Tuuletin ac30 tyyppiseen vahvariin?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Tuuletin ac30 tyyppiseen vahvariin?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
6.12.2007, 23:27 #67270Jyrki3101Jäsen
Hei,eli voisiko joku teistä auttaa miten tuo tuuletin vahvariin kytketään,oon kuullut et vahv.hehkuilta,mut tarkempaa infoa please?Pitäisi kai kytkeä niin ettei häiriöitä aiheuta ite vahvariin….ted weberin sivuilta
yks kytkis löyty mut parempiakin ehdotuksia varmaan tän foorumin asiantuntijoilta löytyis….
email:jyrki.telila@wlanmail.com7.12.2007, 06:35 #74492TubemanJäsenSe riippuu tuulettimen tyypistä..
7.12.2007, 07:22 #74493NiskanenJäsenAinakin sellaisia kytkiksiä olen nähnyt, joissa on hehkuilta vedetty siltatasurille sähköt, tasurin jälkeen iso konkka (vaikka 10-15 000 mikron arvoinen riittävällä jännitekestolla) ja siitä puhaltimelle. Olisko sitten 120x120mm 12V sopivan kokoinen fööni.
7.12.2007, 11:14 #74494JakeJäsenmut jos vetäsis sellasen tuulettimen mikä pyörii 230voltilla, vai oiskohan liian järeä 😀 ;D
7.12.2007, 11:23 #74495harrykJäsenOlen asentanut joihinkin tekemiini vahvareihin tuulettimia joista joku toimi 230voltilla ja joku 12voltilla. Tärkeää on valita tuuletin joka on riittävän laadukas eikä ala rämistä parin tunnin käytön jälkeen, eli jossa on kunnon laakerointi. Jos kytkee sen hehkukäämiin, on laskettava paljonko se vie virtaa, jottei muuntaja kärähdä. En ole juuri nähnyt 6V tuulettimia missään. Yksi vaihtari on laittaa oma 12V muuntaja tuulettimelle jos käyttää sellaista. Myös oma kytkin on hyvä laittaa, jotta laite saadaan tarvittaessa päälle ja pois päältä esim. studio/äänitysolosuhteissa. Harva tuuletin on täysin hiljainen. Jos käytetään verkkovirralla toimivaa peliä, kannattaa katsoa,ettei sen virtajohdot kulje juuri signaaliketjun lähellä häiriöiden välttämiseksi. t. Harry Bluetone
7.12.2007, 13:04 #74496ceesamiJäsenAinakin sellaisia kytkiksiä olen nähnyt, joissa on hehkuilta vedetty siltatasurille sähköt, tasurin jälkeen iso konkka (vaikka 10-15 000 mikron arvoinen riittävällä jännitekestolla) ja siitä puhaltimelle. Olisko sitten 120x120mm 12V sopivan kokoinen fööni.
Kyllä minäkin suosisin tätä vaihtoehtoa. Tasurin jälkeen jännite on n. 7-8 volttia, mikä on ihan passeli suurimmalle osalle 12V tuulettimista. On olemassa muutamia hiljaisia tuulettimia, mutta valtaosa on aika kauhean kuuloisia täydellä jännitteellä (riippuu tietysti tilanteesta ja ihmisestä, onko siitä haittaa). 80x80mm tai 120x120mm tuuletin mallia tietokone on ihan passeli. Virtaahan nuo syö yleensä luokkaa 100-300mA.
AC-tuulettimet on sitten yleensä kalliimpia ja äänekkäämpiä.
7.12.2007, 13:55 #74497NiskanenJäsenTietokoneiden kotelotuulettimethan voisivat olla hyvä vaihtoehto. Esim. Jimms PC-storella näkyy olevan tuulettimia joka lähtöön:
http://www.jimmspc.fi/listaa/3/111/11103
Tietokoneen puhaltimissa on yleensä pyritty erityisesti hiljaisuuteen, sivustollakin on aika pieneen meluun kykeneviä yksilöitä.
7.12.2007, 14:33 #74498ceesamiJäsenVielä muutama huomionarvoinen seikka:
– Omien kokemuksieni perusteella (voi olla vanhentunutta tietoa): yhtä valmistajaa lukuunottamatta tuulettimien ilmoitetut dB-lukemat ovat täyttä tuubaa
– Kitaravahvistinkäyttöön tuulettimen ei tarvinne olla superhiljainen
– Oikeasti hiljaiset tuulettimet pyörivät hitaasti ja liikuttavat vähän ilmaa. Kun tuuletin toimii alijännitteellä, se liikuttaa vielä vähemmän ilmaa. –> Hiljainen tuuletin alijännitteellä on todennäköisesti alitehoinen tähän käyttöön.Minä olen käyttänyt ~3000rpm@12V 8-senttisiä tuulettimia tuolla yllämainitulla kytkennällä. Liikuttaa ilmaa vielä riittävästi, eikä kuulosta pölynimurilta. Lähinnä kiinnitys (kotelon resonointi) sanelee metelin määrän.
7.12.2007, 14:41 #74499NiskanenJäsenVielä muutama huomionarvoinen seikka:
– Omien kokemuksieni perusteella (voi olla vanhentunutta tietoa): yhtä valmistajaa lukuunottamatta tuulettimien ilmoitetut dB-lukemat ovat täyttä tuubaa
– Kitaravahvistinkäyttöön tuulettimen ei tarvinne olla superhiljainen
– Oikeasti hiljaiset tuulettimet pyörivät hitaasti ja liikuttavat vähän ilmaa. Kun tuuletin toimii alijännitteellä, se liikuttaa vielä vähemmän ilmaa. –> Hiljainen tuuletin alijännitteellä on todennäköisesti alitehoinen tähän käyttöön.Itse en ole meluja tutkiskellut, mutta ainakin kasaamani tietokoneen kotelotuuletin (120×120) tuntuu olevan omiin korviini riittävän hiljainen ja liikuttaa ihan asiallisesti ilmaakin.
Kitarakäytössä toki toisarvoinen seikka, tosin on myös ihmisiä, jotka vaativat erikoisia asioita soittotaukojen väliseltä ajalta. 🙂
Kokemukseni mukaan pienimmät tuulettimet ovat pahimpia. Ilmaa ei liiku, mutta meteli oli ainakin takavuosina varsin kova, sillä kierroksia niissä piisasi. Tietokoneessa kaikki lämpötilaohjaamattomat puhaltimet olen viritellyt yleensä 7V jännitteelle, jolloin ne vielä tuntuvat riittävästi peuhaavan.
Lähtipäs hieman OT:ksi. 😛
7.12.2007, 14:57 #74500ceesamiJäsenItse en ole meluja tutkiskellut, mutta ainakin kasaamani tietokoneen kotelotuuletin (120×120) tuntuu olevan omiin korviini riittävän hiljainen ja liikuttaa ihan asiallisesti ilmaakin.
Kitarakäytössä toki toisarvoinen seikka, tosin on myös ihmisiä, jotka vaativat erikoisia asioita soittotaukojen väliseltä ajalta. 🙂
No, sanotaan ihan referenssiksi, että minulla on tietokoneessa 2 tuuletinta, mukaan lukien virtalähteen tuuletin. Ne pyörivät vakiona n. 1000rpm, ja tuottavat tällöin meteliä 20dB/1m per rupeli (oikeasti mitattuna). Minulla ne pyörivät n. 600rpm, ja sanoisin niitä siedettävän hiljaisiksi.
Melu on subjektiivista, ja myöskin tilannekohtaista. Eipä se tosiaan keikalla meluisassa baarissa paljoa haittaa, jos vähän tuuletin puhiseekin. Tai jos jotain haittaa, niin sille pitää tehdä jotain 🙂
Kokemukseni mukaan pienimmät tuulettimet ovat pahimpia. Ilmaa ei liiku, mutta meteli oli ainakin takavuosina varsin kova, sillä kierroksia niissä piisasi. Tietokoneessa kaikki lämpötilaohjaamattomat puhaltimet olen viritellyt yleensä 7V jännitteelle, jolloin ne vielä tuntuvat riittävästi peuhaavan.
Pitää paikkansa. Silloin kun minä rupesin hiljentelemään noita PC:itä, ei ollut olemassa sellaista, kuin hiljainen tuuletin. Kaupasta ei edes saanut 120mm tuulettimia, mutta eipä ne sen aikaisiin koteloihin olisi ihmisiksi mahtuneetkaan. Kaikenlaisia virityksiä sitä tuli tehtyä. Nykyään hiljaisen PC:n tekeminen on kohtuu helppoa, jos tietää mitä tekee.
Paitsi että minä teen vieläkin niitä ihme virityksiä… 😀
Lähtipäs hieman OT:ksi. 😛
Ja minä onneton tartuin vielä syöttiin ::)
7.12.2007, 16:14 #74501okabassOsallistujaHei,eli voisiko joku teistä auttaa miten tuo tuuletin vahvariin kytketään,oon kuullut et vahv.hehkuilta,mut tarkempaa infoa please?Pitäisi kai kytkeä niin ettei häiriöitä aiheuta ite vahvariin….ted weberin sivuilta
yks kytkis löyty mut parempiakin ehdotuksia varmaan tän foorumin asiantuntijoilta löytyis….
email:jyrki.telila@wlanmail.comMOI
Jos käytät 230VAC puhallinta, sen nopeutta -ja myös ääntä- voi pienentää sarjaankytketyllä konkalla esim. 220nF/630V. Sopivalla kytkimellä saa: off- slow-fast vaihtoehdot.
Jos käytät DC-puhallinta, on tosiaan kätevää ottaa virta hehkuista. Tasurisilta- elko- tuuletin. Kannattaa käyttää 12V puhallinta. Hehkuista tulee tasasuunnattuna vajaat 9V, ja sillä puhallin toimii ok, ja häiriöäänetkin ovat pienempiä.
Minä käyttäisin suurinta kokoa (120mm). Tuo 10000µF konkka on ehkä turhan suuri (vaikka TUT kirjoissa niin onkin) 1000µF on varmasti riittävä; saattaa se puhallin pelittää ilmankin. Tuskin tuulettimen piuhoista paljoa häiriöitä tulee, mutta kannattaa ainakin parikiertää piuhat. Vielä parempi on käyttää 2-napaista mikki tms. suojattua piuhaa, ja maadoittaa sukka toisesta päästä.
Ehkä tärkein homma kuitenkin on suunnitella jäähdytys siten, että lämmin ilma siirtyy kotelon ulkopuolelle.
7.12.2007, 16:46 #74502NiskanenJäsenMinä käyttäisin suurinta kokoa (120mm). Tuo 10000µF konkka on ehkä turhan suuri (vaikka TUT kirjoissa niin onkin) 1000µF on varmasti riittävä; saattaa se puhallin pelittää ilmankin.
Ehkä Kevin on todennut sävelten olevan sinisempiä mainitulla konkka-arvolla. 😉
Ehkä tärkein homma kuitenkin on suunnitella jäähdytys siten, että lämmin ilma siirtyy kotelon ulkopuolelle.
Totta kai. Itse en ole todennut vielä yhdessäkään omassa projektissani tuulelinta välttämättömäksi, nuppikotelot on olleet sen verran isokokoisia ja hyvin tuuletettuja. Onko siitä mitään tietoa, että onko joku tutkinut puhaltimien vaikutusta esim. putkien kestoon?
Ainakin isomman läjän pääteputkia voi tietty varmaan sijoittaa lähemmäksi toisiaan, jos puhaltimella lisätään ilman liikettä lasien pinnoilla.
7.12.2007, 17:04 #74503ceesamiJäsenMinä käyttäisin suurinta kokoa (120mm). Tuo 10000µF konkka on ehkä turhan suuri (vaikka TUT kirjoissa niin onkin) 1000µF on varmasti riittävä; saattaa se puhallin pelittää ilmankin. Tuskin tuulettimen piuhoista paljoa häiriöitä tulee, mutta kannattaa ainakin parikiertää piuhat. Vielä parempi on käyttää 2-napaista mikki tms. suojattua piuhaa, ja maadoittaa sukka toisesta päästä.
Minä olen käyttänyt 1800uF konkkaa. Pyöriihän se periaattessa ilmankin, onhan niitä PWM-säätöjäkin rakenneltu. Itse en huomannut mitään ylimääräisiä häiriöitä omassa vahvistimessani. Nykyään ei ole enää tuuletinta paikoillaan, vaikka liitin olisi kyllä kyljessä edelleen.
Ja tuosta putkien kestosta.. Kevinhän suosittelee tuulettimen käyttöä nimenomaan putkien iän pidentämiseksi. Enpä ole empiirisiä kokeita tehnyt, mutta kyllähän niitä nyrkkisääntöjä elektroniikassa on, 10 asteen lämpötilan pudotus = kaksinkertainen elinikä. Mikseipä se voisi päteä putkienkin kohdalla.
7.12.2007, 17:15 #74504harrykJäsen:DLuulen ja muistelen tuhonneeni alkutaipalleellani putkien ihmeellisessä maailmassa jonkun pelini tuuletuksen puutteeseen. Teen nykyään kaikki putkinupit jos mahdollista siten, että alusta on nuppikotelon alalaidassa putket ylöspäin. Tämä on kyllä vaikea toteuttaa comboissa joissa pitäisi alustan olla kotelon ylälaidassa. Mielestäni tuo Vox AC30:n rakenne oikein kerjää putkien ylimääräistä kuumenemista. Tietysti jos on halua uusia putkia tiuhempaan tahtiin, voi laittaa koko pelin vaikka täysin umpinaiseen koteloon. t. Harry Bluetone
7.12.2007, 17:28 #74505palaniOsallistujaHuonolla suunittelulla putkien ylimääräinen lämpeäminen vaikuttaa varmasti. Lämpö siirtyy sujuvasti cassicseen ja siellä esim. elkoihin joiden elinikä saattaa lyhentyä merkittävästi. Muusikoiden netin puolella nämä putkivaffari flektit dissattiin heti tarpeettomina, miksiköhän ?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.