Sovitetut putket kitaravahvistimissa
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Sovitetut putket kitaravahvistimissa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.4.2007, 12:30 #66963LauriOsallistuja
Onko pääteputkien sovittamisella mitän merkitystä kitaravahvistimissa? Eilen tuli kokeiltua fender 5e3 tyylisessä vahvistimessa erilaisia pääteputkia sekaisin, eikä sillä ollut mitään negatiivista vaikutusta hurinoihin, huminoihin tai soundeihin. Kokeilin Tungsol 5881, Sovtek 5881wxt, Shuguang 6l6GC cokebotle, ja Sylvania 6L6GA putkia sekaisin, niin että aina oli 2 erilaista pääteputkea kiinni. Kaikista parhaalta kuulosti, kun oli Tungsol 5881 ja Shuguang 6L6GC kiinni. Millään yhdistelmällä ei ollut huonon kuuloinen, eikä hurinoihinkaan ollut juurikaan vaikutusta.
Pisti vaan mietityttämään, että onko sillä mitään väliä onko pääteputket sovitetut keskenään vai ei, kun ei tuntunut olevan mitään väliä onko pääteputket edes saman valmistajan tai samaa mallia. Kuitenkin monissa kaupoissa sovitetut pääteputket maksaa älyttömästi enemmän kuin sovittamattomat.
Mitä kaikkea putkikauppiaat yleensä edes testaavat sovittaessaan putkia, lepovirtaa, transkonduktanssia, vai jotain muuta?
15.4.2007, 15:29 #71233TubemanJäsenEipä sillä hurinoiden kanssa ole mitään tekemistä,hyvän selvityksen mistä on kyse saat tutustumalla Uraltonen webbi-sivuun,siellä on
asia kerrottu alusta asti. 🙂15.4.2007, 17:44 #71234palaniOsallistujaTossa Fender 5e3 vaffarissa on alunpitäen päätteessä 6V6 putket katodi biasoituina, joten olet kokeillut ainakin tehokkaampia putkia kuin alkuperäiset. Tossa voi tulla ongelmia verkkomuuntajan virrankestossa, putket kyllä kestävät. Minä olen ihan kokeilu miellessä joskus kanssa kokeillut kahta erimerkkistä mutta saman tyyppistä putkea päätteessä ja hyvin toimi. Tasapaino ei ilmeisesti ollut tuolloin paljon poskellaan. Kahta erityyppistä putkea en kyllä pushpull päätteeseen laittaisi ja onko siinä järkeä edes testimielessä. DSE päätteissä voi käyttää erityyppisiä putkia yhtäaikaa.
15.4.2007, 17:59 #71235LauriOsallistujaTossa Fender 5e3 vaffarissa on alunpitäen päätteessä 6V6 putket katodi biasoituina, joten olet kokeillut ainakin tehokkaampia putkia kuin alkuperäiset. Tossa voi tulla ongelmia verkkomuuntajan virrankestossa, putket kyllä kestävät. Minä olen ihan kokeilu miellessä joskus kanssa kokeillut kahta erimerkkistä mutta saman tyyppistä putkea päätteessä ja hyvin toimi. Tasapaino ei ilmeisesti ollut tuolloin paljon poskellaan. Kahta erityyppistä putkea en kyllä pushpull päätteeseen laittaisi ja onko siinä järkeä edes testimielessä. DSE päätteissä voi käyttää erityyppisiä putkia yhtäaikaa.
Kyseessä onkin 5e3 tyylinen vahvistin, ei suora kopio siitä.
Miksi ei ole järkevää käyttää kahta erityyppistä putkea push pull päätteesä?
15.4.2007, 18:02 #71236wolferJäsentämä on vaan amatöörin veikkaus.. Mutta koska yksi putki vahvistaa vain siniaallosta toisen puolen ja toinen toista, syntyy assymetrinen aalto(siniaallon negatiivinen ja positiivinen puoli eivät näytä samalta). Johtuen siittä että eri valmistajien/tyyppien putket muokkaavat sisääntulevaa signaalia erillailla.
Korjatkaa toki jos olen väärässä =)
15.4.2007, 18:11 #71237palaniOsallistujatämä on vaan amatöörin veikkaus.. Mutta koska yksi putki vahvistaa vain siniaallosta toisen puolen ja toinen toista, syntyy assymetriaa. Johtuen siittä että eri valmistajien/tyyppien putket muokkaavat sisääntulevaa signaalia erillailla.
Korjatkaa toki jos olen väärässä =)
Toi just noin. Välttämättä mikään ei hajoa jos ollaan speksien sisällä, mutta särö lisääntyy ja ääni vääristyy varmasti. Päätemuuntajan läpimenevät virrat menevät epätasapainoon :-[ , muuntaja voi kuumentua liikaa. Testaappa ajaa vaikka normaali cd musaa läpi niin huomaat eron.
15.4.2007, 18:17 #71238LauriOsallistujaToi just noin. Välttämättä mikään ei hajoa jos ollaan speksien sisällä, mutta särö lisääntyy ja ääni vääristyy varmasti. Päätemuuntajan läpimenevät virrat menevät epätasapainoon :-[ , muuntaja voi kuumentua liikaa. Testaappa ajaa vaikka normaali cd musaa läpi niin huomaat eron.
Mitäs väliä sillä muka on jos vaikka toinen putki vetää sitä virtaa enemmän kun toinen, jos vaan verkkomuuntaja pystyy antamaan höpöä tarpeeksi ja päätemuuntaja kestää? Ja ihan yks paskahaukan pyrähdyshän se on miltä cd musiikki kuulostaa sen vahvistimen läpi, nyt on kitaravahvistimet kyseessä.
15.4.2007, 19:21 #71239hellhoundJäsenkestämiseen en ota mitään kantaa, mutta soundi; Se on makuasia sanoi Musti kun muniaan nuoli. Se on ihan sama vaikka käyttäisi jaffapulloja putkien tilalla jos soundi omaa korvaa miellyttää. Kitrarasoundilla(varsinkin säröisillä) ei ole mitään tekemistä hifin kanssa. Kitaravahvistin vääristää ääntä joka tapauksessa… Puhdas soundi on toki lähempänä hifiä, mutta ei siinäkään esim. taajuusvaste tasainen ole…
16.4.2007, 15:24 #71240TubemanJäsen“Vahvistin myös humisi aika paljon, mikä viittasi pääteputkien huonoon balanssiin.”
Näin sanotaan tuolla uraltonen putkivahvistimen biasointi osiossa.
Sitä vaan ihmettelin, kun ei noilla erilaisilla putkilla ollut oikeastaan mitään vaikutusta huminoihin. Eikä edes kovinkaan paljoa soundeihin.
Humina ja hurina,kaksi eri asiaa.Jos putken toimintapiste on liian korkealla,se voi aiheuttaa huminaa ,ja hurina taas puutteellisesta suodosta,,tai indusoituvasta hurinasta,puutteellisesta maadoituksesta.. Varokaa siis kissoja kun ne hurisevat,niitä ei ole maadoitettu,,meillä ainakin kaksi kappaletta.. 😀
16.4.2007, 15:31 #71241HeikkiJäsenYhden hurina on toisen humina
16.4.2007, 15:58 #71242TubemanJäsenJoo samapa tuo,mietin tuossa justiin että pitää muistaa eri kirjoittajien lähtökohdat,itselleni ne ei ole sama asia,koska duunissani mun pitää
osata erottaa nämä toisistaan,ja vetää johtopäätökset seuraavaa toimenpidettä varten.Elämme onneksi vapaassa maassa ja jokainen voi laittaa vaikka Huberin putket koneeseensa ;D18.4.2007, 10:03 #71243uraltoneOsallistujaToisille eri merkkisien putkien erot ovat kuin yö ja päivä ja toisille taas eroa ei ole. Eri merkkisiä putkia voi käyttää keskenään, kunhat mittaat vain että muuntajien tai muiden komponenttien speksit ei ylity. Soundi on aina mielipideasia ja kitaramaailmassa “väärä” voi olla paras ;D
18.4.2007, 10:05 #71244uraltoneOsallistujaPisti vaan mietityttämään, että onko sillä mitään väliä onko pääteputket sovitetut keskenään vai ei, kun ei tuntunut olevan mitään väliä onko pääteputket edes saman valmistajan tai samaa mallia. Kuitenkin monissa kaupoissa sovitetut pääteputket maksaa älyttömästi enemmän kuin sovittamattomat.
Meillä hinta on sama ja näin kai nykyään muuallakin(?).
Katodibisoidussa vahvistimessa sovitus ei ole niin kriittinen kuin ns fixed bias vahvistimessa.
Mikko
22.4.2007, 16:43 #71245H-aceJäsenEipä sillä hurinoiden kanssa ole mitään tekemistä,hyvän selvityksen mistä on kyse saat tutustumalla Uraltonen webbi-sivuun,siellä on
asia kerrottu alusta asti. 🙂Ihan vain mahdollisen jatkokeskustelun pohjaksi ja yrittämättä väitellä aiheesta: asiaa on käsitelty myös Kevin O'Connorin The Ultimate Tone ykkösessä (siis se TUT jolla ei ole järjestysnumeroa eli eka kirja TUT-sarjaa) sivuilla 6-32 ja 6-33 ainakin. O'Connor on eri mieltä pääteputkien balanssin vaikutuksesta hurinaan. Vuorovaihepääteaste pyrkii kumoamaan AC-ripplen (hurina, brummi, johtuu epätäydellisestä DC-suodatuksesta) sitä paremmin mitä paremmin pääteputket ovat balanssissa (tämähän on se tuttu CMRR operaatiovahvistinten yhteydestä, kyseessä on yhteismuotohäiriön vaimennus). Sinällään (edelleen O'Connorin mukaan) pääteputkien sovittaminen on turhaa, oleellista olisi pääteasteen hurinan minimoimiseksi putkien balanssin säätö (hetkinen, Fender Silverfacessahan se on ja SF:än biasointi on yleisen mielipiteen ja varsinkin kaikenmaailman gurujen mukaan tehty väärin…).
Single-end-pääteaste on herkempi hurinalle kuin push-pull, siinä ei ole CMRR:ää ollenkaan.
Sovitettu pari/nelikko… ei sikäli ole 100% ratkaisu koska päätemuuntaja on jo käämintätavan takia valmiiksi epäbalanssissa (erilaiset DC-vastukset käämeillä, itse asiassa tämä on O'Connorin ykkösargumentti sovitettuja putkia vastaan) ja putket menevät käytössä pitkällä aikavälillä kuitenkin epäbalanssiin.
Lopuksi omakin näkemys: sanoi O'Connor sovittamisesta mitä hyvänsä tilaan jatkossakin Mikolta pääteputket sovitettuina, varmuus on paras.
23.4.2007, 07:01 #71246uraltoneOsallistujaJos putkia ei soviteta lainkaan voi anodivirtojen erot tietyillä jännitteillä ja EL34 putkilla (sama valmistuserä) esim. 20mA ja 70mA. Kukin voi tästä päätellä että esim. vahvistimen biasoiminen on pikkusen hankalaa moisella yhdistelmällä (ainakin vahvistimissa joissa ei bias balanssi -säädintä ole). Kevin O´connor muistaakseni myös sanoo ettei bias säädöllä ole juurikaan merkitystä soundiin, mistä sitten johtuu että ammattisoittajat ovat lukuisia kertoja hehkuttaneet minulle vahvistimiensa soundia kun olen kääntänyt bias sinne 70%:iin maksimi anoditehohäviöstä (aikaisemmin säädetty kylmäksi toisen korjaajan toimesta jotta putket kestäisivät)? Nämä ovat vähän näkökulma ja mielipideasioita. Jos jollekkin eroa ei ole kannattaa bias säätää kylmäksi ja ostaa sovittamattomat putket (jos sellaisia halvemmalla saa). Sovittamisprosessissa putket tulee vielä kertaalleen testatuksi mikä on tietysti erittäin tärkeä asia. Sen olen tosiaan huomannut ettei sovittaminen ole niin tarkkaa kuin väitetään. Vaikka pyrimmekin aina sovittamaan putket 0,5mA päähän toisistaan riittäisi paljon väljempi sovitus joitakin erikoistapauksia lukuunottamatta. Katodibiasoidut vahvistimet sietävät vieläkin väljemmän sovituksen verrattuna fixed bias vahvistimiin.
Minä käytän sovitettuja putkia ja jos halutaan pääte epäbalanssiin niin sitten se säädetään näin, ei siis seilata tuurilla 😉
Mikko
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.