Rikstone-vahvistimista kokemuksia?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Rikstone-vahvistimista kokemuksia?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    vema
    Jäsen

Kiinnostaisi kuulla kommentteja ja kokemuksia Rikstone-vahvistimista. Mielenkiintoisia vehkeitä kotisivun perusteella, on vaan hankalaa livenä testailla kun täällä pohjoosessa oleilen.
    Putkinuppi on hakusessa ja Rikstone voisi olla hyvinkin kilpailukykyinen sarjavalmisteisten merkkivahvareiden rinnalla, vai kuinka on?

harryk
    Jäsen

Tunnen näiden tekijän Kiviojan Riston kohtuullisen hyvin ja olen jutellut näistä putkivahvarihommista hänen kanssaan usein. Näyttää siltä, että Risto on keskittynyt enemmän ns. puhtaiden saundien politiikkaan ja jättänyt tuon säröpuolen vähemmälle omissa vahvareissaan. Laitteet on tehty huolella ja perinteisellä point-to-point-menetelmällä samoin kuin omatkin tekeleeni. Jos muten haluat vilkaista myös minun tuotoksiani, mene kotisivuilleni http://www.bluetone.fi. Siellä on osassa vahvareita myös ääniklipit ao. peleistä. t. Harry Bluetone 

uraltone
    Osallistuja

Töiden tiimoilta olen ollut tekemisissä Rikstone vahvistimien tekijään ja voin taata että vahvistimet on tehty ammattitaidolla. Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä jos kotisivuilta löytyy mielenkiintoisia malleja.

Palstaltamme tutun Harryn Bluetone mallit pitää tietysti myös tsekata läpi!! Kotisivuilla on hyvin esillä jo valmistuneita malleja.

Suomesta löytyy myös Monster vahvistimet, joita saattaa olla testattavana myös lähimmissä soitinliikkeissä(?!). Monster vahvistimilla on pitkät perinteet suomelaisessa kitaravahvistintehtailussa. Erittäin mukava on ollut viime vuosina huomata, että heidän toimintansa tuntuu vain laajenevan vuosi vuodelta.
    http://www.monsteramps.fi/site/

Naapuristamme löytyy myös erittäin pätevä putkivahvistinrakentelija ja huoltomies Teemu Sauer. Web sivusto on tynkä ja parhaiten yhteyden saa luultavasti puhelimitse. Teemun valtti on erittäin hyvä putkivahvistinteorian tuntemus ja hän ei taida juuri klooneja tehdä vaan yrittää aina suunnitella jotain uutta ja innovatiivista perinteitä kunnioittaen.
    http://www.ts-audio.fi/

Muitakin varmasti löytyy ja kaikkiin mahdollisiin tekijöihin kannattaa olla yhteydessä. Kaikilla yllämainituilla tuntuu olevan oma näkemyksensä hyvästä vahvistimesta, keskustelemalla selviää onko ihanteet lähellä omia. Joka tapauksessa jokaisella näistä on varmasti tyytyväisiä asikkaita 😀 Eiköhän kaikki (Monsterista en ole ihan varma) tee vahvistimia tilaajan toivomuksien mukaan. Käsin räätälöydystä vahvistimesta joutuu maksamaan massatuotetta enemmän, mutta mielestäni Suomessa näiden hintataso on ollut hyvin maltillinen.

terv,
    Mikko

vema
    Jäsen

Kiitokset tiedoista.
    Täytyypä jatkaa kotimaiseen tarjontaan tutustumista. Laadukkaita valmistajia näyttää löytyvän useampia ja uskoisin, että tekninen tuki ym. hoituvat massamerkkejä sujuvammin. Tässä kun on tullut läheltä seurattua kavereiden parin tonnin putkivahvareiden takuuhuoltokierteitä niin silmät ovat kummasti auenneet suomalaisen laadun suuntaan;)
    Vema

varjo
    Jäsen

Moi!
    Ostin kuukausi sitten Rikstonen H30- nupin käytettynä, ja mahtava peli on! Puhtaat on todellakin juuri niin hyvät, kuin vaan voi Vox- tyyppisessä koneessa olla, mutta pienet rosotkin lähtee mainiosti maltillisella volumella, kiitos hyvin toimivan master- volumen. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan.

Niskanen
    Jäsen

Se voi olla sama kone joka oli mulla reilu pari vuotta sitten. Myin sen Turun suuntaan ja se näkyi olevan aika pitkään kaupan tuossa kesän aikana. Hyväsoundinen pelihän se oli, mutta myin pois kun oma rakentelu ja muiden romujen korjailu alkoi ottaa tuulta alle.

varjo
    Jäsen

Varmasti on sama koje, ostin muusikoiden.netin torilta. Mutta rakastun päivä päivältä enemmän ja enemmän tuohon laitteeseen 😉

vema
    Jäsen

Terve taas!
    Oletkos varjo kokeillut Rikstonea bändisoittelussa? Mitenkähän selviytyy, pitäisi ainakin tehojen piisailla. Mitä kaappia käytät ja ottaako pedaaleja sopuisasti vastaan?
    n. 30W laadukas perusnuppi yhä ja edelleen haussa….taitaa kotimaisiin päin vahvasti kallistua.

Vema

harryk
    Jäsen

Terve taas!
    Oletkos varjo kokeillut Rikstonea bändisoittelussa? Mitenkähän selviytyy, pitäisi ainakin tehojen piisailla. Mitä kaappia käytät ja ottaako pedaaleja sopuisasti vastaan?
    n. 30W laadukas perusnuppi yhä ja edelleen haussa….taitaa kotimaisiin päin vahvasti kallistua.

Vema

Minkälaista musaa soittelet? Meneekö rautalangasta hevimetalliin vai haetko parasta puhdasta saundia? Tuo Rikstone H30 on tyypillinen Vox AC30 pohjainen kone, jossa pääteroso alkaa tulla esiin vasta kohtuullisen kovilla soittovoimakkuuksilla. Soitan itse tällä hetkellä pääosin Dusty Road-nupilla joka antaa kahdella 6V6-pillillä n. 22 W tehoa, mikä riittää kovakätisen rumpalimme kanssa mainiosti. Sen pääteaste perustuu Federin Deluxe maailmaan joka on toki saundillisesti vähän etäällä Voxista. Pidän itse kummastakin ja ajatuksena on tehdä jossain vaiheessa Matchless Lightning johon osa komponenteista jo onkin olemassa. t. Harry

vema
    Jäsen

Hyvä puhdas saundi on lähtökohta eli sellainen dynaaminen soittovirheet (joita piisaa) armottomasti esiin tuova;) Särömieltymys on kallellaan Orangen ja perinnemarsujen suuntaan eli rouhea ja kitaran volumella kenties puhdistuva. Orangeilla olen bändihommissa soitellut ja nimenomaan säröpuoli on miellyttänyt. Eli puhtaan ja rouhean brittihenkisen roson maastossa liikutaan. Hevihommat ja mesaosasto ei ole meikän juttu. Max. 30 w on mielessä jotta voi soitella kotona ja treeniksellä. Toimiva mastervolume pitäisi siis löytyä.
    Bändillä vedellään perinnehenkistä kitararokkia pääasiassa säröosastolla mutta hyvä puhdas saundikin pitäisi siis löytyä. Pedaaleja on kertynyt moneen lähtöön mutta kyllähän se kunnon putkivahvarin oma särö olisi poikaa. Puhdas-särö -vaatimus vaatinee ilman pedaaleja 2-kanavaisen vai kuinka?
    Liekö liikaa vaadittu yhdeltä vahvarilta?
    Minkäslainen tuo Matchlessin äänimaailma on? Saundiklippejä olen netistä kuunnellut mutta livenä en ole päässyt tyypittelemään. Antakaahan ammattilaiset vinkkejä, kamaronklailu on kivaa hommaa…

T. Vema

harryk
    Jäsen

Tuo suunnittelemani Bluetone Dusty Road täyttää nuo vaatimukset hyvinkin vaikka täällä ei omia juttuja saisikaan mainostaa. Siinä on marsun JCM800-pohjainen MODATTU crunch-kanava ja Fenkun Twin/Deluxe-pohjainen clean kanava. Kanava vaihdetaan jalkakytkimellä ja crunch-kanavalla on oma mastervolansa. Olen alkanut tehdä uusimpiin Bluetone tuotoksiini myös VVR:n (Variable Voltage Control/Power Scale), jolla säädetään vahvistimen kaikkien/pääteputkien jännitteitä ja sitä kautta päätetehoa/äänenpainetta. Tämä ei muuta vahvistimen äänenlaatua pienillä volyymeilla samalla lailla kuin passiiviset keinokuormat. Dusty Road on mahdollista tehdä myös Voxin clean-kanavalla jos niin haluaa.  Bändimme soittaa cover-musaa laidasta laitaan ja jostain kumman syystä kaikki bändimme jäsenet soittavat nykyään Bluetoneilla. t. Harry Bluetone 

varjo
    Jäsen

Olen bändin, jossa kovakätinen rumpali, kanssa soitellut, ja riittää enemmän kuin hyvin. Rikstonessa tosiaan hyvin toimiva master-volume, joten saa rosoa maltillisellakin volalla. Kaappina 2×12 omatekonen, jossa Eminencen Red Fangit, hyvät on ;). Pedaaleita syö myös hyvin, käytän itte T-rexin Albertaa soolo-boostina, ja Danelectronin delayta.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.