Rakennussarja aloittelijalle, vai tehdastekoinen?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Rakennussarja aloittelijalle, vai tehdastekoinen?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    pm
    Jäsen

Moi

Olen uusi näillä sivustoilla, vaikka olen seuraillut näitä jonkin aikaa.
    Sähköpuolesta ei ole kokemusta, kuin kitaran sähköistä, eli aivan vihreä, mutta hinkua olisi ruveta rakentamaan.
    Olen hankkimassa putkivahvistinta ja Fenderin 65 deluxe reverb on mielessä.

Seuraavassa vaihtoehtoja tuon hankkimiseksi, joita olen miettinyt.

– uusi tai käytetty RI. hinta ~ 800-1400 €, riippuen mistä katsoo hintaa.
    – rakennussarja hinta esim. Tube amp doctor ~ 1000 €
    – teetän hinta ? €
    – joku muun merkkinen, mutta saman oloinen kuin em. laite hinta ? €

Itse pidän Fenkun kirkkaasta äänestä jota en ole esim. voxista saanut esille.

Eli, arvon gurut, mikä olisi mielestänne järkevin vaihtoehto?
    Harkitsin myös Uralin rakennussarjaa ekaksi projektiksi, mutta “talouspäällikkö” ilmoitti, että nyt on hankittava sellainen vahvistin jota ei tarvitse heti vaihtaa, eikä mitään vahvistin  kokoelmaa ruveta keräilemään. Joten vaihtoehdot jäi oikeastaan tuohon vahvistimeen, sillä mulla on ko. laite joskus ollut ja siitä jäi hyvät muistot.

Mua jonkin verran mietityttää tuo org. Fenderin ja rakennussarjan hinta, joka on liki pitäen sama, järkee vai ei? Samoin onko tuo sarja liian vaativa aivan aloittelijalle?

Terveisin

pm

vasu
    Jäsen

TAD sarjaa ja Deluxe Reissueta ei suoraan voi verrata kun TAD sarja on vanhan alkuperäisen Deluxe Reverbin mukaiset eyelet-levyt ts. ei piirilevyjä, eli TAD sarja on parempi kuin Fender Reissue Deluxe.
    Kyllä tota sarjaa mun mielestä voi koota ihan aloittelijakin kunhan noudattaa ehdotonta huolellisuutta ja tekee vain sitä mitä tietää tekevänsä ja jos tulee kohta jota ei tiedä niin kysyy tai ottaa selvää.
    Kajaria ja (etu ja taka) maskeja ei tule tohon TAD-sarjaan mukana on kai satkun pieti vielä lisäksi.

pm
    Jäsen

Joo, sen verran olen perillä näistä, että erotan piirilevylle ja perinteisellä p2p menetelmällä rakennetun.
    Mulla taitaa vaan alkaa toi viidenkympin villitys nousta pintaan, sillä siinä missä kaverit kuluttaa rahansa moottoripyöriin ja vanhoihin autoihin,
    niin mulla alkaa mieltymykset kasvamaan näihin soittokamoihin, jotka on rakennettu perinteisesti. Soittotaitoa ei kyllä ole, mutta ei kai sen niin väliä, kunhan jotain nysvää.
    Lähinnä tossa  herättää mietteitä lähinnä se TAD sarjan laatu, sillä täydellinen sarjahan se ei omasta mielestäni ollut, muuta kuin elektroniikan osalta. Samoin kuin se, että onko järkevää ruveta rakentamaan vahvistinta jonka osat maksaa saman verran, kuin kaupasta haettu uusi.

t: pm

Niskanen
    Jäsen

Samoin kuin se, että onko järkevää ruveta rakentamaan vahvistinta jonka osat maksaa saman verran, kuin kaupasta haettu uusi.

Omalta osaltani voin sanoa, että mielummin rakennan itse. Rakentelussa on omat kettumaiset vaiheensa nykyisten välineiden yms johdosta, mutta helkkaristi antoisampaa on vääntää soittopelit itse kuin hakea kaupasta, varsinkin jos ne lähtevät vielä laakista toimimaan. Kerrassaan mainio harrastus! Ei tätä niinkään budjetin takia tule tehtyä, eikä se tosiaan siinä mielessä olisi aina edes järkevää.

Nimetön
    Vieras

Samoin kuin se, että onko järkevää ruveta rakentamaan vahvistinta jonka osat maksaa saman verran, kuin kaupasta haettu uusi.

Niinpä niin. Esitit juuri 1000 taalan kysymyksen. Oma lyhyehkö mielipiteeni asiaan on suunnilleen seuraavanlainen:

Jos rakentaminen todellakin kiinnostaa, ja todellakin haluaa itsetehdyn laitteen niin hinnasta riippumatta homma on tottakai järkevää. Mutta. Mikäli asenne on “olis ihan kiva rakentaa jotain”, en suosittelisi mitään kovin tyyristä projektia ainakaan. Mutta valitettavasti (ainakin omalla kohdallani) se todellinen rakentelu-into punnitaan siinävaiheessa kun vekotin ei toimikkaan ensimmäisellä stratilla. Monesti on nimittäin mennyt huomattavasti enemmän aikaa vian etsintään kun itse laitteen rakentamiseen. Ja monta kertaa olen kiltisti niellyt ylpeyteni ja purkanut tekeleeni, ja kasannut uudelleen huolellisemmin/paremmin. Tämä siis tuolla efektipuolella. Vahvistimia en ole niin paljoa tehnyt että voisin niihin oikein mitään sanoa.

Mutta onnistumisen tunne joka tulee projektin valmistumisesta on sanoinkuvaamattoman hieno. Kuten niskanen tuossa totesikin; kerrassaan mainio harrastus.

Mutta nyt on itselläni monta kallistakin (omaan budjettiini) projektia erinäisissä vaiheissa hyllyllä (fender putkireverb, ECL82 hifi vahvari ja ties kuinka monta efektipedaalia). Joistakin on mennyt osia kiertoon muihin projekteihin, joihinkin en ole koskenut vuosiin. Joissain on “jotain vikaa” mutta ei ole aikaa alkaa korjaamaan jne.

En usko että kukaan voi tuohon kysymykseen vastata sinun puolestasi. Pitää käyttää omaa harkintaa. Valitettavasti.

pm
    Jäsen

Sen kyllä tiedän, että toiset eivät voi vastausta tuohon ko. kysymykseen antaa, sillä voi olla että siihen ei ole oikeaa vastausta itselläkään.

Mutta sitä tässä koitan selvittää tuon rakentelun osalta, että onko tuossa em. sarjassa osat hinta/laatu suhteeltaan hyviä, vai onko parempia sarjoja? Vai onko viisasta tehdä osaluettelo ja hommata osat vaikka Mikolta? Netissähän näyttää olevan kuvia ja ohjeita tosi paljon.

Sen verran on kokemusta itse tekemisestä, lähinnä puurakentamisesta ja erilaisten laitteiden korjaamisesta, että tiedän sen olevan loputon suo. Varsinkin jos ensimmäinen projekti on riittävän mielenkiintoinen ja vielä tosi iso JOS, lopputulos on juuri sellainen mikä oli tarkoituskin.

okabass
    Osallistuja

Moi

Olen uusi näillä sivustoilla, vaikka olen seuraillut näitä jonkin aikaa.
    Sähköpuolesta ei ole kokemusta, kuin kitaran sähköistä, eli aivan vihreä, mutta hinkua olisi ruveta rakentamaan.
    Olen hankkimassa putkivahvistinta ja Fenderin 65 deluxe reverb on mielessä.

Seuraavassa vaihtoehtoja tuon hankkimiseksi, joita olen miettinyt.

– uusi tai käytetty RI. hinta ~ 800-1400 €, riippuen mistä katsoo hintaa.
    – rakennussarja hinta esim. Tube amp doctor ~ 1000 €
    – teetän hinta ? €
    – joku muun merkkinen, mutta saman oloinen kuin em. laite hinta ? €

Itse pidän Fenkun kirkkaasta äänestä jota en ole esim. voxista saanut esille.

Eli, arvon gurut, mikä olisi mielestänne järkevin vaihtoehto?
    Harkitsin myös Uralin rakennussarjaa ekaksi projektiksi, mutta “talouspäällikkö” ilmoitti, että nyt on hankittava sellainen vahvistin jota ei tarvitse heti vaihtaa, eikä mitään vahvistin  kokoelmaa ruveta keräilemään. Joten vaihtoehdot jäi oikeastaan tuohon vahvistimeen, sillä mulla on ko. laite joskus ollut ja siitä jäi hyvät muistot.

Mua jonkin verran mietityttää tuo org. Fenderin ja rakennussarjan hinta, joka on liki pitäen sama, järkee vai ei? Samoin onko tuo sarja liian vaativa aivan aloittelijalle?

Terveisin

pm

MOI

Yksi vaihtoehto on vaihtaa talouspäällikköä.  😉

Nuo TAD osat näyttäisivät olevan ok. Hinnasta on paha sanoa. Ainakin säästäsit aikaa ja vaivaa siinä, että saat kaiken yhdellä tilaamisella. Lisäksi siinä on mekaaninen osuus (reiät, kotelo jne.) valmiina. Se vähentää työn ja tarvittavien työkalujen määrää huomattavasti. Lisäksi siisti kotelo tärkeä ulkonäköseikka, vaikkei se soundiin vaikutakkaan.
    Se täytyisi ihan laskea saisitko esim. Uraltonelta osat edullisemmin ja tekisit tai teettäisit kaapin. UT on kyllä oikein hyvin ottanut isommat tilaukset huomioon hinnassa.
    Kyllä tuohon deluxeen pitäisi Netistä layoutteja ja ohjeita löytyä.

Kyllähän rakentelu mukavaa hommaa on. Jos vain yhtään siltä tuntuu, niin siitä vaan rakentamaan poppilootaa.

FLJORMAR
    Osallistuja

Moro Itsekin olen vasta viisikymppisenä alkanut rakentamaan Junior, ts808 replika ym. Tekeminen on palkitsevaa kun saa vehkeen toimimaan. Monesti on joutunut käyttämään tosiaan aikaa korjaukseen enemmän kuin itse rakentamiseen ja se vasta palkitsee moniverroin. Löytää oma tekemä virhe! Itse ostin kyllä 7enderin Deluxen Reverbin ihan soittotarkoitusta varten. Tarkoituksena on vielä rakentaa vastaavanlainen vehje “alusta” asti (ei rakennussarjasta).
    Jos vain ei ole kiire, kannattaa ostaa sarja ja tehdä se huolellisesti ajan kanssa. Saat lopputuloksena paremman laitteen kuin kaupasta. Lisäksi saa uuden harrastuksen jossa ei ole vaaraa, että on “valmis”. 

pm
    Jäsen

Se talouspäällikön vaihto on vähän riskaapelia hommaa siinä mielessä, että kun reilu parikymmentä vuotta ollaan oltu kimpassa, niin siinä on oppinut jo hivenen neuvottelu taktiikkaa, jolla on mahdollisuuksia saada mieleisensä lopputulos. Toisaalta hänellä on niin edulliset harrastukset, että ne hivenen kompensoi tätä omaa kokeilunhalukkuutta. Uuden päällikön kanssa voi mennä tosi pahasti metsään.

Olen nyt kattellut noita rakentelusivuja ja kuvia mitä on projekteista, niin kyllä se rakentelu vaihtoehto alkaa ainakin tässä vaiheessa olla aika korkealla. Sarjan tilaamisella on ainakin näin newbien kannalta se etu, että komponentit jotka on vieraita olisi kaikki mukana. En ainakaan vielä löytänyt sellaista sivua jossa olisi yksityiskohtainen osaluettelo. Chassiksen osalta olisi ehkä mahdollisuus käyttää työpaikkaa hyväksi ja leikkauttaa laserilla kaikki reiätkin valmiiksi ja särmätä se. Mutta se vaatisi kunnolliset kuvat, jossa on kaikki valmiina. Joitain kuvia löysin mutta niissä ei ollut reikiä valmiina. Puukotelo olisi varmaan viisain tehdä mänty liimalevystä, sehän se taitaa olla se alkuperäinen materiaali. Toinen vaihtoehto voisi olla koivuvaneri.

Kiirettä ei sen kanssa ole sen puoleen, että yksi vahvistin on tuolla nurkassa jolla soittelen. Toisaalta itseni tietäen niin, se malttamattomuus voi olla se heikkous joka pistää hosumaan valmistuksen kanssa. Sekin tässä on vielä, että jos se rakentelukärpänen puree oikein kunnolla niin voi iskeä aikapula.

vasu
    Jäsen

Chassikselle on vaikeata löytää (tai ei löydy ollenkaan) mitoitus kuvia. Itse jouduin Princeton Reverbin chassiksen mitat selvittelemään netistä löytyneistä valokuvista (n.200) niistä suhteessa laskin kun tiedossa oli ensin joku muuntajien kiinnitysruuvien väli, siis aika vaikeata. Kotelon tein pyökkiliimalevystä (painaa!) kun ajattelin ettei siittä tolexin laitosta mitään tule, lakattu puukotelo on ainakin ihan kivan näköinen.
    tommonen: http://s106.photobucket.com/albums/m266/Vasu313/?action=view&current=princetonreverb.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch1
    Sellainen vaara noissa on ettei malta tehdä huolella (mulle kävi niin). Mutta, aikaa menee, suunnittelussakin vierähtää kuukausia (ainakin mulla kun kaikki pitää mitoittaa valmiiksi kuviin). Mutta erittäin mukavaa rakennella ja sitten kun saa vahvistimen valmiiksi niin “mitähän mä nyt alkaisin rakennella”. Kolme kitaravahvistinta on tossa nurkassa ja siskonpojalle on mennyt pari kappaletta ja pari kappaletta on purettu, eikä noi tuohon jää.

harryk
    Jäsen

Jos et tarvitse juuri autenttista kopiota esim kotelomittojen osalta, voit ihan hyvin tehdä vahvistimen sopivan kokoiseen metallialustaan ja sijoitella muuntajat ym. osat suurinpiirtein alkuperäisen leiskan mukaan. Olen itse rakentanut kymmeniä vahvistimia vuosien aikana ja voin sanoa, että jokainen projekti on ollut oma haasteensa. Viimeisimmässä projektissa on mystinen maadoitus-/hurinaongelma joka on ollut tosi hankalaa löytää. Jos haluat pelin joka 90 % todennäköisyydellä toimii heti laakista, suosittelen rakennussarjaa. Jos taas haluat jännistystä elämään ja sinulla on aikaa ja pinnaa etsiä esim. yllämainitun kaltaista vikaa, voit tehdä pelin pelkän skeman perusteella. t. Harry Bluetone

vasu
    Jäsen

Mulla ne puretut koneet on juuri niitä kun olen omasta päästä kehittänyt “super saundi” EF86/ECC83 kolmella gain potikalla jne. Noi vintage esikuvilla valmistetut n.95% esikuvankaltaiset on toiminut vähintään tolla 95% varmuudella kuin esikuva. Suosittelisin tarkkaa kopiointia niin ongelmia ei juuri esiinny. Kokeneempi rakentelija voikin sitten enemmän “kehitellä”.

pm
    Jäsen

No nyt on tullut tutkittua noita vaihtoehtoja ja nyt tuntuu siltä, että rupean tutkailemaan sen alusta asti projektin toteutusta.

Semmoinen epäselvyys tuli noissa kuvissa, kun löytyy AA763 ja AB763, ja molempia schemoja on useammassa BF koneessa. Ja maallikkona kun katselin, niin putkissa tuntuu olevan suurimmat erot noihin tehokkaimpiin nähden. Joten pitää ilmeisesti luottaa niihin schemoihin, että niissä lukee Deluxe Reverb.

Mitä tuossa äkkiä vilkaisin Deluxe Reverbille olevia lappuja, niin AB:ssä on 6V6GT putkille 1500 vastukset, joita ei AA:ssa näkynyt. Mikä merkitys? Samoin AB:ssä on pari kondensaattoria isompia, jos ymmärsin kuvan oikein, niin kummankin kanavan eq osastossa. Mikä merkitys? Vibrato puolella taas AA:ssa näytti olevan yksi vastus isompi kuin AB:ssä.Mikä merkitys?
    Mikähän mahtaa olla suurin ero tuolla AA ja AB:llä kytkennällä?

Jos tämä projekti lähtee etenemään, niin koitan ilmoitella mitä olen saanut aikaan.
    Kiitoksia kaikille kommenteista.

Hyvää kesän jatkoa  kaikille.

okabass
    Osallistuja

No nyt on tullut tutkittua noita vaihtoehtoja ja nyt tuntuu siltä, että rupean tutkailemaan sen alusta asti projektin toteutusta.

Semmoinen epäselvyys tuli noissa kuvissa, kun löytyy AA763 ja AB763, ja molempia schemoja on useammassa BF koneessa. Ja maallikkona kun katselin, niin putkissa tuntuu olevan suurimmat erot noihin tehokkaimpiin nähden. Joten pitää ilmeisesti luottaa niihin schemoihin, että niissä lukee Deluxe Reverb.

Mitä tuossa äkkiä vilkaisin Deluxe Reverbille olevia lappuja, niin AB:ssä on 6V6GT putkille 1500 vastukset, joita ei AA:ssa näkynyt. Mikä merkitys? Samoin AB:ssä on pari kondensaattoria isompia, jos ymmärsin kuvan oikein, niin kummankin kanavan eq osastossa. Mikä merkitys? Vibrato puolella taas AA:ssa näytti olevan yksi vastus isompi kuin AB:ssä.Mikä merkitys?
    Mikähän mahtaa olla suurin ero tuolla AA ja AB:llä kytkennällä?

Jos tämä projekti lähtee etenemään, niin koitan ilmoitella mitä olen saanut aikaan.
    Kiitoksia kaikille kommenteista.

Hyvää kesän jatkoa  kaikille.

MOI

Minä lähtisin tuosta AB763 (heinäk. -63) versiosta.
    7025 on vastaava kuin 12AX7. Eli nopeasti vilkaisten samat putket kummissakin näyttäisi olevan.

1k5 (tai 1500Ω) sarjahilavastus ehkäisee putkessa syntyvien sisäisten (ULA) värähtelyjen etenemisen ulospäin . Ja lisäksi ne rajoittavat yläpäätä; mitä suurempi vastus, sitä suurempi vaimennus. Saadaan stabiilimpi kytkentä.

Tonekonkat vaikuttavat säädettävien alueiden (Bass, mid) taajuuksiin. Tuolla on hyvä väline kuikkia tonestakkien sielunelämää. (Tone stack calculator)
    http://www.duncanamps.com/tsc/download.html

Vibraosasto: AA versiossa on ko. putkessa (56k katodilla) enemmän vahvistusta kuin AB versiossa (100k). En osaa sanoa vaikuttaako juurikaan soundiin. Tuskin. Ehkä vibran “syvyyteen”.

Minusta nuo erot ovat hyvin pieniä. Uskon, että jos sokkona A/B-vertailisi eri versioita, niin olisi vaikea erottaa niitä.

Nuo kaikki edelliset erot on helposti kokeiltavissa, kun olet saanut vahvistimen kasaan.

Kiitos samoin.

vasu
    Jäsen

Kyllä minäkin tosta AB763 lähtisin mielummin ja ilmeisesti on tehty pika korjaus kun grid stopper vastuksetkin on unohtunut vaikka vanhemmissakin Fendereissä niitä on käytetty lisäksi tone piirissä 33nF on vaihdettu Fenderin “standardi” 47nF konkkaan.
    Sitten vaan haalimaan ainestoa kasaan eli kuvia ebay on yksi lähde mistä löytää kuvia Deluxe Reverbistä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.