Rhodes/Clavinet vahvistinprojekti

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Rhodes/Clavinet vahvistinprojekti

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    SupaTmu
    Jäsen

Taas on tullu noita kaavioita tutkailtua kun kaverilta löytyi Dynacordin Eminent I raato. Vähän ideoitiin jos siitä sais jotain värkättyä. Clavinetille ja rhodesille vahvistin olisi paikallaan ja dynacordista vois muuntajan siihen varastaa. Ja sitten itse asiaan.

1.Onko immeiset tämmösiä rakennellu ja mitä tämmösessä hommassa pitäis ottaa huomioon. Etupääs oon perehtyny kitarahommiin, mut eikös tommosten urkujen kans yleensä kitaravahvistimet mee ihan mukavasti.

2. Voiko noista 7enderin kaavioista vaan kylmästi pyyhkästä vibrat, revebin ja toisen kanavan pois ilman että tulee suurempia ongelmia. Muutenhan ton pitäis toimia mainiosti, mutta noitten virtalähde hommien kanssa oon vielä sen verran kujalla, että pitää vähän varmistella ennen ku kompastuu.

Dingleberry
    Jäsen

Moro!

Mitä oon tossa noiden kosketisoittajaystävieni kanssa aina turissu, tuppaavat tykkäämään varsinkin Rhodesia pistää jonkun bassokombon läpi.
    Siinä dynacordissa lienee ollu pääte EL34:lla? Ite oon suunnitellu tekeväni jonkuntyylistä kiipparikomboa tulevaisuudessa. Aattelin kokeilla siihen tehdä etusta EF86:sen ympärille, Vol treble ja bass säädöillä. Mielestäni siinä EF86:sessa on jotenkin leveämpi ja “läskimpi” soundi kun noissa tuplatriodeissa mitä tuo venderi on käyttäny. Toki makuasioita ovatten nämä. Jos siitä haluaa sit enemmän muroa, (mikä kieltämättä kuullostaa aika kermaiselta kun ajaa rhodesia vähän yli), voi pistää 12ax7: ajamaan sitä EF86:sta ja sitten vasta vaiheenkääntö ja pääte. Jos sait jottain tolkkua tai idean tynkää, niin hyvä. Onnea uuteen projektiin.

hellhound
    Jäsen

EF86 combossa ei ole maailman paras ajatus… Tuppaa kilisemään omiaan. Nuppeihin ihan loistava putki. Oma suosikkini kitarakäytössä humbuckerin kanssa.

maza
    Osallistuja

Mä oon ite kiipparisti ja omistan kaksikin Rhodesia.

Vähän haettavasta soundista riippuen olen itse kokenut parhaaksi soundin joko suoraan “harpusta” (ohittaen Stage-mallin volasäädöt, joissa on liian matala impedanssi ja tuhoaa diskantit) linjaan DI-boksin kautta tai sitten sopivan putkistyrkkarin kanssa. Tärkeää on myös kaappivalinta: mun mielestä takaa avoin kaappi ja keraamisella magneetilla oleva kajari sopii yleiskäyttöön parhaiten. Myös tehoa on syytä olla riittävästi. Enemmän räkää ja wurlitzermaista rokkisoundia haettaessa sitten alnico-magneetti ja vähemmän tehoa. Putkiradio on aika hyvä lähtökohta!

Mun vahvari on tällä hetkellä sellainen, että pääte pohjaa Vox AC-15:ta, mutta suojahiloilla on 2,2k vastukset alkuperäisten 100-ohmisten sijaan. Etuaste on periaatteessa Fender mutta Hiwattin EQ:lla. Oma suosikkivahvarini on kuitenkin tähän mennessä ollut Peavey Classic 50:n kuoriin kasaamani “Fender”. Siitä fotoja ja juttua tässä: http://maza.fi/gear.php

Eli tyhjästä lähtiessäni tekisin varmaan kahdella tai neljällä 6V6:lla ja mahdollisimman simppelillä Fender-etusella.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.