Space echon modaus
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Space echon modaus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.11.2008, 11:12 #67737oh7hhiOsallistuja
Hep!
Onko kellään tietoa miten RE-201:n sisäänmenoimpedanssin saisi muutettua korkeammaksi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin yläpäiden leikkautuminen johtuu liian matalasta sisäänmenoimpedanssista…Soundi toki korjaantuu, kun laittaa jonkun purkin -vaikkapa kompuran- ennen kaikua, mutta ois kiva jos ei tarvitsisi olla mitään välissä ;D.
EDIT: Niin, skema löytyy täältä http://www.omegav.ntnu.no/~karlto/diy.html
12.11.2008, 12:51 #78471JalluJäsenMitä jos sinne rakentaisi hyvälaatuisesta op-ampista bufferin johonkin sisääntuloon. Olisi impedanssi ja gaini vapaasti valittavissa.
Tilaa sellainen ei vie kuin postimerkin verran joten luulisi mahtuvan.13.11.2008, 18:18 #78472oh7hhiOsallistujaProblem solved!
Puuhailin tänään yhdellä fetillä toteutetun bufferin kaiun sisään ja yläpäät tuli takaisin!
Piirilevystä tuli tosiaan parin postimerkin kokoinen ja kiinnitin sen siten, että vaihdoin input-liittimen piirilevymalliin ja levyn tinasin suoraan liittimeen.
Sopiva käyttöjännitekin löytyi Rolandista :D!
26.2.2009, 23:52 #78473Jyrki3101JäsenMoi, hankin juuri itsellekin RE-201:n, tekis mieli kokeilla tuota bufferin kytkemistä instr. sisääntuloon. Mutta voisko sitä varsinaista kytkistä
tuosta impedanssisov. paljastaa mullekin?? …ja mikä käyttöjännite fetille ja mistä se rolandissa löytyis?email: jyrki.telila@wlanmail.com
27.2.2009, 02:18 #78474okabassOsallistujaMoi, hankin juuri itsellekin RE-201:n, tekis mieli kokeilla tuota bufferin kytkemistä instr. sisääntuloon. Mutta voisko sitä varsinaista kytkistä
tuosta impedanssisov. paljastaa mullekin?? …ja mikä käyttöjännite fetille ja mistä se rolandissa löytyis?email: jyrki.telila@wlanmail.com
MOI
Varmaan joku näistä.
http://www.muzique.com/lab/buffers.htm
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1881&g2_serialNumber=227.2.2009, 17:40 #78475oh7hhiOsallistujaMoi!
Bufferi on nimeltään “AMZ Simple Jfet Buffer”. Se löytyy tuolta muzique.com – sivuilta.
Voisin aukaista tuon oman kaikuni ja ottaa kuvan, niin näet mistä löytyy sopiva jännite (+9VDC).
1.3.2009, 05:55 #78476Jyrki3101JäsenMoi, laitoin sen JFet(J201) bufferin space echoon, mutta sen version joka on sivuston( AMZ) basic buffers-osastolla.Sen jossa gate biasoidaan 2:lla 1M vastuksella->Vr. Ulostulo konkka 10mikroF ja siitä suoraan(ei 100k vastusta maihin kuin amz simple bufferissa) 10k potikalle.
Lopputulos: Yläpäätä piisaa mut soundista hävis se tanakkuus ja keskialue. Testasin mm.stratolla ja gretschillä jossa filtertronit. Olisin kuvitellut et AINAKIN jälkimmäisellä pitäs jo honottaa kummasti.
Kysymys kuuluu olenko tehnyt jotain väärin ja pitääkö se potikkakin vaihtaa isompaan kuin 10Kohm???Please, apua kaivataan.
email: jyrki.telila@wlanmail.com
1.3.2009, 06:00 #78477Jyrki3101Jäsen…… niin ja otin sen alkuperäisen 8k2/1nF rinnankytkennän jakin ja potikan välistä kokonaan pois….
1.3.2009, 07:27 #78478oh7hhiOsallistuja…… niin ja otin sen alkuperäisen 8k2/1nF rinnankytkennän jakin ja potikan välistä kokonaan pois….
Minä tein sen, missä on 2kpl 2,2M vastukset.
Omani kytkin niin, että input-jakilta suoraan bufferille, bufferin ulostulosta tuohon vastus/konkka-parille ja siitä eteenpäin potikalle.
En huomannut minkäänlaista keskialueen häviämistä, voiskohan se johtua tuon RC-piirin poistosta…Valitettavasti en ole vielä ottanut niitä lupaamani kuvia. Nytpä menen heti aukomaan kaikua ja otan ne kuvat sekä lähetän sulle sähköpostiin!
Niin joo! En muistanut mainita, että vaihdoinhan minä myös senkin potikan isommaksi. En muista mikä siinä nyt on -> tarkistan…
3.3.2009, 12:56 #78479flanaganOsallistujahep.
pari viikkoo sitten hommasin re-201:n. ja pitäis kans sitä modata.. voisitko laittaa kuvaa mullekin? mantere_ät_6tk.fi. kiitoksia.
Saitko Jyrki omasi toimimaan?
4.3.2009, 06:22 #78480mazaOsallistujaOotteko kokeillu laittaa avaruuskaiun eteen vaikkapa jotakin Bossin pedaalia? Niissähän on puskurit. Mulla oli vastaavaa yläpäiden häviämistä yhden halpis-DI-boksin kanssa ja ongelmasta pääsi eroon nimenomaan TU-2:n ystävällisellä avustuksella.
4.3.2009, 07:54 #78481oh7hhiOsallistujaOotteko kokeillu laittaa avaruuskaiun eteen vaikkapa jotakin Bossin pedaalia? Niissähän on puskurit. Mulla oli vastaavaa yläpäiden häviämistä yhden halpis-DI-boksin kanssa ja ongelmasta pääsi eroon nimenomaan TU-2:n ystävällisellä avustuksella.
Juu, ongelmasta pääsee kyllä eroon käyttämällä kaiun edessä jotain pedaalia. Itse käytin pitkään kompressoria (ei, en käyttänyt FX80B:tä 😉 ). Minusta on vaan aina sitä mukavampi mitä vähemmän pedaaleja lattialla,heh..
2.4.2009, 22:35 #78482flanaganOsallistuja…… niin ja otin sen alkuperäisen 8k2/1nF rinnankytkennän jakin ja potikan välistä kokonaan pois….
Minä tein sen, missä on 2kpl 2,2M vastukset.
Omani kytkin niin, että input-jakilta suoraan bufferille, bufferin ulostulosta tuohon vastus/konkka-parille ja siitä eteenpäin potikalle.
En huomannut minkäänlaista keskialueen häviämistä, voiskohan se johtua tuon RC-piirin poistosta…Valitettavasti en ole vielä ottanut niitä lupaamani kuvia. Nytpä menen heti aukomaan kaikua ja otan ne kuvat sekä lähetän sulle sähköpostiin!
Niin joo! En muistanut mainita, että vaihdoinhan minä myös senkin potikan isommaksi. En muista mikä siinä nyt on -> tarkistan…
tein tämän samaisen modin j201:llä. en pitänyt siitä yhtään. meni niin paljon heikompaan suuntaan. ikään kuin kaiun teho/vaikutus heikkeni huomattavasti. tiedä sitten missä vika….
mutta nyt vetäsin kaverin re-201:stä bufferin copy/pastella(ei tietoo kuka oli tehnyt). mutta se oli väsätty ua741 oparilla. mulla ei ollu kun tl071 hyllyssä. koitin sitä ja nyt tuntuis pelaavan ookoo. päivä kun koittaa pääsee kunnolla testailee… oma verme hurisee huomattavasti vähemmän kuin kaverin. oisko tl071 hiljaisempi?
edit:
samaiselta sivustolta löyty tämäkin bufferi:
konkat vaan oli 0.047uF ja 4u7F3.4.2009, 18:05 #78483oh7hhiOsallistujaTein tänään AB-testiä (vai pitäiskö sanoa ABC-testiä), eli soittelin kaiun läpi, sitten kytkin kitaran suoraan vahvistimeen ja lopuksi vielä kaiun mic-sisäänmenon kautta. En huomannut minkäänlaista saundieroa paitsi tuon mic-inputin kautta jolloin saundi oli tunkkainen.
Nojoo, kyllähän se saundi oli kaikulaitteen läpi soitettuna vähän erilainen, nimittäin suhinaa tuli hieman mukaan ;D..
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.