Santa Cruz

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    hellhound
    Jäsen

Moi,

Tuli kinkun maadoittamisen ohessa saatettua yhtä kauan tekeillä ollutta projektia suuri askel eteenpäin. Kyseessä on Dumble-henkinen 50wattinen combo joka saa nimen Santa Cruz Reverb 50 herra Dumblen kotikaupungin mukaan. Sain koneen kolvailtua kasaan ja se päästi ensimmäisen rääkäisynsä joulupäivän iltana. Tuli aika helpottunut olo kun laite toimi suurinpiirtein niinkuin pitikin. Vahvistin on jotakuinkin 80-luvun lopun D jossa on lisänä kaiku. Jostain syystä mulle tuli pakkomielle kokeilla Ampegin Reverbrocketin kaikukytkentää. Aspen Pittman sitä kovasti kehuu kirjassaan. En kuitenkaan halunnut käyttää tässä etuasteessa octalkantaisia putkia, joten päädyin käyttämään kaiun ohjaukseen 6CG7:a joka on 6SN7:n novalkantainen korvike. 12AU7:kin voisi toimia, mutta tuossa syntyy melkein neljä wattia anodihäviötä, niin olisi putki aika kovilla. Toinen kaikuputki on 12AU7. Kytkentä on muuntajaton, ja signaalien miksaus tapahtuu vähän epätavallisella tavalla. Oli aika suuri pelko perseessä, miten mikseri käyttäytyy särökanavan perässä, mutta hyvin se tuntuu onneksi toimivan. Kaikusoundi on kieltämättä aika hieno; ei niin surf kuin fenderin 6K6-kytkennässä, mutta tosi täyteläinen. Dumblejen sanotaan olevan hieman ronkeleita kaikujen suhteen. Muutenkin vahvistimen soundi on varsin tyydyttävä; varsinkin särökanavalla löytyy feedback ja makea sustain pienilläkin äänenvoimakkuuksilla ja vehje reagoi tatsiin ja kitaran volapotikkaan todella hyvin. Ei noita maailmalla turhaan ylistetä. Pientä säätöä täytyy vielä tehdä(ennen kotelon täyttämistä silikonilla tai kaurapuurolla :D) ja kokeilla laitetta tulevan omistajan kitaroilla.
    Muutama kuva vielä hieman keskeneräisestä koneesta on osoitteessa:

http://www.pixbox.fi/alb977654

Vermeestä tulee lopulta oranssi ja kaiuttimeksi olisi tulossa Eminence Delta Pro 12A.

Petteri

harryk
    Jäsen

;)Komealta näyttää. Tulee varmaan ammattimaismainen peli. Tästä projektista oli joitain kuvia jo varmaan aiemminkin. Onko siinä EL34-päätepillit? Olen miettinyt josko tekisi jossain vaiheessa johonkin peliin testimielessä Dumblemaisen clean-kanavan sen perinteisen fenkku-virityksen sijaan. Dumbleissa näyttää ekan triodin anodi- ja katodivastusten arvot (jotain 220k/3,3k?) poikkeavan ns. perinteisistä 100k/1,5k. arvoista Vastaavanlainen kytkentä näyttää olevan mm. myös Gibsonin GA-5:ssa. Onko kellään kokemusta miten tuo vaikuttaa clean-saudeihin ja headroomiin ym? t. Harry

hellhound
    Jäsen

Noissa 80-luvun puolivälin dumbleissa (nk. non HRM, eli ei särökanavan jälkeistä tonestäkkiä) oli vielä 100K/1K5 arvot koko signaaliketjussa. Serkut ameriikassa sanovat että noilla arvoilla saa paremmat puhtaat kuin Dumblen 90-luvulla käyttämillä arvoilla. Erikoista noissa fendereihin verrattuna on hieman erilainen tone stack ja toisessa vahvistusasteessa oleva negatiivinen takaisinkytkentä. (44M ja 47nF sarjassa anodilta hilalle).
    Käytin Svetlanan 6L6-paria päätteessä. Dumble siirtyi EL34;n ja muutenkin marshallimpaan suuntaan vasta 90-luvun taitteessa.
    Puhtaat kuulostaa kyllä hyvältä. Mulla oli jouluna testikitarana ainoastaan mun lipstickstrato, jolla ei saanut kovin hyvää kuvaa sarömaailmasta. Siinä on tosi nätti ja sellainen akustiseen vivahtava puhdas sointi, mutta säröistä noi mikit (noin 4,5K DC res.) ei tykkää.  Tuntuu että vahvistin veisi kitaraa kun panee kanavan päälle. Täytyy ens viikolla kokeilla Les Paulilla.

Petteri

MK
    Jäsen

Moi!
    Hyvältä näyttää!
    Oletko päässyt muilla kitararoilla testaamaan?
    Toimiiko esim. straton kaulamikin kanssa vähän suuremmilla volyymeilla?

Mikael

hellhound
    Jäsen

Les Paulilla olen jonkin verran rääkännyt. Kovaa tuo soi…kävi jopa mielessä josko leikkaisi vähän särökanavan ulostuloa kun siitä lähtee hurjasti enemmän mökää kuin puhtaasta kanavasta… Ei viitsisi kiusata kaikumikseriä ihan hirveesti. Rakensin molemmille kanaville omat masterit. Attack on myöskin melkoinen. Kaveri kävi kokeilemassa ja otesi että ääni tulee koneesta ennen kuin koskee edes kieliin. Oletko MK käyttänyt 100k/1,5K vai isompia anodi- ja katodivastuksia. Mun täytyy vielä paneutua bassopuoleen ja hakea sopivimmat konkat. Mua huolestutta vähän toi 373BX verkkomuuntajan HT virtakapasiteetti… 175mA on vähän alakanttiin tuolle koneelle?

MK
    Jäsen

Mul on yksi non-hrm mikä on 100k/1k5 ja mid konkka 47nF/potikka 100k ja se tuntuu toimivan parhaiten straton kaulamikillä eikä mene alapää tukkoon. Sitten on yksi non-hrm isommilla anodi/katodi vastuksilla ja 10nF mid konkka/250k potikka ja siinä taas menee alapää tukkoon kaulamikillä, mutta se soi taas les paul tyyppisten kitaroiden tallamikillä hyvin. 100k od trimmeri mulla on säädettynä jonnekin 35k-40k.

hellhound
    Jäsen

Oletko huomannut eroa siinä miten OD:n inputti toimii eri kuormilla? Mulla on tällä hetkellä 120k sarjassa 250k trimmerin kanssa. Täytyy kokeilla vastuksen suurentamista 220kiloon tai suuremmaksi. Täytynee myös muuttaa drive-potikka logaritmiseksi. Laitoin #124:n mukaan lineaarisen, mutta se ei ole hyvä juttu. Mulla on middlessä 250k/10nF. Vahvistin tulee olemaan LP:n ja telen kaverina, joten pitäydyn varmasti tuossa yhdistelmässä…Laita ihmeessä kuvia omista vahvistimistasi mulle vaikka mailina… kiinnostaisi nähdä. Paneudun bassopuoleen vasta sitten kun saan kotelon aikaiseksi…nyt kaiutin on täysin avoimessa kaapissa joten se huijaa alataajuuksilla ihan varmasti.

Petteri

MK
    Jäsen

Molemmissa non-hrm vahvistimissa mulla on 220k sarjassa 100k trimmerin kanssa ja 100k lin drive potikka. En edes muista olenko ikinä kokeillut muuta non-hrm:n kanssa. LP:n ja telen kaverina toimii varmaan hienosti!

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.