RFT/RWN (=valmistaja) putket

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet RFT/RWN (=valmistaja) putket

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    F-Jag
    Osallistuja

Helou

Onko kellään kokemuksia noista saksalaisista RFT ja/tai RWN -putkista, jotka tietenkin ovat nos-tavaraa nykyään?

Intternetti kertoo RFT:stä seuraavaa:

Code:
    RFT had 4 factories in East Germany:

WF – VEB Werk für Fernmeldewesen Berlin-Oberschöneweide, Ostendstrasse 1-5
    W – VEB Funkwerk Erfurt, Rudolfstrasse 47
    RWN – VEB Röhrenwerk “Anna Seghers” Neuhaus am Rennweg
    M – VEB Röhrenwerk Mühlhausen/Thüringen, Eisenacher Strasse 40

The M with the circle above it is the Mühlhausen factory logo, and that's where most, if not all RFT EL34's were made. I'm not sure if the Funkwerk factory made any or not…..but I kind of doubt it.
    They should all be the same per the era they're made. The RFT ECC83 were made at Neuhaus and Funkwerk, and I can't tell any difference between those.

artosalo
    Jäsen

En ole kuullut mitään huonoa noista. Radiohistoriallinen seura hankki 100 kpl WF:n ECC85:ia ja on myynyt niitä jäsenilleen ULA-radioihin. En ole nähnyt foorumilla yhtään huonoa kommenttia niistä.

panman
    Osallistuja

Olen käyttänyt paljon RFT:n valmistamia EL34 putkia ja ovat erinomaisia olleet kestämään ja soundi on erinomainen. Hinnat vaan eivät enää ole houkuttelevia ja tuuria tarvitaan myös, että saa hyvät, NOS tai ei.

Tässä varmaankin yksi parhaimmista linkeistä aiheesta, mikäli saksan kieli on hallussa:
    http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-Story/EL34-Story-Seite4.htm
    Tolta sivulta tulee mm. selväksi, että näitä putkia myytiin lukuisilla eri merkeillä, joista tietysti Telefunken ja Siemens ovat tunnetuimpia. Tietenkin niitä silloin tietoisesti markkinoitiin Länsi-Saksan tuotteina. Usein hämäävästi “Made in Germany”.
    Vuosia sitten hankin Dynacord Echo Kingin, jossa oli RFT EL34 putket, joissa oli “Marshal”-logo kirkkaalla punaisella. En muista enää mitä tapahtui,ehkä BIAS meni nollaan, mutta huomasin, että pääteputket hehkuivat punaisena. No vehje korjattuna putket takaisin paikoilleen ja taas mentiin kuin mitään ei ois tapahtunutkaan. Tosin “Marshal” lukee nyt tumman ruskealla värillä. Putket toimii vieläkin monen vuoden jälkeen.

Sitten makuasioita tietenkin, mutta olen havainnut RFT ECC 81:n jostain syystä olevan parhaita Fendereideni(Twin Rev. ja Dual Showman Rev.) kaikuputkina.

Neumann Gefell mikrofoneissa olen vastoin valtavirran konsensusta pitänyt RFT EC92m(m-valikoitu mikkeihin) putkia parhaiten soundaavilta, vaikka aina kehoitetaan vaihtamaan Telefunkeniin.

F-Jag
    Osallistuja

Kiitos vastauksista. Etukäteisarveluni saivat sitten vahvistuksen, että noita voisi uskaltaa tilata. Onkos Salo mahdollista, että seura myisi ECC85:ä myös mulle pariin ULA-radioon, vaikka en seuraan kuulu? Voisin tietysti liittyäkin, jos ei jäsenmaksu kovin kallis ole?

artosalo
    Jäsen

Kyllä uskon, että myyvät. Kysypä suoraan Petäjävedeltä, jossa myyntiä hoidetaan:

http://www.radiomuseo.fi/home.html

F-Jag
    Osallistuja

Kyllä uskon, että myyvät. Kysypä suoraan Petäjävedeltä, jossa myyntiä hoidetaan:

http://www.radiomuseo.fi/home.html

Niin, kiitos tiedosta. Ostin mainitsemastasi paikasta kannatushintaan 4 putkea, tullevat vielä tällä viikolla. Ihan hienoa, että tuollainenkin paikka on olemassa. Pitäisi joskus lähteä pohjoisemmaksi ja käydä paikan päällä 🙂 Tosin, kuinkahan kauan saamme putkiradioita kuunnella, kun jo naapurustossa pistetään FM:ää matalaksi 🙁 Pitänee sitten ottaa diginä vastaan kotona, ja FM:lähettimen kautta jakaa kotiin 😉

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.