Tube Screamer808

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #66980
    LittleWing
    Osallistuja

    Terve

    Rakentelin tuommoisen Tube Screamer 808 kloonin. Muuten toimii täysin, mutta tuosta tekeleestäni lähtee todella vähän säröä. Tiedän, että TS ei mikään hi-gain värkki ole, mutta särön määrä “täysillä” ollessaan on miltei olematon. IC – piiriksi laitoin RC4558P, jonka tilasin Uraltonesta. Diodeina on 1N4148. Vastukset ovat metallikalvovastuksia. Onko vika tuossa piirissä vai jossain konkassa?? Ohjeet löysin GGG:stä:

    http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=90&Itemid=118

    Terv.

    LittleWing

    #71394
    ceesami
    Jäsen

    Kuulematta en tiedä varmaksi sanoa, onko omassasi vikaa, mutta eipä tuosta 25 vuotta vanhasta Ibanezin tekeleestäkään kovin kummoisesti säröä irtoa.. Mielestäni TS toimii parhaiten sooloboostina putkivahvistimen (trankkuvehkeistäkin löytyy poikkeuksia) edessä 'level' täysillä. Soundista saa näin vähän laulavamman, middlet nousee enemmän esille, ja säröä tulee ripaus lisää. Komppaukseen en Tuubihuutajaa käytä, ehkä makuasioita…

    Bossin SD-1:hän on lähes samalla kytkennällä, mutta on hieman ärhäkämpi. Eli jos säröä pitää saada lisää, niin komponenttiarvojen muuttaminen SD-1:tä vastaaviksi voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.

    #71395
    Hallen
    Jäsen

    MOI
    Jos ei vikaa löydy ja menee modailun puolelle tuolta löytyy:
    http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_its8_mods.pdf  8)

    #71396
    hellhound
    Jäsen

    Mä tein joskus kaverille sdykkösestä kasinollakasin. Muistaakseni jouduin porailemaan piirilevyyn uusia reikiä. .. No anyways… särön määrä putosi ja muutenkin pedaali muuttui vähän rauhallisemmaksi. Ääni muuttui nasaalimmaksi eli yläkeskialue korostui. Jotkut tykkää screamerin sirinästä, jotkut vihaa sitä. Riippuu toki myös käyttötarkoituksesta…

    #71397
    LittleWing
    Osallistuja

    Moi

    Kokeilin tuota asymmetric clipping modia, mutta ero oli melko huomaamaton. Toinen modi jota kokeilin on tuo AMZ Fat mod. Simppeli tehdä ja osoittautui hyväksi.

    #71398
    Hallen
    Jäsen

    Moi

    Kokeilin tuota asymmetric clipping modia, mutta ero oli melko huomaamaton. Toinen modi jota kokeilin on tuo AMZ Fat mod. Simppeli tehdä ja osoittautui hyväksi.

    MOI
    Laitetaan kokeiluun heti kun joudan oman kloonin kasaamaan ja jos sen surutta sais toimimaan. 😉

    #71399
    jusmu
    Osallistuja

    Olen rakentanut muutamia 808 klooneja juuri GGG:n ohjeista ja kaikki olen saanut toimimaan. Kyllä sieltä pitäis lähteä sitä säröä ihan nokko. Enkä usko, että nuo diodit ja ic niin radikaalia muutosta tuohon toisi… Tarkista vielä kytkennät vaikka pariin kertaan. Usein ongelmat ovat siellä. Voihan toki olla, että joukkoon on sattunut väärän arvoisia komponentteja. Itselleni on kerran tullut eteen vastus jonka värikoodin kerroin oli väärä!

    Noissa 4558D piireissä on sitten eroja. Olen kerännyt alkuperäisiä JRC4558D piirejä talteen vanhoista ibanezin efekteistä. Siis joistain muista kuin säröistä. Tilalle olen laittanut näitä uusio 4558D malleja tai TL072:sia.

    #71400
    FLJORMAR
    Osallistuja

    Tilasin sarjan tuolta. Dollarin kurssi on alhaalla, mutta veroista en tiedä paljonko tulee :- Olisi voinut tilata osat Mikolta , mutta tuon piirilevyn tekemiseen ei ole mahdollisuuksia eikä aikaa. Saako noita “alkuperäisiä” piirejä mistään? Modeja näkyy löytyvän jos jonkin moista, saas kattoa mitä tulee? Tarkoituksena olis saada juuri tuollainen soolobuusti (vaikkka kakkoskitaristi olenkin) .

    #71401
    Hallen
    Jäsen

    Terve
    Noitahan voi vääntää verolevylle tossa on linkki:
    http://www.mini-michis-world.de/layouts.zip
    Tossa on hyvä setti mistä valita jos jonkinlaiseen tarpeeseen 😀
    Mikolta saa veroja.

    #71402
    LittleWing
    Osallistuja

    Terve

    Olipas hyvä linkki tuossa. Paljon mielenkiintoisia kytkentöjä  🙂
    Mittasin tuosta Screamerista kaikki vastukset kertaalleen yleismittarilla. Ihan oikeat arvot näytti jokaisessa olevan. Hämminkiä aiheutti puolestaan nuo muovikonkkien merkintätapa. Olenkohan ymmärtänyt oikein:

    u22K63 = 0.22uF
    u1K63 = 0.1uF
    1uK63 = 1uF
    22nK63 = 0.022uF

    ???

    T. LittleWing

    #71403
    placebo
    Jäsen

    u22K63 = 0.22uF
    u1K63 = 0.1uF
    1uK63 = 1uF
    22nK63 = 0.022uF
    T. LittleWing

    Ihan oikein olet ymmärtänyt. Tuo K-kirjain tarkoittaa +/- 10 prosentin toleranssia ja kaksi viimeistä lukua ovat valmistajan “omia merkintöjä”.

    piko=10^-12 (“kymmenen potenssiin -12”)
    nano=10^-9
    mikro=10^-6

    Eli pikosta pääsee nanoon siirtämällä pilkkua kolme kertaa vasemmalle ja nanosta vastaavasti mikroon siirtämällä pilkkua kolme kertaa vasemmalle. u-kirjain kertoo mikroarvoisissa konkissa pilkun paikan. Uudemmissa muovikonkissa n- ja p-kirjaimet kertovat suoraan että kyse on nanosta ja pikosta. Vanhemmissa muovikonkissa ei ole välttämättä kirjaimia ollenkaan. Yksikkönä on tällöin yleensä piko.

    #71404
    LittleWing
    Osallistuja

    Kiitti. Olipas hyvin selitetty. Kyllä suurinpiirtein tiesin että kuinka tuo merkintätapa menee. Jostakin kun löytäis tuollaisen JRC4558D piirin. Olisi hauska kokeilla miltä efekti silloin kuulostaisi. Minulla oli lainassa tuttavani TS-9, tais olla aivan 70 luvun lopusta tai 80 luvun alusta. Avasin sen ja sielä oli piirinä juuri tuollainen JRC4558D. Hyvältähän se pedaali kuulosti 😀

    #71405
    okabass
    Osallistuja

    Terve

    Olipas hyvä linkki tuossa. Paljon mielenkiintoisia kytkentöjä  🙂
    Mittasin tuosta Screamerista kaikki vastukset kertaalleen yleismittarilla. Ihan oikeat arvot näytti jokaisessa olevan. Hämminkiä aiheutti puolestaan nuo muovikonkkien merkintätapa. Olenkohan ymmärtänyt oikein:

    u22K63 = 0.22uF
    u1K63 = 0.1uF
    1uK63 = 1uF
    22nK63 = 0.022uF

    ???

    T. LittleWing

    MOI
    Tuolla on hyvä linkki aiheesta.

    http://physics.uku.fi/opiskelu/kurssit/ELE1/material/keraamiset.PDF
    http://physics.uku.fi/opiskelu/kurssit/ELE1/material/kokomerkinnat.pdf

    Ja koko helahoito:
    http://physics.uku.fi/opiskelu/kurssit/ELE1/material/

    Kannattaa varmistaa, että TS toimii niin kuin pitääkin, ennen kuin modaa. Se on legendaarinen petaali jo sinällään. Ja minusta paras laijissaan. Epäsymmetrinen särö ja basson lisäys (47n IC:n hännässä -> 68…100n) tuntuvat toimivan hyvin, mutta ovatten makuasioita.

    #71406
    okabass
    Osallistuja

    Ihan oikein olet ymmärtänyt. Tuo K-kirjain tarkoittaa +/- 10 prosentin toleranssia ja kaksi viimeistä lukua ovat valmistajan “omia merkintöjä”.

    MOI
    Eikös nuo “omat merkinnät” (63) ole jännitekestoisuus.

    #71407
    Nimetön
    Vieras

    MOI
    Eikös nuo “omat merkinnät” (63) ole jännitekestoisuus.

    Se on se kyllä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.