Triode Dick KT88PP

Home Foorumit HI-FI tee-se-itse Hi-Fi-vahvistimet Triode Dick KT88PP

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    juoto
    Jäsen

Moi!

Eli olen rakentamassa kyseistä putkipäätettä ja olen aikeissa laittaa vahvistimen kanteen kytkimet, joilla voi valita halutessaan toimintamoodin triodiksi. Kysyisinkin, että minkä suuruinen vastus olisi sopiva jolla korvata muuntajan UL-liitäntä?

http://www.triodedick.com/  “Bill – KT88 push pull amplifier”

Juha

artosalo
    Jäsen

En löytänyt linkin takaa tuon skemaa, mutta jos siinä ei ole mitään ihmeellistä, niin 1 W ja 100…680 ohminen suojahilavastus on sopiva. Kytke vahvistin niin että suojahilavastukset ovat mukana sekä UL-että triodikytkennässä.

juoto
    Jäsen

Tässä tarkempi linkki:

http://www.triodedick.com/Bill/schema_versterker.GIF

Jos viitsit vielä vilkaista tuota tai jos sulla riittää aikaa, niin piirtäisit mulle suuntaa antavan kytkiksen tuosta osiosta…

Kiitän kovasti!

Juha

artosalo
    Jäsen

Näin kun kytket tuon kytkimen S1 niin OK.

37104.jpg

juoto
    Jäsen

Noniin, nyt on vahvistin valmis ja hyvin toimii ja soi!
    Yksi hieman häiritsevä asia pitäisi vielä hoitaa ja siihen kysyisinkin neuvoja, eli:

Kaiuttimista kuuluu häiritsevää hurinaa, tai sen voimakkuus on sillä tasolla, että häiritseekö edes, mutta korjausvinkkejä otetaan vastaan. Hurina on taajuudeltaan matalaa…sanoisin, että verkkotasoista ja sen voimakkuus ei lisäänny tulosignaalin tason mukana, eikä volumepotikan asento myöskään vaikuta.

Vahvistin on tähtimaadoitettu.
    Vahvistimessa on kaksi 6,3V – 0 – 6,3V hehkumuuntajaa, toisen perässä on 2kpl KT88 1kpl ECC99 ja toisen 2kpl KT88 1kpl ECC99 ja 1kpl 6SN7. Muuntajat on kytketty seuraavasti: 6,3V käämien päissä diodit jotka katodeistaan yhdessä ja keskiulosotosta miinusnapa. Miinusnapa 100ohm vastuksella maapisteeseen.

Ehdotuksia ja kysymyksiä tulemaan vaan!

Kiitokset!
    Juha

juoto
    Jäsen

Lueskelin netistä, että jos virtalähteessä on tasasuuntausputkena/putkina suoraan hehkutetut mallit ja käytetään vaihtosähköä hehkutukseen, niin siitä siirtyy itse anodijännitteeseen rippleä.

Minulla siis rakennettuna tuo yllä mainittu pääte stereona ja kummallakin kanavalla on oma verkkomuuntaja, kuristin ja 2 kappaletta 3B28 tasuriputkia. Heti putkien jälkeen 10uf kondensaattori, sitten 5H kuristin ja tämän jälkeen 500uf, vastus, 500uf, vastus ja lopuksi 50uf.

Olisko neuvoja?

teemumm
    Jäsen

Minulla siis rakennettuna tuo yllä mainittu pääte stereona ja kummallakin kanavalla on oma verkkomuuntaja, kuristin ja 2 kappaletta 3B28 tasuriputkia. Heti putkien jälkeen 10uf kondensaattori, sitten 5H kuristin ja tämän jälkeen 500uf, vastus, 500uf, vastus ja lopuksi 50uf.

Tuota en ymmärtänyt, että miksi 6.3V muuntajaan on kytketty diodit.

Kun itse olen näiden hurinaongelmien kanssa painiskellut, niin muutamia vinkkejä:

– Jos käytössä ei ole skooppia ja suurjännitemittapäätä, niin anodijännitteen rippelin vaikutusta voi koettaa arvioida lisäämällä konkkia ja katsomalla vaikuttaako hurinoihin. Rippelin määrää pääteputkille ja etuasteelle voi myös arvioida PSUD2-softalla.
    – Suorahehkutettu tasuri tietty aiheuttaa lisää rippeliä. Jos tasurin hehkumuuntajassa on keskiotto, niin kytkithän ensimmäisen konkan siihen? Jos olet tehnyt ennen tasuria sulakesuojauksen kahdella sulakkeella, varmista että molemmat ovat ehjiä (itselle kävi kerran näin…)
    – Jos epäilet hehkujen aiheuttavan hurinaa, niin tämä selviää laittamalla hehkut 6.3V tasajännitteellä vaikka riittävän isosta labrapowerista tai moottoripyörän akusta.
    – Etuasteputket voi nypätä pois ja kuunnella huriseeko edelleen.
    – Koeta katsella löytyykö vahvistimesta maalooppeja. Jos tähtimaadoitus on kunnossa niin näitä ei pitäisi löytää. Tämän jälkeen voi koettaa katsella löytyykö etuasteesta looppeja jotka muodotustuvat maan ja signaalitien välille. Eli tuossa kytkiksessä volumepotikan, 6SN7:n ja maatason muodostama looppi. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että signaalin pitää kulkea mahdollisimman lähellä signaalimaajohdinta jolloin maan ja signaalin muodostaman loopin pinta-ala jää mahdollisimman pieneksi. Tosin jos volyymipotikan vääntäminen ei vaikuta, niin vika tuskin on tässä.
    – Irroita tähtimaadoituspiste ja varmista etei vuoda mistään muualta runkoon.

juoto
    Jäsen

Moi!

Kiitos neuvoista!
    Yritän aluksi lisätä suotoa, kävi vähän itselläkin mielessä.

Tuosta diodijutusta…ehkä tuli selitettyä vähän oudosti, eli vahvistimessa kaikkien putkien (poislukien tasuriputket) hehkuille on kaksi muuntajaa, joissa kummassakin kaksi 6,3V käämiä. Kummankin muuntajan käämit kytketty sarjaan ja päissä diodit, jotka katodeistaan yhdessä (+-napa) ja keskiulosotosta miinusnapa. Tämä kytkentä sen takia, että tasasuuntauksessa jännitehäviö on ainoastaan yhden diodin kynnysjännitteen verran, kun jos olisin laittanut käämit rinnan ja tavallisen tasasuuntaussillan, niin jännitehäviö olisi ollut jo yli voltin.

Tai näin ainakin omassa mielessä tuon ajattelin toimivan…korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Juha

artosalo
    Jäsen

Vahvistimessa on kaksi 6,3V – 0 – 6,3V hehkumuuntajaa, toisen perässä on 2kpl KT88 1kpl ECC99 ja toisen 2kpl KT88 1kpl ECC99 ja 1kpl 6SN7. Muuntajat on kytketty seuraavasti: 6,3V käämien päissä diodit jotka katodeistaan yhdessä ja keskiulosotosta miinusnapa. Miinusnapa 100ohm vastuksella maapisteeseen.

Ei valkene minulle. Saatko piirrettyä skeman, niin katsotaan.

EDIT: tuossa viimeisessä vastauksessa olikin lisätietoa, mutta silti powerin skema olisi hyvä nähdä.

Mutta sitä en ymmärrä mitä olet pyrkinyt tuolla saamaan aikaan. Olet tasasuunnannut hehkujännitteet, mutta et suodattanut niitä, onko näin ?
    Epäsuorasti hehkutettuja pääteputkia ei koskaan eikä missään tilanteessa tarvitse hehkuttaa tasajännitteellä.
    Etuasteputkissa tasajännitehehkuista voi olla joskus hyötyä, mutta se vaatii suodatetun ja/tai reguloidun tasajännitteen.
    Kerroit lisäksi, että muuntajan keskinapa on 100 ohmin vastuksella maissa.
    Mittaapa paljonko hehkujännite on pääteputkilla.

juoto
    Jäsen

Okei…tässä lisätietoa:

Kaikkien, paitsi tasasuuntausputkien hehkut on tasajännitteellä ja ovat myös suodatettu.
    Eikai siitä haittaa ole jos pääteputketkin on tasajännitteellä? Kaikki muutkin omat vahvistimet olen näin rakentanut…

Toinen hehkumuuntaja siis antaa virran kanavan yksi pääte- ja etuasteputkille, eli 2kpl KT88 1kpl ECC99
    ja toinen muuntaja kanavan kaksi pääte-ja etuasteputkille sekä yhdelle 6SN7 putkelle. Kummassakin ketjussa suotoa noin 12000uF. Pääteputkilla hehkujännite on 6,25V.

juoto
    Jäsen

Kokeilin laittaa tuon ensimmäisen 10uF konkan rinnalle 47uF lisää suotoa, mutta ei vaikutusta…
    Huomenna pitänee kokeilla syöttää hehkuja labrapowerilla.

juoto
    Jäsen

Tuli mieleen vielä kysäistä, että olisiko mahdollista, että tuo bias-virtalähteen suodatus/toteutus kaipaisi muutoksia?
    http://www.triodedick.com/Bill/schema_voeding.GIF

Kokeilin laittaa vahvistimen päälle ilman tuota 6SN7 putkea ja silti hurisee.

Vahvistimessa on anodijännite kytketty ajastimella, eli putkia hehkutetaan ensin 2min ja sitten rele kytkee anodijännitteet ja biasjännitteen muuntajat peliin. Kaiuttimista kuuluu ihan pientä hurinaa (pienempää kun anodijännitteet päällä) vaikka vain hehkuille syötetään jännitettä…

Hurinan voimakkuus ei siis vaihtele, vaikka ei olisi signaalilähdettä, olisi signaalilähde tai otto kytketty suoraan maihin.
    Myös volumepotikan asento ei vaikuta…

Tein myös testin, jossa vahvistimen kautta kuunnellessa musiikkia, katkaisin kaikilta putkilta paitsi tasureilta hehkujännitteen ihan sekunniksi pariksi, myös tuolloin esiintyi hurinaa.

Mitähän tässä kokeilisi seuraavaksi?

Yst. terv.
    Juha

artosalo
    Jäsen

Kun vahvistimestasi kuuluu hurinaa ilman anodijännitteitä, niin ainoa vaihtoehto on mielestäni se, että verkkomuuntajalta kytkeytyy magneettikentää suoraan päätemuuntajalle.
    Olen itsekin saanut tuollaisen kerran aikaan. Se vahvistin alkoi hurista heti, kun virrat pani päälle, siis jo ennen kuin putket edes hehkuivat. Kun sitten virrat alkoivat kulkea, niin vastakytkentä vei hurinat lähes kuulumattomiin.
    Saatko kuvaa muuntajien sijoittelusta ja suunnasta ?
    Tuohon auttaisi siis vastakytkentä jota vahvistimessasi ei nyt ole. Laita 10 dB vastakytkentää, niin hurina laskee 10 dB ja säröt putoavat yhteen kolmannekseen.

Huriseeko muuten, jos otat ECC99:n pois ?

juoto
    Jäsen

Okei, kokeilen tänään vielä napata nuo ECC99 putket pois…

Tuolla vastakytkennällä tarkoitat ilmeisesti sitä, että päätemuuntajan toisiosta kytketään vastus etuasteeseen?
    Osaisitko noin lonkalta sanoa mitään komponenttiarvoa millä lähtisi kokeilemaan ja jos vielä selventäisit, että mihin pisteeseen kytken tuolla etuasteessa?

Kiitokset!
    Juha

artosalo
    Jäsen

Takaisinkytkentävastus tulee toision ja 6SN7:n katodin välille.
    Kokeile aluksi 10k…20k trimmerivastuksella. Siitä voi säätää sopivan määrän vastakytkentää.
    Jos sinulla on jokin signaalilähde ja skooppi tai AC-volttimittari, niin niillä homma onnistuu loistavasti.

Ensin pitää todeta, että muuntajan napaisuus on oikein. Kun kytket vastuksen toision ja 6SN7 katodin väliin,
    niin signaalin lähdossä pitää pienentyä. Jos se suurenee tai vahvistin alkaa värähdellä, niin toision napaisuus pitää vaihtaa.

Ensin säädetään lähtöön sopiva lähtöjännite ilman takaisinkytkentävastusta. Vaikka 5 Vrms kun kaiutin tai keinokuorma on kytketty kaiutinlähtöön. Sitten kytketään takaisinkytkentävastus ja säädetään siitä lähtöjännite 10 dB pienemmäksi (31,6 %), eli n. 1,6 V.

Nyt pitäisi hurinan ja säröjen olla 10 dB pienemmät.

Tässä siis homman periaate.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.