Selmeristä bassoja vähemmälle
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Selmeristä bassoja vähemmälle
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.9.2008, 15:15 #67639StevieRayVehkakoskiJäsen
Tällainen mylly mulla nuppimuotoon väännettynä:
http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/gallery3/amp5.html
Etu- tai pääteasteesta pitäisi jommastakummasta vähän bassoja suodattaa pois. Tämä on jo muutettu katodibiasoiduksi jotta vähän kesyyntyisi kun oli alkuperäisenä vähän turhan tykki peli mutta vielä pitäisi vähän bassopäätä kesyttää. Tässä on katodibiasoidun kytkentäkaavio:
http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/zod3.html
Tämä vastaa tuota käsittääkseni muuten, mutta on biasoitu vähän kuumemmaksi kuin tuolla kaaviolla tulisi. Mistäs tuosta kannattaisi bassoja ruveta leikkaamaan? Tai mikäköhän komponentti tuossa on voinut ajan saatossa vaihtua tai kyrvähtää, jotenkin en usko että alkuperäisenä on baassia näin paljon tästä lähtenyt. Tällä hetkellä volumea reilummin avatessa pohjaa 2×12″ Alnico-kaappi komeasti kun peukulla vähän taputtelee paksua E-kieltä..
Mulla on yhden jenkkispeden tekemä vähän selkeämpi kaavio meilissä jos joku haluaa tarkemmin tutkia.
19.9.2008, 15:41 #77669harrykJäsenEräs tapa vähentää tai lisätä bassoja on säätää signaalitien erotuskonkkien arvoja. Mitä isompi konkan arvo, sitä laajempi taajuuskaista pääsee läpi. Voxin bright-kanavan ekan putken eka erotuskonkka on muistaakseni 500 pF ja jossain fenkussa näkee samassa tilanteessa 47 nF konkan. Nyrkkisääntö on se, että alkupäässä signaaliketjua on pienempiarvoisia konkkia ja loppupäässä isompia, eli yleensä vaiheenkääntäjän erotuskonkat päätepilleille ovat tyypillisesti välillä 47-100 nF. Tällä lailla voi säätää osaltaan bassopäätä. Toinen keino on muuttaa etuasteiden katodien konkkien arvoja. Siellä pätee sama kaava, eli mitä isompi konkka sen laajempi taajuustoisto. Konkan poistaminen tai lisääminen vaikuttaa myös asteen gainiin jolloin sitä käytetään monessa pelissä ns. gain-boosterina kun se kytketään päälle katodivastuksen rinnalle. t. Harry Bluetone
19.9.2008, 20:35 #77670StevieRayVehkakoskiJäsenKiitos!
Ei olis ihan konkreettisia arvoja heittää mitä kannattaisi kokeilla ::)
Onko tossa katodikonkkia ollenkaan, mä en ainakaan heti käsitä missä ne olisivat, mä löydän sekä ECC83:n että EF86:n katodilta vaan 2,2k vastuksen.
19.9.2008, 21:17 #77671okabassOsallistujaKiitos!
Ei olis ihan konkreettisia arvoja heittää mitä kannattaisi kokeilla ::)
Onko tossa katodikonkkia ollenkaan, mä en ainakaan heti käsitä missä ne olisivat, mä löydän sekä ECC83:n että EF86:n katodilta vaan 2,2k vastuksen.
MOI
Vaihda esim. PI ja pääteputkien välissä olevat 47 nF konkat ->33 nF -> 22 nF -> 10nF. Eli kokeile. Konkan pienentäminen esim. 47 nF -> 22 nF nostaa alarajataajuutta n. oktaavin. Eli jos alar. taajuus oli vaikka 50 Hz on se nyt 100 Hz.
Eipä siellä ainakaan montaa ole. Pääteputkien katodielkoa voi myös pienentää, mutta ensin kannattaa minusta pienentää noita putkiasteiden välissä olevia kytkentäkonkkia (niin kuin harryk jo totesikin).
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.