Tee Itse Putkitesteri

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    vasu
    Jäsen

Aikaisemmin on ollut aiheena “Miten testaan putken kunnon?” Kysyisin nyt miten teen suht. hyvän yksinkertaisen putkitestaus/mittaus laitteen ?
    Täytyisi olla tietysti ainakin emission mittaus ja jos rakennetaan säädettävät anodi ja hila jännitteet niin eikös saada mitattua myös muitakin arvoja. Testattavat putkityypit olis normaalit kitara ja hifi vahvistimissa käytettävät: ECC8x, EL84, EL34, 6L6, 6550, KT66, KT88 ja EF86, eli 6,3V hehkut ainoastaan ja laskujeni mukaan ei tarvittaisi kuin 1kpl octal ja 3kpl noval kantaa (ECC88 eri kuin esim. ECC83). Mittareina voitaisiin käyttää yleismittareita. Anodijännitteet vois säätää TL783 regulla ja hilajännitteet LM337 regulla.
    Itse olen jo hommannut Ohlsonilta alumiinisen CD:ille tarkoitetun pienen salkun johon teen vaneri välipohjan ja muuntajaksi ajattelin Bebekin 220V pri 230V 100mA/24V 1A/6,3V 2A muuntajan (ei taida vaan noi virtamäärät pitää ihan paikkaansa (luulisin)) mutta sama muuntaja kuin Rikstesterissä.
    Niin, hyvät asiantuntijat: Ideoita?
    -Muita testauksia (pidetään kuitenkin yksinkertaisena)? 

Tubeman
    Jäsen

Kas kun sattuikin samoja mietteitä itsellänikin,eilen katselin sarjatuotanto testereiden skemoja menneiltä vuosilta,skaala oli koko maailma Japania myöten,erikoisemmat testerit löytyi Neuvostomaasta,yhdessäkin taisi olla 10 putkea pyörittämässä sen toimintaa,kätevimmät löytyi Italiasta ,Chinaglian tuotannosta.

Mitattavat suureet vaihteli,simppelimmät mittasi emission,oikarit,vahvistuksen ,isommat transkonduktanssiin asti.Tarkoituksena mulla oli seuloa Rmorgin arkistosta koko roska läpi mutta jäi kesken.Pitääpä jatkaa.

Nykyisillä PIC ja AVR kontrollereilla saisi aika käteviä testereitä,ne kävisi koko ohjelman läpi ja tulostaisivat lämpökirjoittimella testitulos lapun kouraan..  🙂

vasu
    Jäsen

tuolta löytyy aineistoa on vaan Saksankielistä: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roe-Pruefer.htm
    Idea olis että, yksinkertainen ja helposti saatavissa olevista komponenteista.
    Vanhoissa putkitestereissa on “vuotojännitteiden”? testaus neon lampulla mitenköhän tuo toimii ja saako noita lamppuja jostain vai voiko sen korvata jollain muulla tavalla?

Tubeman
    Jäsen

Neon lamppuja,toiselta nimeltään Glim-lamppu,ja löytyypä sille hohtopurkauslamppu nimikin,,niitä ei saa nykyään mistään,tarvitsisin itsekkin 110-125V jännitteisen lampun,E10 kannalla,joka on sama kuin radioiden asteikkolampuilla.Jos joku tietää mistä saa,kertokoon tai vaietkoon iäksi..  😀

tuo linkki on itseasiassa parhaimpia mitä löytyy.
    Täältä löytyy sellainen jollaista itse olen käyttänyt työssäni,muistin sen olevan sakemanni,mutta se olikin Mullardin toosa..

http://www.thevalvepage.com/testeq/vtester.htm

uraltone
    Osallistuja

Neon lamppuja,toiselta nimeltään Glim-lamppu,ja löytyypä sille hohtopurkauslamppu nimikin,,niitä ei saa nykyään mistään,tarvitsisin itsekkin 110-125V jännitteisen lampun,E10 kannalla,joka on sama kuin radioiden asteikkolampuilla.Jos joku tietää mistä saa,kertokoon tai vaietkoon iäksi..  😀

Neon/Glim lamppuja saa Yleiselektorniikasta, ELFA:lta jne. Eli kyllä niitä saa ihan normaalisti. Taidetaan myydä 230V lamppujen nimillä. YE:n kama on varmaan RS:ltä.  YE:ssä on ollut myös E10 kannalla noita. Normaalisti ovat juotettavia muutaman sentin jaloilla. Joissakin on etuvastus mukana, toisissa ei.

uraltone
    Osallistuja

Niin, hyvät asiantuntijat: Ideoita?
    -Muita testauksia (pidetään kuitenkin yksinkertaisena)? 

Paras testeri audioputkille on audiovahvistin. Muita ei “normaali” käyttäjä tarvitse, mielestäni. (Toki mielenkiintoisen projektin tuosta saa!!) Jos rakennat testerin, anodijännitteet pitäisi saada yli 400V:n jotta pääteputkia voidaan testailla ja tehoja löytyä niin että saat testattua isommat putket kunnon virroilla (esim. 200-450V / 100mA riittänee). Audioputkien osalta mahtava ominaisuus olisi jos voisit kuunnella putkia testerissä. Kokemuksesta voin sanoa että kuuntelukokemukset vahvistimissa ja testerin mittaukset menevät monesti ristiin. Jos rakentelette näitä testereitä olisi erittäin mukava nähdä lopputuloksista jonkinlaista sepostusta!

Yst. terv,
    Mikko

vasu
    Jäsen

Lähinnä tärkeintä olisi kuitenkin rakentelu. Tuo testerin varsinaisesta “tarpeelisuudesta” en tiedä. Jos nyt sitten itse valmistetulla putkitesterillä käy läpi omat putki valikoimansa niin testeri varmaankin jää pölyyntymään, mutta mielenkiintoisaa rakennella tuollaisia eikä varmaan tule kovin paljon maksamaankaan. Harrastustahan tämä on.
    Mitähän muuten tarkoittaa esim sovitetussa 6V6GT putkiparissa merkinnät 48/4.7 ja 48/4.4 saisko tuollaiset arvot millä menetelmällä selville?
    Tuollaista 230V merkkilamppua (neon) testailin ja se ei syty muutakuin yli 230VAC jännitteellä ei esim 24VAC näy mitään valoa, mahtaakohan toimia “vuotojännite” mittauksessa? 

Nimetön
    Vieras

Lähinnä tärkeintä olisi kuitenkin rakentelu. Tuo testerin varsinaisesta “tarpeelisuudesta” en tiedä.

Juuri tähän päätelmään olen omissakin suunnitelmissani päätynyt. Jos sillä nyt sitten ne ihan oikeasti rikki olevat saa selville, niin piisaa minulle. Ihan mielenkiinnostahan tuommoista lähtee tekemään. Ja onhan se myös hyvää vaihtelua vahvistin- ja efektiprojekteille. Ja se jos mikä virkistää harrastusta. 🙂

Tubeman
    Jäsen

Neon/Glim lamppuja saa Yleiselektorniikasta, ELFA:lta jne. Eli kyllä niitä saa ihan normaalisti. Taidetaan myydä 230V lamppujen nimillä. YE:n kama on varmaan RS:ltä.  YE:ssä on ollut myös E10 kannalla noita. Normaalisti ovat juotettavia muutaman sentin jaloilla. Joissakin on etuvastus mukana, toisissa ei.

Kiitos vinkistä,harmi että YE muutti jonnekkin Espoon takamaille,ei viitsi yhden lampun takia sinne asti..

Hallen
    Jäsen

Kiitos vinkistä,harmi että YE muutti jonnekkin Espoon takamaille,ei viitsi yhden lampun takia sinne asti..

MOI, Niittykummussa Tapiolan vieressä on myymälä,mutta useasti on ollut
    niin että ei löytynyt mitä olen ollut hakemassa .
    Toki tilaavat kyllä ja eiköhän postimyyntikin toimi.
    Onkos noi glim lamput samoja mitä oli aikoinaan rappujen painonapeissa?

Tubeman
    Jäsen

MOI, Niittykummussa Tapiolan vieressä on myymälä,mutta useasti on ollut
    niin että ei löytynyt mitä olen ollut hakemassa .
    Toki tilaavat kyllä ja eiköhän postimyyntikin toimi.
    Onkos noi glim lamput samoja mitä oli aikoinaan rappujen painonapeissa?

Joo,eiköhän samoja ole,tuo oma tarpeeni on stereodekooderin “stereo” merkkivaloon.. kuten aiemmin jossain täällä jo mainitsin,mulla on työnalla vanha ASA viritinvahvistin jossa dekooderi kehittää 120V tuollaiselle lampulle
    omin voimin,sinänsä ei niin tarpeellinen mutta olishan se kiva..  😉 Saattaa tuo alkuperäinen olla toimiva,täytyy
    ensin saada se henkiin muuten että pääsee kokeilemaan,toinen pääteaste on päästänyt teknisen savun ja siinä on nyt ensimmäinen kohde.Onkos kukaan nähnyt missään PTC-vastuksia myynnissä joiden arvo olis 0,27 ohmia kylmänä? pääteasteen suojana on tälläiset ,mulla on nyt eriarvoiset hankittuna,vaan soveltuuko ne tuohon on toinen asia..

YE:llä on nykyaikaisia PTC-suojakytkimiä myynnissä,putkikoneen rakentelijat vois vilkaista voiko niitä hyödyntää
    putkikoneiden suojaukseen vikatapauksissa mitenkään,voipa olla että joudun modaamaan päätettä tuollaisilla,
    AD149 päätekivet on aika huonoja sietämään suuria virtoja..

uraltone
    Osallistuja

Näinhän se vähän on. Onneksi nykyään posti toimii loistavasti ja nopeasti. Tietenkään yhtä lamppua ei kannata tilata, mutta täytyy sanoa että mieluummin maksan postikulut kun lähden juuri minnekkään kävelymatkaa pidemmälle noutamaan tuotteita. Oli kyseessä sitten komponentit tai melkein mikä tahansa muu tavara… YE:ssä vain nyt sattuu olemaan töissä niin mukavaa porukkaa että siellä pitä käydä paikan päälle ihmettelemässä ;D Elikkä tosiaan harmi että YE muutti tästä naapurista tuonne landelle 😀

Tubeman
    Jäsen

Alkujaanhan YE oli Annankadulla,siellä oli kaikki passiivikomponentit ja muut tilpehöörit pahasti tyrkyllä että
    ei koskaan lähtenyt tyhjin käsin… Annakadun kävely päästä päähän kesti pirun kauan koska sen varrella oli
    Radio-Duo ,YE ,Elektofoto ja Radiomikro joka myi esim kiinalaisia putki-oskilloskooppeja ynnä muuta sälää,,
    YE:stä ostin silloin joskus silloin uutta valokaapelia metrin pätkän ja se oli ihmeiden ihme..  😀

vasu
    Jäsen

Muutamat aika tyhmät kysymykset:
    1. Ottaako hilaesijännite virtaa mitenkä? Varmaankin äärimmäisen vähän? -Jännitteen säätö voisi hoitua potikalla (ettei tarvitsisi rakennella regu virityksiä)
    2. Kuinkahan paljon hilalle maksimissaan jännitettä (käytännölliset rajat)? Riittäiskö norm. putkivahvistimille tarkoitetun muuntajan 50V (n.70VDC)
    3. Mitä toi vuotovirtojen mittaus on? Katodin – hilan, katodin- anodin välinen vuoto? Lamppu riitäis mittaukseen? 230V ja lamppu väliin? Käviskö 230V neon/glim lamppu tasajännitteelle vaiko otetaanko jännite muuntajan n.250-300VAC puolelta vastuksilla pudottaen?

Tubeman
    Jäsen

1. Hilavirta:Hän lukekoon putkidata-lehdykkää,siellä on kerrottu paljon asioita.Hilaetujännite on putkityyppikohtainen.

2. Hilaetujännite maksimit. Lue edellinen kohta tässä vastauksessa.

3.Kukahan oikeasti mittaa noita vuotovirtoja,jos on varaputki jolla todentaa falski putki,niin mitäpä noita mittailee,putki vaan vaihtoon.  😉

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.