Schema hukassa
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › Schema hukassa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.8.2008, 09:51 #67585hilppaOsallistuja
Löytyiskö tuollaista 2*6V6 päätteellä olevaa virtapiirikaaviota.
Teho on jotain 15 W tai sielläpäin.
Fenderin kaaviota kyllä löytyy,mutta jotain muuta haen.
Ei tarvi olla mitään hevikonetta,soitan enimmäkseen puhtaalla kanavalla.
Kanavia ei välttämättä tarvi olla kuin yksi.
Vielä jos löytyy EF86 etusella niin aina parempi,olen yhden voxin sillä rakentanut ja jotenkin sen soundi miellyttää.
Ehdottakaa vahvistimen rakentajat rohkeasti,aina liian kanssa pärjää.9.8.2008, 10:25 #77219NimetönVierasMiten sen pitäisi erota fenkun päätteistä? Meinaan että katodibiasoidussa päätteessä (jos vaiheenkääntäjää ei lasketa) on putkien ja muuntajan lisäksi alle kymmenen komponenttia… Ei ole paha homma kyhätä sellaista turreteille ja alkaa vaihtelemaan osia.
Mutta jos haluat EF86 etusen ja 6v6 päätteen, niin voit yhdistää oikeastaan mitkä tahansa kytkikset. Vaiheenkääntö valinnan mukaan vaan väliin ja sillä selvä. Onko tulokset haluttuja, paha sanoa. Otat vaikka vox:n ac15 tai marshall 18w/EF86 tai matchless dc30 kytkiksen ja muutat päätteen 6v6 putkille. Katodivastus kahdelle 6v6 putkelle 250Ω-360Ω sen EL84 lamppujen 150Ω sijaan. Siitä sitten säätämään eteenpäin.
9.8.2008, 16:07 #77220harrykJäsen;)Jos pidät Voxin saundista, on AC15 kahdella EL84:lla se oikea vaihtari n. 15 w luokkaan. 2x6V6 antaa pienimmillään n. 12-13 W (Fender Deluxe 5E3) tai isoimmillaan noin 22 w (Fender Deluxe Reverb). Niinkuin Elwood totesi, ei Fenderin nimi sinällään ratkaise miltä peli kuulostaa. Itse pidän kuitenkin 6V6-putkista eniten tuossa teholuokassa. Niissä yhdistyvät jotenkin EL84:n ja 6L6:n parhaat puolet kohtuuvolyymeilla. Olen itse yhdistellyt eri huippuvahvistinten osia omissa tuotoksissani aika monella eri tavalla. Jos haluat saada ideoita siitä vilkaise http://www.bluetone.fi ja sieltä Schematics osasto. t. Harry Bluetone
9.8.2008, 16:18 #77221hilppaOsallistujaKiitos vastauksesta Harryk.
Olen yhden vox AC 30 rakentanut EF86 etusella ja ajattelin kokeilla jotain uutta.
Mutta sinun antamallesi sivulle ei päässy kun se on suljettu ylläpitäjän toimesta?.9.8.2008, 18:33 #77222JalluJäsenGibsonilla on myös 6V6-vahvistimia kuten tuo minulla restauroinnin alla oleva GA-30RV
Siitä on myös kaiuton versio GA-30RV
http://www.gibson.com/Files/schematics/GA-30.jpg
Tuosta selailemalla löytyy lisää ehdokkaita: http://www.gibson.com/Files/schematics/9.8.2008, 18:44 #77223harrykJäsen::)Tein sattumalta juuri tänä iltana muutaman hetken päivityksiä kotisivuilleni. Nyt ne ovat avoinna normaalisti. t. Harry Bluetone
9.8.2008, 19:07 #77224hilppaOsallistujaKiitos Harryk,kyllä sinne sivuille myöhemmin pääsi.
Käytät mastervolumessa dual potikkaa,mistä niitä mahdollisesti saa.
Ajattelin käyttää tasasuuntaajaa ja 275 voltin jännitettä,eikös siinä voi silloin käyttää isompia suotokonkkia ja tarvitaanko kuristinta (ei ole kyllä kallis)9.8.2008, 19:30 #77225NimetönVierasIhan tästä uraltoneltahan niitä saa. http://www.uraltone.com/kauppa
Juu, suosittelen tasasuuntaajan käyttöä. Vahvistin toimii paremmin semmoisen kanssa. 😉
Isompia suotokonkkia voi käyttää puolijohdetasasuuntaajan kanssa. Putkilla on omat rajansa, jotka löytyy datalehdistä. Kitarakoneissa harvoin yli 47µF tarvitsee mennä. Kuristimen voi laittaa, vox:ssa niitä yleensä taitaa olla. Huomaa että puolijohdetasasuuntaajalla saat korkeamman tasajännitteen kuin putkitasasuuntaajalla (kuinka paljon suuremman, riippuu putkesta jonka valitset). Huomioi se kun suunnittelet poweria.
10.8.2008, 09:59 #77226hilppaOsallistujaUralilla oli pieniä potikoita,tarvitsisin 1 M.
Enkö löytänyt oikeaa.10.8.2008, 10:08 #77227hilppaOsallistujaSirElwoodilta kysyisin vielä tuosta tonestackista.Luin sivuiltasi,eli suosittelet bassman 5F5-A tonestackia ja kiinteällä middle vastuksella,mikä sen vastuksen koko on(ettei tarvitsisi turhaan kokeilla ja polttaa siihen rahaa).
10.8.2008, 13:33 #77228NimetönVierasUralilla oli pieniä potikoita,tarvitsisin 1 M.
Enkö löytänyt oikeaa.Et löytänyt oikeaa: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=349 🙂
SirElwoodilta kysyisin vielä tuosta tonestackista.Luin sivuiltasi,eli suosittelet bassman 5F5-A tonestackia ja kiinteällä middle vastuksella,mikä sen vastuksen koko on(ettei tarvitsisi turhaan kokeilla ja polttaa siihen rahaa).
Suositan tuota 5F6-A tonea bandmaster 5E7 tyyppisen tonestäkin tilalle. En muutoin. Vahvistimesta riippuvaisia juttuja kun ovat nuo. Mutta mikä tahansa arvo noin 25k asti käy hyvin. Taisin laittaa 6.8 kiloisen. Vai olikohan 15k. No nyt en muista. Mutta yksi vastus maksaa ehkä 10-20cent. joten pahemmin rahaa niihin ei saa palamaan. Ja toisaalta sinun mielestäsi paras arvo voi olla ihan jotain muuta kuin minun mielestäni paras. Valitettavasti itse rakentaminen on usein kokeilua. Valmiita vastauksia on kovin vaikea antaa, koska muuttujia on niin paljon. Ja jos vastuksien vaihteleminen tuntuu rahan polttamiselta, niin mitä ulostulomuuntajien vaihteleminen “ihan vaan testimielessä” sitten on? ;D
10.8.2008, 16:36 #77229hilppaOsallistujaKiitos kovasti.
Piti kirjoittaa,että aikaa kuluu noihin kokeiluihin,eihän nuo vastukset kallita ole.
Muuntajat on kalleimmat osat mitä näihin menee,enkä mielestäni ole syyllistynyt tälläisiin kokeiluihin.
Löysin tälläisen scheman,onko tähän mitään kommentoitavaa.
http://www.ax84.com/static/corepoweramps/20W_PP/AX84_20W_PP_Poweramp_Schematic.pdf10.8.2008, 17:29 #77230harrykJäsenKiitos kovasti.
Piti kirjoittaa,että aikaa kuluu noihin kokeiluihin,eihän nuo vastukset kallita ole.
Muuntajat on kalleimmat osat mitä näihin menee,enkä mielestäni ole syyllistynyt tälläisiin kokeiluihin.
Löysin tälläisen scheman,onko tähän mitään kommentoitavaa.
http://www.ax84.com/static/corepoweramps/20W_PP/AX84_20W_PP_Poweramp_Schematic.pdfTuo muistuttaa erehdyttävästi minkätahansa vanhan fenkun tai marsun pääteastetta. Vaikka pidänkin AX84:n poikia ja palstaa hyvänä ja arvostettuna foorumina, en voi olla välillä ihmettelemättä onko palstan pitäjiin tarttunut tuo R.Smith/Mezza-tauti sikäli, että väittävät joka skeman disclaimerissa, että ao. hengentuotos on heidän omaisuuttaan. Viimeisin tällainen kukkanen oli October Studio jotain johon on suoraan kopioitu Trainwreck Expressin etuaste. Tuskin AX84:n pojat lähtevät oikeuteen asti puolustamaan tuotoksiaan, mutta voisi jättää suosiolla nuo omistusoikeusjutut pois noista skemoistaan. Vai mitä mieltä ollaan???? t. Harry Bluetone
10.8.2008, 18:22 #77231NimetönVierasVai mitä mieltä ollaan???? t. Harry Bluetone
Samaa mieltä. Ei edes viitsisi alkaa vaahtoamaan miten älyttömyyksiin tuntuu monesti nykyisin menevän tuommoiset jutut. Etenkin efektipuolella epoksit ja muut hommat ovat lähteneet jo ihan käsistä. aNaLoG MaN (wtf?) uhkailee (uhkaili) keskustelupalstoilla oikeustoimilla, Zachary Vex kitisee kun uniikkien ja innovatiivisten efektiensä kytkikset on netissä, Mike Fuller höyrysi joskus myös kun fulldriven kytkis päätyi nettiin… Ottaahan se varmana aivoon kun epoksiin valettu tube screamer… :-X
10.8.2008, 18:42 #77232hilppaOsallistujaMinua ei nuo omistusoikeus jutut kiinnosta,lähinnä odottelin mielipidettä itse tuosta pääteasteesta,mutta ilmeisesti se on toimiva,kun ei sitä sen kummemmin kommentoitu.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.