Testi-cd
Home › Foorumit › HI-FI tee-se-itse › Hi-Fi-vahvistimet › Testi-cd
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.4.2008, 14:38 #67464NiskanenJäsen
Osaako kukaan suositella mitään hyvää testi-cd:tä hifivahvistimien tutkimiseksi? Hifilehdellä taisi olla aikanaan joku levy, mutta oliko se vain kotiteattereita varten? Ei jaksaisi alkaa mitään signaaligenistä nyt väkertämään, aikaa menee ihan riittävästi kaikkeen muuhun.
27.4.2008, 15:18 #76373jusmuOsallistujaMitä sää sillä testi CD:llä vahvismimesta tutkit?
Eikös siitä pidä mitata taajuusvaste ja säröyminen noin niiku ihan oskilloksella? Ja sama sitten mittamikillä ja todella tasaisesti toistavilla kaiuttimilla.
Vanhanliiton testilevy vois olla vaikka Alan Parsonsin soundcheck levy… tiedä häntä.
http://secure.keyfax.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AP&Product_Code=SoundCheck&Category_Code=Miscellaneous
Tai sitten tietokoneella tehtailet jotain valkosta ja pinkkiä kohinaa ja eri taajuuksilla siniaaltoa.Tuossapa jotain hatusta vedettyä
jusmu
27.4.2008, 15:37 #76374NiskanenJäsenMitä sää sillä testi CD:llä vahvismimesta tutkit?
Lähinnä meinasin katsella, että minkäs näköistä signaalia laite pukkaa verrattuna alkuperäiseen. Pitäisiköhän ehkä kuitenkin tosiaan tehdä itse testi-signaaleja ihan PC:llä ja tallentaa ne levylle. Ainakin Goldwavella pystyy muistaakseni tehdä jotain sopivia signaaleja varsin helposti.
27.4.2008, 19:25 #76375vasuJäsenHifi-lehdellä oli testiCD jossa on: Musiikkinäytteitä, esimerkkejä mikrofonitekniikoista, kiutinesimerkkejä, dynamiikkaesimerkkejä, testisignaaleja: kohina, 315Hz 0dB, 440Hz 0dB, 1kHz 0dB,, taajuuspyyhkäisy 20Hz – 20kHz, 20ms purske, 22,7us pulsseja, uikkuääniä 25Hz – 20kHz
Ja sitten pistetaajuudet 5Hz – 20kHz joiden avulla pystyy mittailemaan vahvistimen taajuusvasteen kunhan on ensin “kaliproinut” CD-soittimen virheet pois.
Elikä CD “korvaa” signaaligeneraattorin.
Mulla on tämä HFICD-1 vuodelta 1992.28.4.2008, 20:13 #76376juha_kJäsenOstin kerran Anttilan levylaarista Stereotesti-CD:n, mittaillessani jostain tekeleestäni taajuusvastetta olin kovin kummissani tuloksista.
Ilmeni että ko. levyllä pistetaajuudet eivät olleet yhtä voimakkaita, olikohan nuo
laitettu vastaamaan keskivertoihmisen kuulon herkkyyttä?
Levy lensi roskiin.
Silloin ei jokaisella ollut vielä polttavaa DC-romppuasemaa koneella, onneksi työkaveri poltti minulle testilevyn jossa on pistetaajuuksia ja kaikissa signaalin amplitudi sama.Hifi-lehden CD on tietysti hyvä jos sellaisen vielä löytää.
Pitäis alkaa mittailemaan vaste uusimmasta tekeleestä, kampe on kitaravahvistin,
mutta pääteastetta ajattelin tutkiskella. Samalla Mikon halpismuuntajaa, 20 euron Taiwanilaista Fender-muuntajaa josko tuosta olisi budjettihifiinkin.28.4.2008, 23:56 #76377jamuOsallistujaJoskus itte hain netistä. Nyt en ennää löytäny sammaa ja olemapa ne poistanu koneeltakin, mutta oisko näistä apua.
http://www.abluesky.com/asp/catalogue/catalogue.asp?linkid=143
http://websound.ru/test_samples_e.htm15.8.2008, 12:36 #76378Tohtori RJäsenOsaako kukaan suositella mitään hyvää testi-cd:tä hifivahvistimien tutkimiseksi? Hifilehdellä taisi olla aikanaan joku levy, mutta oliko se vain kotiteattereita varten? Ei jaksaisi alkaa mitään signaaligenistä nyt väkertämään, aikaa menee ihan riittävästi kaikkeen muuhun.
mulla on koneella testiääniä kaikilta kuultavilta taajuuksilta + sweeppausta ja eri kohinoita jne… laita vaikka sähköpostiosotetta jne jos kiinnostaa…
(vievät kyllä pakattuna yhteen pakettiin n.40Megaa että joutuu pariin postiin jakamaan ja syytä olla laatikossa tilaa 😀 )itse oon ajanu kanttia funkkarilla ja skoopilla kattonu ulostulosta siitä näkee aika hyvin vahvaimen ominaisuuksista…
15.8.2008, 20:40 #76379TubemanJäsenMjoo,voihan sen signaalin noinkin (CD:ltä) tietysti,tosin skoopilla tirkistellessä näkyy toistolaitteen aiheuttamat virheet ja häiriöt siellä.Kuuntelutestiin ehkä paremmin sopii.
Ostatte Mikolta Exarin XR2260 funkkaripiirin ja pari tippaa tinaa,siinä on signaalilähde sitten. 😉
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.