silver jubilee el34 bias?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › silver jubilee el34 bias?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.2.2007, 23:05 #66842villeJäsen
Moro
Uusin putket tollaiseen 2553 silver jubileehen ja biasta säätäessä totesin, ettei sitä saa ihan tarpeeksi suureksi. Trimmeristä oli kaikki irti noin 14w anodihäviöllä…
Vai mitä mieltä olette viisaammat. Eikös nuo el34 pitänyt biasoida suurinpiirtein 17,5wattiin (0,7x25W)?
Jos tuota haluaa nostaa lähemmäs 17,5w niin mikäs vastus tuolta skemasta pitää vaihtaa ja mihin? R23 pienemmäksi?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2550amp.gifMites tuollainen hieman kylmä bias vaikuttaa soundiin, kannattaako tuota edes ruveta korjaamaan?
5.2.2007, 03:46 #69969okabassOsallistujaMoro
Uusin putket tollaiseen 2553 silver jubileehen ja biasta säätäessä totesin, ettei sitä saa ihan tarpeeksi suureksi. Trimmeristä oli kaikki irti noin 14w anodihäviöllä…
Vai mitä mieltä olette viisaammat. Eikös nuo el34 pitänyt biasoida suurinpiirtein 17,5wattiin (0,7x25W)?
Jos tuota haluaa nostaa lähemmäs 17,5w niin mikäs vastus tuolta skemasta pitää vaihtaa ja mihin? R23 pienemmäksi?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2550amp.gifMites tuollainen hieman kylmä bias vaikuttaa soundiin, kannattaako tuota edes ruveta korjaamaan?
Joo. R23/ 56k pienemmäksi: juota vaikka 100k rinnalle. Minusta säätöhaarukka voi olla jotain 40%…70%. Kuuntele ja kokeile. Kannattaa varmistaa muutoksen jälkeen ilman putkia, että ohjaushiloilla _on_ bias.6.2.2007, 13:34 #69970uraltoneOsallistujaEi tuo bias tosiaan ole kovin tarkka. On aivan yleistä että säätövara loppuu kesken. Mielestäni sopiva alue on 50-70%:a, mutta mieluusti sinne 60-70% väliin. Poikkeuksena vahvistimet jotka on suunniteltu biasoitaviksi kylmiksi ja toisena poikkeuksena vahvistimet joissa on niin pienet verkkomuuntajat että ne kuumenevat liikaa 70%:n asetuksella.
Nuo prosentit pätee siis A/B luokan päätteisiin.
Mikko
8.2.2007, 22:45 #69971planetistiJäsenHeh, mulla on täsmälleen sama vahvistin ja jouduin suorittamaan
saman operaation, eli en saanut tarpeeksi lämpimäksi putkienvaihdon
jälkeen. Tuon jälkeen muuten osaa tosiaan arvostaa PtP vahvareita,
joutuu nimittäin noinkin yksinkertaisessa operaatiossa ottamaan
kaikki nupit irti, ruuvaamaan potikat irti etulevystä jotta voisi
kääntää piirilevyn…12.2.2007, 21:14 #69972villeJäsenKiitoksia kaikille vastauksista, mä kyllä tosin kolvasin siihen piirilevyn komponenttipuolelle, joten sikäli homma oli helppo.
Mutta perhana toi drtuben skema ei pitänyt mun vahvistimessa paikkaansa!! Sen mukaan R23 tossa skemassa on vastus joka menee trimmeristä maihin, mutta mun levyllä se oli R22. R23 kyllä löytyi ja oli vieläpä saman kokoinen, mutta se oli jossain aivan eri välissä… Aika moni muukin komponentti heitti just yhdellä numerolla, mm. C16 oli C15 jne…
No nyt on biakset kohallaan ja vekotin pelittää mainiosti!
Mites planetisti oliko sun silver jubileessa toi vastus R23 vai R22?
18.2.2007, 23:12 #69973planetistiJäsenMites planetisti oliko sun silver jubileessa toi vastus R23 vai R22?
-VilleValitettavasti ei millään pysty muistaan… Muistan kyllä sen, että mitään epäselvyyksiä minulla ei ollut.
Hyvä että vahvari on nyt täydellä hapella toiminnassa! Se on kyllä oivallinen vahvistin, vähän salakavalasti jopa “vintage” -saundinen.
12.8.2008, 19:08 #69974WespaJäsenNostanpa kun luultavasti juuri tämän threadin kirjoittajilla on tarkempaa tietoa Silver Jubileesta. Eli eli, mistäs ihmeestä Jubileessa mitataan tuo Mikon biasointiohjeissa mainitsema “kolmannen johdon” ja putkien 3. kantojen välinen jännite? Tehonpuolituskytkimestä piirilevylle lähtevä keltainen johto se tuskin ainakaan on, tai sitten jotain on pahemman kerran vialla, koskapa lukemat huitelevat biastrimmerin ääriasennossakin alle 0,5 voltissa tasavirtaa. Mittarina on Fluke, joten ei ole siitäkään kiinni..
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.