tasasuuntaus ja verkkomuuntajan toision keskitappi…

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet tasasuuntaus ja verkkomuuntajan toision keskitappi…

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    wuchi
    Osallistuja

Tervepä taas!

Olen tuossa aloitellut rakentelemaan top hat emplexadoria ja muutama asia on askarruttanut. Päällimmäisenä kuitenkin tasasuuntaus. Tuossa emplexadorissa on tasasuuntaus toteutettu neljällä silikooni diodilla eli ilmeisesti “full wave bridge” tyylisesti, jossa toisesta “päästä” tasavirta ampuu ulos ja toinen pää kytketty maihin. Jos verkkomuuntajassa on keskitappi, niin kytketäänkö se silloin maihin vai kytketäänkö siitä huolimatta tuo diodisilta maihin kytkentäkaavion mukaisesti?

Jari

okabass
    Osallistuja
    Nimetön
    Vieras

Paremman tekemisen puutteessa piirtelin muutaman esimerkkikytkennän. Useimmiten kitarakoneissa törmää johonkin näistä, vaikka monia muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Huomaa esimerkiksi miten käämissä oleva keskitäppä muuttaa kytkentää.

wuchi
    Osallistuja

kiitoksia linkistä.

Eli jos olen ymmärtänyt oikein, mulle riittäisi kytkentä: “Kokoaaltotasasuuntaus, yksipuoleinen, väliulosotto”?

Tässä vielä linkki skemaan:

http://www.schematicheaven.com/newamps/tophat_emplexador.pdf

wuchi
    Osallistuja

Paremman tekemisen puutteessa piirtelin muutaman esimerkkikytkennän. Useimmiten kitarakoneissa törmää johonkin näistä, vaikka monia muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Huomaa esimerkiksi miten käämissä oleva keskitäppä muuttaa kytkentää.

tattis! 🙂

Eli tässä on juurikin tuo versio tasasuuntauksesta. Eli jos kytken tuon vahvarin ylemmällä tyylillä jossa on käytetty tuota keskitappia niin pääsenkö samaan tulokseen kun tuolla alemmalla kytkennällä? (siis SirElwoodin kuvassa)

Nimetön
    Vieras

Eli jos kytken tuon vahvarin ylemmällä tyylillä jossa on käytetty tuota keskitappia niin pääsenkö samaan tulokseen kun tuolla alemmalla kytkennällä? (siis SirElwoodin kuvassa)

Kyllä.

moonshine
    Jäsen

Juuri näin, jos muuntajassa on keskiulosotto niin kahdella diodilla. Jos ei ole niin sitten käytetään siltaa. Kytkennöissä ei ole eroa, paitsi sillan ulostulojännite on 0,6 V alhaisempi 🙂

wuchi
    Osallistuja

Eli jos kytken tuon vahvarin ylemmällä tyylillä jossa on käytetty tuota keskitappia niin pääsenkö samaan tulokseen kun tuolla alemmalla kytkennällä? (siis SirElwoodin kuvassa)

Kyllä.

Kiitoksia jälleen kerran avusta! 🙂 Kiitoksia myös jäsen Okabassille ja Moonshinelle!

okabass
    Osallistuja

kiitoksia linkistä.

Eli jos olen ymmärtänyt oikein, mulle riittäisi kytkentä: “Kokoaaltotasasuuntaus, yksipuoleinen, väliulosotto”?

MOI

Kyllä.

H-ace
    Jäsen

Juuri näin, jos muuntajassa on keskiulosotto niin kahdella diodilla. Jos ei ole niin sitten käytetään siltaa. Kytkennöissä ei ole eroa, paitsi sillan ulostulojännite on 0,6 V alhaisempi 🙂

Ehkä myös se on erona, että keskiulosottoversiossa diodin peak inverse voltage -keston (PIV) on oltava 2 kertaa isompi kuin siltaversiossa. Tuo kannattaa pitää mielessä tasuridiodeja ja niiden lukumäärää miettiessä.

uraltone
    Osallistuja

Tässä on myös hyödyllinen dokumentti tasasuuntaustavoista:

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

t,
    mikko

Moi! Ajattelin käyttää samaa ketjua, enkä aloittaa suotta uutta. Eli onko moni täällä käyttänyt FRED-diodeja virtalähteissä? Olen rakentelemassa kloonia Soldanon SLO100:sta, ja schematicissa on UF5408 (F)ast (R)ecovery (E)pitaxial (D)iode. Nuo voisi varmaan korvata perinteisilläkin diodeilla. Onko FRED:llä minkälainen vaikutus soundiin/vahvistimen toimintaan verrattuna perinteisesti käytettyihin diodeihin (esim. 1N4007)? Tyhmä aloittelija kun olen, en ymmärrä mistään mitään. Eli siksi kysyn täältä viisaammilta 😉

Sloclone-sivustolla joku kuvaili FRED:jä näin: “I suggest the fast recovery epitaxial diodes(F.R.E.D.) in place of the regular rectifier diodes. Smooths out nasty treble, tightens things up, sound more clearer, violin-ish.”

Tässä virtalähteen kytkis: http://s51.photobucket.com/albums/f358/GuitarManiac32/Sekalaista/?action=view&current=SLO100powersupply.jpg

T: Matti

harryk
    Jäsen

;)Olen käyttänyt UF4007 diodeja joissain 1N4007:n tilalla, mutta en ole huomannut suurempaa eroa vahvarin saundissa. Voi olla, että korvissa on vaikkua tai kuulo mennyt ylä-äänien osalta. Eihän nuo diodit paljoa maksa, joten kannattaa varmaan kokeilla. Uskon, että tuossa Soldanossa on monta muuta paikkaa ja komponenttia jotka vaikuttavat huomattavasti enemmän sen äänen laatuun. t. Harry

;)Olen käyttänyt UF4007 diodeja joissain 1N4007:n tilalla, mutta en ole huomannut suurempaa eroa vahvarin saundissa. Voi olla, että korvissa on vaikkua tai kuulo mennyt ylä-äänien osalta. Eihän nuo diodit paljoa maksa, joten kannattaa varmaan kokeilla. Uskon, että tuossa Soldanossa on monta muuta paikkaa ja komponenttia jotka vaikuttavat huomattavasti enemmän sen äänen laatuun. t. Harry

Kiitoksia, noin ajattelin myös… pitää testailla 🙂 Tuo Sloclone-foorumi on kyllä täynnä modausehdotuksia, joilla on varmasti enemmän vaikutusta soundiin. Mun korvat on niin huonot, etten itsekään varmasti huomaa virtalähteessä olevien diodien vaikutusta. En edes huomaa mitään suuria soundieroja eri konkkatyyppienkään välillä, vaikka muut toisin vakuuttaakin 🙂

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.