ulostulomuuntajan tehoista(epiphone valve junior)

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet ulostulomuuntajan tehoista(epiphone valve junior)

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    narmo
    Jäsen

Hei,

haluan vaihtaa laitteen(combo,versio 2) ulostulomuuntajan Hammond-merkkiseen. 'Kaikki' näyttävät vaihtaneen muuntajan alkuperäistä tehokkaammaksi esim. malliin Hammond 125DSE(10w, 40mA).
    Minulle jo 5 putkiwattia on liikaa näin makuuhuonekitaristina.

Onko jokin merkittävä haitta jos asennan junnuun esim. Hammond 125ase(3 w, 25mA):n noiden tehokkaampien mallien sijasta?
    Eli saako lisätehoilla tässä tapauksessa jotain muutakin kuin lisää tehoa; mitä?

Toiveissa on, että voisin kytkeä Hammondoituun junnuuni 1×12″ pöntön vielä joku päivä ja olla iloinen lopputuloksesta.

t Jarmo

Nimetön
    Vieras

Et saa muuntajan vaihdolla yhtään lisää tehoa.

harryk
    Jäsen

Tuossa päätemuuntajassa se tarkoittaa tehonkestoa, eli kuinka monta wattia voi tuupata pääteasteelta muuntajan läpi ennenkuin se kärvähtää. Jos et ole selvillä näistä peruasioista, suosittelen, että annat tämän modausprojektin jollekin kokeneelle ihmiselle. Päätemuuntajan ensiöllä on useampi sata volttia jännitettä, joka voi todellakin aiheuttaa hengenlähdön. Oma mielipiteeni on myös se, että kannattaa vaikka aloittaa Uraltonen rakennussarjalla ja opiskella sitäkautta aihetta hallitusti. Lopputuloksena on hyvänkuuloinen laatuosista tehty kitaravahvistin. Kun ostaa halvan kiinanihmeen ja alkaa vaihtaa siihen osan kerrallaan, päätyy äkkiä samaan hintalappuun kuin tuollainen rakennussarja.t. Harry

narmo
    Jäsen

Ai se on tehonkesto. Allrait, tämä meni sitten jo otsikossa mäkeen.
    Kiitos varoituksesta, hengenvaara oli tuttu juttu mutta muuten en tosiaan ole selvillä oikein perusasioistakaan. Pitäisi kai unohtaa koko juttu, vaikka tuunaushinku on kovahko 😛

Appropoo, toimiiko tuollainen 125ase + valvejunnu yhdistelmä siis laisinkaan vai onko se savuava/tappava yhdistelmä vaikka sen tekisi asiantuntijakin?

Nimetön
    Vieras

Kyllähän tuo 125ASE siihen käy eikä savuakaan tule, mutta vähän tuon modauksen pointti katoaa. Ihan suosiolla sitten se 125DSE. Jos se kympin hinta-ero on kynnyksenä, niin… Noh. Sitten kannattaa harkita koko homman hylkäämistä.

narmo
    Jäsen

Kiitos vastauksesta.

Miksi tämän modauksen pointti katoaa 125ASE:lla? Eikö tässä modauksessa ole oleellisin juttu se hmm… taajuusvasteen(?) parantaminen ja olen käsittänyt että se onnistuisi kaikilla 125xSE-malleilla?

En ymmärrä mitä eroa ulostulomuuntajan tehonkestolla on lopputuloksessa, sanotaan nyt että vaikka tämän nimeomaisen epi valve juniorin kohdalla. Osaisiko joku selittää minulle tämän?

Nimetön
    Vieras

Isompi muuntaja=enemmän rautaa, enemmän ööh… mojoa? Isot pojat on kylillä jutelleet että noissa pikkuvahvareissa toisi tukevuutta (miten sen sitten kukakin mieltää) soundiin. Hammond ilmoittaa muuntajiensa taajuusvasteen sellaisena kuin se on täydellä teholla. Ja koska kitaravahvistimet ovat hyvinkin kaukana hifistä, on muuntajia ylimitoitettu ja alimitoitettu kautta aikain, ja tällä on osansa soundiin kyllä. Esimerkiksi fenderin champ koneiden muuntajat ovat 8W (vahvistin 4-6W) kun taas esimerkiksi bandmasterissa oli 18W ulostulomuuntaja (vahvistimen teho noin 30W). Nuo vain yhtenä esimerkkinä.

narmo
    Jäsen

Päätemuuntajan ensiöllä on useampi sata volttia jännitettä, joka voi todellakin aiheuttaa hengenlähdön.

Anteeksi uppiniskaisuuteni. Kuinka päätemuuntajan(ulostulomuuntaja) kanssa työskennellään turvallisesti? Kuinka itse menettelette jos vaihdatte päätemuuntajan?

harryk
    Jäsen

;)Aloitin itse oman elektroniikkaharrastukseni n. 14 vuotiaana purkamalla vanhoja putkiradioita. En alussa ymmärtänyt asiasta mitään ja sain aika monta tälliä joten vieläkin ihmettelen miten olen kirjoittamassa tätäkin juttua. Tekemällä oppii ja kun ekan kerran saa esim. parisataa volttia purkautumattomasta elkosta näpeilleen vaikka peli on ollut pois päältä pari tuntia, ymmärtää mistä on kysymys. Putkivahvarissa on latautuneena suotoelkoissa aika korkeat jännitteet ja aika pitkään. Päätemuuntajan ensiö on kytketty yleensä aina suoraan B+:aan eli ensimmäiseen suotolyyttiin. Jos menet sorkkimaan ja vaihtamaan esim. päätemuuntajan tsekkaaamatta esim. yleismittarilla onko ao. elkossa vielä latinkia, saat taatusti näpeillesi vaikka vehje ei olisi ollut seinässä tuntikausiin. Kehittyneissä putkivahvareissa on ns. bleederivastus suotoelkon ja maan välillä jota kautta elkon jännite purkautuu maihin muutamassa minuutissa. Voit vaihtaa päätemuuntajan itse jos ymmärrät mitä olet tekemässä. Jos et ymmärrä mitä olet tekemässä, anna jonkun ammattilaisen hoitaa asia. Omassa viimeisimmässä projektissani on pääteputkilla (EL34:t) n. 450 volttia, joka tappaa varmasti kun arpa osuu kohdalle. t. Harry “Still alive” Bluetone

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.