Tandberg TR 220

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tomsku
    Jäsen

Ja jatkan taas trankkupuolen pölvästejä kysymyksiä…

140308tandbergtr3sq5.jpg

Pyytelin tarjousta tuommoisesta epelistä. Vuosimalli on 1975 ja kotelo palisanteria ja alumiinia. Liepi lähes similaarinen tuohon Saloran Stereo 2001:een. Tehoksi ilmotettiin 2x35W 8 ohmilla, ja pitäis saada kiinni neljä 4 ohmista kaiutinta. Inputteja on vaan Phono, Extra ja Tape, mutta eipä sitä sen kummempia tähän talouteen tarvitakaan.

Koittelin googletella ahkeraan löytääkseni mitä tämä vehje on syönyt, mutta en vain löytänyt.. Mahtaako täällä kellään olla tietoa minkä luokan (halppis, keskiverto, hifi etc..) vahvistin tämä on? Muukin tyhjentävä informaatio kyseisestä mööpelistä on lämpimästi tervetullutta 🙂

Ja viimeisimpänä, kyselin tuosta vasta mahdollista haluttua hintaa, millehän tasolle tätä kannattaa ryhtyä tinkaamaan?

ceesami
    Jäsen

Mulla on TR-200, ilmeisesti pari vuotta vanhempi. En tiedä mitä eroa noilla varsinaisesti on, ulkonäkö ainakin on muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta lähes identtinen.

Viritin on muistini mukaan oikein kelpo ja hyvin toimiva. Muistipaikkoja on viisi, ja ne viritetään alareunan luukun alla olevilla kiekoilla.

Äänenlaadusta en osaa oikein sen kummemmin sanoa, kun en ole oikeilla hifikaiuttimilla koskaan kokeillut. Mielestäni kuitenkin mukavan nostalginen tunnelma kuunnellessa, ulkonäöllä lienee osallisuutta asiaan 🙂

Jaa hinta? No enpä tiedä siitäkään, kun ilmaiseksi sain viallisena. Pääteasteen ohjaintrankku oli savustunut, ja savustui vielä kerran vaihdon jälkeenkin. Muutama vastus taisi mennä myös vaihtoon. On maannut muutaman vuoden vaatehuoneessa, mutta on ollut ajatuksena virittää tulille (toivottavasti ei kirjaimellisesti, taas…) tässä joskus. Nuo DIN-liittimet tuppaa vaan meikäläistä ärsyttämään, varsinki kaiutinjohtojen osalta.

Tubeman
    Jäsen

Se hinta.. classicaudio pyytää 120€ ,tietysti on ostajan oma päätös onko hinta kohdallaan,hyväkuntoisesta ei mun mielestä mikään kohtuuton.Näitä kun ei hyviä seilaa markkinoilla pilvin pimein.Hyvä laite 70-luvulta,jos mulla ei olis nykyistä B&O:ta,olisin jo hakenut sieltä puodista sen. (Mulla ei ole mitään kytköksiä ko. firmaan..) Eiköhän tuo aikanaan ollut hifi-luokassa,sillon oli DIN 45 500 vertailukohta kun näitä punnittiin,Sissi vois valottaa varmaan tätä enemmänkin kun peuhasi näiden kotimaisten kanssa.

Tuosta oli rinnakkaismalli TR220 CG ,Dualin vinyylinvinguttaja ja Tandbergin omaa tuotantoa (uskoisin..) kasettisoitin samassa kopassa.
    Tuollainen Tandberg suorastaan huutaa kaveriksi Tandbergin TCD (??) releohjattua kasettidekkiä,se oli helvetin kallis silloin joskus,mutta
    todella hieno..

Tomsku
    Jäsen

Se hinta.. classicaudio pyytää 120€ ,tietysti on ostajan oma päätös onko hinta kohdallaan,hyväkuntoisesta ei mun mielestä mikään kohtuuton.Näitä kun ei hyviä seilaa markkinoilla pilvin pimein.Hyvä laite 70-luvulta,jos mulla ei olis nykyistä B&O:ta,olisin jo hakenut sieltä puodista sen.

Classic Audiolta tuo pistämäni kuvakin. Pyysin tuosta CA:lta viilattua tarjousta 🙂 Ilmeisesti siellä huoltavat näitä vanhoja vehkeitä ja pistävät myyntiin, jos olen oikein käsittänyt tämän toimintaperiaatteen.

Ihastuin tuon 4 ohmisen impedanssin lisäksi tuohon ulkonäköön. (Tosiaan, selailin Huuto.nettiä ja eBaytä varmaan muutamia satoja vahvistimia läpi, kaikissa minimi-impedanssi neljälle kaiuttimelle samanaikaisesti 8 ohmia…) Kyllä mä tosta varmaan satasen voin toimituksineen maksaa. Liekö sopiva hinta sitten..? (Ts. maksaisitteko itse satkua ko. pelistä.)

EDIT:
    Heh, löytyi mm. mainos tuosta vahvistimesta. Kuin myös vahvistimen skemat ja ohjekirja!! Ja jokin ilmeisesti mittaustuloslomake. Minä en osaa noita käyriä ja lukuja tulkita..

ceesami
    Jäsen

Heh, löytyi mm. mainos tuosta vahvistimesta. Kuin myös vahvistimen skemat ja ohjekirja!! Ja jokin ilmeisesti mittaustuloslomake. Minä en osaa noita käyriä ja lukuja tulkita..

Hei, kiitos noista! Joskus tuli etsittyä tuota huoltomanuskaa, mutten löytänyt…

ceesami
    Jäsen

Virittelinpä virrat päälle tuohon omaani työpaikalla. Viritin on juuri niin hyvä kuin muistelinkin. Radio Rock, joka ei näillä nurkilla tahdo kuulua kuin hyvästä autoradiosta yöllä alasti päissään pipo päässä, kuulu labrasta lainatulla banaanikaapelilla loistavasti 🙂 Ja AFC pitää huolen, että kanava pysyy kohdallaan. Potikoissa hieman varastopölyä, mutta muuten kaikki pelaa 🙂

Tubeman
    Jäsen

Näissä kunnianarvoisissa vanhuksissa on yksi huono puoli,jos jokin mikropiiri posahtaa,on uuden saaminen
    joskus työlästä.Vastaava yleensä löytyy mutta vaatii salapolliisityötä ja joskus pikku modauksen.

Omassa hifissäni on virittimen välitaajuus vahvareina muutama RCA:n CA30XX sarjan metallikuorinen opari,
    toivottavasti ei tarvi ikinä vaihtaa niitä.Toinen on vanhat stereodekooderi piirit,vaan turha murehtia kun ne vielä toimii..  🙂

okabass
    Osallistuja

Tuosta oli rinnakkaismalli TR220 CG ,Dualin vinyylinvinguttaja ja Tandbergin omaa tuotantoa (uskoisin..) kasettisoitin samassa kopassa.

MOI

Joo. Löytyy tuollainen. Saattaa jopa toimia. Sen muistan, että kasettisoittimen nappuloissa oli jotain häikkää: olisko ollut joku nappula irti.

Cowboy Sam
    Jäsen

Kas Vanha kunnon Tandberg!    ;D

Tandberg Radiofabrikk A/S TR-220 viritinvahvistin oli 70-luvun puolivälissä laadustaan huolimatta, asian paremmin muistavan ystäväni mukaan suhteellinen edullinen laite.

Itselläni oli samanlainen, kunnes sen lahjoitin Tandbergin laitteita keräilevälle ystävälleni.
    Laitteen soundi on miellyttävän nostalginen ja vahvistimen ulkokuoresta saa vielä nykyäänkin mielikuvan laatulaitteesta.   8)

Itseasiassa olen sitä mieltä, että kyseessä on yksi parhaista pohjoismaissa valmistetuista viritinvahvistimista noin mekaaniselta toteutukseltaan.
    Se on myös suhteellisen kevyt johtuen alumiiniprofiilirakenteesta, jota vahvistimen runko on kauttaaltaan.
    Laite on vanhan ajan tyyliin tehty myös huoltomiestä ajatellen siten, että sen korjaaminen on tarvittaessa helppoa, eikä laitetta tarvitse purkaa aivan “atomeihin” päästäkseen vaihtamaan vioittuneen komponentin.

Jos laite on täysin kunnossa ja päällisinkin puolin virheetön, niin ei tuo 120e siitä mielestäni liikaa ole.

Nykyään joutuu modernista peltikuorisesta ja halvalla, halvoista komponenteista kootusta viritinvahvistimesta maksamaan moninkertaisesti, eikä varsinkaan edullisempia laitteita ole enää pitkiin aikoihin suunniteltu korjattavuutta silmällä pitäen, vaan laitteet ovat vioittuessaan arvotonta heitäpois-tavaraa.

Kyseessä siis miellyttävä-ääninen laite, joka on myös kaunis katsella ja jonka arvo vaan ajan myötä lisääntyy.

Tomsku
    Jäsen

Harmi kun tuo himoitsemani TR220 meni kaupan jo jolleen muulle.. 🙁 Olisi todellakin kelvannut korvaamaan Saloraa..

Myyjä tarjosi Rank Arenaa “tiskin alta”, mikähän ihme valmistaja tuo edes on ?? (Nyt menee kyllä offtopiciksi, mutta en viitsisi tehdä taas uutta trankkuvahvaritopicia..)

Sissi A3
    Jäsen

Rank Arena oli aikanaan brittiläisen Rank yhtion audiotuotemerkki. 70-luvun alkupuolella merkki myytiin Saksaan. Merkki loppui luitenkin muutamassa vuodessa. Merkki on edelleen elossa. En kuitenkaan tiedä kuka sitä hallinnoi ja kenen tuotteita sillä myydään. Aikanaan Rank Arena oli huonossa maineessa toisin kuin Tandberg.

Tomsku
    Jäsen

Joojoo, se oli Rank Arena T2600 ilmeisesti 60-luvulta, jota tuo myyjä tarjoili. Sillä oli joku toinenkin Tandberg, josta kiinnostuin kyllä enemmän.

Tubeman
    Jäsen

Samaa mieltä Country Boyn kanssa,mielummin ostaa hyvän retron kuin jokun “Shanghain valot ” tyylisen himmelin! (Shanghain valot nimi tulee eri väreissä vilkkuvista tehostenäytöistä minicombojen etupaneelissa.

Täältä näkee yhden retron nykytilan,tilapäinen päällyskansi laminaattiparkettilaudasta tehty..

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/286if+jukka-radio.html

Cowboy Sam
    Jäsen

Selailinpa tuossa huvikseni huutonetiä ja havaitsin, että siellä olisi näitä laatulaitteita huudeltavissa…

http://www.huuto.net/kohteet/tandberg-220-viritinvahvistimet-2-kpl/133087509
    http://www.huuto.net/kohteet/tandberg-220-viritinvahvistin-_-levysoitin/133088147

mtanttar
    Jäsen

Olisiko joku PK-seudulta tai Kouvolan seudulta kiinnostunut yhdestä epäkuntoisesta Tandbergista? Tuolla huuto.netissä on kaksi kappaletta myynnissä samassa paketissa enkä tarvitsisi kuin yhden. Jos kiinnostaa niin laitatko yksityisviestiä. Voisin ehkä diagnosoida viat ja katsella korjauskuluja/ovatko laitteet taidoillani korjattavissa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.