skooppaillen
Home › Foorumit › Kaikki muut › Yleinen › skooppaillen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.8.2007, 16:57 #67113jusmuOsallistuja
Mistä päin mitataan lepovirta? Kyseessä on siis aktiivikaiuttimen vahvistin osan testaus. Ja sitten pitäis vielä saada näkymään ylimenosärö skoopissa. Eli silloin kun ajetaan siniaaltoa sisään.
Harrastaja nikkari hankki itselleen skoopin 😉
12.8.2007, 20:26 #72714TubemanJäsenLepovirran mittaus,riippuu kytkennästä.Yleensä huolto-ohjeissa tämä on kerrottu,ja miten se mitataan.
Sama pätee ylimenosäröön,jos kyseessä on kaupallinen tuote,on sen huolto-ohjeessa tämäkin kerrottu.
Ilman edellämainittua ohjetta saadaan vain transistorikauppias iloiseksi 😀Onko tuo sun laitteesi kotikutoinen vai tehtaan sedän tekemä?
12.8.2007, 20:56 #72715jusmuOsallistujaLaite on yhden tutun suunnittelema vuonna -87. Koteolointi on kopio genelecin 1019A:sta ja pääteet on ilmeisesti johdettu jostain Nadin vehkeestä.
Kasaus ja säätöohjeen kohdassa lukee vain, että mittaa lepovirta. Mulla on jo yksi pari näitä ollu muutaman vuoden. Tarkistuksen ja loppu tuunauksen teki silloin tämä DI tuttu.
Oli suhteellisen helppo lähteä aikoinaan tekemään tätä projektia, kun oli verkkomuuntajat, valmiit piirilevyt ja vahvistimien rungot olemassaan. Toinen pari jäi sitten lojumaan ja odottamaan… Nyt inspiraatio iski niin, että piti tehdä noi toisetkin loppuun.
Ainakin toisen kaiuttimen pääte toimii ja on nyt sitten viritystä vaille valmis. Toista en ole vielä kytkenyt tulille.
Kohta on keskikaiutinta ja subbaria vaille 5.1 surround aktiivikaiuttimilla.12.8.2007, 21:04 #72716jusmuOsallistujaNiin ja tuosta skoopista puheen ollen, näitä saa ostettua Telepolarista, Kemistä. Kannattaa kysäistä mikäli kiinnostaa.
12.8.2007, 21:11 #72717TubemanJäsenNo hemmetti,jopas on yli-ohjeistettu.. 😀
Laitan muutaman linkin joka kirkastaa ajatusta:
http://apaja.dyndns.org/vintage/luokat.htm
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html
Näissä nyt ei mitään suoraa vastausta anneta kysymykseesi,mutta avaa ehkä näkemystä mistä on kyse,tuossa alemmassa linkissä
oli särömittauksestakin.Jos tuo pohjaa NADin päätteeseen,voisi niiden skemoista löytyä jotain kunhan tietäisi mistä NADista on kyse.Lepovirran suuruuden kyllä voi
klaarata kunhan perusasiat kytkennän osalta on tiedossa.Mitkä päätekivet siinä on?edit:Oliko skooppi pahankin hintainen? Tuo mittalaitearsenaali saattais olla jonkun kännykkätehtaan tai isohkon huollon romppeet,siellä on
esim SINAD-mittari joka on radiopuhelinhuollossa pakollinen,tukiasema puolen kamaa esim Transmissio-analysaattori ,laadukasta kamaa sanoisin.Skooppeja mulla on kaksi itsellä,toinen toimii tosin odottelee pientä tsekkausmittailija konehuonen puolelta,ja toinen on vähän spesiaalimpi
skoopin ja DVM:n risteytys,siinä on vikaa ja pahaa pelkään että CRT on sökö.Täytyypä vielä syventyä kunhan saa inspiraation..13.8.2007, 10:16 #72718jusmuOsallistujapäätekivet ovat diskantilla TIP41A ja B, basso/keskiäänellä 2N3055 sekä MJ2955.
On mulla nämä skematkin, kun vain osais lukea. Mutta sen verran osasin kuitenkin lukea, että “…mittaa oskilloskoopilla bias-trimmerin liu'ulla näkyvä jännite.” 🙂
Ei tässä käsketä tosiaan mittaamaan lepovirtaa. Kohdassa 4. lukee vain että: “Kytke virta päälle: lepovirta asettuu n.20mA:n” Kait se sit niin tekee. Biasia säädettäessä pyydetään varomaan liian suurta lepovirtaa, joten olisi ihan kiva tietää mistä toi mitataan. Onko se koko laitteen söymä virta?
skooppi taisi maksaan 75e + mittapäät 25e. Onko kallis? En tiedä. Ensikertaa skooppikaupassa.
13.8.2007, 10:50 #72719TubemanJäsenpäätekivet ovat diskantilla TIP41A ja B, basso/keskiäänellä 2N3055 sekä MJ2955.
On mulla nämä skematkin, kun vain osais lukea. Mutta sen verran osasin kuitenkin lukea, että “…mittaa oskilloskoopilla bias-trimmerin liu'ulla näkyvä jännite.” 🙂
**Miksiköhän skoopilla? Nooh,kyllähän sen silläkin saa,mutta tavallinen yleismittari on selkeämpi tuon arvon näyttämiseen.**
Ei tässä käsketä tosiaan mittaamaan lepovirtaa. Kohdassa 4. lukee vain että: “Kytke virta päälle: lepovirta asettuu n.20mA:n” Kait se sit niin tekee. Biasia säädettäessä pyydetään varomaan liian suurta lepovirtaa, joten olisi ihan kiva tietää mistä toi mitataan. Onko se koko laitteen söymä virta?
**Onko siellä piirilevyllä jokin siltaus jonka poistamalla voi kytkeä virtamittarin ja katsoa mitä siellä virtailee?
Lepovirta ei ole kokolaitteen syömä virta,vaan pääteasteen toimintapisteen asetus
Saatko sen skeman näkösälle jonnekkin.?skooppi taisi maksaan 75e + mittapäät 25e. Onko kallis? En tiedä. Ensikertaa skooppikaupassa.
**No ei ollut kallis,mikä skooppi tuo oli?**
13.8.2007, 15:29 #72720jusmuOsallistuja**No ei ollut kallis,mikä skooppi tuo oli?**
Hitatsin V-212 , menee 20MHz:n asti. Kuulemman on vielä varastossa.
Kolvailu vehkeet ajattelin vielä hankkia sieltä. Tarjolla Welleriä ja Metcalia. Metcalin vehe oli muistaakseni halvempi ja niihin löytyy päitä vaikka ja kuinka, kun eivät ole ESD kelpoisia.Sain jo toisen kaiuttimen spelaamaan! Toisen päätekivi on maihin oikarissa ja pitää hoivata se kuntoon. Merkki ledin taisin polttaa tuossa tohinassa. Harmittaa.
13.8.2007, 16:54 #72721TubemanJäsenTuo on ihan hyvä peli,varmaan ostaisin tuolta Hiitatsin ellei olisi ennestään ja käyttö niidenkin kanssa aika vähäistä.
Mulla on pääasiallinen mittalaite Mastechin yleismittari,siitä tosin loppui DC-alueen mittausalue ,joten hankin Metexin yleismittarin jossa on
esim USB-liitäntä PC:hen,piirtää mittauskippurat vallan mainioisti,lisänä logiikka-testeri + signaaligenis joka tosin pukkaa kanttiaaltoa.13.8.2007, 17:18 #72722jusmuOsallistujaitse olen käyttänyt tietokoneen softaa signaalin lähteenä. Varmaan muitakin softia löytyy, mutta itse on tykäsynyt Steinbergin ohjelmiin. Wavelabissa on signalgeneraattori josta saa sinit ja kohinat.
17.8.2007, 15:39 #72723NiskanenJäsenEnsi viikolla pitäisi lähteä itsellenikin tuolta skooppi tulemaan. Halpa kone, joten riski sen hajoamisesta on ihan hyväksyttävä. 😀 Kertokaas muuten kokeneemmat, että kuinka pitkäikäisiä tuollaiset perus analogiskoopit CRT:llä ovat ja mikä niissä yleensä hajoaa? Koulullakin on käytävällä joku skooppi, mutten tiedä sen kunnosta ja luokkatoveri (luetkin tätä keskustelua luultavasti) on siitä ottanut putkia parempaan käyttöön.
17.8.2007, 16:01 #72724TubemanJäsenSe CRT niissä se heikoin kohta on,elkovikoja on myös.Mä olenkin käytettyä mittalaitetta ostaessa pitänyt kriteerinä että siihen löytyy tavalla tai toisella huoltomanuska.
Hiitatsinkos ostit? Itse kysyin samasta lafkasta DC-jännitelähdettä,oli ainoastan yksi risa ja silläkin hintaa 139€ ja rahti.Jäi hyllyyn,vaikka todennäköisesti vika ei olisi kovin hankala ollut,vaan ylläreitä voi sattua ja se menee sitten jo kalliimmaksi.
Näissä CRT-skoopeissa on hyvä katsoa se säteen kirkkaus ja terävyys,ja ettei säde ole polttanut viivaa tai pistettä fosforimaskiin.Samoin
sisääntulevan signaalin inputit,ettei ole pimeänä.Usermanualin mukana olo on hyvä lisä,niissä monissa on skemakin liitteenä.
Käyttöikä:Vaikea sanoa,,skoopeissa on yksilöitä,monet kestää vuosia,jotkut hyytyy piankin,pitkät käyttämättömyys jaksot ei pidennä ikää,hapettumia
kytkimiin voi tulla.17.8.2007, 16:05 #72725okabassOsallistujaEnsi viikolla pitäisi lähteä itsellenikin tuolta skooppi tulemaan. Halpa kone, joten riski sen hajoamisesta on ihan hyväksyttävä. 😀 Kertokaas muuten kokeneemmat, että kuinka pitkäikäisiä tuollaiset perus analogiskoopit CRT:llä ovat ja mikä niissä yleensä hajoaa? Koulullakin on käytävällä joku skooppi, mutten tiedä sen kunnosta ja luokkatoveri (luetkin tätä keskustelua luultavasti) on siitä ottanut putkia parempaan käyttöön.
MOI
Mulla on ollut ties kuinka kauan ammattikäytössä ollut, 2-kanavainen Hameg-skooppi jonkun 7-8 vuotta. Ja hyvin pelittää: kirkas, selkeä näyttö edelleen. Hinta oli kait 1000 mk. Se on ns. pystymalli: vie vähemmän tilaa pöydällä.17.8.2007, 17:16 #72726NiskanenJäsenSe CRT niissä se heikoin kohta on,elkovikoja on myös.Mä olenkin käytettyä mittalaitetta ostaessa pitänyt kriteerinä että siihen löytyy tavalla tai toisella huoltomanuska.
Hiitatsinkos ostit? Itse kysyin samasta lafkasta DC-jännitelähdettä,oli ainoastan yksi risa ja silläkin hintaa 139€ ja rahti.Jäi hyllyyn,vaikka todennäköisesti vika ei olisi kovin hankala ollut,vaan ylläreitä voi sattua ja se menee sitten jo kalliimmaksi.
En ostanut vielä, mutta periaatteessa varasin kyllä, ja tuo Hitachi V-212 oli siis kyseessä. Lupasivat, että alkuviikosta tulee töihin joku tyyppi, joka voi tutkia kyseisiä skooppeja sen verran, että löytää myyntiin kelpaavan yksilön. Elkot nyt saan kyllä vaihdettua, mutta tuo CRT voi olla ilmeisesti ongelmallisempi? Ei mahda varaosana löytyä?
17.8.2007, 18:01 #72727okabassOsallistujaSe CRT niissä se heikoin kohta on,elkovikoja on myös.Mä olenkin käytettyä mittalaitetta ostaessa pitänyt kriteerinä että siihen löytyy tavalla tai toisella huoltomanuska.
En ostanut vielä, mutta periaatteessa varasin kyllä, ja tuo Hitachi V-212 oli siis kyseessä. Lupasivat, että alkuviikosta tulee töihin joku tyyppi, joka voi tutkia kyseisiä skooppeja sen verran, että löytää myyntiin kelpaavan yksilön. Elkot nyt saan kyllä vaihdettua, mutta tuo CRT voi olla ilmeisesti ongelmallisempi? Ei mahda varaosana löytyä?
MOI
Luulisi, Hitachiin löytyisi varaosia. Voi olla vain hinnakkaita osia.
Muistaakseni CRT vaatii korkean jännitteen (kilovoltti-luokkaa), eli kannattaa olla tarkkana niiden elkojen kanssa. ???
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.