SkittaVahvari projekti
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › SkittaVahvari projekti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.12.2007, 15:41 #67272brown noteJäsen
Ajattelin tässä joulun kunniaksi aloittaa vihdoinkin uuden putkirojektin, mallia kasarihevimetalli. Ongelmana on näin alkuun, että mitä päätepillejä kitaravahvistimelle kannattaisi tarjoilla, kun tavoitteena on oikein tanakka bassopään toisto ja säröytyminen siten että saundista saa vielä jotain selvääkin. Saundi mitä olen hakemassa ei ole mesa rectum tyylinen vaan jotain Van Halenin alkupään luokkaa. Pääosa säröstä tulee siis päätteestä. Koneeseen tulee 4 pääteputkea ja verkko muuntajana toimii uraltone tv17 vanha malli 210mA ensiöllä. Etupaneelista löytää paikkansa dc-power skeili.
Päätemuuntajan virkaa toimittaa toistaiseksi hammondin 1645, mutta siihen tullee muutos kunhan kone on muuten valmis. Mitä ~100W muutajaa kannattaisi kyseiselle häkkyrälle tarjoilla, kun valinnan varaakin näyttäisi olevan.
10.12.2007, 15:44 #74529brown noteJäsenVahvistin tulee olemaan siis fixed-bias push-pull härveli.
10.12.2007, 18:30 #74530vasuJäsenMitens toi Marshall Super Lead?
http://www.vhvault.com/mr5150/evh-brown-sound.html
Variacit ja keinokuormat peliin, onkohan kukaan tällä foorumilla testannut jotain tuon tapaista systeemiä.10.12.2007, 18:42 #74531brown noteJäsenainakin minä olen. Vahvariin ei tule edes luuppia, koska päätteen säröytyessä myös kaikki muu säröytyy sen mukana. Mielenkiintoisia yhdistelmiä ovat muun muassa särökaiku, särö phaser ja minun henkilökohtainen lemppari, särö delay ;D. Etenkin tuo viimeinen on jotain, minkä luulisin toimivan parhaiten gestapon kuulusteluissa.
En itse oikein pidä variac ideasta se nimittäin alentaa myös hehkujännitettä, mikä johta katodi myrkytykseen(oikea sana?).
11.12.2007, 07:14 #74532TubemanJäsenainakin minä olen. Vahvariin ei tule edes luuppia, koska päätteen säröytyessä myös kaikki muu säröytyy sen mukana. Mielenkiintoisia yhdistelmiä ovat muun muassa särökaiku, särö phaser ja minun henkilökohtainen lemppari, särö delay ;D. Etenkin tuo viimeinen on jotain, minkä luulisin toimivan parhaiten gestapon kuulusteluissa.
En itse oikein pidä variac ideasta se nimittäin alentaa myös hehkujännitettä, mikä johta katodi myrkytykseen(oikea sana?).
Joo,tuo Variac viritys ei ole hyvä idis juuri tuo mainitsemasi “katodimyrkytyksen” takia.Vedänpä toisen asian pöydälle samalla,nämä tehonalennukset eri tavoilla (powerscaling esim..) .Näin vanhempana tinurina on kummastuttanut nämä nyky keksinnöt joilla lasketaan tehoa vahvareissa,luulisi saman hoituvan
etuasteen volumensäädön ja mastervolan yhteistoiminnalla,vai olenko aivan pihalla trendeistä? 😮 . Mulla on tullut monesti mieleen vertauksena että ostetaan auto jossa on tiukka V8 ja pannaan bensaletkuun puristin joka estää huipputehot,ja varmuudeksi puutappi pakoputkeen lopulliseksi haitaksi.11.12.2007, 07:44 #74533ceesamiJäsenVedänpä toisen asian pöydälle samalla,nämä tehonalennukset eri tavoilla (powerscaling esim..) .Näin vanhempana tinurina on kummastuttanut nämä nyky keksinnöt joilla lasketaan tehoa vahvareissa,luulisi saman hoituvan
etuasteen volumensäädön ja mastervolan yhteistoiminnalla,vai olenko aivan pihalla trendeistä? 😮 . Mulla on tullut monesti mieleen vertauksena että ostetaan auto jossa on tiukka V8 ja pannaan bensaletkuun puristin joka estää huipputehot,ja varmuudeksi puutappi pakoputkeen lopulliseksi haitaksi.Se on se päätesärö, mitä haetaan. Esim. tuo Twreck, jota minä olen nyt rakentamassa, on suunniteltu säröytymään ensimmäisenä pääteasteessa, eikä siinä alunperin edes ole master volumea. Ja siinä vaiheessa kun se säröytyy, ääntä lähtee jo enemmän kuin kotitarpeiksi. Samaan sarjaan menee esim. pleksit, 18W:t ja muut perinteiset non-mv Marsut, Lasketaan siis tehoa, jotta saataisiin se soundi (tai lähelle ainakin) pienemmällä teholla. Eli voidaan ajaa V8:lla kaasu pohjassa saamatta sakkoja. Soundin takiahan niilläkin ajetaan 😀
Minulle tämä harrastus on ainakin sitä, että kokeillaan erilaisia ratkaisuja ja rakenteita, ja vertaillaan niiden hyviä ja huonoja puolia. Sillälailla sitä kai oppii jotain.
11.12.2007, 08:57 #74534TubemanJäsenNoniin,viisastuinpa minäkin nyt,vanhan koulukunnan edustajana en ymmärtänyt ehkä tarkoitusperiä,koska koulunpenkillä painotettiin
signaalin virheettömyyttä ja muuta asiaan liittyvää.Mielenkiintoinen ajatus että pääteaste muokkaa signaalia huonommaksi.. 😀Ehkä tuon säröytymisen pystyisi toteuttamaan esim vaiheenpyörittimessä ,vaan on kait sitäkin jo joku kokeillut? Ehkä putkipäätteen suunnitteluissa ei ole vielä viimeistä skemaa piirretty? Sen verran olen seurannut pärinää PS:stä ,eli ratkaisut perustuu vanhoihin Fenkku-Marsu pääteasteisiin joihin tuo on liitetty,mitään uutta ei ole vielä esille tuotu,,varmaan seuraava mahdollinen putkipääteaste sukupolvi saattaa pitää sisällään uudenlaisia ratkaisua (löytyykö sellaisia on toinen juttu..) joissa PS on integroitu jo kokonaisuuteen,vaan ne laitteet ei ole enään puhtaasti putkikoneita vaan hybridejä (hakkuripowerit ,PWM-tehonsäätöä,mukaan tulee ehkä IGBT-trankut tai tai fetit ..aika näyttää..).
11.12.2007, 09:30 #74535ceesamiJäsenNoniin,viisastuinpa minäkin nyt,vanhan koulukunnan edustajana en ymmärtänyt ehkä tarkoitusperiä,koska koulunpenkillä painotettiin
signaalin virheettömyyttä ja muuta asiaan liittyvää.Mielenkiintoinen ajatus että pääteaste muokkaa signaalia huonommaksi.. 😀Kaikkihan näissä meidän vehkeissä on tehty päin peetä, jos asiaa katsoo hifistin kannalta 😀
Ehkä tuon säröytymisen pystyisi toteuttamaan esim vaiheenpyörittimessä ,vaan on kait sitäkin jo joku kokeillut? Ehkä putkipäätteen suunnitteluissa ei ole vielä viimeistä skemaa piirretty? Sen verran olen seurannut pärinää PS:stä ,eli ratkaisut perustuu vanhoihin Fenkku-Marsu pääteasteisiin joihin tuo on liitetty,mitään uutta ei ole vielä esille tuotu,,varmaan seuraava mahdollinen putkipääteaste sukupolvi saattaa pitää sisällään uudenlaisia ratkaisua (löytyykö sellaisia on toinen juttu..) joissa PS on integroitu jo kokonaisuuteen,vaan ne laitteet ei ole enään puhtaasti putkikoneita vaan hybridejä (hakkuripowerit ,PWM-tehonsäätöä,mukaan tulee ehkä IGBT-trankut tai tai fetit ..aika näyttää..).
Tokihan säröä voidaan tehdä ja tehdään myös etuasteessa, mutta tällöin särön luonne ja vahvistimen käyttäytyminen on vaan erilaista. Heavymiesten vahvarithan on melkeinpä poikkeuksetta tätä mallia. Päätesärössä osansa soppaan tuo varmasti päätemuuntaja, varsinkin jos se on alimitoitettu (tai mitoitettu vain max puhtaalle signaalille). Tällöinhän muuntaja tiukille joutuessaan alkaa rajoittaa taajuusvastetta. Myös mahdollinen takaisinkytkentä tietysti vaikuttaa.
Hiukkasen hipoo jo OT:tä, jossain vanhassa ketjussa oli muistaakseni juttua näistä samoista asioista.
Edit: Niin joo, alkuperäiseen aiheeseenkin oli tarkoitus vastata…:) Eikös Eetulla ollut tapana nykäistä yksi pääteputki (neljästä) pois? Samantapaisen efektinhän voi tehdä myös tekemällä ns. skew-säädön vaiheenkääntäjälle. Eli käytännössä syötetään toiselle putkiparille tahallaan erilaista signaalia.
Tuolla Power Scaling forumilla on tekeillä projekti, joka liippaa mielestäni aika lähelle omaasi. En ole tarkemmin lueskellut, mutta kyseessä on kai Marshall-pohjainen 50W laite neljällä pääteputkella. Sieltäkin voisi saada ideoita.
http://www.powerscaling.com
(Pitää rekisteröityä, että näkee kaikki alueet)11.12.2007, 10:12 #74536brown noteJäsenjuu olen tietoinen 5100 plexi projektista(olen mukana), mutta en ole hakemassa “plexiä”. Selkeästi tuo van halen häiritsi. Tahdon rakentaa 80 luvun “hotrod” vahvistimen jonka pääte suoltaa komeasti säröistä saundia ja etuaste on lähinnä värittämässä ja paksuntamassa signaalia ei niinkään säröä varten. Mitkä putkityypillä
on oikein tanakka bassopään toisto ja säröytyminen siten että saundista saa vielä jotain selvääkin.
;D
11.12.2007, 10:37 #74537ceesamiJäsenjuu olen tietoinen 5100 plexi projektista(olen mukana), mutta en ole hakemassa “plexiä”. Selkeästi tuo van halen häiritsi. Tahdon rakentaa 80 luvun “hotrod” vahvistimen jonka pääte suoltaa komeasti säröistä saundia ja etuaste on lähinnä värittämässä ja paksuntamassa
Ok, taisin tosiaan vastata kysymyksiin, joita et esittänytkään 🙂 Van Halenista ja päätesäröstä minulle nyt vaan tulee väistämättä assosiaatio tuohon pleksin suuntaan. 80-luvun hotrod-vahvistin puolestaan vie ajatukseni johonkin ihan muualle, kuin päätesäröön. Tuohon putkikysymykseen en oikein osaa sanoa mitään, ne kun on aika pitkälti mielipidekysymyksiä (ainakin minun mielestä ;))
11.12.2007, 10:46 #74538LauriOsallistujaSe on se päätesärö, mitä haetaan. Esim. tuo Twreck, jota minä olen nyt rakentamassa, on suunniteltu säröytymään ensimmäisenä pääteasteessa, eikä siinä alunperin edes ole master volumea.
Eikös noissa Trainreckeissä säröt oteta aika paljolti etuasteesta? Ainakin Liverpoolin ja Expressin kytkentäkaavioita katsoessa näyttäisi siltä, että ekana kakkaa haukkaa vahvistusaste ennen vaiheenkääntäjää.
11.12.2007, 11:05 #74539ceesamiJäsenEikös noissa Trainreckeissä säröt oteta aika paljolti etuasteesta? Ainakin Liverpoolin ja Expressin kytkentäkaavioita katsoessa näyttäisi siltä, että ekana kakkaa haukkaa vahvistusaste ennen vaiheenkääntäjää.
Äkkiä voisi näin luulla, mutta ei. Joku näitä on jo skoopillakin todistellut:
http://home.polstra.com/amps/wreck1/scope/11.12.2007, 12:20 #74540brown noteJäsenOliskos kelläkään mitään kivaa tapaa niitata juotoskorvakkeita pcb:n, turretteja olen joskus käyttäny mutta parin sadan turretin kiinnittäminen vasaralla on melko työlästä. Tarkoitus olisi siis saada aikaan piirilevy, jossa osat ja kuparijuovat ovat samalla puolella.
EDIT: ei tarvitse olla varsinaisesti korvakkeita, kunhan vain jokin toimiva menetelmä millä saadaan osien kiivas vaihteleminen helpoksi.
11.12.2007, 19:45 #74541NimetönVierasOliskos kelläkään mitään kivaa tapaa niitata juotoskorvakkeita pcb:n, turretteja olen joskus käyttäny mutta parin sadan turretin kiinnittäminen vasaralla on melko työlästä. Tarkoitus olisi siis saada aikaan piirilevy, jossa osat ja kuparijuovat ovat samalla puolella.
Onhan tuohon turrettien kiinnitämiseen olemassa se pylväsporakoneeseen tuleva työkalu. Itse en ole moista kokeillut, vaan tyytynyt toistaiseksi vasarahommiin. Eikä se vasaralla niin paha ole. Terveisin: “tein taannoin 2xdeluxe, bandmaster ja BF champ levyt vasaramenetelmällä”. Mukava iltapuhde se. 🙂
EDIT: ei tarvitse olla varsinaisesti korvakkeita, kunhan vain jokin toimiva menetelmä millä saadaan osien kiivas vaihteleminen helpoksi.
Mielestäni turretit ovat tässä ihan ehdottomia. Kunhan vain ei kiinnitä niitä komponentteja ennen kolvaamista liian huolellisesti (kierrä jalkoja nastojen ympärille liiaksi). Eyelet voisi olla myös hyvä. Tietysti ainakin vastusten vaihtelemiselta välttyy, jos tekee potikkaratkaisun: http://www.el34world.com/Hoffman/tools.htm kolmas vekotin ylhäältäpäin.
11.12.2007, 20:17 #74542brown noteJäsenVoipi olla että turrettien naputtelu on sitten kohtsillaan edessä ja kun kaksikanavaiseen hevi vahvistimeen tullee jo jokunen nappula kiinnitettyä, niin eiköhän tekniikkakin siinä vähän petraannu.
Kunhan vain ei kiinnitä niitä komponentteja ennen kolvaamista liian huolellisesti (kierrä jalkoja nastojen ympärille liiaksi).
muistanpa muutama vuosi sitten plexiä kasatessani kiinnittäneeni vastukset ja konkat turrettilevyyn oikein uskon kanssa vain huomatakseni että jo kahden kierroksen jälkeen modaaminen hidastuu huomattavasti ;D.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.