Telecaster-projekti – VALMIS!!!!!!!!!!!
Home › Foorumit › Soitinrakennus › Soitinrakennus › Telecaster-projekti – VALMIS!!!!!!!!!!!
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.10.2008, 08:33 #67692flanaganOsallistuja
vaikka telecaster on maailman rumin kitaran päätin sellaisen väsätä. näkemykseni mukaan Les Paul on alkajalle liian vaikea ja strato on tehty.
thinline + 2 x P90reunalistan liimaus edessä…
15.10.2008, 17:20 #78149harrykJäsen;)Kitarasi näyttää upealta jo tuossa vaiheessa. Tein itse aikanaan 2 sähkökitaraa Helsingin työväenopistolla. Ensimmäinen oli Les Paul, joka otti 3 vuotta ennenkuin valmistui ja toinen oli Rickenbacker joka tuli valmiiksi hieman nopeammin. Puupöly vaan alkoi vaivata ja siirryin rakentelemaan pelkästään kitaravahvistimia. Ai niin, molemmat kitarat varastettiin kerran treenikämpältä eikä niitä ole sen koommin näkynyt. Tästä on jo niin kauan aikaa, että aika on onneksi parantanut haavat. t. Harry ex luthier Bluetone
16.10.2008, 05:52 #78150flanaganOsallistujatänks.
pölliminen on syvältä >:(. itse onneksi(toistaiseksi) säästynyt suurilta tappioilta muutama särö/efektipedaali ottanut jalat alle. harmittanut sekin…
21.10.2008, 12:16 #78151mauritOsallistujaHyvältä näyttää body! Eiks näitäkin saa ostaa puolivalmiina ns. kittinä, jossa mukana tulee jo iso kasa tavaraa koottavaksi? Mut mistä löytää laadukkaan kitin?
21.10.2008, 12:41 #78152flanaganOsallistujaonhan noita, mutta laadusta ei tiedä sanoa mitään. t-kaupassakin on Tenayo kittejä… ne on aika perusmalleja, jos vähä customia halajaa niin paree lähtee ihan lankusta. Tenayon lp-kitti ei kyllä ollu pahan näkönen livenä.
21.10.2008, 17:37 #78153mauritOsallistujaEi mulla mitään mainossopparia ole, mutta tommoinen osoite löyty Suomestakin, joka myy kitaroita rakennussarjoina:
http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=8028.10.2008, 06:22 #78154kjt63OsallistujaKitaran osia myy sitten monikin liike Suomessa ja valmistaa maailmalla moni firma ja laatukin kirjavaa. Yksi iso valmistaja on Saga http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=4&FamilyID=2&BrandID=77.
Varmaan suomalaisilta soitinrakentajiltajoltakin saa raaka-aihiota ostaa, mutta parastahan se on kun itse tekee ja varsinkin jos mallikin on oma eikä apinoitu 😉 Itse olen nikkaroinut kopioita hyviksi havaituista merkeista, mutta mielessä on muutama oma malli. Saa nähdä milloin ne saa valmiiksi asti.28.10.2008, 09:05 #78155flanaganOsallistujaoman mallin suunnittelu on kyllä haastavaa. kannattaa ehkä ensin reenata valmiilla sapluunoilla…
28.10.2008, 13:39 #78156mauritOsallistuja^Joo, molempien konseptien mahdollisuus kiinnostaa…
12.1.2009, 08:12 #78157kjt63OsallistujaTuossa on ohje jigien käytöstä kitaran rakennuksessa.
http://www.kasityo.com/PDFmateriaali/KitaranrakennusOhje.pdf
Valmiit jigit (telecaster, stratocaster, jazz bass) voi ostaa myös samaisesta firmasta. Eikä ole edes pahan hintaisia, joten taidampa tilata ihan tältä istumalta.12.1.2009, 12:07 #78158supakattiJäsenAlfamerin kaupasta voi ostaa mielestäni kohtuulliseen hintaan sähkökitaran piirustukset. Muistaakseni siinä on telen, straton, lp:n ja sähköbasson piirrustukset, jos muistan väärin korjatkaa. Jokatapauksessa itse tein yhden telen niillä mitoilla ja tuli ihan hyvä peli.
Sama pulju myy Jussi Ala-Kuhan ja kumppaneiden suomalaista kitarakirjaa, joka on ihan kiva perusteos kitaran rakenteesta kiinnostuneelle.
Jos on jonkinlainen verstastila, jossa voi antaa aihion ja työkalujen lojua rauhassa nakerteluiden väliajan, ei kannata pelätä projektiin ryhtymistä. Työkaluista pidän välttämättöminä ainakin kunnollista kuviosahaa, yläjyrsintä, höylää, raspiviilaa ym. viiloja, talttoja, hiekkapapereita, teräsvillaa, kolvi, yleismittari. Jotain työvaiheita voi kekseliäästi soveltaa jolloin ei välttämättä tarvitse niin paljon työkaluja. Työkaluissa ja -menetelmissä voi käyttää kekseliäisyyttä, kunhan varautuu henkisesti röytämisiin. Materiaalia kannattaa siis varata kahden kitaran tarpeisiin.
Mittatarkkuudessa ei kannata hutiloida, Kunhan on ensin rakennellut muutamia kitaroita toisten hyviksi havaituilla mitoilla, voi alkaa suunnitella omaa mallistoa kokemuksen pohjalta. Kriittisimpiä vaiheita ovat mielestäni otelautaan liittyvät työvaiheet, jos rakentaa ns. pitkästä tavarasta ja sahaa ja nauhoittaa itse. Otelaudan voi toki hankkia valmiiksi sahattuna ja jopa nauhoitettunakin netistä tai kitaranrakentajilta. Liimojen kanssa ei aloittelijan tarvitse yöuniaan menettää. Perus puuliimoilla pärjää hyvin. Itse olen käyttänyt lisäksi uretaaniliimaa otelaudan kiinnitykseen.Minulla ei ole noista rakennussarjoita kokemusta, mutta uskoisin sellaisen olevan hyvä vaihtoehto, jos ei ole mahdollisuutta satsata järeään puuntyöstöön. (Puu-)valmiit osatkin pitää viimeistellä, sovittaa yhteen, asentaa elektroniikka ja viimeistellä soitin. Siinä on askaretta ensikertalaiselle siinäkin ihan mukavasti.
Rohkeasti vaan nikkaroimaan, jos vähänkin kiinnostaa. On palkitsevaa ajanvietettä.10.2.2009, 10:15 #78159kjt63OsallistujaMiten muuten tämän ketjun aloittaneen tele-projekti edistyy?
10.2.2009, 21:53 #78160flanaganOsallistujabindingit on reunoilla ja eka pohjalakka vedetty. väritystä mietään ankarasti. musta reunus ja joko tummanpunainen bursti siitä tai violetti… ??? ens maanantaina sais pohjat kuntoon maalausta varten.
11.2.2009, 06:22 #78161JiiPeeJäsenMäkin tein joskus telen. Kanadansaarni -pölkkyä valkkasin kolme varttia metsäliiton varastolla. Tuli siitä sit aikanaan tollanen: http://www.mikseri.net/users/viewpicture.php?id=83828
Tuumannilta on ostettu parikin rakennussarjaa bassoja ja pääsääntöisesti ne on ollu ihan ok. Sit yks kaiffari halus, et tehdään hänelle kitara sieltä. Osat tuli, mut oli palautettava, kun oli metalliosat ihan ruosteessa…??? => http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/297ar+jiipee-jiipeen-kuvia.html
Toinen kuva ylhäältä.
11.2.2009, 09:18 #78162flanaganOsallistujamagee tele.
Osat tuli, mut oli palautettava, kun oli metalliosat ihan ruosteessa…??? => http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/297ar+jiipee-jiipeen-kuvia.html
tostahan ois saanu relicin ja ois pystyny pyytää 1000€ enemmän ;D beatman:lla on les paulin rakennussarja 299e sitä tässä funtsinu. goldtop pitäis saada… ekaks vaan muut projektit valmiiks (tele,jazzmaster, 2kpl ac30, ac15, dc30…) lomia odotellessa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.