Tehon puolitus SCXD

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Lxa
    Jäsen

Tervehdys

Mulla on kotikäytössä Fenderin super champ xd vahvistin, siinä on tälläiset putket:
    1-12AX7A Etunen
    2-6V6 Pääte
    (Diode Rectifier) Ja vahvistinhan toimii AB-luokassa.

Olen kuullut että näissä putkikoneissa voi tiputtaa tehon puoleen ottamalla putkiparista toisen pois.
    Mitenkähän tuo asia nyt sitten on, eli onko se aina tapauskohtainen että voiko näin toimia vai ei, ja mistä asioista se sitten on riippuvainen?
    Jos näin voi tehdä, niin tarviiko siinä suorittaa jotain muitakin toimenpiteitä, esim. elementin vaihtaminen eri impedanssiseen? Biasiointi?

Itse en näistä juurikaan ymmärrä, tuli ostettua putkivahvistin vain sen soundin takia, mutta tuossa on olohuoneeseen pikkusen liikaa, on varmaan puolituksen jälkeenkin mutta se olisi kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

Ajattelin kysäistä täältä kun luulen että tämän foorumin ihmisillä lienee eniten tietoa näistä asioista.

ceesami
    Jäsen

Olen kuullut että näissä putkikoneissa voi tiputtaa tehon puoleen ottamalla putkiparista toisen pois.

Pitää paikkansa, mutta Super Champissa ei ole kuin yksi pääteputkipari. Yhden putkiparin poistaminen tekee siis vahvistimesta todella hiljaisen 😉
    Olet myös oikeassa siinä, että tehon puolittaminen ei korvin kuultuna ole kovin paljoa. Keinokuorma lienee helpoin tapa vähentää olemassa olevan vahvistimen äänekkyyttä.

Lxa
    Jäsen

Pitää paikkansa, mutta Super Champissa ei ole kuin yksi pääteputkipari. Yhden putkiparin poistaminen tekee siis vahvistimesta todella hiljaisen 😉

Niin minähän en puhunut putkiparin poistamisesta niinkuin tuosta lainaamastasi virkkeestä käy ilmi.
    Mutta asiaan, kun oon yrittänyt saada selkoa tähän asiaan niin jossain tuli eteeni sellainen tieto että useimmiten näissä kahden pääteputken vehkeissä toi putken irroitus ei toimi.
    Sielläkään ei sitten sen paremmin kerrottu että mitkä on ne erot että toisista sen voi nypätä ja toisista ei.
    Maahantuojaltakin sitä olen jo kysynyt ja sieltä todettiin että eivät tiedä miten käy ja kokeilu omalla vastuulla.
    Taitaa kannattaa unohtaa koko juttu..

ceesami
    Jäsen

Niin minähän en puhunut putkiparin poistamisesta niinkuin tuosta lainaamastasi virkkeestä käy ilmi.
    Mutta asiaan, kun oon yrittänyt saada selkoa tähän asiaan niin jossain tuli eteeni sellainen tieto että useimmiten näissä kahden pääteputken vehkeissä toi putken irroitus ei toimi.
    Sielläkään ei sitten sen paremmin kerrottu että mitkä on ne erot että toisista sen voi nypätä ja toisista ei.
    Maahantuojaltakin sitä olen jo kysynyt ja sieltä todettiin että eivät tiedä miten käy ja kokeilu omalla vastuulla.
    Taitaa kannattaa unohtaa koko juttu..

Jep, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta tarkoitin myös mitä sanoin 🙂
    Toisen pääteputken poistaminen on mahdollista lähinnä ns. single ended -päätteissä. SE-päätteet, joissa on kaksi pääteputkea, ovat kuitenkin harvinaisia. Lähinnä tulee mieleen Uraltone Jr. sekä joku vanha Gibsonin malli. Suurin osa kitaravahvistimista on varustettu push-pull -päätteellä, joissa tuo toisen putken irrottaminen voi pahimmillaan rikkoa päätemuuntajan.
    Eli voitaneen sanoa, että yli 99% tapauksista ei onnistu, eikä onnistu tässäkään.

Lauri
    Osallistuja

Suurin osa kitaravahvistimista on varustettu push-pull -päätteellä, joissa tuo toisen putken irrottaminen voi pahimmillaan rikkoa päätemuuntajan.

Mä en ainakaan keksi mitään syytä miksi toisen putken poistaminen push-pull vahvistimessa hajottaisi päätemuuntajan.

hellhound
    Jäsen

Jos vahvistin toimisi A-luokassa, voisi putkille tehdä erilliset masterit, ja kääntämällä toisen nollille pääte toimisi single-endinä.  Enpä tiedä sitten kuinka hyvin toimii AB-luokan päätteellä.
    Petteri

tvahala
    Osallistuja

Kaksiputkisestakin voi turvallisesti ottaa kyllä toisen putken pois, reunaehtona on että anodijännite riittävän alhainen, menee SE:nä ajettaessa muuten pahoin kylmäksi. Ongelma piilee siinä, että vuorovaihe-päätemuuntajissa on liikaa kuparia ja liian vähän rautaa. Pienikokoinen ilmaraoton muuntaja saturoituu vilauksessa jo pienilla tasavirroilla. Pari kertaa olen kokeillut, saundi on kireä, ohut ja ahdistunut.

Tami
    Jäsen

Itse en näistä juurikaan ymmärrä, tuli ostettua putkivahvistin vain sen soundin takia, mutta tuossa on olohuoneeseen pikkusen liikaa, on varmaan puolituksen jälkeenkin mutta se olisi kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

Hep, Yksi vaihtoehto hiljaisempaan suuntaan olisi TAD:n tonebonet tai THD:n valmistamat yellow jacketit. Niillä laitokseen menee el84 putket ilman biasointia. Soundi saattaapi jonkin verran muuttua, muttei välttämättä huonompaan suuntaan.
    TAD:lla on kaksi eri versiota, joilla teho putoaa joko enemmän tai vähemmän.

http://www.thomann.de/fi/tube_amp_doctor_tone_bone_tbph2.htm

Lxa
    Jäsen

Kiitoksia kaikille vastanneille.
    Kysymys ei tainnut olla niin yksinkertainen kuin kuvittelin koska vastauksissakaan ei ihan täysin yksimielisyyteen päästy  🙂

Vastausten perusteella taidan tehdä niinkuin olin jo suunnitellutkin eli hankin pienen putkipäätteen&kaapin fenderin kaveriksi, kytken ne multiefektin a/b kanaviin ja soittelen cleanit fenderillä ja säröt sitten sillä tulevalla pikku vahvarilla, saa nähdä sitten millaisiin tuloksiin sellaisella setillä päästään..

uraltone
    Osallistuja

Hep, Yksi vaihtoehto hiljaisempaan suuntaan olisi TAD:n tonebonet tai THD:n valmistamat yellow jacketit. Niillä laitokseen menee el84 putket ilman biasointia. Soundi saattaapi jonkin verran muuttua, muttei välttämättä huonompaan suuntaan.
    TAD:lla on kaksi eri versiota, joilla teho putoaa joko enemmän tai vähemmän.

http://www.thomann.de/fi/tube_amp_doctor_tone_bone_tbph2.htm

Yellow Jacketit yms ei paljoa äänenvoimakkuuttaa tiputa. Soundia muuttavat kyllä. Mielestäni ainut ratkaisu on keinokuorma ja / tai toinen vahvistin.

terv,
    Mikko
    UralTone

ceesami
    Jäsen

Mä en ainakaan keksi mitään syytä miksi toisen putken poistaminen push-pull vahvistimessa hajottaisi päätemuuntajan.

Jaa-a, tulikohan tuossa mun kommentissa vähän ylireagoitua… Ajattelin siis alunperin sitä, että katodibiasoidussa päätteessä, jossa on jaettu katodivastus, toisen putken poistaminen heittää biasin aika kuumaksi, mistä putki voi sitten tykätä kyttyrää. Super Champpi taitaa tosin olla fixed bias -vehje.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.