Silver Jubilee 2554 ja särön määrä

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Silver Jubilee 2554 ja särön määrä

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Vekotin
    Jäsen

Onko normaalia jos input gain on klo 9:ssä ja lead kanava päällä, niin särö on melko hurja? Noin vuosi sitten vahvistin kävi täys huollon läpi ja siinä samalla mielestäni gaini muuttui herkemmäksi. Putkina on JJ:n etuset ECC 83 S ja pääteputket Svetlan EL 34.
    Toinen asia joka ihmetyttää on päätteen toiminta. Kun master säätö ylittää klo 12:sta niin aivan selvästi vahvistin niinsanotusti aukeaa soundillisesti (db kasvaa selkeästi). Onko tämä normaalia vahvistin käyttätymistä?
    Onko muilla Silver Jubileen käyttäjillä samanlaisia huomioita? 

juzi
    Jäsen

Moi! Mulla on 2553:nen ja se käyttäytyy ihan samalla tavalla. Mä laitan masterin aina suosiolla klo 3:meen ja gainit jossain klo 9-12, kitarasta riippuen (strato tai LP). Mulla on etuasteessa samaista JJ:tä ja mielestäni se toimii hyvin juuri tummemman sointinsa vuoksi. Ei tartte olla treblet nollilla.

Millä kaapilla ja ämyreillä tuota jubileetasi soittelet? Mulla on se saman sarjan kapeampi 2×12″ kaappi ja elementteinä ajansaatossa muhinoituneet Celestionin G12H:t jostain 70-luvulta. On kyllä älyttömän hyvät nuo elementit. Kaverin studiolla käytetään melkein aina tuota mun kaappia nauhoituksissa.

Moro

Mulla on myös nuppi 2553 ja se todellakin on melkonen high gain vahvistin lead kanavalla. Pääteputkina mulla on JJ:t ja atusina jj:n ecc83 myös. Kokeilin myös tungshenin putkia v1:ssä ja v2:ssa ja noilla lähtee säröä _vielä_ enemmän :). Ehkä soundi on kuitenkin hieman pehmeämpikin kuin jj:llä, ei tuu niin selvää plikplok ääntä kun pikkaa….

Ootteko muuten huomannu, että alapäätä häviää melkoisesti jos laittaa gainia alle klo 12? Mulla se on yleensä klo 1-2:ssa (asetuksessa 6-7 siis 1-10 asteikolla). Tuossa löytyy alapäätä vielä melkoisesti.

Minäkin oon soitellu sillä 2×12 jubileen omalla kaapilla. Kokeilkaapa jubileeta joskus jollain 4×12 kaapilla, soundiin tulee alapäätä lisää… Älkää nyt naurako, mut treenikselle tilattiin harley bentonin 4×12 kaappi ja se toimii aivan loistavasti ton jubileen kanssa mun mielestä. Soundi on todella paksu ja lämmin. Jopa toi marsun oma jubilee kaappi kuulostaa ohuelta ja sirisevältä sen rinnalla 🙂

Mites oot juzi saanut straton toimimaan ton jubileen kanssa? Mä en saa oikein millään hyvää soundia ykskelasilla mikeillä siitä, toisin kuin epiphonen lespaul, joka laulaa todella nätisti jubin kanssa

juzi
    Jäsen

Joo strato voi olla joskus ongelma jubin kanssa. Tuntuu tykkäävän enempi humbuckereista… Mutta kyllä mä oon straton kanssa hyviä soundeja tosta saanu. Treblejä saa ehkä vääntää pienemmälle. Ja stratossa auttaa joku hieman tummempi soundinen mikkisetti. Texas specialit ja Tex Mexit ei ollu mun makuun jubileen kanssa. Nyt on omassa frankenstein-stratossa (runko Fernandes, kaula Fender, sähköt omat kustomit…) DiMarzion Blue Velvetit ja tallassa Red Velvet, enempi perinteiset soundiltaan ja sain edullisesti. Hiljaisetkin ovat vaikka ihan true singlecoilit. LP:ssä mulla on kiinni SD:n Phat Cat kaulassa ja orig. Gibson 490R (siis kaulaversio!) tallassa. Aika kiva blues-henkinen setti. Orig. 498T tallamikki oli liian hottia mulle.

Tuota alapään häviämistä en ole havainnut omassa. Mistähän lie vois johtua? Pitäis laittaa hyllyssä odottelevat Mullard-replica EL34:set kiinni. Nykyiset EH:t tyrkkäsin perään kun aiemmat hiipuivat enkä edes biasia säätänyt. Hyvin on pelannut siltikin. Ja sitte vois vielä testailla muutamaa vintage-Siemenssin ecc83:sta etuseen. Löytyypä jopa yks Telefunkenkin… Mun mielestä ei kannata isolla rahalla ostaa noita vintage-putkia, turhaa hypetystä. Omani sain ihan ilmaiseksi.

Jubilee on siinä mielessä hyvä ja huono että se soundaa hyvälle jos sulla on hyvä kitara ja osaat soittaa. Jos taas ei, niin…

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.