värähtelyn estämiseksi.

Jussi

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.