TW klooni työn alla

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Olen katsellut netissä keskustelua TrainWreck vahvareista ja pistänyt merkille hehkutuksen määrän. Puheitten perusteella TrainWreck Express on lähes yliluonnollinen vekotin.

Hehkutuksista innostuneena päätin rakentaa kloonin aiheesta

Suurin huolen aiheeni on että kytkennästä itsestään on liikkeellä paljon variaatioita ja niiden ympärillä paljon väittelyä. onneksi kaikki ovat kuitenkin yhtä mieltä oikean aidon laitteen soundista ja soitettavuudesta

Kasasin kloonin muutaman löytämäni valokuvan ja netistä lötyvien kaavioiden perusteella. Laitoin päätteeseen 6v6 putket vaikka EL34 olisi puristisempi vaihtoehto. Ensimmäinen audienssi aparaatista antoi saman soundin, kuin niin moni muukin klooni. Kirkas ja kireä. Säröytyminen tapahtui aika terävästi ja särön saundikin oli nirvanaosastoa. Näistä soundiongelmista sitten riittääkin keskustelua palstoilla yllin kyllin ja etuastetta on modattu tie mitenkä paljon. Jos vahvarin kokoaa suoraan ohjeista, oleskelee kolme ekaa astetta turhan korkeassa jännitteessä. Silloin Tavoitellut headroomin raja-alueet karkaavat liian kauas ja soundi on mitä on. (saattaa tietenkin olla että omassa kloonissani on virheitä jotka asettavat anodijännitteet turhan korkeiksi) ..no. Laskin kuitenkin jännitteitä virtalähteestä Phase inverteriltä lähtien ja soundi rupesi toimimaan.
    Ongelma on enää ekan asteen ja EQ:n aiheuttama suhina. olen kokeillut vaihtaa metallikalvovastukset ja kokeillut eri maadoitusta, mutta suhinaan kokeilut eivät vaikuttaneet. Suhina lisääntyy lineaarisesti volumea lisättäessä ja muuttuu viimeisellä neljänneksellä matalammaksi puhaltavaksi tuhinaksi. Miten paljon tämän tyyppiset vahvistimet suhisevat luonnostaan? onhan Gainia kuitenkin aika paljon..

ceesami
    Jäsen

Kokeile vaihtaa ensimmäinen etuasteputki. Twreck pirullisen tarkka suurinpiirtein kaikesta, ja herkkä myöskin putkivalintojen osalta. Mitkäs sulla siinä nyt on?

Nimetön
    Vieras

ekana putkena on jj ecc803s ja muutkin etuasteputket on samoja.

Nimetön
    Vieras

..Voisiko konkat aiheuttaa jostain syystä liiallista kohinaa? olen käyttäny Mallory 150 ja Silver Mica -konkkia  Asteissa ja EQ:ssa.

brown note
    Jäsen

luultavimmin syynä ei ole konkat. Olen rakentanut vahvarin jossa oli 4 vahvistusastetta kaskadikytkettynä(peräkkäin) ja häiriöt loistivat poissaolollaan, eli korkea gaini ei tarkoita korkeaa hurinaa/suhinaa mikäli leiska ja maadoitus on kunnossa. Itse pidän korkealla anodijännitteillä ajetuista etuasteista, koska siten saan helpommin erottelevan saundin aikaan, tosin tämä on täysin makuasia.

Onko kyseessä muuten suhina vai matala hurina? Matala hurina johtuu lähes aina huonosta maadoituksesta ja suhina johtuu useimmiten layoutista. Kannattaa vaihtaa kaikki hiloille menevät johdot suojattuihin kaapeleihin ja lisäksi kiertää toisiinsa eq:lle menevät johdot. Joskus auttaa hehkujen potentiaalin nostaminen esim 70V:hen.

Onhan hehkujohdot on kierretty toisiinsa, onhan?

Ovatko muuten eri vahvistusasteet suodatettu omilla RC piireillä?

Optimaalinen maadoitus olisi toteutettu siten että jokainen vahvistusaste omistaa oman RC-piirin, jolloin virta kiertää anodilta suotokonkan kautta vain oman maansa läpi katodivastuksen ja -konkan kautta katodille ts. ei “vuoda” muille vahvistusasteille ja myöhempään paikkaan signaaliketjussa. Nämä paikalliset maadoitukset sitten kytketään maakiskoon joka kohtaa rungon vain yhdessä pisteessä. Yleensä kytken kääntäjän maan runkoon. Pääte ei ole kovinkaan herkkä hurinoille ja sen maadoitus voi korkeintaan häiritä muita vahvistusasteita mutte itsessään P-P kytkis on melko hyvä häiriöiden torjumisessa.

Aikenamps.com sivulla on hyvä artikkeli maista, tosin itse en suosisi tähtimaata vaan hänen kuvaamaansa maakisko systeemiä, eli buss ground'a!

brown note
    Jäsen

heitähän kuva niin on helpompi arvailla että mikä voisi auttaa. Korkea impedanssiset piirit, esim EQ ovat melko herkkiä “ilman läpi” tuleville häiriöille koska johtojen välissä on aina pientä kapasitanssia ja jo muutama pikofaradi riittää että perus EQ imee häiriöitä jotka ovat kuuloalueella. Eli piirit joissa on isoja vastuksia ja/tai paljon konkkia ovat alttiimpia kuin matalaimpedanssiset piirit. Näissä paikoissa mielellään johdot mahdollisimman lyhyitä ja ohitukset mahdollisimman lähellä suoraa kulmaa, jolloin välillä olevat “stray kapasitanssit”(=mikä olikaan suomeksi?!?!?) ovat mahdollisimman pieniä.

Nimetön
    Vieras

Hienoa kun porukat auttaa askartelijaa!  🙂

Otan kuvia layoutista ja pistän näytille.
    Ainut paikka, missä olen käyttänyt suojattua johtoa on volumepotikalta tokan asteen gridille. jouduin laittamaan siihen myös 1k5 vastuksen jotta sain vahvistimen vakaaksi.
    muilta osin osat ja layout on aika suoraan kloonattu.

ceesami
    Jäsen

Se on tosiaan hirmusen tarkka leiskan suhteen. En ole saanut tuota omaa varsinaista kloonia vieläkään valmiiksi asti, mutta nykyisessä vahvistimessa on lainattu aika paljon Wreckiä. Ampgaragelta saa varmaan parhaiten tietoa kyseisen vahvistimen tiimoilta, jos vaan lontoo taipuu sen verran.

Nimetön
    Vieras

hmm.. Johtimien liikuttelu tässä aparaatissa vaikuttaa paljon enemmän kun osasin odottaa. Kuvien näyttö ei vielä onnistu kun en löydä digikameran piuhaa hitto mistään.
    Tuntuu että vahvistin toimii jotenkin tosi vakauden rajamailla. jouduin liimaamaan kotelon sisään neopreenisuikaleen ettei ensimmäinen putki lähtisi soimaan. Suhinalla on myös oma käytöksensä. kun demppaan soivan nuotin äkisti, niin suhina ikäänkuin feidautuu sisään noin puolen sekunnin feidillä.
    ..ihmeen lämmn soundi vahvarissa vaikka tokan ja kolmannen asteen väliin on pistetty 0.002uf konkka. luulisi että alapäät jää tosi ohuiksi.

harryk
    Jäsen

;)Olen tehnyt tähän mennessä jo useamman Trewck-pohjaisen vahvistimen ja havainnut, että yksi kriittisimmistä pisteistä tässä kytkennässä on tuo erotuskonkka joka on etuasteen toisen ja kolmannen asteen välissä arvoltaan 2.2-4,7 nF. Laitoin sen aluksi muiden osien joukkoon levylle, mutta totesin ,että siellä se aiheutti oskillointia ym. Olen viime aikoina laittanut sen aina suoraan todellisella p-to-p-periaatteella putkenkannalta toiselle, eikä ainakaan tämän takia ole esiintynyt ongelmia. Tuo on niin herkkä paikka, että muutaman sentin pituinen matka voi aiheuttaa ongelmia. Tuo putkien suhina on aika yksilöllistä. Tuntuu siltä, että se on korkeamman kädessä suhiseeko putki vai ei. En ole tehnyt kylläkään mitään tieteellistä selvitystä tuohon asiaan. t. Harry 

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.