Suhinan paikannus etusessa
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Suhinan paikannus etusessa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.1.2009, 19:02 #67807wuchiOsallistuja
Aloitanpa uuden aiheen tuon precence potikan kytkentä -keskustelun rinnalle ettei se kovin paljoa ala rönsyilemään.:)
Eli: vahvaristani kuuluu etusesta hieman suhinaa, joka poistuu täysin kun kitarapiuhan ottaa pois jakista. Eli suhinat tulevat jostain hyvinkin läheltä inputtia?
Käytän suojattua johtoa suoraan jakilta ja 33k vastuksen siirsin putken kannalle. Johdon suoja on maadoitettu jakkiin.
Ideoita tms ajatuksia?
1.1.2009, 19:12 #78916NimetönVierasOnko tämä suhina häiritsevää? Jos ei, niin kohtele sitä kuin mitä tahansa ihokarvaa: jos ei häiritse, anna olla. ;D
1.1.2009, 19:22 #78917harrykJäsenTaisin jo aiemmin todeta, että tuo suhina muodostuu luultavasti ensimmäisessä putkessa. Se on kait putken pohjakohinaa joka vahvistuu pitkin matkaa ämyriin päin mentäessä. Se miksi se häviää kun ottaa kitarapiuhan irti johtuu varmaan siitä, että input-jakki ja putken sisäänmeno yleensä oikosulkeutuu piuhan ollessa irti input-jakista. Itse kokeilisin erilaisia/erimerkkisiä putkia tuohon ekaan asteeseen. Olen huomannut, että jotkut putket kohisevat muita enemmän. Se voi johtua myös niiden erilaisista vahvistuskertoimista vaikka kyseessä olisikin saman tyypin putki esim. ECC83. Harry
1.1.2009, 19:39 #78918hilppaOsallistujaTungsol 12AX7 on hyvä ja hiljainen putki etuseen.(suhisee vähempi kuin JJ ja EH putket)
Näytti olevan vain ettei ole varastossa uralilla.2.1.2009, 09:12 #78919wuchiOsallistujaTäytyy viedä toi vahvari treenikselle kunnon mökätestiin niin silloin saa ehkä paremman näkökulman tuohon suhinaan 🙂
Kun tuossa mun “työhuoneessa” kuuntelee suhinoita niin voi olla että ne tuntuu paljon suuremmilta kun ovat.
Olen koittanut eri putkia mutta selvää eroa en ole huomannut suhinan määrästä. Osaako joku kertoa tuosta johdotuksesta jotain pääpointteja? Sen jo olen oppinut että johtojen lyhyyden sijaan melkein tärkeämpää roolia näyttelee miten johdot kulkee suhteessa muihin johtoihin. Tämä “lead dress” taitaa olla suurehko suhinan aiheuttaja?
Kertokaa viisaat, minä en tiedä 🙂
Jari
2.1.2009, 10:21 #78920TubemanJäsenKatso mitä sen etusputken hilapiirissä on,sieltä saattaa suhinan alkuperä mahd löytyä. (hilavastus..)
2.1.2009, 11:10 #78921harrykJäsenTuo ekan putken hilavastus esim. 68 kohmia tai 33 kohmia vaikuttaa varmaan myös suhinaan jos se on esim. hiilimassavastus. Sama juttu on ekan putken anodivastusten kanssa. Käytän itse nykyään aina hiilikalvo-/metallikalvovastuksia noissa paikoissa vaikka koko “mojo” katoaisi taivaan tuuliin siitä pelistä. t. Harry
2.1.2009, 13:59 #78922wuchiOsallistujaMulla on nyt siinä hiilikalvovastuksia. Mutta täytyy koittaa metallikalvoa vielä.
Mites noiden osien sijoittelu. Tuon jostain olen lukenut että tuo (tässä tapauksessa33k) hilavastus kannattaa sijoittaa suoraan putken kannalle. Entäs mites se 1megan vastus siinä inputin yhteydessä? Onko senkin optimi paikka putken kannalla? Siitä maihin suoraan?
Täytyy koittaa kun kotiin pääsen.
Jari
2.1.2009, 15:00 #78923harrykJäsenLaitan aina sen hilavastuksen niin lähelle putkenkantaa kuin mahdollista. Sama juttu on pääteputkien hilavastusten kanssa. Tuota yhden megan vastusta näkee laitettavan suoraan putken kannalta maihin, kytkentä-/piirilevylle tai sitten se on input-jakissa. Harry
2.1.2009, 15:46 #78924wuchiOsallistujaproblem solved! Siirsin megan vastuksen putken kannalle ja siitä suoraan maihin ja nyt on hiljainen 🙂 kiitoksia harrylle ja tubemanille avuista!
Edit: kielioppia.
2.1.2009, 16:10 #78925harrykJäsen:DHienoa kun ongelma ratkesi. Noiden kanssa meinaa välillä mennä yöunet kun etsii vikaa eikä meinaa löytyä. Toisaalta olen aina lohduttautunut sillä, että putkivahvistin on periaatteessa aika yksinkertainen ja looginen laite verrattuna mm. naisten aivotoiminnan saloihin ja niiden ymmärtämiseen. ;D t. Harry
2.1.2009, 17:10 #78926wuchiOsallistujajos vaikka vaimo sattuu lukemaan tätä palstaa niin minä en kirjoittanut tuota vertauskuvaa 🙂
itse olen joskus vanhentunut viisi vuotta yhdessä illassa kun joku projekti ei vaan suostu toimimaan niinkuin pitäisi. tuntuu ettei fysiikan lait aina päde omissa rakennelmissa. mutta kuten harry sanoi, putkivermeet ovat periaatteessa melko yksinkertaisia laitteita. tätä mantraa minä sitten hoen ja koitan löytää ongelmat 🙂
2.1.2009, 17:19 #78927harrykJäsen;DKun kirjoitin tuota lausuntoa naisista oletin, ettei tällä foorumilla ole yhtään naispuolista jäsentä tai muuta käyttäjää. Mikko voi lempata minut pihalle tasa-arvolain rikkomisesta ja kauniimman sukupuolen halveerauksesta jos joku nainen valittaa. En tarkoittanut lausumaani muussa mielessä kuin sen, että “Lord works mystery ways” ja naisten logiikka on naisten logiikkaa ja miehen ajattelu muistuttaa lähinnä ratakiskoa ainakin itselläni. Romanttisinta mistä voi enää tässä iässä (52 vuotta ja 11 kuukautta) haaveilla, on putkien loimotus itsetehdyn putkivahvarin sisuksissa. Siitä tuleekin mieleen se poliisiopiston isopyssysankari jolle romantiikka tarkoitti ruudinhajua ja isoja aseita. ;)t. Harry
2.1.2009, 21:21 #78928TubemanJäsenproblem solved! siirsin megan vastuksen suoraan putken kannalta maihin ja nyt on hiljainen 🙂 kiitoksia harrylle ja tubemanille avuista!
Eipä kestä.. 🙂
Tämä suhina ongelma on itselläni myös ajankohtainen,armas poppikoneeni vuodelta 1956 on alkanut suhisemaan/kohisemaan kummasti ja olen sohvalla maaten esiselvittänyt ongelmaa koska se ei ole jatkuvaa vaan häipyy ajoittain.Syyllinen löytynee Volumepotikan ja tai sävyn-säädön suunnalta,näissä vanhoissa vermeissä on eräänlainen loudness-kytkentä volumen yhteydessä ja tämä nyt haiskahtaa sen osion ongelmalta,eli se vääristää toistoa.
14.1.2009, 20:28 #78929wuchiOsallistujaKäytetäänpä samaa ketjua kun kerran olen sen aloittanutkin 🙂
Olen tuossa opetellut käyttämään upeaa oskilloskooppia joka on pölyyntynyt nurkissa pari vuotta. Rohkaisin itseäni ja ajattelin ettei niin huonoa tuuria voi käydä että saisin vehkeen hajalle.
Iskin aiemman projektini kimppuun, jossa taustasuhinaa on. Mittailin signaalitietä pitkin ja ihmettelin millaista käppyrää missäkin kohdin tuli.
Sen verran maalaisjärkeä minullakin on että jos ekaa vahvistusastetta ennen on häiriön aiheuttaja niin se kertaantuu luonnolisesti joka putken puoliskon jälkeen. Ja käyrä ruudullakin kasvaa :). Jos nyt ihan ajatellaan koneen informatiivista puolta niin se että näen mistä saakka käyrää tulee niin tiedän sähinän alkamiskohdan, mutta pitäisikö tuijottaa jotain muita arvoja? Jännitteitä? ruudulla hyppii kaikenmaailman millivoltteja sun muita. Pitäsikö näistä jotain ymmärtää? Kun nuo käyrät tulevat vain signaalitien konkkien jälkeen? esim etuasteessa 0,022uf:n jälkeen tulee käyrää mutta ennen ei.
Kertokaas nyt jotain hyviä vinkkejä!
Ja itseasiassa vielä post scrotumina että onko tuo rf suhina siis siitä johtuvaa, että joku koneen osa toimii “antennina” ja imee suhinaa kyytiin vai onko se huonosta juotostyöstä johtuvaa häiriötä, vai onko nuo kaksi eri asiaa jotka vain kuulostaa samalta? 🙂 thanks!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.