Tulikärpäsen pörinää
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Tulikärpäsen pörinää
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.9.2007, 16:53 #67173ceesamiJäsen
Nonnii, Firefly starttasi ekalla yrityksellä. Jos joku ei tunne kyseistä laitetta, niin se on n. 0,5W vahvistin 12AU7 push pull -päätteellä. Ja tämäkin kytkentä on siis kotoisin AX84-forumilta.
Äkkiseltään ei mitään ylimääräisiä häiriöitäkään kuulu, vaikka maadoitukset ja leiska on taas ihan omasta päästä 🙂 Rakensin tuon ihan kotikäyttöön, mutta vaikka tiesin tehoa olevan liikaa kerrostalokämppään, niin en arvannut, että sitä on noin paljon liikaa. Gaineja ei voi käytännössä kuin hieman raottaa. No, ½ wattiahan tekee 97dB Vintage 30 -elementillä…
Vielä pitää kytkeä merkkivalo ja päätemuuntajan ensiön poikki oleva konkka. Ja tietysti rakentaa kotelo, tästä tulee luultavasti combo 10″ elementillä. Kun vaan pääsisi johonkin sirkkelin ääreen… Ja kyllä kait tuohon saa mastervolankin kehitellä, jos meinaa oikeasti pystyä kotona pelittelemään. Powerscaling-kokeilulle ei oikein ole tilaa 🙂
28.9.2007, 17:01 #73306NimetönVierasAi juku. Onnittelut minivahvarin valmistumisesta! Nyt olen lievästi ehkä kateellinen. Oma tulikärpänen nimittäin on ollut pitkään työn alla. Kaikki osat löytyy, mutta sopiva chassis puuttuu. Pitää nimittäin saada putket sinne chassiksen sisään. Mininuppi. Pystytkö laittamaan kuvia? Jos vaikka vähän inspiraatiota saisi. 😀
Ainiin, ja minkä scheman/leiskan mukaan teit? Tuohonhan on kai jotain modauksiakin…
28.9.2007, 17:51 #73307ceesamiJäsenJep, minäkin olin keräillyt osat pikkuhiljaa kasaan kesän mittaan. Jostain sain sitten inspistä sen verran, että iltapuhteina pistin tämän viikon aikana kasaan. Minulla chassiksena Hammond 1444-14, kaikki muut mahtui sisään paitsi putket ja päätemuuntaja. Voimalähdemuuntajana on Uraltonen toroidi, se pienempi malli (löytyipähän tuollekin lopullinen koti). Pienuus oli minullekin yksi avaintekijä. Tuolla voi hätätilassa luultavasti vetää jopa reenejä, jos bändi pitää volumen kurissa. Siksi ajattelin combon tehdä.
Skema on Rev 3. cascode boosterilla, ja leiska, kuten sanoin on kotoisin omasta päästä. Alkuperäisessä on kytkin tuolle boostille, mutta itse jätin sen puolitahallaan pois ainakin toistaiseksi. Helppohan tuo on lisätä, jos tarvetta on.
Jaa niitä kuvia, tuossapa pari, joskin vielä vähän keskeneräisenä ja viimeistelemättömänä:
[img]http://i114.photobucket.com/albums/n274/ceesami/TubeStuff/firefly.jpg?t=1191001318[/img][img]http://i114.photobucket.com/albums/n274/ceesami/TubeStuff/firefly_2.jpg?t=1191001796[/img]
Tiedä sitten saako noista sitä inspiraatiota 🙂
28.9.2007, 18:35 #73308NimetönVierasTiedä sitten saako noista sitä inspiraatiota 🙂
No ainakin senverran saa, että olen itse ajatellut tehdä tuon samaiseen kotelokokoon. Tai sitten siihen pykälää isompaan, eli 1444-16. Sinne sitten olisi tarkoitus sulloa putketkin. Mutta minulla on musikding:ltä joskus aikoja sitten tilattu 185-185 toroidi, joka on pienempi kun tuo uraltonen oma. Layoutin meinasin tehdä täpläkuparoidulle verolevylle, mutta varmaan kuitenkin päädyn ihan johonkin kytkentärimaratkaisuun. Pitänee tosiaan itse yrittää piirtää mahdollisimman tiivis leiska (tilaankohan vaikeuksia jo nyt? 🙂 ja käyttää fyysisesti pieniä vastuksia ja konkkia. Samoin joku mini pilottivalo (ehkä ledi).
Itselläni kävi mielessä “james” tonestäkin ja mastervolumen lisääminen. Sellaisen voisinkin tässä kysyä, että mihin väliin mastervolume kannattaa laittaa? V2b anodilta ennen tuota .022 konkkaa? Joku 500kA?
28.9.2007, 19:15 #73309ceesamiJäsenTuo juotosrima jota käytin, oli ihan näppärä. Tuo vehje on sen verran simppeli, että leiska tuli tehtyä melkein lennossa. Yhtään “tyhjää” riviä ei tainnut jäädä, joten paljoa pienemmäksi ei tuolla tekniikalla taida saada. Miten ajattelit putkenkannat kiinnittää/johdottaa? PCB:llähän ne saisi ehkä mahtumaan hiukan korkeampaan koteloon. Jossain näin valmiin PCB-leiskankin tuohon.
Hokasinpa tuossa semmoisenkin asian, että Tungsolin 12AX7 ei mahdu noihin tällä kertaa käyttämiini kantoihin, lasi on sen verran paksu ???
Pilottivalo on minullakin ledi, suurennuslasi-tyyppisellä kauluksella. Tosin ei vieläkään ihan kytketty 😉
Niin, ja mastervolankin kerkesin jo lisätä. Vaihdoin päätteen hilalla olevan 330k vastuksen tilalle 250k potikan. Jostain syystä minulla oli ainoastaan rev log potikoita tuolla arvolla, joten se piti kytkeä väärin päin. Mutta pääsinpähän maistelemaan vähän särösoundejakin. Ja sitä säröä tuntuu löytyvän se luvattu määrä, eli ihan liikaa 😉 Boost gainia ja Gainia säätelemällä äänen sävyä voi muokata aika paljonkin, ainakin alapään osalta. Jameshan on myös minun suosikkini, Uralissanikin on sellainen. Mutta en tiedä tarviiko tuo Tulikärpänen sellaista. Ja ainakaan tuohon koteloon ei sellaista mahdu (Edit: paitsi jos laittaa virtakytkimet taakse). Jo nyt nuo potikat on sen verran lähellä toisiaan, että pitää vaihtaa erilaiset nupit, jos haluaa käyttää kaikkia mahdollisia säätöjä 😉
28.9.2007, 19:51 #73310NimetönVierasTuo juotosrima jota käytin, oli ihan näppärä. Tuo vehje on sen verran simppeli, että leiska tuli tehtyä melkein lennossa. Yhtään “tyhjää” riviä ei tainnut jäädä, joten paljoa pienemmäksi ei tuolla tekniikalla taida saada. Miten ajattelit putkenkannat kiinnittää/johdottaa? PCB:llähän ne saisi ehkä mahtumaan hiukan korkeampaan koteloon. Jossain näin valmiin PCB-leiskankin tuohon.
Ei kai tuommoseen ny mitään piirilevyä tarvitse. Teen varmaan kulmaraudat joilla saan putket kantoineen vaakatasoon. Vie jonninverran tilaa, mutta pitäisi mahtua. Ehkä. Poraan sitten siististi pieniä reikiä vielä siihen chassiksen päälle ilmanvaihtoa suorittamaan.
Hokasinpa tuossa semmoisenkin asian, että Tungsolin 12AX7 ei mahdu noihin tällä kertaa käyttämiini kantoihin, lasi on sen verran paksu ???
Mulla kävi vastaava deluxe prokkiksen kanssa. EH:n 12AY7 on palijo paksumpi kun 12AX7. Vähän kyllä risoi. Pitää varmaan tästälähin testata etukäteen jos on kantoja joita ei ole ennen käyttänyt. Tosin tähän firefly:hin mulla on niitä ruskeita kauluksettomia kantoja. Beltonko se nyt oli… Tuntuvat olevan laadukkaita.
Pilottivalo on minullakin ledi, suurennuslasi-tyyppisellä kauluksella. Tosin ei vieläkään ihan kytketty 😉
Niin, ja mastervolankin kerkesin jo lisätä. Vaihdoin päätteen hilalla olevan 330k vastuksen tilalle 250k potikan. Jostain syystä minulla oli ainoastaan rev log potikoita tuolla arvolla, joten se piti kytkeä väärin päin. Mutta pääsinpähän maistelemaan vähän särösoundejakin. Ja sitä säröä tuntuu löytyvän se luvattu määrä, eli ihan liikaa 😉
Funtsin siis taas ihan väärästä päästä tätä hommaa. Mutta hyvä tietää että tuossa se toimii. Säröä beibi! ;D
Boost gainia ja Gainia säätelemällä äänen sävyä voi muokata aika paljonkin, ainakin alapään osalta. Jameshan on myös minun suosikkini, Uralissanikin on sellainen. Mutta en tiedä tarviiko tuo Tulikärpänen sellaista.
Juu, lueskelin tuosta joitain hajanaisia googlella löytyneitä juttuja, ja siellä sanottiin myös, ettei tonestack olisi välttämättä kovin tarpeellinen. Vähän vaan arveluttaa jos sitä alapäätä on sitten liikaakin.
Ja ainakaan tuohon koteloon ei sellaista mahdu (Edit: paitsi jos laittaa virtakytkimet taakse). Jo nyt nuo potikat on sen verran lähellä toisiaan, että pitää vaihtaa erilaiset nupit, jos haluaa käyttää kaikkia mahdollisia säätöjä 😉
Hehee… Onhan noita pieniä nuppeja. En kuitenkaan kananpäitä ajatellut laittaa. Ehkä nämä: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1330 tai jotkut kivan väriset fulltone nupit ja 16mm alpha potikat. Semmoinen powerikytkin olisi kätevä mikä on noissa uusissa orangeissa. Kolme asentoa off/stand by/on. En vaan tiedä millainen kytkin se on. Säästäisi vähän tilaa sekin. Pitää vähän mittailla.
28.9.2007, 20:10 #73311ceesamiJäsenEi kai tuommoseen ny mitään piirilevyä tarvitse. Teen varmaan kulmaraudat joilla saan putket kantoineen vaakatasoon. Vie jonninverran tilaa, mutta pitäisi mahtua. Ehkä. Poraan sitten siististi pieniä reikiä vielä siihen chassiksen päälle ilmanvaihtoa suorittamaan.
Toimii, mutta vie tosiaan tilaa. Minulla kytkentälevystä takaseinään alle 5cm, pelkkä putki vie melkein 6cm.
Mulla kävi vastaava deluxe prokkiksen kanssa. EH:n 12AY7 on palijo paksumpi kun 12AX7. Vähän kyllä risoi. Pitää varmaan tästälähin testata etukäteen jos on kantoja joita ei ole ennen käyttänyt. Tosin tähän firefly:hin mulla on niitä ruskeita kauluksettomia kantoja. Beltonko se nyt oli… Tuntuvat olevan laadukkaita.
Beltoneita minäkin yleensä käytän, mukavan tukevan oloisia. Mutta nyt tuli haettua paikallisesta liikkeestä, kun ei ollutkaan varastossa itsellä 😮
Juu, lueskelin tuosta joitain hajanaisia googlella löytyneitä juttuja, ja siellä sanottiin myös, ettei tonestack olisi välttämättä kovin tarpeellinen. Vähän vaan arveluttaa jos sitä alapäätä on sitten liikaakin.
Makustelin tuossa vähän lisää, ja alapäätä on todellakin mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ei muuten, mutta menee vähän puuroksii tietyillä säädöillä. Katodikonkkia voisi kokeilla rukata. Sen verran eroa tuossa omassani on, että kaskodiasteen katodilla on 1.5k ja seuraavalla asteella 2.2k vastus. Konkkien arvoja en muista, mutta lähellä alkuperäistä kuitenkin. Alapäätä ne eivät rajoita mitenkään, joten on ihan odotettavissa runsasta alapäätä.
Toinen homma on tuo keskialue. Tulee sellainen olo, että on koko ajan Tube Screamer päällä. Mikäs siinä, jos siitä tykkää. Minäkin tykkään TS:stä, mutta vain sooloissa.
Hehee… Onhan noita pieniä nuppeja. En kuitenkaan kananpäitä ajatellut laittaa. Ehkä nämä: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1330 tai jotkut kivan väriset fulltone nupit ja 16mm alpha potikat. Semmoinen powerikytkin olisi kätevä mikä on noissa uusissa orangeissa. Kolme asentoa off/stand by/on. En vaan tiedä millainen kytkin se on. Säästäisi vähän tilaa sekin. Pitää vähän mittailla.
Heh, auton virtalukostahan saisi, off/radioasento/sytytysvirta =)
29.9.2007, 13:07 #73312NimetönVierasMakustelin tuossa vähän lisää, ja alapäätä on todellakin mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ei muuten, mutta menee vähän puuroksii tietyillä säädöillä. Katodikonkkia voisi kokeilla rukata. Sen verran eroa tuossa omassani on, että kaskodiasteen katodilla on 1.5k ja seuraavalla asteella 2.2k vastus. Konkkien arvoja en muista, mutta lähellä alkuperäistä kuitenkin. Alapäätä ne eivät rajoita mitenkään, joten on ihan odotettavissa runsasta alapäätä.
Tuohonhan voisi kokeilla kiertokytkintä (vaikka kolme asentoa) jossa R8 olisi 1.5k vastus, ja konkkaa C4 vaihdettaisiin vaikka 10uF -> 2.2uF -> 0.68uF tuon pitäisi alapaatä sitten pudottaa. Tietty joku parempikin systeemi on. Minä en vaan sitä tiedä.
Toinen homma on tuo keskialue. Tulee sellainen olo, että on koko ajan Tube Screamer päällä. Mikäs siinä, jos siitä tykkää. Minäkin tykkään TS:stä, mutta vain sooloissa.
Toivottavasti ehtisin jo ensiviikolla survoa oman FF:n kasaan. Voipi olla mielenkiintoista alkaa modailemaan tuota.
29.9.2007, 14:04 #73313ceesamiJäsenVeikkaanpa, että minulle riittää yksi sopiva konkka siihen :). Vaikka insinööri olenkin (ja vielä tunnustan julkisesti tyhmyyteni :-[), niin tykkään tietystä minimalismista ilman ylimääräisiä nappeja ja hantaakeja.
C3 on minulla 2.2uF ja C4 6.8uF. Ainakin tuo C4 pitää vaihtaa pienemmäksi, kunhan jaksaa. Tämä päivä on toistaiseksi mennyt aikalailla laiskottelun merkeissä. Tekisi mieli myöskin käydä jossain avaamassa hanoja kunnolla, mutta kun ei millään jaksais raahata tuota kaappia mukana…29.9.2007, 16:09 #73314NimetönVierasVeikkaanpa, että minulle riittää yksi sopiva konkka siihen :). Vaikka insinööri olenkin (ja vielä tunnustan julkisesti tyhmyyteni :-[), niin tykkään tietystä minimalismista ilman ylimääräisiä nappeja ja hantaakeja.
Hehee… Eihän minimalismi pahasta ole missään tapauksessa, enkä oikein itsekään tykkää että namiskoita on efektit ja vahvistimet täynnä. Vievät vaan huomion soittamisesta. Mutta onhan sitä kiva kokeilla yhtä ja toista. Yleensäpä sitten se lopullinen versio (jos sellaista tulee) on huomattavasti yksinkertaisempi.
Tekisi mieli myöskin käydä jossain avaamassa hanoja kunnolla, mutta kun ei millään jaksais raahata tuota kaappia mukana…
Tässä kohtaa mietin notta mitä hiton kaappeja pitää kaljahanojen ääreen ottaa. Saunaan ja nukkumaan ->
29.9.2007, 16:19 #73315ceesamiJäsenTässä kohtaa mietin notta mitä hiton kaappeja pitää kaljahanojen ääreen ottaa. Saunaan ja nukkumaan ->
😀
5.10.2007, 15:46 #73316NimetönVierasNoni. Sainpas vähän tehtyä tuota tulikärpästä. Näyttä siltä että moinen mahtuu mukavasti 25x15x5 chassikseen ihan kokonaan. Putkineen kaikkineen. Eri-asia sitten tuleeko häiriöitä miten. Mutta sen näkee sitten kun pääsee testivaiheeseen. Päädyin kasaamaan homman juurikin samanlaiselle kytkentärimalle kuin ceesami.
Sevverta olen tuota lähtenyt jo etukäteen modailemaan, että “james” tone stack tulee (ja menee jos on tarvis) kahden viimeisimmän vahvistus asteen väliin. IRF820 mosfettia ajattelin myös kokeilla ennen tonestäkkiä (jos jollain on myydä yksilö, niin YV:n voi laittaa ;)). Volume potikan siirsin sen 330k vastuksen tilalle. Gain kytkin on 250kA nostopotikalla. C4 ja R8 on korvattu “fat/full/bright” kytkimellä, joka vaihtelee katodin konkkaa. Pitänee niitä arvoja siinä vähän kokeilla sitten.
Tässä mennään perse-edellä puuhun, kun valmistumatonta vahvaria modataan. Toivottavasti edessä ei ole katastrooffi.
5.10.2007, 16:31 #73317ceesamiJäsenJames voisi auttaa tuohon hienoiseen middlen paljouteen, mutta taidan itse koettaa jotain muuta ratkaisua.
Minulla modeja tällä hetkellä:
– C4 1uF, ehkä jopa pykälää liian pieneksi meni.
– Ekalla gain-potikalla bright-konkka, muistaakseni 680pF
– R4 10k
– R6 22k
– C6 ei paikoillaan
– tasurin jälkeen 1.5k 5W vastus, jännite pudotettu zenereillä alkuperäiseen 265 volttiinPlus edellämainitut mastervola ja erikokoiset katodivastukset. Boost-kytkintähän minulla ei tullut kytkettyä ollenkaan, kun ei ollut käsillä sopivaa. Voisi kai senkin lisätä jossain vaiheessa.
Jossain vaiheessa huomasin, että pörinää tuli, kun käänsi vähän isommalle. Korjaantui pienellä maadoituksen uudelleenjärjestelyllä. Oskillointia voi tietty olla vielä odotettavissa isommilla volumeilla, en ole kokeillut.
Mutta onneksi noin pieneen vehkeeseen ei isoja vikoja mahdu 🙂
5.10.2007, 19:32 #73318NimetönVierasJames voisi auttaa tuohon hienoiseen middlen paljouteen, mutta taidan itse koettaa jotain muuta ratkaisua.
Minulla modeja tällä hetkellä:
– C4 1uF, ehkä jopa pykälää liian pieneksi meni.Mietinkin tuossa notta mitähän arvoja kannattaisi käyttää. Mulla on R8 1.5k jolloin esim. 1uF, 4,7uF ja 10uF pitäisi antaa korvinkuultavaa eroa. Näin näppituntumalla.
– Ekalla gain-potikalla bright-konkka, muistaakseni 680pF
– R4 10k
– R6 22k
– C6 ei paikoillaanAika iso tuo bright konkka? Noihin R4 ja R6 en ole edes ajatellut puuttuvani. Hetken suunnittelin tekeväni pienellä vivulla fender-tyyppisen high/low valinnan, mutta aivo meni solmuun, eikä se taida edes tuossa onnistua ihan suoraan. Keksin ehkä jotain.
– tasurin jälkeen 1.5k 5W vastus, jännite pudotettu zenereillä alkuperäiseen 265 volttiin
Plus edellämainitut mastervola ja erikokoiset katodivastukset. Boost-kytkintähän minulla ei tullut kytkettyä ollenkaan, kun ei ollut käsillä sopivaa. Voisi kai senkin lisätä jossain vaiheessa.
Mulla on vähän pelko persuksissa, ettei tuo minun muuntaja anna kuitenkaan ihan tarpeeksi jännitettä, joten varaudun tipauttamaan 22k vastuksia elkojen välissä. Sen näkee sitten… Meinasin jo relesysteemiä tuohon boostiin, kun kuitenkin tasasuuntaan ledille ja tuulettimelle hehkujännitettä (itse hehkut kuitenkin AC). En sitten ryhtynyt moiseen. Niin juu, pistän 40x40mm tuulettimen kotelon taakse hönkimään kuumat ilmat ulospäin.
Jossain vaiheessa huomasin, että pörinää tuli, kun käänsi vähän isommalle. Korjaantui pienellä maadoituksen uudelleenjärjestelyllä. Oskillointia voi tietty olla vielä odotettavissa isommilla volumeilla, en ole kokeillut.
Mutta onneksi noin pieneen vehkeeseen ei isoja vikoja mahdu 🙂
Vannomatta paras. Itsehän rakennan kaikki vahvistimet aseneella “aina on ensin jotain vikaa”, ja työaikaan tulee valmiiksi arvioitua mahdollinen vian etsintä. Pessimisti yllättyy aina positiivisesti! 😀
5.10.2007, 19:55 #73319ceesamiJäsenMietinkin tuossa notta mitähän arvoja kannattaisi käyttää. Mulla on R8 1.5k jolloin esim. 1uF, 4,7uF ja 10uF pitäisi antaa korvinkuultavaa eroa. Näin näppituntumalla.
4,7uF vaihtaisin ehkä 2,2uF, jos itse arvailisin. Ero 10uF:seen voi muuten olla aika pieni.
Aika iso tuo bright konkka? Noihin R4 ja R6 en ole edes ajatellut puuttuvani. Hetken suunnittelin tekeväni pienellä vivulla fender-tyyppisen high/low valinnan, mutta aivo meni solmuun, eikä se taida edes tuossa onnistua ihan suoraan. Keksin ehkä jotain.
On se ehkä aika iso, mutta tarkoitushakuisesti. Yritän hakea tuolla ekalla gainpotikalla särön säädön lisäksi vähän sellaista yhtäaikaista tonesäätöä. Hakusessa on vielä, joten tuo voi muuttua.
Vannomatta paras. Itsehän rakennan kaikki vahvistimet aseneella “aina on ensin jotain vikaa”, ja työaikaan tulee valmiiksi arvioitua mahdollinen vian etsintä. Pessimisti yllättyy aina positiivisesti! 😀
Ja realisti vaan tekee 🙂
Tuli tuossa hetki sitten taas vaihdeltua osia… C4=2,2uF ja R11=11k. Säröstä tuli jokseenkin tasaisempi, ehkä modernimpi olisi hyvä sana. Pitää makustella.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.