tonestack ei toimi kunnolla

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet tonestack ei toimi kunnolla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69365
    hilppa
    Osallistuja

    Voisko joku guru auttaa,minulla on vox AC 30 klooni ja äänensävyn säädöt ei mielestäni toimi oikein.
    treble säädöllä kirkkautta kyllä tulee liikaakin,mutta bassosäädöstä loppuu vara,en saa tarpeeksi bassoa.
    Eli treblen yläpuolella 250 pikonen konkka ja treblen ja basson keskelle tulee 0.1 mikronen ja 0,047 menee basson pohjalle ja sen alla on 10 kilonen vastus middlekonkan tilalla,eli fenderin perinteinen stack.
    etuset on tungsolin ja päätteessä on EH EL84.
    Kaiuttimet on celestion V12-60 sarjaankytkettynä.

    #89742
    Sancho
    Jäsen

    Minkä kokoinen on 250p ja 100n konkkien alkupäiden vastus? Ns. vakiokoko on 100k, mutta jos on isompi niin alataajuudet vaimenevat.

    Toinen juttu mikä tulee mieleen on liian pienet erotuskonkat. Tonestack voi toimia oikein, mutta pienet erotuskonkat leikkaa liikaa bassoa.

    Minkä kokoiset ovat treble ja bass potikat? Oletko mitannut niitä? Jos basso potikka on pieni niin maksimi basson määrä jää alhaiseksi

    #89743
    hilppa
    Osallistuja

    potikat on 1 M ja tuo mainitsemasi vastus on 100 k.

    #89744
    RG
    Osallistuja

    “…minulla on vox AC 30 klooni ja äänensävyn säädöt ei mielestäni toimi oikein…”
    “…eli fenderin perinteinen stack…”

    Voitko täsmentää, mitä AC30-versiota on kloonattu ja onko tone stack lisätty “Voxinomaisesti” katodiseuraajan piiriin, vaiko kenties eri tavalla tai eri kohtaan?

    Esimerkiksi tästä kuvasta (kytkentä 1986 / 1961)
    http://www.korguk.com/voxcircuits/circuits/ac301986.jpg

    käy ilmi alkuperäiset komponenttiarvot konkat 50pF, 22nF ja 22nF, vastukset 100k ja 10k, sekä potikat 1M log.
    Oleellista on myös, että stackiä syöttää matalaohminen katodiseuraaja.

    Mikäli kytkentä on erilainen (kuten Fenderin vahvistimissa), myös komponenttiarvot on oltava erilaiset halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Haluttu lopputulos on viime kädessä subjektiivinen asia.

    Täältä löytyy muuten artikkeli, joka käsittelee saman kytkennän eroavaisuuksia eri laitteissa:
    http://www.guitaramplifierblueprinting.com/differences.html

    t. /Robert

    Jos rakensit vahvistimen itse, niin kokeilitko muuten, miltä vahvistimesi kuulosti ilman noita sävynsäätimiä, eli tuleeko laitteesta riittävästi bassoa luonnostaan, jos tone stackin ohittaa kokonaan?

    #89745
    hilppa
    Osallistuja

    Kiitos vastauksesta,kytkentä on nimenomaan tuon esimerkin mukainen.
    Pitää kokeilla noilla konkan arvoilla ja kokeilla myös tuo ilman sävynsäätöjä.

    #89746
    Sancho
    Jäsen

    Tarkasta vielä tarkkaan kumpi tonestack vahvistimessa on: Fender vai tuo RG:n esimerkin Vox. Tuo miten kuvasit tuota stackia viittaa kyllä tuohon perinteiseen Fenderiin.

    Duncanin laskurilla: http://www.duncanamps.com/tsc/
    voit helposti kokeilla eri komponenttien vaikutusta sävyn säätöön.

    #89747
    hilppa
    Osallistuja

    Kiitos vastauksista.
    Aivan oikein huomattu,että se on lähinnä fenderin stack,mutta nyt olen vaihtanut nuo ja laittanut voxin stackin,mutta silti bassosäädössä ei alue riitä.Pitääkö bassopotikan alapäähän vaihtaa isompi konkka vai mikä on vaihtoehto,en osaa tuota calculaattoria oikein tulkita.Jos tuota kytkentää haluaa katsoa niin se on Vox AC 30 HW.

    #89748
    RG
    Osallistuja

    “…en osaa tuota calculaattoria oikein tulkita.”

    Hei!

    Se calculaattorihan toimii siten, että valitaan välilehdeltä peruskytkentä, esim. Fender tai Vox, jolloin ohjelma poimii oletuskomponenttiarvot ja piirtää laskennallisen taajuusvasteen säätimien ollessa keskiasennossa.

    Käppyrät voi tulkita esim. siten, että Fenderin keskiasennossa on keskiäänivaimennus n. 500 Hz tienoilla ja Voxin kytkennässä vastaava taajuus on n. 800 Hz.

    Pitää myös huomata, että kytkennät ovat erilaiset: Fenderissä bassopotikka toimii kaksinapaisena säätövastuksena (reostaatti) ja Voxissa kolminapaisena potentiometrina. Eli, jotta laskurista olisi iloa, pitää olla valittu todellisuutta vastaava kytkentä.

    Bassosäätimen vaikutus tulee esiin, kun bassoliukua vedetään esim. oikeaan ääriasentoonsa, jolloin basso korostuu (tai vaimennus pienenee) entisestään. Keskiasentoon nähden, tämä on n. 4-6 dB, mutta bassosäätimen ääriasentojen välillä ero on n. 25 dB.

    “Pitääkö bassopotikan alapäähän vaihtaa isompi konkka vai mikä on vaihtoehto…”

    Ei johda haluttuun lopputulokseen: jos tuon konkan vaihtaa isommaksi, basso heikkenee. (Klikkaa komponenttia ja laita vaikka tilalle 220n tai 470n, niin huomaat eron käppyrässä)

    Pitää toki muistaa, että vahvistimessa on muitakin bassotoistoa rajoittavia komponentteja, kuten esim. stäckin jälkeinen kytkentäkondensaattori ja viime kädessä päätemuuntaja + kajari.

    t. /Robert

    #89749
    hilppa
    Osallistuja

    Katsoitko tuota kytkentäkuvaa.Siinä 10 k vastuksen jälkeen kytketään maihin,kun taas tuossa calculaattorin kytkennässä bassopotikan ja 10 k vastukset kytketään maihin.Miten tämä vaikuttaa asiaan,ilmeisesti tuolla 10 k vastuksella korvataan middle potikka.

    #89750
    RG
    Osallistuja

    “Katsoitko tuota kytkentäkuvaa.Siinä 10 k vastuksen jälkeen kytketään maihin,…”

    Mistä kytkentäkuvasta nyt tarkalleen puhutaan. Laitatko vielä varmuuden vuoksi linkin?

    t. /Robert

    #89751
    hilppa
    Osallistuja

    Mulla on se koneella,mutta linkkiä en nyt löytänyt.
    Lähetä vaikka yksityisviestinä sähköpostiosoite niin lähetän sen sulle,se kun on aika iso tiedosto.
    Kokeile jos löydät sen itse Vox ac 30 HW.

    #89752
    RG
    Osallistuja

    Taisin löytää oikean kaavion, eli näyttäisi olevan juuri sama kytkentä kuin Duncanin simulaattorissa, välilehdellä Vox.
    Oleellinen ero Fenderin ja Voxin kytkennässä on siis tuon kiinteän 10k vastuksen kytkentä. Fenderissä se tulee bassosäätimen ja nollan (maan) väliin, mutta Voxissa vastus on kytketty eri tavalla ja siinä on myös hyödynnetty bassopotikan kaikkia kolmea napaa. Käytännössä tämä johtaa siihen, että jos Voxin kytkennässä säätimet on nollassa, toisto on melko suoraviivaista ja jos basson kääntää täysille (diskantti edelleen nollassa), niin diskantti vaimenee entisestään. Fenderin kytkennässä (jos kiinteä 10k tai mid-potikka täysin auki), bassopotikan vääntäminen “kaakkoon” ainoastaan nostaa bassoa, mutta ei vaimenna diskanttia.

    Toki Fenderin ja Voxin kytkentöjä ja kompponenttiarvoja voi vapaasti “sekoittaa ristiin”, mutta silloin jakotaajuudet yms. eivät luonnollisesti vastaa esikuvaansa.

    Toisaalta, “bassojen löytyminen” ei ole pelkästään tone stackistä kiinni, vaan kannattaa tutkia koko signaaliketju aina soittimesta kaiuttimeen.

    Toivottavasti ongelma selviää!

    t. /Robert

    #89753
    Votti
    Osallistuja

    Pelleilin tuolla calculaattorilla ja Vox kytkennällä ja C33 vaihto 22nF -> 10nF pukkaa keskialueen taajuus skuuppia ylöspäin ja leventää basson aluetta ja tuo hiukan korostusta.

    Voi kuulostaa kauhealtakin mutta kannattaa ehkä kokeilla jos sattuu tuommoinen konkka löytymään.

    -V-

    #89754
    hilppa
    Osallistuja

    kytkentäkuvassa tarkoitat ilmeisesti C13 konkan vaihtoa 10 n.eli bassopotikan alapään konkka.
    Menikö oikein eli calculaattorin C1.

    #89755
    Votti
    Osallistuja

    Juu, calculaattorin C1.

    -V-

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.