teho & soundi ?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    rockcola_82
    Jäsen

sellainen kysymys tuoss ois tulossa 120w putkikone… ja siinä ehkäpä on kerrostalokäytöön vähän liika poveria…
    – tuossa olen kuulut/lukenut ett jos toisen putkiparin otta poikeen niin teho tippuu ???  tarviiko tehdä mitää muuta vahvisimelle…

nouseeko jännitteet jossain isomaksi kun ei olekaan niin paljon kuormaa (putkia) ym… ??? el34 putilla on toi pääte aste totetutettu…

ja minkä verran soundiin vaikuttaa putkimerkki ? vaiko onko se vaan mielikuvitusta… onko siell mesan jj tai jotkiin muut putket hehkumassa…
    jos puhutaan el34… esim ?

autakee miest… mäess eläkää mäin päällä 😀

Nimetön
    Vieras

sellainen kysymys tuoss ois tulossa 120w putkikone… ja siinä ehkäpä on kerrostalokäytöön vähän liika poveria…

Siinä on aivan liikaa tehoa kerrostaloon.

– tuossa olen kuulut/lukenut ett jos toisen putkiparin otta poikeen niin teho tippuu ???  tarviiko tehdä mitää muuta vahvisimelle…

Älä poista toista putkiparia, vaan toinen putki molemmista pareista. Eli reunimmaiset tai keskimmäiset putket. Teho puolittuu. Äänenvoimakkuus ei. Siitä lähtee vain noin 1/10 pois. Sinun pitää myös laittaa esimerkiksi 8ohm lähtöön 16 ohmin elementti, sillä ulostulomuuntajan ensiön impedanssi tuplaantuu kun putkia poistaa (muistaakseni näin). Älä odota ihmeitä tältä tehonpuolitukselta.

nouseeko jännitteet jossain isomaksi kun ei olekaan niin paljon kuormaa (putkia) ym… ??? el34 putilla on toi pääte aste totetutettu…

Tuskin merkittävästi.

ja minkä verran soundiin vaikuttaa putkimerkki ? vaiko onko se vaan mielikuvitusta… onko siell mesan jj tai jotkiin muut putket hehkumassa…
    jos puhutaan el34… esim ?

Saattaahan se vaikuttaa. Miten ja mikä on paras, on jokaisen henk. koht. mielipide. Meinaan siis sitä, että tämä on todella subjektiivinen asia, jota on todella vaikea selittää.

jusmu
    Osallistuja

Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että osa tuosta paljon puhutusta saundista tulee myös ulostulomuuntajasta. Ja monesti hyväksi on todettu sopivan alimittainen sellainen, joka kuitenkin kestää. Toimii ns. jarruna ennen kaiuttimia. Mikko varmaan peräänkuuluttaa kunnollisia ja tarkoitukseen sopivia kaiutinelementtejä ja säädyllistä kotelointia ja varmaan on osaltaan täysin oikeassa. Mutta tuohon muuntaja-asiaan vielä palatakseni: siis, jos “puolittaa” vahvistimen tehon poistamalla esimerkiksi nuo reunimmaiset putket ulostulomuuntaja ei joudu riittävän kovalle, no sanotaanko nyt sitten rasitukselle. Uskoisin tuon vaikuttavan siihen tsoundiin.

Nämä ovat siis minun uskomuksiani, itse kun en ole mikään tietonikkari vaan pelkkä fiilistelijä ja innokas rakentelija 😀  Kovalta kuulostaa tuo 120W:n teho. Monesti tuntuu, että 30W:kin on liiaksi, puhumattakaan omasta 50w plexistäni! Huh mikä meteli!!! Uralin keino-jorma toimii välissä hillitsemässä kovaa metakkaa. Toisaalta jos on mallikas etuaste niin masteria ei tarvitse aina tuupata niin petkeleen lujalle. Peaveyn Deuce oli kyllä positiivinen yllätys lämpöisyytensä puolesta, vaikka onkin transistori-etus vehje. Käsittämättömän hyvän kuulonen vahvistin! Deuce on muitaakseni myös 120w kampe.

Jos itsellä olisi ylimääräistä rahaa niin varmaan hankkisin Suhrin Badgerin, jolla soittelot kerrostalossakin onnistuvat hyvin PS:n ansiosta. Vaan eipä ole…. rahaa siis.

Onnea ja menestystä metsästykseen. Se on käsittääkseni loputon suo se. Vai onko esimerkiksi :DHarry jo löytänyt sisäisen äänensä?

rockcola_82
    Jäsen

tarkennuksesi…. onko tuolla putkimerkillä merkitystä ?

soundiin…….

tummempi… kirkaampi…… dynämisempi…. ihan näitä perus ominsuuksia…

ei ett miss on paras soundi (jos näil on merkistyä) kun jokaisell on omat mieltymykset…

eixs juu

ja mites toi keino kuorma vaimentako se tasaisesti taajuusvastetta ???

jos poistaa noi pariputkee tuolt pääte asteest… ja ajas siiten keinokuormaan 😛

sampo
    Jäsen

Voihan sitä sähköä keinokuorman vastukseen tuhlata. Järkevämpää olisi hankkia käyttöön sopiva laite. Stadionikeikalle 120W, kotiin 1.2W.

Tubeman
    Jäsen

Voihan sitä sähköä keinokuorman vastukseen tuhlata. Järkevämpää olisi hankkia käyttöön sopiva laite. Stadionikeikalle 120W, kotiin 1.2W.

Tässä on vinha totuus,miksi ostaa kotiin megawattinen vaffari kun sitä ei voi käyttää.Eihän kukaan osta perhe-autoksi maansiirto dumpperiakaan..  😀

Jos tarvitsee oikeasti isotehoisen laitteen keikoille,voi siellä makuuhuoneessa soitella vaikka pienellä trankkupelillä koska putkisoundi ja muut siihen liittyvät ilmiöt ei pääse niillä tehoilla oikeuksiinsa.

harryk
    Jäsen

Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että osa tuosta paljon puhutusta saundista tulee myös ulostulomuuntajasta. Ja monesti hyväksi on todettu sopivan alimittainen sellainen, joka kuitenkin kestää. Toimii ns. jarruna ennen kaiuttimia. Mikko varmaan peräänkuuluttaa kunnollisia ja tarkoitukseen sopivia kaiutinelementtejä ja säädyllistä kotelointia ja varmaan on osaltaan täysin oikeassa. Mutta tuohon muuntaja-asiaan vielä palatakseni: siis, jos “puolittaa” vahvistimen tehon poistamalla esimerkiksi nuo reunimmaiset putket ulostulomuuntaja ei joudu riittävän kovalle, no sanotaanko nyt sitten rasitukselle. Uskoisin tuon vaikuttavan siihen tsoundiin.

Nämä ovat siis minun uskomuksiani, itse kun en ole mikään tietonikkari vaan pelkkä fiilistelijä ja innokas rakentelija 😀  Kovalta kuulostaa tuo 120W:n teho. Monesti tuntuu, että 30W:kin on liiaksi, puhumattakaan omasta 50w plexistäni! Huh mikä meteli!!! Uralin keino-jorma toimii välissä hillitsemässä kovaa metakkaa. Toisaalta jos on mallikas etuaste niin masteria ei tarvitse aina tuupata niin petkeleen lujalle. Peaveyn Deuce oli kyllä positiivinen yllätys lämpöisyytensä puolesta, vaikka onkin transistori-etus vehje. Käsittämättömän hyvän kuulonen vahvistin! Deuce on muitaakseni myös 120w kampe.

Jos itsellä olisi ylimääräistä rahaa niin varmaan hankkisin Suhrin Badgerin, jolla soittelot kerrostalossakin onnistuvat hyvin PS:n ansiosta. Vaan eipä ole…. rahaa siis.

Onnea ja menestystä metsästykseen. Se on käsittääkseni loputon suo se. Vai onko esimerkiksi :DHarry jo löytänyt sisäisen äänensä?

Ääniä kuuluu kokoajan pään sisällä ja sen ulkopuolella ja käskee täyttää maa Bluetone vahvareilla. Suossa todella ollaan kun aika ei riitä kaikkien putkivahvari-idisten käytännön testailuun. Työ haittaa jo pahasti harrastustoimintaa. Tuosta saundimaailmasta on aika monta mielipidettä jotka kaikki ovat yhtä oikeita. Jonain päivänä särösaundit ovat poikaa ja jonain toisena taas puhdas rautalanka. Päätöksenteko on aina vaikeaa ja varsinkin se mitä aikoo ruveta tässä tekemään isona. t. Harry Bluetone 

Imre
    Jäsen

Tehoista melko hyvä kuvaus on se miten vox aikoinaan kehitti 100w vehkeet kun beatlesin pojat soittivat usein ilman PAta keikoilla eikä tyttöjen kirkumisen yli halunnut kuulua mitään musiikiksi luokiteltavaa. Näin ainakin mitä itse olen kuullut 😀

rockcola_82
    Jäsen

Mut milloin… tehtailiat tekis monipuolisen koneen pienellä pääteteholla 🙁

kun kuka oikeesti tarvii 120w konetta ??? stadionillakiin se vaan mikitettään….

jotain pitää ronkkii tuota pääte puolta tuosta…. ett saa järkee 😀

mites mesa:ssa toi teho kytkin ????
    mites se on siiten toteutettu :O

jospa sitä tekniiikkaa vois käytää tuohonkiin… :O

Tubeman
    Jäsen

Mut milloin… tehtailiat tekis monipuolisen koneen pienellä pääteteholla 🙁

kun kuka oikeesti tarvii 120w konetta ??? stadionillakiin se vaan mikitettään….

jotain pitää ronkkii tuota pääte puolta tuosta…. ett saa järkee 😀

mites mesa:ssa toi teho kytkin ????
    mites se on siiten toteutettu :O

jospa sitä tekniiikkaa vois käytää tuohonkiin… :O

Mä olen tuota miettinyt sohvalla jossa aina polla toimii parhaiten vatupassina maatessa.

Tuollainen skaalattavuus ei ihan herkästi toteudu,siinä pitää tehdä myönnytyksiä tekniikan suhteen ja legendaariset putkikoneet alkaa muistuttaa puolijohde kauppaa enemmän.Laitan muutaman jutun kommentoitavaksi ja saadaan näin hyvä tinkaaminen aikaiseksi.  😉

-Virtalähteen suunnittelu menisi uusiksi,skaalattavuus edellyttänee hakkurityyppisen käyttöön oton,anodi ja suojahilajännitettä pitää pystyä säätämään pääteputkien speksien rajoissa,vaiheenkääntäjää unohtamatta.
    Ennustajan ura on kivikkoinen,mutta yritetään.Itse kokeilisin perinteiseen putkipäätteeseen säädettävää hakkuria,ja testaisin miten pääte reagoi säätöön.Seuraava tsekkausken aihe olisi häiriösignaalien olemassa olo,
    uskoisin vahvarin kanssa samoissa kuorissa olevan hakkurin säteilevän jotain virtasyötön kautta sekä indusoitumalla.

..

harryk
    Jäsen

;)Olen jo aiemminkin kirjoittanut, että tuolla http://www.sewatt.com ja http://www.ppwatt.com palstoilla on menestyksellä rakennettu VVR (Variable Voltage Regulator) kytkentöjä sekä katodibiasoituihin, että fixed-bias vehkeisiin hyvällä menestyksellä. Tilasin itse näiden kehittäjältä (alias UR12) kaksi settiä omiin vahvistimiini, mutta en ole ehtinyt vielä virittää niitä. Aion laittaa toisen Bluetone Expressiin joka on n. 20 W kone mutta todella kovaääninen. Maksoin itse kahdesta setistä postikuluineen  yhteensä n. 75 € mikä ei ole mielestäni paha hinta. Piirilevyt ovat erittäin hyvää tekoa ja mukana tulee myös hyvät ohjeet. Koko piiri ei ole teknisesti kovin monimutkainen joten sen voi tehdä jatkossa itsekin. t. Harry Bluetone

Tubeman
    Jäsen

Tuosta olis kiva saada vaikka muutama kuva,skema olis jo luxusta.Täytyypä tsekata nuo linkit ja ihmetellä.
    Onko satsin mukana tullut mitään dokumentointia jossa ilmenee esim anodi ja suojahila + katodin jännite
    pääteputkilla minimi ja max asennoissa?

harryk
    Jäsen

Tuosta olis kiva saada vaikka muutama kuva,skema olis jo luxusta.Täytyypä tsekata nuo linkit ja ihmetellä.
    Onko satsin mukana tullut mitään dokumentointia jossa ilmenee esim anodi ja suojahila + katodin jännite
    pääteputkilla minimi ja max asennoissa?

Siitä on ainankin katodibias-version skema noilla palstoilla ja voin itse yrittää piirtää sen jossain vaiheessa myös tuosta kakkosversiosta joka itsellä on ja jossa on mahdollisuus molempiin bias-vaihtoehtoihin. Työt ja muut kiireet pukkaa vaan päälle, ettei aika meinaa riittää kaikkeen. Tuossa peruskytkennässä joka itsellä on yhdessä single ended putkipelissä, anodijännite tipahtaa aina 30 volttiin asti, jolloin peli on todella hiljainen. Sitä jännitealuetta pystyy muokkaamaan sopivilla komponenttiarvoilla. Itse reguloin tuon koko pelin etuasteen putkia myöten, mutta mahdollista on myös skaalata vaan pääteputket tai jotain siltä väliltä. t. Harry Bluetone 

Jammi
    Jäsen

Tässäpä yksi, 18 watt-foorumilta poimittu.

leka
    Jäsen

Mä rakensin tuollaisen powerscalingin omaan vahvariin (2*6L6GC), se toimi ihan hyvin mutta tulin siihen tulokseen että en tarvitse tuota kun soittelen enimmäkseen bändin kanssa ja purin sen pois.
    Tuo toimii hienosti Hammondin uruissa (2*EL84). Päätten skaalaamisella sai maukkaan päätesärön tuotettua.

t. Leka

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.