Säröboksi Vox/Matchless kloonille
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Säröboksi Vox/Matchless kloonille
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.2.2007, 23:12 #66892Jyrki3101Jäsen
Moi, sain valmiiksi tollasen 2 kan.Matchless dc30/spitfire tyyppisen vahvarin celestion Gold
kaiuttimella.Olen funtsinu minkätyyppinen särö sen kanssa toimisi,kun oman Voxin((ac30),joka
samantyyppinen ominaisuuksiltaan) kans TS10 ei oikein hyvältä kuulosta,hieman liikaa honotusta
ja tukkoinen.Netissä väittävät että Crowtherin HotCake toimis,mutta mieluummin ite rakentaisin
ku Hotcake ei mahdu mun budjettiin.Olisin kiitollinen vinkeistä ja jos jollain omakohtaisia kokemuksia.
Runoffgrooven sivuilla oon käyny,jospa sieltä jotain löytys……en tiedä?Terv.Jyrki
1.3.2007, 08:14 #70531okabassOsallistujaMoi, sain valmiiksi tollasen 2 kan.Matchless dc30/spitfire tyyppisen vahvarin celestion Gold
kaiuttimella.Olen funtsinu minkätyyppinen särö sen kanssa toimisi,kun oman Voxin((ac30),joka
samantyyppinen ominaisuuksiltaan) kans TS10 ei oikein hyvältä kuulosta,hieman liikaa honotusta
ja tukkoinen.Netissä väittävät että Crowtherin HotCake toimis,mutta mieluummin ite rakentaisin
ku Hotcake ei mahdu mun budjettiin.Olisin kiitollinen vinkeistä ja jos jollain omakohtaisia kokemuksia.
Runoffgrooven sivuilla oon käyny,jospa sieltä jotain löytys……en tiedä?Terv.Jyrki
MOI
Makuasioita, mutta minusta TS-808:a kannattaa kokeilla, eli koita modata se kymppi-> TS- 808. Ja laita lisää bassoa eli 47nF konkka ->100nF.http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm
Sieltä toiseksi viimeinen osio. Siellä on ohjeita.
5.3.2007, 15:43 #70532placeboJäsenJa laita lisää bassoa eli 47nF konkka ->100nF.
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm
Täältä voi kanssa lukea ko modifikaatiosta:
http://www.muzique.com/lab/fatt.htm“Stock”-komponenttiarvoilla (R=4,7k ja C=47n) alarajataajuus on 720 Hz (f=1/2xpiixRxC). Kun R=4,7k ja C=100n alarajataajuus laskee 339 Hz:iin – Ja puuroksi menee. Tämä käy erittäin selväksi, kun näppäilee single-cut-tyylisellä kitaralla (Les Paul tms) arpeggioita bändi/live-tilanteessa, jossa on basso ja rummut mukana. Yksin olohuoneessa soitettaessa ko modi saattaa olla mukava. Modi saattaa käydä päinsä myös, jos puhtaan kanavan/kitaran soundi on erityisen ohut. Viitteitä ko modin kyseenalaisuudesta saa myös lukemalla Analogmanin sivuilla olevia TS-juttuja – Mies ei koske modeissaan alarajataajuuteen ja toteaa myöskin, että TS-tyylisten pedaalien soundi menee “piloille” jos näin tekee. Mike Fullerin “kloonista” tuo 100 nanon konkka löytyy ja monen mielestä pedaalin soundi onkin liian tukeva.
Kyllä tuohon alarajataajuuteen voi mielestäni silti koskea ja jopa niinkin, että soundi pysyy melko tasapainoisena. Yksi ongelma rajataajuutta laskettaessa on vaan se, että E-sarjoista löytyy vain 68 nanon konkka 47 nanon ja 100 nanon välistä. Kun R=4,7k ja C=68n, rajataajuus laskee 498 Hz:iin, jolloin soundi on vielä mielestäni tasapainoinen. Jos rajataajuutta halutaan laskea vielä tästä alaspäin, muttei kumminkaan 339 Hz:iin, pitää kondensaattoreita kytkeä rinnakkain ja/tai muuttaa 4,7k:n vastuksen arvoa. f=1/(2xpiixRxC) kaavaa apuna käyttäen voi optimoida sopivat komponenttiarvot haluamalleen rajataajuudelle.
6.3.2007, 09:46 #70533okabassOsallistujaJa laita lisää bassoa eli 47nF konkka ->100nF.
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm
Täältä voi kanssa lukea ko modifikaatiosta:
http://www.muzique.com/lab/fatt.htm“Stock”-komponenttiarvoilla (R=4,7k ja C=47n) alarajataajuus on 720 Hz (f=1/2xpiixRxC). Kun R=4,7k ja C=100n alarajataajuus laskee 339 Hz:iin – Ja puuroksi menee. Tämä käy erittäin selväksi, kun näppäilee single-cut-tyylisellä kitaralla (Les Paul tms) arpeggioita bändi/live-tilanteessa, jossa on basso ja rummut mukana. Yksin olohuoneessa soitettaessa ko modi saattaa olla mukava. Modi saattaa käydä päinsä myös, jos puhtaan kanavan/kitaran soundi on erityisen ohut. Viitteitä ko modin kyseenalaisuudesta saa myös lukemalla Analogmanin sivuilla olevia TS-juttuja – Mies ei koske modeissaan alarajataajuuteen ja toteaa myöskin, että TS-tyylisten pedaalien soundi menee “piloille” jos näin tekee. Mike Fullerin “kloonista” tuo 100 nanon konkka löytyy ja monen mielestä pedaalin soundi onkin liian tukeva.
Kyllä tuohon alarajataajuuteen voi mielestäni silti koskea ja jopa niinkin, että soundi pysyy melko tasapainoisena. Yksi ongelma rajataajuutta laskettaessa on vaan se, että E-sarjoista löytyy vain 68 nanon konkka 47 nanon ja 100 nanon välistä. Kun R=4,7k ja C=68n, rajataajuus laskee 498 Hz:iin, jolloin soundi on vielä mielestäni tasapainoinen. Jos rajataajuutta halutaan laskea vielä tästä alaspäin, muttei kumminkaan 339 Hz:iin, pitää kondensaattoreita kytkeä rinnakkain ja/tai muuttaa 4,7k:n vastuksen arvoa. f=1/(2xpiixRxC) kaavaa apuna käyttäen voi optimoida sopivat komponenttiarvot haluamalleen rajataajuudelle.
MOI
On liian rajusti sanottu, että soundi menisi piloille. Esim. tein eräälle kaverille 808 kloonin, ja siihen laitettiiin jälkeenpäin vaihtokykimellä 47n ja 100n. Hän käyttää kumpiakin. Kannattaa kokeilla omilla korvilla miltä kuulostaa. Lisäksi sitä Fulldrivea (jossa 100n) on monet kehuneet.
On helppo tehdä melkeinpä minkä arvoinen konkka sarjaan- ja rinnan kytkemällä sopivan arvoisia konkkia. Esim. 22n+68n=90n. 47n+33n=80. Se mikä näyttää isolta laskettuna, ei välttämättä kuulosta isolta tai huonolta muutokselta.6.3.2007, 11:40 #70534placeboJäsenMOI
On liian rajusti sanottu, että soundi menisi piloille. Esim. tein eräälle kaverille 808 kloonin, ja siihen laitettiiin jälkeenpäin vaihtokykimellä 47n ja 100n. Hän käyttää kumpiakin. Kannattaa kokeilla omilla korvilla miltä kuulostaa. Lisäksi sitä Fulldrivea (jossa 100n) on monet kehuneet.
On helppo tehdä melkeinpä minkä arvoinen konkka sarjaan- ja rinnan kytkemällä sopivan arvoisia konkkia. Esim. 22n+68n=90n. 47n+33n=80. Se mikä näyttää isolta laskettuna, ei välttämättä kuulosta isolta tai huonolta muutokselta.Sanavalikoima taisi tosiaan olla turhan tyly:
We don't do the common 10 year old mods from geofex or other diy effects sites, like the other “gurus”. Those mods do what they say (more low end, more or less drive, etc). But if you have really good ears, you will find that the basic tone and sweetness of the tube screamer sound is compromised. The low end will get flabby on those mods.
Melko poleeminen on kyllä Mikenkin tyyli 🙂
Itsellänikin on ollut keinuvivulla valittavissa 47n/100n ja 339 Hz:n alarajataajuus johtaa mielestäni väistämättä tukkoiseen lead-soundiin ja huonoon yläsävelsarjojen erottelukykyyn. Avosoinnut murisevat kyllä mukavasti. Vuosien kokeilujen jälkeen olen päätynyt omalla kohdallani siihen, että 450 Hz on “se raja”, turvallinen kompromissi.
Hyvin täsmensit tuota konkkien rinnankytkentää. Mielessäni taisi olla enemmänkin kaupallisten versioiden muuntaminen – Kahden konkan jalat kun eivät tahdo enää sopia piirilevyn rei'ästä sisään, jolloin helpoimmaksi vaihtoehdoksi jää 4,7k:n vastusarvon kasvattaminen. Vinkki niille, jotka harkitsevat TS-tyylisen pedaalin rakentamista Tonepadin PCB:lle: juotostäpläkkeitä kannattaa suurentaa kunnolla kyseisen konkan kohdalta. Rei'ät voi tällöin porata huoletta suuremmalla terällä ja rei'än ympärille jää edelleen reilusti kuparia. Toisin sanoen, täpläkkeet eivät irtoa.
Rajataajuuden optimointiin kannattaa kyllä varata aikaa, vai pitäisikö sanoa ajanjakso ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että oman arvostelukyvyn tulee olla ratkaiseva tekijä viime kädessä.
6.3.2007, 16:06 #70535okabassOsallistujaMOI
On helppo tehdä melkeinpä minkä arvoinen konkka sarjaan- ja rinnan kytkemällä sopivan arvoisia konkkia. Esim. 22n+68n=90n. 47n+33n=80. Se mikä näyttää isolta laskettuna, ei välttämättä kuulosta isolta tai huonolta muutokselta.Sanavalikoima taisi tosiaan olla turhan tyly:
We don't do the common 10 year old mods from geofex or other diy effects sites, like the other “gurus”. Those mods do what they say (more low end, more or less drive, etc). But if you have really good ears, you will find that the basic tone and sweetness of the tube screamer sound is compromised. The low end will get flabby on those mods.
Melko poleeminen on kyllä Mikenkin tyyli 🙂
MOI
Minäkin ehkä sanoisin Mike-sedän tyyliin, jos minulla olisi tuollainen iso business kyseessä. Minusta tuossa ollaan menossa mystifioinnin puolelle. Käsittääkseni hän kuitenkin pokkana suosittelee mm. ns. brown-modia, jossa vaihdetaan muutama vastus hiilimassavastuksiksi (joiden vaikutusta ainakaan minä en kuule). En ole enää vähään aikaan viitsinyt niitä Analog-manin sivuja katsoa. Minusta on kornia väheksyä noita Geofex sivuja. Niissä on erittäin paljon hyvää tietoa. Taisipa Analog-Mikenkin homma aluksi perustua Geofex sivuihin, ainakin jossain määrin.Toisaalta, jos SRV sai jumalaisen soundin käyttämällä perus TS-808:a, miksi laitteen modaamisesta pidetään niin suurta haloota? Olen rakentanut eri kitaristeille 5-6 kpl ja kahdessa on 100n. Muut ovat kopioita originaalikytkiksestä (ei löydy tietääkseni netistä) ilman fet-kytkintä .
8.3.2007, 14:35 #70536placeboJäsenMinäkin ehkä sanoisin Mike-sedän tyyliin, jos minulla olisi tuollainen iso business kyseessä. Minusta tuossa ollaan menossa mystifioinnin puolelle. Käsittääkseni hän kuitenkin pokkana suosittelee mm. ns. brown-modia, jossa vaihdetaan muutama vastus hiilimassavastuksiksi (joiden vaikutusta ainakaan minä en kuule). En ole enää vähään aikaan viitsinyt niitä Analog-manin sivuja katsoa. Minusta on kornia väheksyä noita Geofex sivuja. Niissä on erittäin paljon hyvää tietoa. Taisipa Analog-Mikenkin homma aluksi perustua Geofex sivuihin, ainakin jossain määrin.
Erittäin hyviä huomioita, joista olen täysin samaa mieltä kanssasi! Tuossa Miken “konkkamodi”-kommentoinnissa on poleemisesta tyylistä huolimatta pointtia. Yleisesti ottaen miehen sotaisa ja vähättelevä asenne tee-se-itse-yhteisöä kohtaan on surkuhupaisaa. R. G. Keenin tekemä pioneerityö tee-se-itse-väen hyväksi taasen on ihailtavaa! Niin siinä vaan monesti tuppaa käymään, että oppipoika alkaa puremaan ruokkivaa kättä.
9.3.2007, 11:33 #70537placeboJäsenToisaalta, jos SRV sai jumalaisen soundin käyttämällä perus TS-808:a, miksi laitteen modaamisesta pidetään niin suurta haloota?
Hyvä kysymys.
Internetin foorumiyhteisöt muodostaa eräänlaisen kuplan, jossa arvostelukyky muodostuu kollektiivisesta laumahengestä. Yhteisön elektroniikasta mitään ymmärtämättömät olohuonekitaristit määkivät hurmoshengessä modifioija X:n ja putiikkikloonaja Y:n nimeen ja väheksyvät perus Bosseja ym minkä joutenololtaan ehtivät. Omistaessaan herra X:n modifioiman pedaalin tai putiikkikloonaja Y:n rakentaman pedaalin, yhteisön jäsenen status paranee ja hän kipuaa yhteisön hierarkiassa pykälän ylöspäin, edustaen näin “painavampaa sanaa” soundia koskevissa asioissa.
Putiikki -ja modifikaatiovouhotus sai alkunsa 90-luvulla, joten voidaan puhua vielä nuoresta ilmiöstä. R. G. Keenin jakama tietämys lienee tämänkin ilmiön synnyssä osasyyllinen. Analogmanin ja Mike Fullerin tyylisille yhteisön hyväksymille “guruille” tällainen kupla-asetelma on tietenkin mitä ihanteellisin ja kyllä miehet ahkerasti suoltavatkin milloin ruskeaa modia ja milloin minkäkin kloonin kloonia. Sitä ei käy kieltäminen.
17.3.2007, 16:15 #70538upvOsallistujaKokemukseni varsin pienistä parinkymmenen euron Monte Allumilta hankituista TS9 ja SD-1 mod-kiteistä ovat erittäin positiivisia. Molemmat, erityisesti TS9, muuttuivat hieman honottavan ja kapean oloisista mielestäni erinomaista saundia tuottaviksi. Ilmiö on sekä Pro Reverb'in että Uraltonen kautta soitettuna sama, kitarana Strato. Eikä siis maksa paljoa, jos kolvi pysyy kädessä. CS-3 modi on tilauksessa. Uskoisin tämän (siis halpapedaali + korjaussarja= hyvä ääni)laajemminkin pitävän paikkansa. Mm. Mikon tekemiä SD-1 modeja (Allumia monipuolisempi) on täällä kehuttu.
1.5.2008, 18:54 #70539upvOsallistujaJatkanpa tähän vaikkei ihan alkuperäisessä aiheessa ollakaan. Sain sen edellisessä viestissä mainitsemani CS-3 modin (Monte Allum) vihdoin tehdyksi (aikaa meni vajaa tunti) ja kylläpä tuli hyvä. Pedaalihan on vakiona enintään sitä sun tätä mutta nyt kelpaa erinomaisesti. Eikä sisältänyt muuta kuin noin kymmenen konkan ja kolmen diodin vaihtamisen sopivampii/laadukaampiin.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.