Single ended vahvistimen pääteasteesta
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Single ended vahvistimen pääteasteesta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.5.2014, 21:09 #69264wuchiOsallistuja
Moi
Päässäni pyörii ajatus SE plexi -vahvarista, jossa pääteasteessa olisi kaksi eri putkea. Millä tavalla pääteaste tulisi toteuttaa, jos haluaisin kytkimen, jolla a) voisi vaihtaa jomman kumman putkista aina 'kuulumaan' tai b) jompi kumpi putkista tai molemmat yhtäaikaa?
Kochin classic 12 vahvarissa on full power/half power kytkin stand by:n yhteydessä. Siinä siis kytkimellä valittavissa joko 5881 tai EL34. Onko tämä kytkentä toteutettu jotenkin pääteasteen katodien toiminnalla?
Kiitos!
-Jari
Edit. Tässä vielä käsin piirretty skema. Pääteaste siis vielä mietinnässä. Näyttääkö siltä että voisi toimia, vai onko kyseessä ns. Savukone 🙂
https://www.flickr.com/photos/103587818@N08/14306433376/in/photostream
2.6.2014, 15:25 #89271wuchiOsallistujaKurkkikaas viisaat tuota skemaa, johon on linkki tuossa ekassa postauksen lisäyksessä. Kiitos jo etukäteen! 🙂
2.6.2014, 22:16 #89272SanchoJäsenKyllä katodin kytkeminen irti vaimentaa kyseisen putken. Toinen tapa olisi kytkeä putken katodi esim. 10k vastuksen kautta maihin tuon kytkimen ja katodivastuksen/-konkan rinnalle. Saattaisi estää mahdolliset kytkentä äänet.
Tuossa kytkennässä nuo pääteputket on kytketty triodeiksi. Tai oikeastaan 5881 on kytketty väärin, koska toinen grid ylhäältä on vasta suojahila. EL34:n grid 3 tulee kytkeä katodiin, 5881 se on kytketty sisäisesti.
3.6.2014, 04:40 #89273wuchiOsallistujaKyllä katodin kytkeminen irti vaimentaa kyseisen putken. Toinen tapa olisi kytkeä putken katodi esim. 10k vastuksen kautta maihin tuon kytkimen ja katodivastuksen/-konkan rinnalle. Saattaisi estää mahdolliset kytkentä äänet.
Tuossa kytkennässä nuo pääteputket on kytketty triodeiksi. Tai oikeastaan 5881 on kytketty väärin, koska toinen grid ylhäältä on vasta suojahila. EL34:n grid 3 tulee kytkeä katodiin, 5881 se on kytketty sisäisesti.
Kiitos huomioista! En vielä kovin paljoa kiinnittänyt päätteeseen huomiota. Teen nuo korjaukset kun piirtelen uudestaan tuon 🙂
Ipadille on vähän hankala tehdä sähköisessä muodossa noita skemoja.Tuosta 10k vastuksesta, että tulisiko molemmille putkille oma vastus?
8.6.2014, 10:58 #89274wuchiOsallistujaVahvari alkaa olemaan pikkuhiljaa kasassa. Hyllystä löytyvistä osista tein, joten kierrätyselementti on korkealla 🙂
Tuosta katodin rinnalle tulevasta 10k vastuksesta vielä, että se on ilmeisesti kiinni maahan koko ajan? Ja vielä jäi epäselväksi että pitääkö molemmilla putkilla olla oma, vai riittääkö yksi yhteinen?
Toinen mikä tuli mieleen, on se että ajattelin kytkeä hehkujen keinotekoisen keskitapin 100ohmin vastuksilla ja kytkeä päätteen katodille. Täytyykö tässä nyt huomioida jotain kun tekee tuollaista päätettä jossa kytkimellä leikitään katodin kanssa?
-Jari
8.6.2014, 13:39 #89275F-JagOsallistujaVahvari alkaa olemaan pikkuhiljaa kasassa. Hyllystä löytyvistä osista tein, joten kierrätyselementti on korkealla 🙂
Tuosta katodin rinnalle tulevasta 10k vastuksesta vielä, että se on ilmeisesti kiinni maahan koko ajan? Ja vielä jäi epäselväksi että pitääkö molemmilla putkilla olla oma, vai riittääkö yksi yhteinen?
Toinen mikä tuli mieleen, on se että ajattelin kytkeä hehkujen keinotekoisen keskitapin 100ohmin vastuksilla ja kytkeä päätteen katodille. Täytyykö tässä nyt huomioida jotain kun tekee tuollaista päätettä jossa kytkimellä leikitään katodin kanssa?
-Jari
Yritin järkeillä piirrostasi, ja tulin siihen tulokseen, että kaiketi pitäisi kytkimenä käyttää kaksinapaista vaihtokytkintä, jonka keskinastoihin kytketään kummankin putken katodit, ja sitten eri päihin nuo katodivastusten ja konkkien yhteiset päät. Näin siis kytkintä kääntämällä toinen katodi putoaa pelistä pois, kun kytkimen asentoa vaihtaa. Järkeilyni mukaan kuitenkin se mahdollinen 10k vastus tulisi kaiketi olla kiinteästi kummaltakin katodilta maihin. Miten tuohon systeemiin sitten sovittaisi sen hehkujen keskioton, siitä auringon pehmentämä pääni ei nyt osaa äkkiseltään järkeillä. Keskitappia ei ainakaan voi liittää kytkimen äärinastoihin, koska ne silloin olisivat keskenään oikkarissa, ja niin ei pidä missään tapauksessa olla. Samoin ei voi liittää kytkimen keskinastoihin, koska nekään eivät saa olla yhdessä. Tarvitaanko tuossa jopa kolminapainen vaihtokytkin, sen saa joku muu päätellä.
8.6.2014, 17:58 #89276SanchoJäsenTuosta katodin rinnalle tulevasta 10k vastuksesta vielä, että se on ilmeisesti kiinni maahan koko ajan? Ja vielä jäi epäselväksi että pitääkö molemmilla putkilla olla oma, vai riittääkö yksi yhteinen?
Molemmille omat. Aloin miettimään, että kannattaisiko tuo kytkentä tehdä kuitenkin niin, että 10k vastus ja on/off kytkin rinnan ja tämä sarjaan varsinainen katodivastuksen kanssa. Kytkin ohittaisi 10k vastuksen ja tällöin se ei vaikuttaisi myöskään putken biakseen. Tai sitten vaan unohtaa koko 10k vastuksen…
Toinen mikä tuli mieleen, on se että ajattelin kytkeä hehkujen keinotekoisen keskitapin 100ohmin vastuksilla ja kytkeä päätteen katodille. Täytyykö tässä nyt huomioida jotain kun tekee tuollaista päätettä jossa kytkimellä leikitään katodin kanssa?
Juu, varmaankin. Yritin nyt miettiä mihin jännitteeseen irtikytketyn putken katodi asettuu. Ilmeisesti aika korkeallle, mutta ns. juuri nyt ei leikkaa. Voishan tuon korotetun hehkujännitteen ottaa B+:sta. Tuolla DC elevation:
http://www.valvewizard.co.uk/heater.htmlTällöin ois lähempänä vakiota tuo jännite, eikä tarvitse miettiä kovin monimutkaista kytkentää kytkimillä.
13.6.2014, 17:52 #89277wuchiOsallistujaVahvistin etenee hyvää vauhtia 🙂
Nyt olen pohdiskellut seuraavanlaista. B+ jännitteeksi tulee 385vdc. Putkiksi olen suunnitellut 6v6:n ja toiseksi 6l6:n. 6v6:lle on 270ohmin katodivastus ja 6l6:lle 470ohmin katodivastus. Jos haluaisin käyttää 6l6:n tilalla el34:sta pitäisi katodivastus saada säädettäväksi. Jos laitan 470ohmin vastuksen rinnalle toisen päästään siihen 235ohmiin jota el34 kaipaa(ellen ihan poskelleen ole laskenut). Täytyykö tuon rinnalle kytkettävän vastuksen olla myös 10w tehonkestolla? Loppuu tila vähän kesken.
Kiitos ja kumarrus!
-Jari
14.6.2014, 17:52 #89278SanchoJäsenKuulostaa aika matalalta tuo 6v6 katodivastus. Tarkoititko nuo toisinpäin: 6v6 = 470 ohm ja 6l6 = 270?
Jos on kaksi samanlaista vastusta rinnan niin, virta jakaantuu tasan niiden kanssa. Tällöin jos olet ajatellut, koko paketin tehonkesto tarvii olla 10W, niin yhden vastuksen tehonkesto voi olla 5W. Eli se kytkettävä vastus voisi olla tällöin 5W.
14.6.2014, 19:25 #89279wuchiOsallistujaKuulostaa aika matalalta tuo 6v6 katodivastus. Tarkoititko nuo toisinpäin: 6v6 = 470 ohm ja 6l6 = 270?
Jos on kaksi samanlaista vastusta rinnan niin, virta jakaantuu tasan niiden kanssa. Tällöin jos olet ajatellut, koko paketin tehonkesto tarvii olla 10W, niin yhden vastuksen tehonkesto voi olla 5W. Eli se kytkettävä vastus voisi olla tällöin 5W.
Eikun pieni laskuvirhe oli tullut. Nyt mulla on kuitenkin niin että toinen katodivastus on kiinteä 470 (mielestäni laskin että olisi sopiva vastus kun laskee sen 6l6gc:lle 25w tehohäviön mukaan) ja toinen vastus 270ohmia ja 4w 100ohmin potikka sarjassa. Näin saan siihen säätövaran 270ohm el34:lle ja 370ohm 6v6:lle. Kuulostaako järkevämmältä?
Koitan tänään saada vahvarin kolvattua loppuun ja huomenna aamulla savut ulos 🙂
15.6.2014, 09:24 #89280wuchiOsallistujaNo niin,savut otettu ulos ja hyvin toimii. Katodien kytkeminen poksuu 10k vastuksista huolimatta, mutta johtuu ehkä siitä, että ovat maadoitettuna toisaalle kun kytkin?
Tuohon täytyy kolvata elkoille vielä bleeder vastus, nimimerkillä näpäytyksen saanut.
Tässä linkki muutamaan kuvaan, kun en taas saanut liitettyä tähän. Otan sisuskaluistakin vielä kuvan. 99% kierrätysosia putket mukaanlukien 🙂
https://www.flickr.com/photos/103587818@N08/14239308847/
Terveisin Jari
21.6.2014, 07:10 #89281wuchiOsallistujaHyvää juhannusta vaan kaikille! 🙂
Jäin eilen illalla pohtimaan noita 10k vastuksia katodilla. Mitä jos ne kytkeekin niin että kytkettäessä pitkea päälle tai pois, se 10k vastus tuleekin siihen varsinaisen katodivastuksen perään? Siis sen ja maan väliin? Nyt se siis on koko ajan siinä rinnalla.
21.6.2014, 11:14 #89282F-JagOsallistujaHyvää juhannusta vaan kaikille! 🙂
Jäin eilen illalla pohtimaan noita 10k vastuksia katodilla. Mitä jos ne kytkeekin niin että kytkettäessä pitkea päälle tai pois, se 10k vastus tuleekin siihen varsinaisen katodivastuksen perään? Siis sen ja maan väliin? Nyt se siis on koko ajan siinä rinnalla.
Jees, Jussia. Jos nyt laitat katodivastuksen perään 10k vastuksen, niin silloinhan katodivastuksen arvo on aluperäinen + 10k, eli pääteputki biasoituu tosi reippaanlaisesti pieleen, etkä saa vahvistimesta juuri mitään tehoja. Tämä taas näin ilman simulointisoftia päätellen semi-maalaisjärjellä 🙂
Pöh, ei kun siis, että tarkoititko (varmaan), että kytkin sitten oikosulkee 10k pois, kun ko. pääteputki on käytössä? Noin se kyllä toimii tietty.
21.6.2014, 11:33 #89283SanchoJäsenTästä kytkennästä mainitsin vastauksessa #6. Tällä tavalla kytkettäessä 10k vastus ei vaikuta biakseen millään tavalla. Nopeahan tuo olisi kokeilla jos vähentäisi kytkentä ääniä.
21.6.2014, 11:39 #89284wuchiOsallistujaTästä kytkennästä mainitsin vastauksessa #6. Tällä tavalla kytkettäessä 10k vastus ei vaikuta biakseen millään tavalla. Nopeahan tuo olisi kokeilla jos vähentäisi kytkentä ääniä.
No niimpä mainitsit 🙂 olin niin fiksoitunut tuohon suoraan katodilta maihin vaihtoehtoon, että olin varmaan sokea tälle.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.